Jan Herczyński Uniwersytet Warszawski Warszawa 9 listopada 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Historia DPK-D DataNajważniejsze wydarzenia Złożenie oferty na realizację zadania publicznego: „Utworzenie Dolnośląskiego Punktu Konsultacyjno-
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Aktywność w pozyskiwaniu środków unijnych w Powiecie Leszczyńskim
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
PLANOWANE INWESTYCJE W EDUKACJI FINANSOWANE Z FUNDUSZY UNIJNYCH Wydział Inwestycji i Funduszy Europejskich Milicz, r.
SIEĆ SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
Bielski Model Doradztwa Zawodowego

WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
II Spotkanie Robocze Bruksela,
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
wynagrodzeń nauczycieli
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Realizacja budżetu edukacji w 2017 r.
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Finansowanie zadań oświatowych
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Finansowanie zadań oświatowych na przestrzeni lat 2008 – 2018
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Jan Herczyński Uniwersytet Warszawski Warszawa 9 listopada 2010 Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym. Projekt systemowy współfinansowany ze środków EFS, realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim, w ramach Priorytetu III, Działania 3.1, Podziałania 3.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych. Raport z badań 2009-2010. Jan Herczyński Uniwersytet Warszawski Warszawa 9 listopada 2010

Cel i zakres wykonanych prac Wsparcie JST w przygotowaniu Informacji Przygotowanie modeli Informacji Zakres: Analiza Informacji z roku 2009 Model Informacji dla gminy, powiatu, miasta na prawach powiatu Wskaźniki odniesienia i wskaźniki lokalne

Stan i plan prac Stan prac na dzisiaj: Przygotowane materiały do konsultacji, Przygotowana lista wskaźników odniesienia Plany dalszej pracy: Konsultacje materiału i listy wskaźników Druk i rozesłanie publikacji do wszystkich JST Obliczenie/udostępnienie wskaźników odniesienia

Analiza Informacji z roku 2009 Sprawozdania z roku 2009: Bardzo zróżnicowana struktura i objętość Dużo danych statystycznych, mało finansowych Wskaźniki rzadko wykorzystywane Obszerne listy indywidualnych osiągnięć uczniów Nie uwzględniają potrzeb różnych adresatów

Adresaci Informacji JST musi uwzględniać potrzeby informacyjne różnych potencjalnych adresatów: Rada gminy i powiatu Szkoły prowadzone przez JST, zwłaszcza dyrektorzy szkół Rodzice uczniów Lokalne organizacje pozarządowe, lokalne i krajowe media,

Średnia liczba stron Informacji Gmina wiejska 17,0 Gmina miejsko-wiejska 25,5 Gmina miejska 27,6 Powiat ziemski 32,3 Miasto na prawach powiatu 67,8

Najczęściej poruszane tematy Zdawalność egzaminów zewnętrznych 98% Liczba uczniów i oddziałów 97% Liczba nauczycieli, etatów 85% Struktura awansu zawodowego nauczycieli 73%

Tematy wrażliwe, rzadko poruszane Średnie wynagrodzenia nauczycieli są omawiane w 7% Informacji, najczęściej w gminach wiejskich (11%) i powiatach (10%) Wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego ucznia są omawiane w 10% Informacji, od 3% w powiatach do 18% w gminach wiejskich Frekwencja uczniów w szkołach omawiana w 8% Informacji, najczęściej w gminach wiejskich 14%, pomijana w miastach na prawach powiatu

Inne tematy Informacji Opieka przedszkolna, w tym odsetek dzieci objętych, to jeden z priorytetów MEN. Omawiana jest w Informacjach około 20% gmin, w tym w 33% miast i tylko 7% gmin wiejskich Wydatki oświatowe w stosunku do otrzymanej subwencji oświatowej, średnio omawiana przez 26% JST, od 10% powiatów do 40% miast na prawach powiatu

Modele Informacji Zaproponowano model Informacji, składający się z ośmiu części, Każda część zawiera przykładowe pytania – razem 58 pytań przykładowe tabele – razem 48 tabel w modelu gminnym, nieco więcej w modelu powiatowym Celem obszernego zestawu pytań i tabel jest zarysowanie tematyki i sugestia możliwego formatu podawania danych i wskaźników

Części modelu Informacji Metryczka JST Podstawowe decyzje prawne i strategiczne Demografia Sieć szkół i placówek Kadra nauczycielska Warunki kształcenia i zarządzanie mieniem Proces nauczania, wyrównywanie szans Finansowanie oświaty

Od danych do wskaźników Sprawozdania Oświatowe z roku 2009 bardzo często podawały dane statystyczne, rzadziej dane budżetowe Konieczne jest przejście do wskaźników, które świadczą o lokalnej polityce oświatowej Wskaźniki pozwalają na porównania: Między podobnymi gminami W kolejnych latach dla danej gminy

Przykłady wskaźników oświatowych Średnia wielkość oddziału, Liczba etatów nauczycielskich w przeliczeniu na oddział, Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia i w przeliczeniu na oddział Zmianowość, czyli liczba oddziałów klasowych w stosunku do liczby izb klasowych

Wskaźniki odniesienia Wskaźniki odniesienia = wskaźniki oświatowe, które można obliczyć na podstawie dziś dostępnych ogólnopolskich baz danych (np. SIO) Przygotowano zestaw około 80 wskaźników odniesienia, dla różnych poziomów agregacji (kraj, regiony, grupy gmin i powiatów). Po obliczeniu wskaźniki powinny zostać publicznie udostępnione (strona internetowa) Pytanie o wskaźniki dla indywidualnych JST

Wskaźniki lokalne Wskaźniki lokalne = wskaźniki oświatowe, dostępne dzisiaj tylko na poziomie lokalnym Zaproponowano listę około 20 wskaźników lokalnych, do samodzielnego liczenia przez JST Przykłady wskaźników lokalnych: frekwencja i promocja uczniów, przepływ uczniów między obwodami szkolnymi, rotacja nauczycieli, wyposażenie szkół i placówek.

Wyzwanie dla JST Przedstawienie przez JST wybranych wskaźników oświatowych zwiększy popyt na dane i wskaźniki ze strony wszystkich adresatów Informacji Powszechnie dostępne wskaźniki odniesienia mogą stać się instrumentem krytycznej oceny funkcjonowania lokalnych systemów oświatowych, a także działań samorządów

Potrzeba dialogu Decentralizacja oświaty to zaproszenie do różnorodności Konieczna jest dyskusja i wybór optymalnej polityki spośród wielu możliwych rozwiązań Wskaźniki i modele Informacji to propozycja języka do prowadzenia lokalnych dyskusji o oświacie Szeroki zakres wskaźników daje nadzieję na ich przydatność w różnych warunkach lokalnych

Dziękuję za uwagę. Dodatkowe informacje o projekcie: www.ore.edu.pl Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym Projekt systemowy współfinansowany ze środków EFS, realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim, w ramach Priorytetu III, Działania 3.1, Podziałania 3.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Dodatkowe informacje o projekcie: www.ore.edu.pl Kontakt z autorem prezentacji: j.herczynski@icm.edu.pl