Szkoła Promująca Zdrowie w Zespole Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu do sieci Szkół Promujących Zdrowie 2014-otrzymanie Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie
Wyniki autoewaluacji przeprowadzonej w Zespole Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w roku szkolnym 2016/2017 przedstawione w formie standardów.
Średnia liczba punktów STANDARD I Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań. Wymiar Średnia liczba punktów a b 1 Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu szkoły 5 2 Struktura dla realizacji programu szkoły promującej zdrowie 3 Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji szkoły promującej zdrowie 4,8 4 Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia Średnia liczba punktów dla standardu I: 4,95 Problem priorytetowy: Brak tablicy informacyjnej w szkole o bieżących działaniach Szkoły Promującej Zdrowie.
STANDARD II Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Badana grupa – liczba zbadanych osób Ocena (średnia punktów) we wszystkich wymiarów a b 1 Uczniowie – liczba : 221 4,3 2 Nauczyciele – liczba : 31 5 3 Pracownicy niepedagogiczni– liczba : 7 4,75 4 Rodzice– liczba : 62 Średnia liczba punktów dla standardu II: 4,76 Problem priorytetowy: Znaczna liczba uczniów wskazuje na to , że byli przezywani ,ośmieszani lub wchodzili w konflikty z rówieśnikami.
Średnia liczba punktów STANDARD III Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. Wymiar Średnia liczba punktów a b 1 Realizacja edukacji zdrowotnej zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego 4,75 2 Aktywny udział uczniów w procesie edukacji zdrowotnej, współpraca z rodzicami i społecznością lokalną 5 3 Działania dla poprawy jakości i skuteczności edukacji zdrowotnej 4 Edukacja zdrowotna nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Średnia liczba punktów dla standardu II: 4,92 Problem priorytetowy: Podczas zebrania rady pedagogicznej zbyt ogólnie omawiano realizację edukacji zdrowotnej.
Średnia liczba punktów STANDARD IV Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami. Wymiar Średnia liczba punktów a B 1 Wybrane pomieszczenia i ich wyposażenie oraz organizacja pracy 5 2 Czystość szkoły 3 Organizacja przerw międzylekcyjnych 4 Wychowanie fizyczne oraz aktywność fizyczna członków społeczności szkolnej Żywienie w szkole 4,25 Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego: 4,87 Problem priorytetowy: Brak stałego dostępu do wody pitnej. Brak organizowania wspólnych śniadań przez uczniów i nauczycieli we wszystkich klasach na II etapie edukacyjnym. Brak okresowej diagnozy czy wszyscy uczniowie klas na II etapie edukacyjnym przychodzą po śniadaniu do szkoły.
ARKUSZ OCENY EFEKTÓW DZIAŁAŃ Dobre samopoczucie w szkole Badana grupa Średnia liczba punktów Najważniejsze lub najczęściej powtarzające się czynniki wpływające na samopoczucie (dotyczy odpowiedzi na pytania otwarte w ramkach) DOBRZE ŹLE 1 2 3 4 Uczniowie Liczba zbadanych:277 5 Mili koledzy i koleżanki. Przyjazna atmosfera. Hałas. Niektóre zachowania uczniów. Nauczyciele Liczba zbadanych:31 Przyjazna atmosfera. Dobre zarządzanie pracodawcy. Wsparcie dyrekcji w sprawach zawodowych oraz osobistych (losowych). Realizacja wielu dodatkowych czasochłonnych zadań statutowych szkoły, ogrom dokumentacji. Nadmierny hałas. Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych:7 Przyjemna atmosfera. Czytelny zakres obowiązków pracownika. Brak. Rodzice Liczba zbadanych:62 Przyjazna, życzliwa atmosfera. Pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Wykazanie się dużym zaangażowaniem wychowawców również w czasie wolnym. Sympatyczni i mili nauczyciele. Średnia
Podejmowania działań dla umacniania zdrowia Badana grupa Odsetek odpowiedzi TAK Działania dla umacniania zdrowia podejmowane NAJCZĘŚCIEJ NAJRZADZIEJ 1 2 3 4 Uczniowie Liczba zbadanych:128 78% Działania dla umacniania zdrowia najczęściej podejmowane przez uczniów to : - aktywność fizyczna w rożnej postaci; - dbają o właściwe odżywianie oraz higienę osobistą; - potrafią wygospodarować w ciągu dnia chwilę na odpoczynek; - myślą o sobie pozytywnie; dostrzegając swoje zalety i sukcesy. Niektórzy uczniowie nie ograniczają czasu spędzonego przy komputerze Nauczyciele Liczba zbadanych:31 88% Nauczyciele przede wszystkim wykazują zwiększoną poprawę relacji pracowniczych , szukają pozytywów w sobie i innych , znają sposoby automotywacji i motywowania uczniów. Zwracają uwagę na to co i jak jedzą oraz doskonalą umiejętność radzenia sobie ze stresem. Kobiety nie przeprowadzają samobadania piersią; mężczyźni samobadania jąder. Pracownicy niepedagogiczni Liczba zbadanych:7 85% Pracownicy chętnie rozwijają umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz podejmują próbę wyeliminowania zachowań ryzykownych. Nie zwracają się do ludzi o pomoc. Średni odsetek 84%
Podejmowania działań dla umacniania zdrowia
Dziękuję za uwagę