WSZAWICA GŁOWOWA Opracowanie: lek. Magdalena Gudzińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSZAWICA GŁOWOWA Opracowanie: lek. Magdalena Gudzińska
Advertisements

WSZAWICA PROFILAKTYKA I ZWALCZANIE
WSZAWICA – PROFILAKTYKA I ZWALCZANIE
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Pojawiające się nowe choroby lub inne przybierające niebezpieczne formy stanowią poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jednak postęp medycyny jest tak.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Opiekun osób starszych
Nature Tan Здоровый загар NatureTan NATURALNA OPALENIZNA NATURALNA OPALENIZNA.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Ewa Pasecka Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia PSSE w Wejherowie.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
INNOWACJE I PATENTY Innowacje i nowe technologie - przykład - Gepardy Biznesu Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Dwuskładnikowy fungicyd z nową substancją czynną do ochrony ziemniaka.
CHOROBY PASOŻYTNICZE SKÓRY
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
PROMIENIOWANIE UV - niekorzystne działanie na skórę Pracownicy ds. Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Rośnie góra śmieci!!. Menu  1.Jak jest pojemność standardowych pojemników na śmieci w Twoim miejscu zamieszkania? Jak często są opróżnianie?  2. Ile.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
WSZAWICA Rodzice! Kontrolujcie Głowy Waszych Dzieci BO TO JEST WASZYM OBOWIĄZKIEM.
WSZAWICA GŁOWOWA Opracowanie: lek. Magdalena Gudzińska Oddział Nadzoru Epidemiologii WSSE w Warszawie.
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Gorzowie Wlkp.
Związki chemiczne w roślinach japońskich - Miłorząb japoński
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Ucz i ucz się z TIK!.
:23:43 GRZYWACZ Columba palumbus.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
WSZAWICA GŁOWOWA Opracowanie: lek. Magdalena Gudzińska
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
RÓŻNORODNOŚĆ ZWIERZĄT BEZKRĘGOWYCH I ŚRODOWISKO ICH ŻYCIA
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
NIE DAJ SIĘ GRYPIE CO MOGĘ ZROBIĆ, ABY OCHRONIĆ SIEBIE I INNYCH PRZED GRYPĄ? Stosowanie odpowiedniej higieny osobistej to najlepszy sposób ochrony.
Wszawica Pediculosis.
Zapis prezentacji:

WSZAWICA GŁOWOWA Opracowanie: lek. Magdalena Gudzińska Oddział Nadzoru Epidemiologii WSSE w Warszawie

WSZY Anoplura Typ stawonogi – gromada owady Pasożyty ssaków, ptaków, ryb (są specyficzne gatunkowo) Pokarm: krew żywiciela

Wszy – pasożyty człowieka Wesz ludzka Pediculus humanus P. humanus capitis ->Wszawica głowowa ICD-10: B85.0 P. humanus corporis -> Wszawica odzieżowa ICD-10: B85.1 Wesz łonowa Pthirus pubis - Wszawica łonowa ICD-10: B85.3

Cykl życiowy wszy ludzkiej Owady hemimetaboliczne = przeobrażenie niezupełne = formy larwalne podobne do dorosłej, lecz mniejsze Pełen rozwój trwa ok. 3 tygodni (12-28 dni) Jajo->3 formy larwalne (nimfy)->->->osobnik dorosły Każde stadium pobiera krew Samica znosi do 300 jaj (gnid) w ciągu życia wyłącznie na żywicielu

Występowanie cz.I Ułatwione przenoszenie - zbiorowiska ludzkie (przedszkola, szkoły, internaty, koszary, domy pomocy społecznej) Sprzyjają: złe warunki higieniczne stłoczenie klimat zimny i umiarkowany (czapki, ciężka odzież)

Występowanie cz.II Najczęściej zarażają się dzieci w wieku 3-12 lat („kontaktowe” zabawy, nie w pełni wyrobione nawyki higieniczne) Wszawica środowiskowa (przewlekła) w Polsce dotyczy od 0,6% do 2,0% dzieci w wieku szkolnym (wg. „Choroby pasożytnicze” A.Buczek, Lublin 2003r.)

Drogi przenoszenia Kontakt bezpośredni Wspólne przedmioty : - szczotki, spinki, grzebienie etc., - ubrania, nakrycia głowy, - pluszowe zabawki, - pościel, materace

Znaczenie medyczne wszawicy głowowej cz.I Swędzące grudki zapalne w miejscach ukłuć samo ukłucie nie jest bolesne Ropne nadkażenia bakteryjne, blizny przy długo trwającej infestacji, tzw. louse eczema Rzadko: przypadki astmy oskrzelowej na tle alergicznym (alergenem są odchody wszy) Włosy zlepione ropno-surowiczą wydzieliną tzw. „kołtun”

Znaczenie medyczne wszawicy głowowej cz.II Choroby zakaźne przenoszone przez wesz ludzką (jako wektor główne znaczenie ma wesz odzieżowa) - Dur plamisty (Rickettsia prowazekii) - Gorączka okopowa (Rickettsia quintana) - Dur powrotny (Borelia recurrentis) Obecnie w Europie choroby te występują bardzo rzadko Mogą stanowić istotny problem na terenach klęsk żywiołowych i dotkniętych wojną

Jak wygląda wszawica głowowa Dorosłe wszy i nimfy mogą być słabo widoczne –> bytują za uszami, na ciemieniu i potylicy -> z włosów wypadają tylko osobniki martwe Gnidy ->przyklejone blisko nasady włosów Zdjęcie: Duale Reihe Pädiatrie, Thieme Verlag 2002

Jak rozpoznać wszawicę głowy: Skóra głowy pokryta grudkami Swędzenie, zaczerwienienie skóry głowy, szczególnie przy linii włosów i za uszami -może nie być silne we wczesnym okresie choroby Widoczne są gnidy: -małe, owalne, szarobiałe -przyklejone do włosa blisko nasady -nie dają się wytrząsnąć, oddzielić palcami Mogą występować przeczosy (=ranki w wyniku drapania)

Jak zobaczyć gnidy: obejrzeć włosy pod lupą, przy dobrym świetle, rozczesując tak, żeby odsłonić skórę głowy gnidy nie dają się wyczesać bez rozpuszczenia cementu, którym są przyklejone do włosa martwe dorosłe osobniki można wyczesać na jasną tkaninę gęstym grzebieniem wesz ludzka żyje ok. 6 tygodni

Leczenie wszawicy – ogólne zasady Należy zdiagnozować i leczyć wszystkie zarażone osoby z kontaktu (rodzina pacjenta) Preparaty lecznicze niszczą tylko dojrzałe owady, zatem należy też stosować środki mechanicznie usuwające gnidy oraz w odpowiednim czasie powtórzyć kurację zwalczającą formy dorosłe

Leczenie farmakologiczne Preparaty do stosowania miejscowego (żele, lotiony, szampony, kremy) W Polsce dostępne bez recepty Substancje czynne: - Permetryna mniej toksyczna – lepsza do stosowania u dzieci - Lindan

Leczenie farmakologiczne –preparaty ziołowe Nalewka z ziela bertramu (tinctura pyrethri) Delacet (nalewka z ziela ostróżeczki i kwas octowy) W obu toksyczne alkaloidy i wysokie stężenie etanolu – mają działanie drażniące, nie zalecane do stosowania u młodszych dzieci

Niektóre popularne preparaty lecznicze zawierające permetrynę: - PIPI: pianka, lotion, lotion+żel - NIX: szampon-żel zawierające lindan: - JACUTIN: emulsja, żel Do preparatów często dołączony jest specjalny, bardzo gęsty grzebień do wyczesywania gnid

Leczenie farmakologiczne – środki ostrożności Bezwzględnie przestrzegać zaleceń co do sposobu użycia (właściwa aplikacja i czas działania, ewentualne powtarzanie kuracji) Podczas leczenia nie stosować kosmetyków – mogą zwiększać wchłanianie substancji czynnej przez skórę Lindan można stosować u dzieci > 6 rż., permetrynę > 3 rż. Brak dokładnych wskazań wiekowych dla preparatów ziołowych U dzieci < 3 rż. zalecane mechaniczne usuwanie gnid

Usuwanie gnid wypłukać włosy roztworem ciepłej wody z octem (łyżka stołowa octu na 500ml wody) wyczesać gnidy gęstym grzebieniem grzebień starannie oczyścić zamrażanie lub spirytus – 1h, lub wygotować, lub wymyć bardzo gorącą wodą z detergentem

Postępowanie z rzeczami osobistymi cz. I Wszy nie bytują poza ciałem żywiciela Ozdoby włosów, szczotki – wygotować lub zniszczyć Ubrania, pościel – wyprać w temp. co najmniej 60’C lub chemicznie, wyprasować żelazkiem z parą wodną (200’C) szczególnie przy szwach

Postępowanie z rzeczami osobistymi cz. II Koce, poduszki - spryskać preparatem owadobójczym z permetryną i szczelnie zamknąć na 14 dni w foliowym worku Odkurzyć podłogę i meble Dezynsekcja pomieszczeń - tylko specjalistyczna firma (toksyczne preparaty owadobójcze)

Zapobieganie ponownemu zakażeniu Systematycznie sprawdzać włosy dziecka (rodzice, ewentualnie za ich zgodą pielęgniarka/higienistka szkolna) Dopilnować, żeby dziecko nie pożyczało czapek, spinek, grzebieni, szczotek Długie włosy dziecka powinny być upinane lub zaplatane NIE NALEŻY STOSOWAĆ PROFILAKTYCZNIE LEKÓW PRZECIW WSZAWICY (toksyczność, powstawanie oporności)

Czego nie należy robić NIE należy golić głowy chorego NIE wolno stosować u ludzi preparatów przeciw wszawicy przeznaczonych dla zwierząt (niebezpieczne dla ludzi stężenia substancji czynnej) NIE wolno piętnować dziecka z wszawicą i jego rodziny – wszawica może wystąpić także pomimo dobrego poziomu higieny osobistej

Strony z informacjami na temat profilaktyki wszawicy W Polsce: www.wsse.waw.pl i strony innych Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych Ale wszawica to nie tylko nasz problem: - www.headlice.org - USA - www.lusfrinorge.no – Norwegia (informacje dostępne też w jęz. angielskim)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ lek. Magdalena Gudzińska Oddział Nadzoru Epidemiologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie