OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA REKONSTRUKCJA SYSTEMU OŚWIATY W SPOŁECZEŃSTWIE OBYWATELSKIM ZOFIA GRUDZIŃSKA www.obywateledlaedukacji.org RAPORT OBYWATELSKI CZERWIEC 2016
CZYM JEST POLITYKA? ORGANIZOWANIE ŻYCIA SPOŁECZNEGO: WYPRACOWANIE REGUŁ WSPÓŁISTNIENIA I PROCEDUR FUNKCJONOWANIA STRUKTUR ROZGRYWKI A WROGOŚĆ I ZWALCZANIE NARZĘDZIE AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ POLITYKA OBYWATELSKA: DZIAŁANIA OBYWATELI WYRAŻAJĄCYCH CHĘĆ WPŁYWANIA NA ORGANIZACJĘ STRUKTUR POŻYTKU PUBLICZNEGO
PROCES REALIZOWANIA obywatelskiej POLITYKI edukacyjnej Obywatele formułują oczekiwania wobec systemu edukacji (debata publiczna) Autorytety moralne sprawdzają zgodność oczekiwań z nadrzędnymi wartościami etycznymi (sprzężenie zwrotne, ew. modyfikacja oczekiwań) Eksperci edukacyjni przekładają postulowane cele edukacyjne na narzędzia pedagogiczne CZYNNIK KONIECZNY: ZAUFANIE
NARZĘDZIA REALIZACJI POLITYKI STANOWIONE I OBOWIĄZUJĄCE PRAWO ALOKACJA FINANSÓW PUBLICZNYCH PROPAGANDA EDUKACJA Narzędzie umożliwiające wychowywanie według wzorca wygodnego dla celów danej partii i ułatwiające realizację jej światopoglądu
DOBRO PUBLICZNE Podlega negocjacjom (konsultacje społeczne jako podstawowe narzędzie) Konkretne i przejrzyste Wdrażanie wypracowanych rekomendacji Groźba deformacji i manipulacji (edukacja może zapobiec!) Groźba pustosłowia
REKOMENDACJE Zwiększenie społecznej kontroli nad długofalowym rozwojem polskiej edukacji - m.in. poprzez powołanie Krajowej Rady Edukacji oraz opracowanie nowej ustawy o oświacie – Konstytucji Oświatowej
REKOMENDACJE Wspieranie dyrektorów jako liderów szkół, a nie wyłącznie administratorów - m.in. poprzez zwiększenie nacisku na społeczny charakter wyboru dyrektora szkoły oraz rozwój kompetencji przywódczych dyrektorów
REKOMENDACJE Zwiększenie rzeczywistej autonomii szkół - m.in. poprzez umożliwienie szkołom samodzielnego wyboru formuły oceniania końcowo rocznych oraz modyfikację formuły podstawy programowej
REKOMENDACJE Mądra odpowiedź na niż demograficzny - m.in. poprzez zmniejszenie liczebności klas oraz przekazywanie małych szkół, przeznaczonych do likwidacji, w ręce organizacji pozarządowych
REKOMENDACJE Zreformowanie systemów egzaminacyjnych – wykorzystanie oprócz testów form otwartych, prezentacji oraz wprowadzenie portfolio ucznia, czyli teczki osiągnięć
REKOMENDACJE Wspieranie współpracy społeczności szkolnych - m.in. poprzez ugruntowanie pozycji i promowanie rad szkół oraz wprowadzenie rad oświatowych
REKOMENDACJE Udoskonalenie programów kształcenia nauczycieli - m.in. poprzez zwiększenie nacisku na nauczanie nowoczesnych metod kształcenia oraz wykorzystywanie technologii w edukacji a także zmiana ścieżki awansu zawodowego
REKOMENDACJE Efektywne wykorzystywanie technologii w szkołach - m.in. poprzez zwiększanie cyfrowych materiałów edukacyjnych, udostępnianych na zasadzie otwartych zasobów oraz dalszy rozwój szkolnej infrastruktury IT
REKOMENDACJE Efektywniejsze nauczanie języków obcych - m.in. poprzez oparcie kształcenia języków obcych głównie na nauce mówienia (komunikacji) oraz motywowanie do nauki języka poprzez zapoznawanie uczniów z treściami i ludźmi innych kultur
Dziękuję za wysłuchanie! www.obywateledlaedukacji.org