Projekt Foresight „Akademickie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Foresight „Akademickie
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
- efektywne wsparcie doradcze
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Małopolski Festiwal Innowacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT „POLSKA 2020”
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Projekt Foresight „Akademickie Mazowsze 2030”

Informacje podstawowe: Projekt Foresight regionalny szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013 Działania 1.1, Poddziałania 1.1.1

Informacje podstawowe: Projekt realizowany w konsorcjum 6 uczelni warszawskich: Politechnikę Warszawską – lidera Akademię im Leona Koźmińskiego Polsko – Japońską Wyższą Szkołę Technik Komputerowych, Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego, Szkołę Główną Handlową, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Czas realizacji Projektu: 05/2009-05/2012

Czym jest Foresight? Foresight jest procesem systematycznego i wszechstronnego rozpoznawania dalekosiężnych trendów rozwojowych w nauce i technologii oraz identyfikacji obszarów o kluczowym znaczeniu dla maksymalizacji korzyści społecznych i gospodarczych. (dr Jacek Kuciński) Foresight jest procesem kreowania kultury myślenia społeczeństwa o przyszłości, w którym zarówno naukowcy jak i przedstawiciele świata gospodarki oraz administracji publicznej biorą udział w wyznaczaniu strategicznych kierunków badań i rozwoju technologicznego w celu przysporzenia jak największych korzyści społecznych i ekonomicznych. (prof. Michał Kleiber)

Czym jest Foresight? Podstawowymi elementami projektów foresight są: Myślenie o przyszłości (analiza sytuacji i trendów rozwoju), Dyskutowanie o przyszłości (poglądy różnych środowisk), Określenie czynników kluczowych (np. czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe, środowiskowe, techniczne), Sporządzanie wizji przyszłości (budowa scenariuszy), Konsultacje (analiza wielu możliwych „przyszłości”), Kształtowanie przyszłości (rekomendacje).   Foresight nie ma charakteru projektu naukowego, lecz jest kombinacją: intuicji, metod badawczych, analizy antycypacyjnej i badania rozwoju trendów. (dr Jacek Kuciński) .

Rodzaje foresightów: W literaturze światowej rozróżnia sie dwa rodzaje projektów foresight: regionalny i technologiczny. Podział ten wynika z celu, na jaki jest ukierunkowany projekt (cel: odpowiedź na pytanie o przyszłość technologii czy o przyszłość regionu?). Czasami wyróżnia się również foresight branżowy (np. w zakresie wytwarzania i wykorzystywania energii) oraz ich kombinacje.

Elementy foresightu regionalnego Projekt „Akademickie Mazowsze 2030” jest foresightem regionalnym: Elementami foresightu regionalnego są: Identyfikacja kluczowych dla danego regionu kierunków rozwoju; Uzyskanie konsensusu społecznego co do kierunków rozwoju; Identyfikacja kluczowych organizacji potrzebnych do osiągnięcia zamierzonych kierunków; Stworzenie sieci współpracy pomiędzy jednostkami, które podejmą zaplanowane działania; Budowa scenariuszy. (dr Jacek Kuciński)

Cele „FAM 2030” CEL GŁÓWNY Określenie strategicznych dziedzin kształcenia i modeli ewolucji szkół wyższych w perspektywie 2030 roku w Gospodarce Opartej na Wiedzy dla Warszawy i Mazowsza. Projekt ma wskazać najbardziej obiecujące kierunki kształcenia, badań naukowych i polityki regionalnej, spójne z prognozowanym rozwojem regionu

Cele „FAM 2030” CELE SZCZEGÓŁOWE Wynikiem projektu będzie: Określenie strategicznych dziedzin kształcenia na potrzeby GOW w 4 obszarach nauki. Określenie modelu ewolucji i działania szkół wyższych różnych typów w kierunku organizacji kształcącej efektywnie na potrzeby GOW. Identyfikacja uwarunkowań społecznych i gospodarczych niezbędnych do skutecznego wdrożenia wyników projektu. Wytypowanie skutecznych ścieżek postępowania ułatwiających współpracę między szkołami wyższymi i sferą gospodarczą. Określenie ścieżek wdrażania projektu poprzez budowę powiązań szkolnictwem podstawowym i średnim a wyższym w regionie.

Cele „FAM 2030” Praktyczne cele projektu to: dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb rynku pracy; wzrost zasobu kadr nowoczesnej gospodarki; wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw na Mazowszu; ukierunkowanie preferencji w polityce samorządowej, dotyczącej edukacji wyższej.

Etapy realizacji projektu: Działania w projekcie dzielą się na 4 etapy: Etap I - Przygotowanie projektu Etap II - Diagnoza sytuacji Etap III – Prognozy: budowanie scenariuszy Etap IV - Rozpowszechnianie wyników projektu

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 1. PRZYGOTOWANIE PROJEKTU W ramach tego etapu zrealizowano Działanie 1. Przygotowanie projektu (okres 05/2009- 05/2010), które obejmowało następujące prace: Powołanie Komitetu Sterującego; Wybór ekspertów i top-ekspertów projektu; Stworzenie portalu informacyjnego www.akademickiemazowsze2030.pl Przegląd wyników na temat istniejącej wiedzy z zakresu projektu – raport UKSW Organizacja konferencji otwierającej projekt. Osiągnięty rezultat: zorganizowanie prac projektowych i uruchomienie projektu.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 2. DIAGNOZA SYTUACJI W ramach tego etapu zrealizowano Działanie 2. Desk research (okres 01/2010 – 09/2010), które obejmowało następujące prace: Analiza narodowych foresightów i innych dokumentów prognostycznych, pod kątem problematyki projektu – raport SGGW Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek wiodących szkół wyższych na świecie – raport PW Analiza potencjału szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – raport SGH Osiągnięte rezultaty: raporty z przeprowadzonych badań desk research

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 2. DIAGNOZA SYTUACJI W ramach tego etapu realizowane jest również Działanie 3. Analiza SWOT i PEST (okres 05/2010 – 01/2011), które obejmuje: Zorganizowanie paneli ekspertów; Zorganizowanie paneli top-ekspertów; Przeprowadzenie analizy PEST (identyfikacja najważniejszych czynników zewnętrznych (gospodarczych, społecznych itd.) definiujących ramy funkcjonowania szkolnictwa wyższego); Identyfikacja kluczowych czynników rozwoju szkolnictwa wyższego Warszawy i Mazowsza; Analizę SWOT dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Planowane rezultaty: opracowanie i wydanie raportu z analiz SWOT i PEST zawierającego wybór kluczowych czynników wpływających na rozwój szkolnictwa wyższego Warszawy i Mazowsza.  

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE Etap 3. PROGNOZY – BUDOWA SCENARIUSZY W ramach tego etapu realizowane będzie Działanie 4. Budowanie ścieżek rozwoju (okres 01/2011 – 03/2011), które obejmuje: - panel ekspertów, którego celem jest określenie ścieżek rozwoju (hipotez) przyszłości dla strategicznych obszarów kształcenia, dla funkcjonowania uczelni wyższych. Planowany rezultat: zbudowanie scenariuszy rozwoju sytuacji w szkolnictwie wyższym Warszawy i Mazowsza przy uwzględnieniu wpływu na kluczowe obszary kształcenie oraz sposoby funkcjonowania uczelni.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE W ramach Etapu 3 realizowane będzie również Działanie 5 Budowanie scenariuszy (okres 04/2011 – 09/2011), które obejmować będzie: Zorganizowanie paneli ekspertów; Zorganizowanie paneli top-ekspertów; Opracowanie 5-6 konkretnych scenariuszy rozwoju sytuacji oraz reakcji szkół wyższych na zmiany w otoczeniu zewnętrznym, reakcji pod względem dziedzin kształcenia oraz funkcjonowania szkół; Zorganizowanie I rundy badania Delphi; Wybór 3 scenariuszy o najwyższym prawdopodobieństwie wystąpienia; Zorganizowanie II rundy badania Delphi; Przeprowadzenie krzyżowej analizy wpływów. Planowany rezultat: przygotowanie 3 scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni wyższych Warszawy i Mazowsza do roku 2030

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE W ramach Etapu 3 realizowane będzie również Działanie 6 Konsultacje scenariuszy (okres 10/2011 – 01/2012), które obejmować będzie: Konsultacje społeczne wyników – konsultacje ze środowiskiem biznesowym, samorządowym, studenckim; Weryfikacja wyników po konsultacjach; Zorganizowanie paneli eksperckich; Zorganizowanie panelu top-ekspertów; Zorganizowanie badania Omnibus. Planowany rezultat: ostateczne opracowani 3 scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni wyższych Warszawy i Mazowsza do 2030 roku.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE Etap IV Rozpowszechnienie wyników projektu (okres 02/2012 – 05/2012) W ramach tego etapu realizowane jest Działanie 7. Rozpowszechnienie wyników projektu (okres 02/2012 – 05/2012), które obejmować będzie: Opracowanie raportu z prac przeprowadzonych w ramach projektu; Opracowanie raportu merytorycznego z projektu; Zorganizowanie konferencji podsumowującej projekt; Zakończenie i rozliczenie projektu. Planowane rezultaty projektu: przygotowanie i publikacja raportu opisującego wyniki projektu, upublicznienie scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni Warszawy i Mazowsza w perspektywie 2030 roku.

Struktura FAM 2030:

Raporty „FAM 2030” „Kwerenda na temat istniejącej wiedzy z zakresu projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030.” „Scenariusze i strategie rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce i za granicą. Analiza foresightów i dokumentów strategicznych.” „Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek wiodących szkół wyższych na świecie.” Analiza potencjału szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Podręcznik metodyki foresight dla ekspertów projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030” Raporty w wersji elektronicznej dostępne są na www.akademickiemazowsze2030.pl

Polecane raporty foresight: Z uwagi na fakt, iż wyniki tych badań mogą wyznaczyć ogólne ramy dla dyskusji o przyszłości szkolnictwa wyższego w regionie, rekomendowane są także następujące raporty: Narodowy program foresight „Polska 2020” Foresight kadr nowoczesnej gospodarki .

KONTAKT Z BIUREM PROJEKTU: Biuro ds. Rozwoju Politechnika Warszawska ul. Polna 50 tel. (022) 234 59 78  Więcej informacji na: www.akademickiemazowsze2030.pl

„Foresight regionalny Akademickie Mazowsze 2030” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013. Realizowany w ramach Działania 1.1, Poddziałania 1.1.1 www.akademickiemazowsze2030.pl 01 www.akademickiemazowsze2030.pl Warszawa, 11.11.2009