Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku"— Zapis prezentacji:

1 Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku
Wyniki autoewaluacji w Przedszkolu Promującym Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2017/2018 Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku

2 Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” realizuje szereg działań z zakresu promocji zdrowia poprzez liczne projekty, zajęcia otwarte, warsztaty, happeningi, konkursy, wycieczki, oraz działania w środowisku lokalnym. Dzięki systematyczności i długofalowości podejmowanych działań mają one wpływ na świadomość środowiska przedszkolnego. Przez to pracownicy przedszkola, nauczyciele, dzieci i rodzice wiedzą, że zdrowie jest kluczową sprawą, na którą przedszkole kładzie ogromny nacisk.

3 ROZWIJAMY TALENTY

4 ZDROWO JEMY, WIĘC ROŚNIEMY

5 BEZPIECZEŃSTWO NAJWAŻNIEJSZE

6 UCZYMY SIĘ EMOCJI

7 W drodze po krajowy certyfikat Przedszkoli Promujących Zdrowie
29 listopada 2012 roku podczas Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie nasza placówka otrzymała Certyfikat Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoła Promująca Zdrowie”. Przyznany Certyfikat świadczy, że Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” spełnia wymogi procedury przyznawania certyfikatu, tworzy dobry klimat i warunki do wszechstronnego rozwoju, przygotowuje młode pokolenie do zdrowego stylu życia, do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie i innych oraz wspiera społeczność szkolną w rozwijaniu dialogu człowieka z człowiekiem.

8 Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” podczas Wojewódzkiej Konferencji Szkół Promujących Zdrowie otrzymało kolejny Certyfikat Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoła Promująca Zdrowie”. Uroczystość odbyła się w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu. Certyfikat to finał dwuletnich działań przedszkola w aspekcie dbałości o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, w domu i na podwórku. 29 wrzesień 2015 r.

9 ZESPÓŁ PROMOCJI ZDROWIA W MPiŻ „Ekoludki”
Zespół tworzą przedstawiciele różnych grup społeczności przedszkolnej, zarówno nauczyciele, jak i pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice wspierani przez Panią Dyrektor Annę Sierotko.

10 Koordynator: mgr Anna Konopko, wicedyrektor MPiŻ „Ekoludki”
Członkowie zespołu ds. promocji zdrowia: Ignatowicz Małgorzata – wicedyrektor MPiŻ”Ekoludki” Michałowska Agnieszka, Ryszkiewicz Joanna - nauczycielki Brzoznowska Dorota– nauczyciel Kardyńska Anna - nauczyciel Kosak Magda – nauczyciel Marciszewska Dorota- nauczyciel Parzych Agnieszka – nauczyciel Piekarska Marta – nauczyciel Stefanowska Elżbieta – nauczyciel Łukomska Renata - pielęgniarka Niedużak Urszula - rodzic Ostrowska Lucyna– szefowa kuchni Podlecka Monika – rodzic Zduńczyk Radosław - rodzic

11 AUTOEWALUACJA Zgodnie z wytycznymi Ośrodka Rozwoju Edukacji zastosowano i wykorzystano do badań ankiety dla nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców. Przeprowadzono badanie dzieci techniką „Narysuj i opowiedz”. Wyniki badań opracowane zostały w formie raportu.

12 Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa
STANDARD PIERWSZY Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmocnienia zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci. Wymiar Średnia punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa a b c 1.Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola. 4,33 Zwiększenie zakresu zaangażowania pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz promocji zdrowia. Uzupełnienie Koncepcji Przedszkola o bezpośredni zapis realizacji działań w ramach PPZ. 2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie. 4,5 Uzupełnienie dokumentacji realizacji zadań PPZ o sformułowanie zapisów zadań koordynatora i zespołu do spraw promocji zdrowia, Szczegółowe zapoznanie nowych pracowników z zadaniami dotyczącymi promocji zdrowia w placówce. 3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie 4,4 Organizacja szkoleń wewnętrznych dla pracowników w tym w szczególności dla nowoprzyjętych. 4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie 4,0 Uwzględnienie potrzeb pracowników w szczególności niepedagogicznych w rocznych planach działań PPZ.

13

14 Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym
Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego (dla 4 punktów): 4,3 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): Część pracowników w szczególności niepedagogicznych dostrzega, że nie jest w sposób wystarczający poinformowana o koncepcji i zasadach PPZ.

15 STANDARD DRUGI Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci

16 Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety. Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,5 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): Niewystarczający poziom zaangażowania w życie i funkcjonowanie przedszkola niektórych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

17 ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU DRUGIEGO Badanie klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz” Grupy dzieci w wieku 5-6 lat ( 6-latki1, 6-latki2, 6-latki3, 6-latki4, 6-latki5, 5-latki1, 5-latki4) Liczba dzieci w 7 grupach - 168 Liczba zbadanych dzieci - 152

18 Mocne strony: Dzieci lubią różnego rodzaju aktywności oferowane przez placówkę, są zadowolone z dobrych relacji z personelem, nauczycielami. Lubią zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne, zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym. Słabe strony: Niektóre przedszkolaki nie lubią zup serwowanych w placówce, nie lubią również zajęć przy stolikach. Spora grupa dzieci stwierdziła, iż nie lubi kłótni i krzyków a więc negatywnych sytuacji jakie występują w relacjach między rówieśnikami. Problemy do rozwiązania : ◄zachęcanie dzieci do zjadania przedszkolnych posiłków, w szczególności zup ◄znalezienie nowych metod pracy w czasie zajęć eliminujących pracę przy stolikach ◄eliminowanie występowania negatywnych relacji między dziećmi oraz praca nad okazywaniem i przeżywaniem emocji Problem priorytetowy Nie wszystkie dzieci przestrzegają prawidłowych norm zachowania się w grupie.

19 STANDARD TRZECI Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) a b c 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja. 4,6 Ujednolicenie wspólnych działań na płaszczyźnie rodzic -przedszkole z zakresu edukacji zdrowotnej. 2. Umożliwienie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem. 4,4 Modyfikacja systemu nagradzania, zastąpienie słodyczy zdrowymi posiłkami. 3. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało. Rozszerzenie profilaktyki jamy ustnej o grupy najmłodsze (3latki). 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej. 4,2 Wzbogacenie oferty zajęć dodatkowych z uwzględnieniem większej aktywności fizycznej. 5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo. Zakupienie sprzętu ochronnego i pomocy dydaktycznych do wykorzystywania w czasie zajęć.

20

21 Podsumowanie wyników w standardzie trzecim
Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,48 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): Nie wszystkie dzieci wraz z rodzicami uczestniczą w działaniach dotyczących edukacji zdrowotnej w tym szczególnie aktywności ruchowej.

22 STANDARD CZWARTY Przedszkole promuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) a b c 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie własne i prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci. 4,6 Organizacja zajęć/ warsztatów dla pracowników dotyczących swojego zdrowia oraz zdrowia dzieci. 2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o własne zdrowie i do wychowywania swego dziecka 4,1 Poziom zaangażowania rodziców i dalszej rodziny do realizacji zadań związanych z edukacją zdrowotną dzieci i rodziców oraz pracowników przedszkola, jak również zadań wychowawczych.

23

24 Podsumowanie wyników w standardzie czwartym
Średnia liczba punktów dla standardu czwartego (dla 2 wymiarów): 4,35 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c):  Niewystarczająca współpraca i zaangażowanie rodziców i pracowników przedszkola na etapie planowania działań z edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz wspierającej ich kompetencje wychowawcze.

25 OCENA EFEKTOW DZIAŁAŃ DOBRE SAMOPOCZUCIE W PRZEDSZKOLU
Średnia liczba punktów dla wszystkich grup łącznie: 4,8 pkt Elementy wymagające poprawy: ◄ zmniejszenie hałasu w grupach ◄ wzmocnienie współpracy między pracownikami Problem priorytetowy: Nie wszyscy pracownicy angażują się w działania placówki w ramach realizacji PPZ.

26 PODEJMOWANIE DZIAŁAŃ DLA WZMOCNIENIA ZDROWIA
BADANE GRUPY ŚREDNI ODSETEK ODPOWIEDZI TAK Nauczyciele – liczba 40 90% Pracownicy niepedagogiczni – liczba 34 76% Rodzice – liczba 250 86% Średni odsetek odpowiedzi TAK dla wszystkich grup łącznie : 84% ( 4,2)

27

28 Wnioski do dalszych działań:
Wszystkie badane grupy podejmują działania dla wzmacniania zdrowia aczkolwiek należy: ◄ aktywnie angażować rodziców w działania placówki na rzecz promocji zdrowia w celu podnoszenia ich świadomości na temat zachowań prozdrowotnych. ◄ włączać wszystkich pracowników przedszkola, szczególnie niepedagogicznych w realizację kolejnych zadań w ramach PPZ. ◄ wspólnie z rodzicami i personelem placówki należy planować tematykę działań edukacji zdrowotnej w tym tematykę szkoleń/warsztatów. ◄ zorganizować co najmniej dwa szkolenia/warsztaty w ciągu roku szkolnego dla personelu placówki i rodziców dzieci dotyczące tematyki zdrowia fizycznego i psychicznego oraz kompetencji wychowawczych z udziałem specjalistów. ◄ korzystać z wiedzy i kompetencji rodziców podczas szkoleń poprzez zapraszanie ich jako konsultantów, specjalistów, wykładowców. ◄ umieścić na stronie internetowej placówki tematykę planowanych w roku szkolnym spotkań ze specjalistami. ◄ na bieżąco informować o planowanych działaniach rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych poprzez ogłoszenia, stronę internetową placówki, media społecznościowe, kontakty indywidualne.

29 KORZYŚCI Z PRZEPROWADZONEJ AUTOEWALUACJI Przeprowadzenie autoewaluacji w naszej placówce pozwoliło nam: ◄określić nasze mocne i słabe strony, ◄dokonać samooceny podejmowanych działań, ◄wyłonić kolejne problemy priorytetowe wymagające poprawy, ◄uzyskać motywację do podejmowania działań w celu zwiększenia świadomości rodziców oraz nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w zakresie ich zdrowia, ◄zauważyć, że działania podejmowane przez przedszkole są właściwe i należy pracować nad tymi obszarami, które wymagają poprawy, ◄uzyskać cenne informacje zwrotne od różnych grup: dzieci i ich rodziców, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych.

30 PLAN DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2018/19 Problem priorytetowy: Niewystarczająca współpraca i zaangażowanie rodziców i pracowników przedszkola na etapie planowania działań z edukacji zdrowotnej sprzyjającej ich zdrowiu oraz wspierającej ich kompetencje wychowawcze.

31 Rozwiązania dla usunięcia problemu:
◄przedstawienie całej społeczności przedszkola: rodzicom, nauczycielom, pracownikom niepedagogicznym wyników autoewaluacji placówki, zaproponowanie zagadnień do realizacji z dziećmi. ◄wyjaśnienie zarówno rodzicom jak i wszystkim pracownikom przedszkola znaczenia ich udziału w edukacji zdrowotnej dzieci. ◄opracowanie narzędzia (ankiety) do badania potrzeb rodziców i pracowników przedszkola szczególnie niepedagogicznych w zakresie edukacji na rzecz ich zdrowia. Dokonanie diagnozy tych potrzeb, korelacja z zagadnieniami realizowanymi wśród dzieci w danym roku szkolnym. ◄organizowanie spotkań, warsztatów i szkoleń ze specjalistami dotyczących kompetencji wychowawczych. ◄Zwiększenie zaangażowania rodziców jako kompetentnych specjalistów w prowadzeniu warsztatów i szkoleń . ◄Ustalenie sposobu informowania zarówno rodziców jak i pracowników przedszkola o tematyce i terminach planowanych szkoleń/warsztatów, spotkań ze specjalistami, ◄Udostępnienie rodzicom, pracownikom placówki informacji w celu pogłębienia ich wiedzy i umiejętności dbania o własne zdrowie.

32 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ZESPÓŁ PROMOCJI ZDROWIA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „Ekoludki”


Pobierz ppt "Miejskie Przedszkole i Żłobek „Ekoludki” w Ełku"

Podobne prezentacje


Reklamy Google