Jacek Wawrzynowicz Poznań, r. Opracowanie: Ewa Matuszak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Advertisements

Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
Projekt InMoST InMoST: Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji: –
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„BUDOWA LUBUSKIEGO SYSTEMU INNOWACJI” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Regionalne Strategie Innowacji Zielona Góra, dnia 11 czerwca.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Kryteria oceny projektów inwestycyjnych Jacek Adamski, Gdańsk,
„Biznes to relacje” 6 kwietnia 2017 r..
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Sprzedaż produktu lub usługi
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Kierunek: Zarządzanie
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Próg rentowności K. Bondarowska.
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie do konkursu
PO CO FIRMIE SPRATEGIA SPRZEDAŻY?
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Zgłoszenia w ramach kategorii Doskonała komunikacja z klientami
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenie do konkursu
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Funkcjonalność aplikacji narzędzia do zarządzania operacyjnego własnością intelektualną i procesami komercjalizacji w ctt Autorzy Jacek Wawrzynowicz.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Opolu
Małopolski Festiwal Innowacji
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
KOMERCJALIZACJA BEZPOŚREDNIA – PRAKTYCZNY PRZEWODNIK
Zapis prezentacji:

Jacek Wawrzynowicz Poznań, 13.12.2017 r. Opracowanie: Ewa Matuszak Seminarium – podsumowanie 20 sesji coachingowych InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką Jacek Wawrzynowicz Poznań, 13.12.2017 r. Opracowanie: Ewa Matuszak Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Działania w ramach zadania 1. wykład pn. Fundusze kapitałowe – droga do wdrożenia pomysłu: 23.01.2017 r. (dla studentów) Profesjonalne warsztaty dotyczące symulacji negocjacji biznesowych (warsztaty symulacji prowadzenia negocjacji biznesowych odnośnie procesów komercjalizacji wyników badań i prac rozwojowych) dla pracowników CIiTT UPP: 14.04.2017 r. i 28.04.2017 r. warsztat pn. Ochrona praw własności przemysłowej w relacjach uczelnie wyższe –przedsiębiorcy: 30.06.2017 r. coachingowe sesje warsztatowe (20 sesji w 2017 r.) Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Cel zadania Celem zadania pt. Budowanie relacji – sesje coachingowe w dialogu nauka-biznes realizowanego w ramach projektu InnCOM_PULS było praktyczne przygotowanie studentów, doktorantów, pracowników naukowych, pracowników centrów transferu technologii oraz przedsiębiorców do skutecznego przeprowadzenia procesu komercjalizacji. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Oczekiwane efekty Poprawa skuteczności dialogu i komunikacji środowiska akademickiego i biznesowego poprzez edukację i podniesienie kompetencji grup docelowych w zakresie: zagadnień i procedur komercjalizacji wyników B+R, umiejętności planowania i identyfikowania poziomów gotowości technologii - TRL, kreowania innowacyjnych projektów, projektowania i prototypowania rozwiązań technologicznych, komunikacji z przedsiębiorcą w zakresie prezentacji oferty technologicznej, komunikacji i negocjacji z przedstawicielami funduszy typu venture capital w zakresie zasad inwestowania, aspektów prawnych bezpiecznych zachowań w relacjach bezpośrednich z przedsiębiorcami np. klauzule poufności. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Metody informowania o sesjach prezentacje na Radach Wydziałowych (na 6 Wydziałach) oraz pisma informacyjne skierowane do Dziekanów informacje zamieszczane na: stronie internetowej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu stronie internetowej Centrum Innowacji i Transferu Technologii UPP: www.ciitt.up.poznan.pl stronie internetowej projektu: www.inncompuls.up.poznan.pl stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego Innowacyjna Wielkopolska: www.iw.org.pl profilu Centrum Innowacji i Transferu Technologii UPP na portalu społecznościowym Facebook mailing elektroniczny za pośrednictwem: Informatora UPP Centrum Innowacji i Transferu Technologii UPP artykuły zamieszczone we Wieściach Akademickich UPP (styczeń-luty 2017 oraz maj-czerwiec 2017) plakaty i ulotki informacyjne rozwieszone w budynkach poszczególnych wydziałów Uniwersytetu oraz w budynku Collegium Maximum informacje przekazywane drogą telefoniczną lub ustnie Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Moduły coachingowych sesji warsztatowych I. Komercjalizacja wyników badań - ocena potencjału II. Efektywna prezentacja dla biznesu: oferta, teaser inwestycyjny, prototyp i wizualizacja III. Strategie wdrożeniowe i strategie produktowe: scenariusze, macierze, ryzyka IV. Promocja projektów rozwojowych, upowszechnianie wyników badań Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Specjalizacje Biotechnologia Technologia żywności i żywienia Meblarstwo i technologia drewna Inżynieria środowiska/ gospodarka odpadami/ ochrona środowiska Technologie w rolnictwie oraz pozostałe przyrodnicze Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Liczba uczestników coachingowych sesji warsztatowych: 230 osób Liczba osób przeszkolonych w ramach coachingowych sesjach warsztatowych: 125 Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

I. Komercjalizacja wyników badań - ocena potencjału Przykładowe trendy rozwoju nowych technologii i produktów. Prezentacja procesu komercjalizacji na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz na wybranych uczelniach. Najnowsze rozwiązania prawne m.in. mała ustawa o innowacyjności. Projektowanie wskaźników produktu i rezultatu w projektach. Planowanie strategii komercjalizacji i wdrożenia wyników badań. Podział praw własności intelektualnej do wyników projektów. Strategie i znaczenie ochrony monopolu prawnego w projektach. Definiowanie wartości dodanej i modelu biznesowego. Projektowanie kolejnych faz rozwoju technologii i produktów. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

II. Efektywna prezentacja dla biznesu: oferta, teaser inwestycyjny, prototyp i wizualizacja Oferta technologiczna – uwarunkowania formalne i prawne, forma i zakres. Strategia komunikacji – briefing i główne elementy, przykłady z danej specjalności. Ścieżka komercjalizacji i zróżnicowanie strategii, zmiana tzw. targetu w praktyce. Teaser inwestycyjny – jego funkcja i praktyczne znaczenie, prototyp i wizualizacja. Prezentacja oferty a poziom gotowości technologicznej – rola asysty wdrożeniowej. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

III. Strategie wdrożeniowe i strategie produktowe: scenariusze, macierze, ryzyka Różnorodność ścieżek i scenariuszy komercjalizacji w praktyce (ustawowe definicje a nietypowe modele współpracy w ramach konsorcjum, umów bilateralnych, doktoratów wdrożeniowych i prac dyplomowych studentów itd. oraz outsourcing brakujących elementów: faktyczna przydatność ekspertyz i wspomaganie sprzedaży technologii). Strategie komercjalizacji a strategie wdrażania technologii. Mapa drogowa (Road Map) oraz kolejne kroki w ramach danego scenariusza – wybór strategicznych celów. Estymacja ryzyka – określenie głównych obszarów i kwantyfikacja. Asysta akceleracyjna i wdrożeniowa - rola twórców. Konwergencja komercjalizacji bezpośredniej i pośredniej w praktyce – wyjście naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

IV. Promocja projektów rozwojowych, upowszechnianie wyników badań Przygotowanie wizualizacji (demo) technologii – stopniowalność prototypowania. Baza technologii i jej rola. Strategia upowszechniania – dotarcie z komunikatem do grupy docelowej. Dobór narzędzi i nośników przekazu informacji. Media clipping – badanie efektów działań upowszechniających. Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

WYNIKI ANKIETY EX ANTE Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

niski potencjał rynkowy technologii Jakie bariery w komercjalizacji dostrzega Pani/Pan na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu? bariery administracyjne, biurokracja, zbyt wiele formalności, procedury, brak środków na finansowanie niski potencjał rynkowy technologii jakość opisu/prezentacji komercjalizowanych zgłoszeń brak zaangażowania naukowców Jakie bariery w komercjalizacji dostrzega Pani/Pan poza Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu (np. na rynku)? niskie zainteresowanie nowymi technologiami trudność w zdobyciu inwestorów – niewiedza gdzie i jak szukać inwestorów, brak komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a Uniwersytetem/naukowcami niski poziom innowacyjności firm i skłonności do ponoszenia ryzyka niska atrakcyjność podejmowanej tematyki badań bariery finansowe i biurokratyczne Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

WYNIKI ANKIETY EX POST Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

ANKIETA KOMPETENCYJNA – COACHINGOWE SESJE WARSZTATOWE Komercjalizacja wyników badań – ocena potencjału   Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi: Standardowy czas ochrony patentowej od momentu zgłoszenia wynalazku w UPRP wynosi: 10 lat 20 lat Licencja jako ścieżka komercjalizacji stanowi: czasową formę korzystania z technologii przez przedsiębiorcę przeniesienie praw do technologii na przedsiębiorcę Przy przeniesieniu majątkowych praw autorskich należy określić pola eksploatacji: tak ni  Osobiste prawa autorskie w Polsce są zbywalne: Know-how podlega ochronie: tak długo jak długo trwa stan tajemnicy przedsiębiorstwa  Obowiązek zgłoszenia rezultatu wyników badań dotyczy: twórcy (pracownika uczelni) kierownika instytutu/katedry  Na Uniwersytecie zgłoszenie dobra intelektualnego do ochrony własności przemysłowej dokonywane jest na odrębnym formularzu niż zgłoszenie rezultatów badań: nie Zgodnie z „małą ustawą o innowacyjności” z 2016 rok przeniesienie praw tzw. uwłaszczenie twórcy - pracownika wymaga: pisemnego oświadczenia złożonego w ciągu 14 dni od zgłoszenia rezultatu wyników badań do Centrum Innowacji i Transferu Technologii zgody Ministra Skarbu Państwa  Modelowanie biznesowe w ocenie potencjału powinno uwzględniać: korzyści generowane przez produkt dla określonego segmentu klientów, sposób dotarcia do nich, komunikację i relacje oraz kluczowe działania i posiadane zasoby oraz partnerów: Model poziomów gotowości technologicznej (TRL na bazie NASA, ESA i EC) składa się z następującej liczby poziomów: 9 18

ANKIETA KOMPETENCYJNA – COACHINGOWE SESJE WARSZTATOWE Efektywna prezentacja dla biznesu: oferta, teaser inwestycyjny, prototyp i wizualizacja   Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi: Składający ofertę (Oferent) jest nią związany, czyli adresat oferty (Oblat) może poprzez jej przyjęcie doprowadzić do zawarcia umowy na warunkach określonych w ofercie: Prawda Fałsz Cena nie stanowi istotnego postanowienia umowy sprzedaży i jako taka nie musi być określona w ofercie: Zaproszenie do składania ofert stanowi ofertę zawarcia umowy sprzedaży: Obserwacje w mapie empatii prowadzą do: Zmiany stanowiska branży, z której pochodzi użytkownik Postawienia hipotez związanych ze sposobem myślenia i działania użytkownika Asysta wdrożeniowa jest związana z: Wsparcie przedsiębiorcy w procesie wdrażania technologii nabytej/wylicencjonowanej od uczelni Ujawnieniem wszystkich informacji potencjalnym kontrahentom Model B2C dotyczy: sprzedaży licencji firmom komercyjnym sprzedaży licencji na rynku konsumenckim. Break even point w praktyce oznacza: Pokrywanie kosztów operacyjnych z bieżących przychodów Zwrot nakładów zainwestowanych przez inwestora Teaser inwestycyjny jest alternatywą dla biznes planu i wskazuje najważniejsze elementy z punktu widzenia inwestora kapitałowego: Wizualizacja technologii (i ewentualny prototyp produktu) jest charakterystyczna dla następujących poziomów w 9-stopniowej skali TRL: 5-6 8-9 Podstawową rolą naukowca w procesie komercjalizacji jest: Przygotowanie projektu umowy z ewentualnym kontrahentem Utrzymanie w tajemnicy informacji poufnych związanych z komercjalizowaną technologią

ANKIETA KOMPETENCYJNA – COACHINGOWE SESJE WARSZTATOWE Strategie wdrożeniowe i strategie produktowe: scenariusze, macierze, ryzyka Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi: Proces budowy strategii można rozpocząć od wyznaczenia alternatywnych rozwiązań zdefiniowanych problemów tzw. dylematów: prawda, fałsz. W procesie tworzenia scenariuszy wdrożeniowych można wykorzystać sekwencję kolejnych kroków (wybranie najważniejszych problemów oraz dylematów i na tej bazie tworzenie macierzy, wybór najbardziej prawdopodobnych scenariuszy i na tej podstawie mapy drogowej): wyłącznie w jednym obszarze, w kilku określonych obszarach (np. zarządzaniu, konstruowaniu produktu docelowego i docelowego modelu biznesowego). Uzupełnieniem do modelu biznesowego może być ścieżka klienta (projektowanie usługi): tak, nie. Komercjalizacja z punktu widzenia uczelni dotyczy przekazania praw do technologii na rzecz przedsiębiorcy: Najbardziej prawdopodobne scenariusze w zaproponowanym modelu składają się z: wybranych pól w ramach zdefiniowanych obszarów (macierzy), wyboru całej macierzy, która jest kluczowa. Karol Adamiecki jest twórcą: metody chronometrażu, wykresu Gantta. Diagram Gantta jest graficzną prezentacją: zadań projektowych realizowanych w ramach danego wdrożenia w określonym czasie, wyłącznie zrealizowanych prac w ramach danego wdrożenia. Wartość technologii rośnie wraz ze spadkiem ryzyka i realizacją kolejnych etapów prac rozwojowych: Kluczowa część prac z punktu widzenia ryzyka i powodzenia wdrożenia dotyczy następujących poziomów gotowości technologicznej na skali TRL: 5-7, 8-9. W przypadku komercjalizacji przez Twórcę – uczelnia otrzymuje: 25% środków z komercjalizacji pomniejszoną o 25% kosztów, 75% środków z komercjalizacji pomniejszoną o 25% kosztów.

ANKIETA KOMPETENCYJNA – COACHINGOWE SESJE WARSZTATOWE Promocja projektów rozwojowych, upowszechnianie wyników badań   Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi: Wizualizację procesu technologicznego można przedstawić w formie algorytmu: Prawda Fałsz Prototypowanie jest pomocne podczas realizacji: Badań podstawowych Wyłącznie badań przemysłowych Wyłącznie prac rozwojowych Badań przemysłowych i prac rozwojowych Bezpośrednią grupą docelową w procesie upowszechniania są m.in.: Fundusze VC Brokerzy innowacji Upowszechnianie wyników badań można rozpocząć: Przed zabezpieczeniem dobra intelektualnego W dowolnym momencie Po zabezpieczeniu dobra intelektualnego lub zachowaniu w tajemnicy najważniejszych elementów technologii Z punktu widzenia kontrahenta kluczową kwestią w opisie technologii zawartej w bazie technologii gotowych do komercjalizacji jest: Posiadane referencje Opis głównych zalet, korzyści i wartości dodanych technologii Kluczową kwestią w zarządzaniu bazą dostępnych technologii jest: Łatwa możliwość wyszukiwania oferowanych rozwiązań Podanie informacji niejawnych Konstruowanie strategii upowszechniania dotyczy odpowiedzi m.in. na pytanie: Do jakiej grupy docelowej kierujemy ofertę Jak dotrzeć do oferty konkurencyjnej Technologie gotowe do komercjalizacji powinny: Posiadać informacje o sposobie i stanie ochrony Osiągnąć dziewiąty poziom gotowości technologicznej (TRL) Wizualizacja procesu technologicznego powinna określać poziom gotowości technologicznej (TRL): Media (Press) Clipping to metoda pomiaru efektywności działań upowszechniających:

MATERIAŁY PROMUJĄCE PROJEKT długopis notes pen drive power bank kubek torba materiałowa kalendarz ścienny kalendarz książkowy ulotki, plakaty, roll-up’y Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

ul. Wojska Polskiego 52 ,60-627 Poznań Dziękuję za uwagę Centrum Innowacji i Transferu Technologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu ul. Wojska Polskiego 52 ,60-627 Poznań tel. (0) 61 846 62 69 email: inncom@up.poznan.pl www.inncompuls.up.poznan.pl www.ciitt.up.poznan.pl Projekt nr 0014/DLG/2016 pt. InnCOM_PULS - instrumenty optymalizacji procesów komercjalizacji, kreowania innowacji, doskonalenia dialogu oraz wzrostu efektywności współpracy między nauką i gospodarką w ramach programu DIALOG Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego