Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju dr inż. Krzysztof Zięba Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Franchising na świecie Półwiecze intensywnej ekspansji: niemal 50% sprzedaży detalicznej w USA 12% udziału w PKB w Australii ponad 1,5 miliona miejsc pracy w Europie Dynamiczny rozwój w Polsce: 257 systemów franchisingowych około 17 300 placówek franchisingowych rosnące zatrudnienie w sektorze
Franchising a małe firmy Franczyzodawcy: zazwyczaj małe lub średnie firmy, (McDonalds’, Marriott - ewenementy) w Polsce średnio 67 placówek w systemie Franczyzobiorcy: z reguły mikrofirmy, czasem firmy małe 10% zatrudnia powyżej 4 osób (badania własne, cząstkowe)
Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju Tempo wzrostu gospodarczego franczyzobiorcy: przewaga konkurencyjna w okresie recesji franczyzodawcy: „ucieczka” w działalność franchisingową jako strategia rozwoju lub przetrwania (teoria rzadkości zasobów) Sytuacja na rynku pracy małe doświadczenie zawodowe (push factor) wysoki poziom wykształcenia (pull factor)
Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju Regulacje prawne kontrowersje wokół ustawodawstwa franchisingowego: kompleksowe regulacje prawne (Australia, Francja) biurokratyczne przeszkody w rozwoju promowanie wysokich standardów kooperacji opartych na amerykańskich UFOC (Uniform Franchise Offering Circular) konkurowanie jakością oferty, standardy obligatoryjne dla członków POF
Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju Promocja franchisingu International Franchise Association (IFA) European Franchise Federation (EFF) Polska Organizacja Franczyzodawców Profit System Agencja Rozwoju Franczyzy
Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju Edukacja franchisingowa stowarzyszenia franchisingowe, uniwersytety, szkoły biznesu kursy, także e-learningowe programy certyfikujące inne formy szkoleniowe i programy stypendialne sytuacja edukacyjna w Polsce seminaria Profit System WZiE PG Agencja Rozwoju Franczyzy
Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju Indywidualizm ekonomiczny przedsiębiorca jako ikona społeczna pomost – od pracy najemnej do własnej działalności gospodarczej postać przedsiębiorcy w powszechnym odbiorze w Polsce
Rekapitulacja Szybki i stabilny rozwój działalności franchisingowej w Polsce Korzystny wpływ przystąpienia Polski do UE Wysokie tempo wzrostu pomimo niesprzyjających uwarunkowań: niska świadomość problemy z dostępem do kapitału Pożądane zmiany na płaszczyźnie mikroekonomicznej i ogólnospołecznej
Dziękuję za uwagę!