Opracowanie: mgr inż. Czesław Doroszkiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

STRUKTURALNE KATASTRÓW GRUNTOWYCH
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Janusz Cobala – IZAT Tarnowskie Góry
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
Zsliz.olecko.pl Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK GEODETA.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
7-8 października 2003, I Seminarium Integrujące Komponenty B.1 i B.2Projekt Usuwania Skutków Powodzi - Polska, kredyt nr 4264 POL 1 System Monitoringu.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 IM. NOBLISTÓW POLSKICH W CHOSZCZNIE
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGRODNICZYCH W OSTROWIE
TRANSPORT KOLEJOWY INFRASTRUKTURA.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
DOKUMENTACJA KOSZTORYSOWA
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
metody mierzenia powierzchni ziemi
Służba geodezyjna i kartograficzna w Powiecie Cieszyńskim
PROBLEMY PROJEKTOWANIA OBIEKTÓW OCHRONY ZDROWIA
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Zastosowanie normatywnego systemu do zarządzania informacją i dokumentacją górniczą ArchiDeMeS DMG Krzysztof Anders, Jerzy Nowicki, Marian Poniewiera.
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Forum „Kształcenie i doskonalenie zawodowe geodetów i kartografów”
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
PODZIAŁ MAP GÓRNICZYCH
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Wpływ znowelizowanych przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz przepisów wykonawczych na zadania organów administracji architektoniczno-budowlanej.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 im. Sybiraków, Łódź ul. Skrzydlata 15, tel.: (042)
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 13 IM. SYBIRAKÓW W ŁODZI Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 im. Sybiraków w Łodzi Łódź, ul. Skrzydlata 15.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Ewidencja gruntów i budynków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
– zagraniczne praktyki zawodowe dla uczniów szkół Powiatu Głogowskiego
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
Ocena przydatności różnych technik pomiaru geometrii układów torowych do opracowania projektów regulacji osi toru Prof. nzw. dr hab. inż. Marek Woźniak,
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Opracowanie: mgr inż. Czesław Doroszkiewicz Zadania i specyfika geodezji kolejowej w przedsięwzięciach inwestycyjnych na terenach kolejowych. Opracowanie: mgr inż. Czesław Doroszkiewicz

Agenda 1. Rys historyczny 2. Zasób geodezyjny: mapa stacji kolejowej, profil podłużny, profil kieszonkowy, szkic przebiegu granic, czystorys - szkic przebiegu granic, plan schematyczny, wykaz znaków regulacji osi toru 3. Kilometracja linii kolejowej 4. Specyfika map kolejowych 5. Pomiary na terenie kolejowym 6. Inwestycje kolejowe – rola KODGiK 7. Klienci Kolejowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej 8. Rola geodezji kolejowej

Rys historyczny Od momentu powstania przedsiębiorstwa PKP w 1926 r. istniała potrzeba pomiarów geodezyjnych przy odbudowie wcześniej zniszczonych jak i nowo budowanych linii kolejowych. W tamtych latach prace geodezyjne wykonywali na ogół ludzie z technicznym wykształceniem związani bezpośrednio z budową linii kolejowej. W roku 1936 została powołana na PKP kolejowa służba geodezyjna. W okresie międzywojennym i powojennym do zadań służby geodezyjnej należały: pomiary geodezyjne związane z nabywaniem gruntów pod nowe linie kolejowe, wykonywanie kilometracji linii kolejowych, pomiary sytuacyjno- wysokościowe i opracowanie map kolejowych, pomiary związane z wykonywaniem regulacji osi toru, profili podłużnych, pomiary i opracowanie planów schematycznych stacji i bocznic.

Zasób geodezyjny - instrukcje techniczne Gromadzenie, przechowywanie, reprodukcja i udostępnianie powstałego zasobu geodezyjnego pozostawało w gestii ”składnic planów” a obecnie w Kolejowych Ośrodkach Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. W okresie międzywojennym opracowano instrukcje techniczne dla kolejowych pomiarów geodezyjnych: D19, D23, D26. Po wojnie adaptowano je i opracowano nowe m. in. D 29, D 49, D 50. Były to najprawdopodobniej pierwsze techniczne instrukcje geodezyjne opracowane w Polsce. Instrukcje opisywały cały proces technologiczny wykonywania robót geodezyjnych w danej dziedzinie i zawierały: przykłady wykonania map, profili, szkiców polowych, druki, wzory i przykłady obliczeń.

Zasób geodezyjny - mapa stacji kolejowej Mapa sytuacyjna stacji kolejowej Stolno.

Zasób geodezyjny - profil podłużny Profil podłużny – linia kolejowa Kornatowo – Chełmno stacja kolejowa Stolno

Zasób geodezyjny - profil kieszonkowy Profil kieszonkowy linia kolejowa Kornatowo – Chełmno Stacja kolejowa Stolno

Zasób geodezyjny - szkic przebiegu granic Szkic przebiegu granic – linia kolejowa Kornatowo – Chełmno stacja kolejowa Stolno

Zasób geodezyjny - czystorys - szkic przebiegu granic Czystorys – stacja kolejowa Stolno

Zasób geodezyjny - plan schematyczny Plan schematyczny Gdynia Chylonia

Zasób geodezyjny - wykaz znaków regulacji osi toru Wykaz znaków regulacji osi toru – linia kolejowa Tłuszcz - Ostrołęka

Kilometracja linii kolejowej Pierwszoplanowym zadaniem jest wykonanie kilometracji linii kolejowych. Decyzje o nazwie linii, początku i końcu kilometracji podejmował w przeszłości minister komunikacji. Zmiany w kilometracji wprowadzała kolejowa służba geodezyjna na podstawie instrukcji. Po wykonaniu kilometracji opracowywane są profile podłużne, regulacja osi torów, mapy sytuacyjno-wysokościowe, plany schematyczne stacji i bocznic. Kilometracja osi toru służy do określenia zakresu działalności jednostek organizacyjnych kolei bez nawiązania do państwowego podziału administracyjnego, określania miejsc zdarzeń i lokalizacji napraw. Na podstawie profilu podłużnego opracowywane są rozkłady jazdy pociągów (określając prędkości i rodzaje środka trakcyjnego), WOT (wykaz odległości taryfowych dla określania cen biletów) i opracowania regulaminów pracy stacji i łącznic.

Specyfika map kolejowych Mapy kolejowe różnią się od map ogólnodostępnych m.in. : układem arkuszy - stosowany na PKP układ wstęgowy zgodny z kilometracją linii kolejowej, treścią mapy – mapa kolejowa zawiera szczegóły techniczne nie wykazywane na innych mapach (np. rozjazdy, skrzyżowania, geometria toru, ukresy, osie stacji, elementy sterowania ruchem kolejowym). Elementy infrastruktury kolejowej wymagają zastosowania bardzo dokładnych pomiarów charakteryzujących się najwyższą dokładnością wymaganą w geodezji inżynieryjnej. Szczegóły sytuacyjne i informacje które są treścią mapy kolejowej znajdują się również na profilu podłużnym, planie schematycznym a także na wykazie znaków regulacji osi toru. Każda zmiana wymaga aktualizacji wszystkich wymienionych dokumentów.

Pomiary na terenie kolejowym Teren kolejowy z uwagi na liniowy charakter, specyficzne urządzenia służące do prowadzenia i obsługi ruchu kolejowego oraz wyjątkowe zagęszczenie sieci uzbrojenia terenu, powoduje że prowadzenie prac i lokalizowanie nowych sieci wymaga szczególnej ostrożności i dużej dbałości o wysoką jakość dokumentacji geodezyjnej. Zakres mapy do celów projektowych, kilometracja, dokładność geodezyjnych pomiarów układów torowych, dokumentacja w zakresie regulacji osi torów, profil podłużny czy kieszonkowy oraz mapy schematyczne stanowią wyróżniki dokumentacji geodezyjnej sporządzanej dla prac realizowanych na kolejowym terenie zamkniętym, narzucając konieczność stosowania wyższych standardów i zaostrzonych wymogów w zakresie szczegółowości i dokładności opracowań w porównaniu z geodezją cywilną.

Inwestycje kolejowe – rola Kolejowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Gwałtowny wzrost inwestycji kolejowych, związany z modernizacją i przebudową linii kolejowych, spowodował zwiększenie zapotrzebowania na usługi geodezyjne. Geodezja i Kolejowe Ośrodki Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej uczestniczą we wszystkich etapach procesu inwestycyjnego : studium wykonalności (udostępnienie opracowań kartograficznych – mapy, profile), wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego (opracowanie map do celów projektowych – udostępnianie dokumentów geodezyjnych do wykonania mapy oraz weryfikacja i archiwizacja opracowanych map), obsługę geodezyjną w trakcie realizacji inwestycji (wydawanie niezbędnej dokumentacji do realizacji inwestycji), wykonanie pomiarów powykonawczych i inwentaryzacyjnych oraz opracowanie lub aktualizacja dokumentacji (zmiany powstałe w wyniku procesu inwestycyjnego są wnoszone po weryfikacji na mapy z zasobu KODGiK do dalszego wykorzystania).

Klienci Kolejowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Dokumentacja gromadzona w KODGiK jest wykorzystywana przez Spółki grupy PKP, która służy między innymi do bieżącej eksploatacji i prowadzonych napraw.

SKM w Trójmieście Sp.z.o.o. Klienci Kolejowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej KODGIK Osoby fizyczne PKP SA PKP PLK SA Telekom Sp. Z.o.o. PKP Energetyka SA PKP Cargo SA PKP Utrzymanie Sp.z.o.o. PKP Budownictwo Sp.z.o.o. PKP LHS Sp.z.o.o. SKM w Trójmieście Sp.z.o.o. Urzędy Samorządy PODGIK/ MODGIK Inwestorzy Geodeci Projektanci Inne podmioty Opracowano: wrzesień 2017r. Biuro Geodezji i Ewidencji Nieruchomości

Rola geodezji kolejowej § Zmiany wprowadzone w 1989 roku, szczególnie ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne, miały znaczny wpływ na działanie kolejowej służby geodezyjnej. Kilometracja, kolejowa osnowa specjalna, pomiary geodezyjne układów torowych, regulacja osi torów, profil podłużny czy kieszonkowy oraz mapy schematyczne oddały palmę pierwszeństwa regulacji stanów prawnych nieruchomości, podziałom nieruchomości, aktualizacji danych źródłowych w zakresie budynków czy innych działań związanych z restrukturyzacją PKP S.A. Ustawa z 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe ugruntowała ten stan rzeczy.

Rola geodezji kolejowej Postęp techniczny, nowe technologie i nowoczesny sprzęt pomiarowy obecnie stosowny w geodezji, jak i zmiana technologii w procesie inwestycyjnym na kolei wymagają dziś nowych uregulowań prawnych, które umożliwiałyby stosowanie nowoczesnego sprzęt i technologii. Nowoopracowane uregulowania prawne (zarządzenia, decyzje, instrukcje techniczne) winny być jednolite i obowiązujące dla całej Grupy PKP. Prowadzony obecnie w PKP S.A. projekt wdrożenia systemu informatycznego zarządzającego danymi opisowymi i przestrzennymi zgromadzonymi w kolejowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz prace nad wprowadzeniem narad koordynacyjnych jako sposobu uzgadniania dokumentacji projektowej to odpowiedź na oczekiwania geodetów jak i wpisanie geodezji kolejowej w standardy narzucane przez Ustawę Prawo geodezyjne i kartograficzne, przy zachowaniu specyfiki kolejowego terenu zamkniętego. Usprawnienie procesu inwestycyjnego jest potrzebne i bardzo oczekiwane a wszelkie działania w tym obszarze muszą mieć na względzie bezpieczeństwo transportu kolejowego i komfort podróży.

Dziękuję za uwagę.