„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu ul. Gronowa Poznań tel fax
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU Technikum nr 2 Architektoniczno-Budowlane Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 3 Architektoniczno-Budowlana.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Usługi EURES dla pracodawców Doradca EURES – Elżbieta Amulewicz Olsztyn 2010 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Wnioski z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w województwie świętokrzyskim 2015 Marek Szymański.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
WSPÓŁPRACA SZKOŁY ZAWODOWEJ Z PRACODAWCAMI Prezentacja opracowana na potrzeby spotkania roboczego dotyczącego współpracy na rzecz podniesienia jakości.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO W ŁODZI Oferta edukacyjna.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Słodkie jest wspomnienie trudów poniesionych. Cyceron.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
DUALNY SYSTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO ODPOWIADAJĄCY POTRZEBOM GOSPODARKI Jolanta Kosakowska Związek Rzemiosła Polskiego Warszawa, 10 maja 2017.

Sześciolatek idzie do szkoły
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Dane szkoły Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 3 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Legnicy ul. Lotnicza 26
Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Zawody szkolnictwa zawodowego w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
REFORMA EDUKACJI
kształcących w zawodach
Szkoły Branżowe w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
System szkolnictwa ponadpodstawowego
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
AGH: Sprawy pracownicze
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
PRZEJŚCIE ZAKŁDU PRACY NA INNEGO PRACODWACĘ
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Technik chłodnictwa i klimatyzacji
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym” Maciej Prószyński Warszawa, 14.12.2017

Rola wynika z tradycji i aktów prawnych

Ustawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. z późniejszymi zmianami. - inne ustawy - przepisy wykonawcze - statuty organizacji rzemiosła - uchwały organów statutowych organizacji rzemiosła.

Pola określone ustawowo: - nadzór nad procesem nauki zawodu u pracodawcy - organizacja systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych i nadzór nad tym procesem - reprezentowanie środowiska

Organizacja rzemiosła, jej struktura: cechy, izby rzemieślnicze, Związek Rzemiosła Polskiego. Zasady organizacyjne: – dobrowolność zrzeszania się rzemieślników; - dobrowolność zrzeszania się organizacji

Kształcenie zawodowe u pracodawcy – zalety: - nauka zawodu przez pracę - indywidualny tok nauki - nauka w naturalnych warunkach zakładu pracy - praca pod stałym i bezpośrednim nadzorem - możliwość obserwacji pracy fachowców - poznanie nowych technologii, maszyn i urządzeń - nauka organizacji pracy - nauka przedsiębiorczości - wynagrodzenie..

Kształcenie zawodowe u pracodawcy – wady: - błędy w stosowaniu przepisów prawa pracy, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - błędy w stosowaniu przepisów dot. pracy bezpiecznej, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - niewłaściwa realizacja programu nauki praktycznej - niedostateczny kontakt szkolącego ze szkołą zawodową

Nadzór organizacji rzemiosła nad procesem kształcenia u pracodawcy od zawarcia umowy do …? Organizacja pracy w cechu. Kompetencje a możliwości, w świetle błędnych rozwiązań systemowych. Iluzoryczny obowiązek członkostwa rzemieślnika szkolącego

Rozmiary procesu naukę zawodu u pracodawcy, będącego rzemieślnikiem odbywa ok. 66 tys. (wg danych ZRP), ale ta liczba maleje z roku na rok. Przyczyny – poszerzająca się oferta szkół oraz demografia

Zawody dominujące – 2/3 ogółu uczy się w jednym z pięciu zawodów: fryzjer, mechanik pojazdowy, stolarz, piekarz i cukiernik (wg danych ZRP). liczne zawody tzw.„niszowe” nie wzbudzają zainteresowania młodzieży – a może o nich nie wie. Współpraca organizacji rzemiosła z doradcami zawodowymi

Egzaminy kwalifikacyjne w izbach rzemieślniczych dobre rozwiązania systemowe zawarte w ustawie o rzemiośle i akcie wykonawczym dobrze zorganizowany przez izby rzemieślnicze proces powoływania komisji egzaminacyjnych i szkolenia ich członków dobrze zorganizowany proces przeprowadzania egzaminów w części praktycznej i teoretycznej prowadzenie wzorcowo dokumentacji związanej z egzaminami udział merytoryczny i finansowy organizacji rzemiosła w przygotowanie standardów

Maleje liczba kandydatów przystępujących do egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. W 2016 roku: - do egzaminów czeladniczych przystąpiło ok. 29 tys. kandydatów, głównie absolwentów nauki u pracodawców. - do egzaminów mistrzowskich przystąpiło ok. 2,5 tys. kandydatów. - preferencje zawodowe, jak przy podejmowaniu nauki zawodu. szeroka oferta potwierdzenia kwalifikacji w zawodach tzw. „niszowych”. (podane wielkości wg danych ZRP).

Rola organizacji rzemiosła wszystkich szczebli, jako przedstawicieli środowiska. Związek Rzemiosła Polskiego, jako reprezentant środowiska pracodawców.

Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński Kształcenie „dualne” – system nauki zawodu u pracodawców i w szkołach zorganizowany z udziałem władz centralnych, władz terenowych, organizacji pracodawców Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński