IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Organizacje pozarządowe
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej Anna Barszcz.
M IGRACJE DO KRAJÓW E UROPY Ś RODKOWO – W SCHODNIEJ Z PERSPEKTYWY EKONOMII POLITYCZNEJ Katarzyna Lewicka.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Edukacja a różnica kulturowa.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Od aktywności do samodzielności Tytuł Projektu:. Działanie: 1.5 w ramach SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
mapa ekonomii społecznej woj. lubelskie
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Migracja.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wiedza o społeczeństwie
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rynek pracy w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Andrzej Stanisław Barczak Katowice, 4 marzec 2010.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Wzorce migracji i integracji cudzoziemców w Polsce: wybrane obszary problemowe i badawcze Agata Górny Ośrodek Badań nad Migracjami UW.
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Pogranicze polsko – niemieckie, rynek pracy jako nowe wyzwanie społeczne Dr hab. prof. UZ. Zdzisław Wołk Uniwersytet Zielonogórski 2011.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Badanie metodą Delphi na temat migracji z krajów Europy Wschodniej do państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) i Unii Europejskiej do 2025 roku. Omówienie wyników.
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Makroekonomia Ćwiczenia nr 2. Dane kontaktowe: Strona domowa: Konsultacje: pon AB 10:20-11:50 środa B 12:00-13:30 L252B czw. A 13:40-15:10.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WPŁYW MIGRACJI ZAROBKOWYCH NA SYTUACJĘ W POLSCE Dr Maciej Duszczyk.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Problemy współczesnej Europy
Ewolucja polskiej polityki integracji cudzoziemców – działania ad hoc czy przemyślana strategia? Dominik Wach Projekt IMINTEG„W POSZUKIWANIU.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki

Definicje Polityka migracyjna: działanie państwa, angażujące poszczególnych interesariuszy wywodzących się z samorządu terytorialnego, partnerów społecznych oraz organizacji pozarządowych, mające na celu uzyskanie optymalnej skali i struktury napływu cudzoziemców, którzy podejmując aktywność ekonomiczną, społeczną i polityczną, zwiększają konkurencyjność państwa przyjmującego, nie powodując jednocześnie istotnych napięć społecznych. Polityka integracyjna: działanie państwa mające na celu uzyskanie dynamicznego i dwukierunkowego procesu wzajemnej adaptacji imigrantów i społeczeństwa przyjmującego, tak aby potencjał cudzoziemców w gospodarce i społeczeństwie państwa przyjmującego mógł zostać zrealizowany w optymalny dla obu stron sposób.

Cel i podstawy projektu Celem projektu jest wyjaśnienie relacji pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną oraz opracowanie teoretycznych modeli relacji pomiędzy tymi politykami, w tym uwzględniających specyfikę Polski Główna hipoteza badawcza zakłada, że pomiędzy polityką imigracyjną i integracyjną istnieją istotne zależności, a zakres powiązań między nimi w dużej mierze decyduje o podejściu danego państwa do napływu cudzoziemców

Podstawy teoretyczne (za Tomasem Hammarem): Polityki imigracyjna i integracyjna są wzajemnie od siebie zależne: „Zmiany w jednym obszarze wpływają na drugi i vice versa” (Hammar 1985: 273) Ich oddzielne rozpatrywanie jest błędne bo np. brak lub porażki polityk integracyjnych w Europie Zachodniej wpłynęły na polityki imigracyjne w późniejszym okresie: „Próby zdecydowanego ograniczenia imigracji spoza Wspólnot Europejskich, które podejmuje obecnie większość państw Europy, da się zrozumieć tylko w świetle problemów z integracją, z jakimi się borykają, a które to problemy są efektem wcześniej dokonywanych wyborów natury politycznej” (Hammar 1992: 261) Cztery bramki kontrolne (kontrola granicy, kontrola wewnętrzna np. pozwolenia na pracę, stałe prawo pobytu, naturalizacja) – za podstawową uznawał integrację prawną i polityczną

Hammar – cd. Integracja ekonomiczna: „Aktywność ekonomiczna i czerpanie dochodów z własnej pracy jest pierwszym, niezbędnym etapem integracji. Dopiero później następuje integracja kulturowa, prawna i polityczna” (Duszczyk 2012: 46) Integracja kulturowa: „W ostatnich latach jest coraz większa świadomość, że integracja nie ogranicza się do sfery społeczno- ekonomicznej. (…) Panuje coraz powszechniejsze przekonanie, że dla wzajemnego zrozumienia w społeczeństwie konieczne są pewne wspólne podstawy, co jednak nie oznacza automatycznie wezwania do pełnej asymilacji. Dlatego konieczne jest zintensyfikowanie poszukiwań wskaźników, którymi można by mierzyć integrację w sferze kulturowej” (Entzinger i Biezeveld 2003: 22).

Etap 1: Mapa czynników decydujących o stosunku do napływu cudzoziemców Od czynników ekonomicznych do politycznych, od obiektywnych do subiektywnych? 1) od 1945 r. do lat 80. XX wieku – obiektywne: potrzeby rynków pracy 2) w okresie rozszerzeń UE – obiektywne i subiektywne: potrzeby rynków pracy vs. strach przed „polskim hydraulikiem” 3) współcześnie, w szczególności przy okazji kryzysu uchodźczego – subiektywne: argumenty natury humanitarnej vs. obawy dotyczące zmian kulturowych

Etap 2: Teoretyczne modele związków polityki imigracyjnej i integracyjnej

Polityka imigracyjna Praca, zabezpieczenia i edukacja Kultura Prawa polityczne Dodatkowa pomoc ++ Otwarta polityka imigracyjna Dostęp do rynku pracy, zabezpieczeń i edukacji jak obywatele Uznawanie prawa do kultywowania własnej kultury Rezydenci mają takie same prawa jak obywatele plus dodatkowe przywileje np. dla mniejszości. Droga do obywatelstwa otwarta Programy oferujące chętnym imigrantom więcej niż obywatelom np. kursy językowe, szkolenia + Polityka imigracyjna otwarta na selekcji imigrantów pod kątem rynku pracy Pozwolenia na pracę, zabezpieczenia dla legalnie zatrudnionych Uznawanie kultury jeśli nie sprzeczna z zasadami państwa przyjmującego, programy integracyjne Rezydenci mają niektóre prawa polityczne i społeczne np. udział w wyborach lokalnych. Droga do obywatelstwa możliwa pod warunkami Programy dla wybranych grup np. chcących założyć firmę +- Polityka oparta na selekcji pod kątem rynku pracy i innych cech np. pochodzenia, rodziny, wieku, edukacji Pozwolenia na pracę, ale wymagające kwalifikacji. Dostęp do zabezpieczeń i edukacji ograniczony np. długością pobytu Uznawanie prawa do własnej kultury, ale aktywna polityka asymilacyjna Rezydenci nie mają praw politycznych, ale niektóre społeczne np. udział w związkach zawodowych. - Brak Wpuszczani tylko cudzoziemcy spełniający warunki dotyczące np. wykształcenia, religii Dostęp ściśle reglamentowany by nie tworzyć konkurencji dla krajowców Tolerowanie odrębności przejściowo, agresywna polityka asymilacyjna Brak praw politycznych. Rezydentura b. utrudniona, obywatelstwo tylko w szczególnych przypadkach -- Państwo zamknięte na imigrantów Brak dostępu. Zatrudnienie tylko np. w dyplomacji Nie tolerowanie odrębności. Brak polityki asymilacyjnej połączony z sankcjami Brak praw politycznych. Nie można uzyskać obywatelstwa