„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym” Maciej Prószyński Warszawa, 14.12.2017
Rola wynika z tradycji i aktów prawnych
Ustawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. z późniejszymi zmianami. - inne ustawy - przepisy wykonawcze - statuty organizacji rzemiosła - uchwały organów statutowych organizacji rzemiosła.
Pola określone ustawowo: - nadzór nad procesem nauki zawodu u pracodawcy - organizacja systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych i nadzór nad tym procesem - reprezentowanie środowiska
Organizacja rzemiosła, jej struktura: cechy, izby rzemieślnicze, Związek Rzemiosła Polskiego. Zasady organizacyjne: – dobrowolność zrzeszania się rzemieślników; - dobrowolność zrzeszania się organizacji
Kształcenie zawodowe u pracodawcy – zalety: - nauka zawodu przez pracę - indywidualny tok nauki - nauka w naturalnych warunkach zakładu pracy - praca pod stałym i bezpośrednim nadzorem - możliwość obserwacji pracy fachowców - poznanie nowych technologii, maszyn i urządzeń - nauka organizacji pracy - nauka przedsiębiorczości - wynagrodzenie..
Kształcenie zawodowe u pracodawcy – wady: - błędy w stosowaniu przepisów prawa pracy, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - błędy w stosowaniu przepisów dot. pracy bezpiecznej, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - niewłaściwa realizacja programu nauki praktycznej - niedostateczny kontakt szkolącego ze szkołą zawodową
Nadzór organizacji rzemiosła nad procesem kształcenia u pracodawcy od zawarcia umowy do …? Organizacja pracy w cechu. Kompetencje a możliwości, w świetle błędnych rozwiązań systemowych. Iluzoryczny obowiązek członkostwa rzemieślnika szkolącego
Rozmiary procesu naukę zawodu u pracodawcy, będącego rzemieślnikiem odbywa ok. 66 tys. (wg danych ZRP), ale ta liczba maleje z roku na rok. Przyczyny – poszerzająca się oferta szkół oraz demografia
Zawody dominujące – 2/3 ogółu uczy się w jednym z pięciu zawodów: fryzjer, mechanik pojazdowy, stolarz, piekarz i cukiernik (wg danych ZRP). liczne zawody tzw.„niszowe” nie wzbudzają zainteresowania młodzieży – a może o nich nie wie. Współpraca organizacji rzemiosła z doradcami zawodowymi
Egzaminy kwalifikacyjne w izbach rzemieślniczych dobre rozwiązania systemowe zawarte w ustawie o rzemiośle i akcie wykonawczym dobrze zorganizowany przez izby rzemieślnicze proces powoływania komisji egzaminacyjnych i szkolenia ich członków dobrze zorganizowany proces przeprowadzania egzaminów w części praktycznej i teoretycznej prowadzenie wzorcowo dokumentacji związanej z egzaminami udział merytoryczny i finansowy organizacji rzemiosła w przygotowanie standardów
Maleje liczba kandydatów przystępujących do egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. W 2016 roku: - do egzaminów czeladniczych przystąpiło ok. 29 tys. kandydatów, głównie absolwentów nauki u pracodawców. - do egzaminów mistrzowskich przystąpiło ok. 2,5 tys. kandydatów. - preferencje zawodowe, jak przy podejmowaniu nauki zawodu. szeroka oferta potwierdzenia kwalifikacji w zawodach tzw. „niszowych”. (podane wielkości wg danych ZRP).
Rola organizacji rzemiosła wszystkich szczebli, jako przedstawicieli środowiska. Związek Rzemiosła Polskiego, jako reprezentant środowiska pracodawców.
Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński Kształcenie „dualne” – system nauki zawodu u pracodawców i w szkołach zorganizowany z udziałem władz centralnych, władz terenowych, organizacji pracodawców Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński