Funkcjonowanie rad rodziców w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
kształcących w zawodach
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
TRZECIE spotkanie Zespołu
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Program kompleksowego wsparcia szkół oraz przedszkoli, podporządkowany potrzebom tych podmiotów w obszarach wymagających szczególnego wsparcia – Powiat.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Konferencja dla Dyrektorów
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
P o l i t e c h n i k a K r a k o w s k a Biblioteka Główna / OIN
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Funkcjonowanie rad rodziców w szkole
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Wybory Prezydenta Parlamentu Uczniowskiego 37 kadencji
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Funkcjonowanie rad rodziców w szkole z perspektywy nadzoru pedagogicznego Warszawa, 27 października 2016r.

Ewaluacja zewnętrzna a rady rodziców Tematyka zgłaszanych spraw Polityka informacyjna szkoły w kontekście działalności rady rodziców

Ewaluacja to proces: gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę; wyniki ewaluacji są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w szkole lub placówce;

Ewaluacje zewnętrzne w 2015 r. w statystyce 6 506 dyrektorów szkół i placówek oświatowych; 100 tysięcy nauczycieli i specjalistów realizujących statutowe zadania szkół i placówek; 336 tysięcy uczniów; 340 tysięcy rodziców; 23 tysiące obserwacji zajęć edukacyjnych; ponad 6 500 wywiadów grupowych z uczniami; tyle samo z partnerami zewnętrznymi szkoły, przedstawicielami organów prowadzących i jednostek samorządu terytorialnego, rodzicami i nauczycielami, w tym nauczycielami pracującymi w jednym oddziale. 4

Rodzice są partnerami szkoły lub placówki Wymaganie 9 Rodzice są partnerami szkoły lub placówki   5

RODZICE SĄ PARTNERAMI SZKOŁY LUB PLACÓWKI WYMAGANIE RODZICE SĄ PARTNERAMI SZKOŁY LUB PLACÓWKI POZIOM PODSTAWOWY OBSZAR 1 Szkoła lub placówka wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy OBSZAR 2 W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci OBSZAR 3 Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach POZIOM WYSOKI W szkole lub placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły 6

Kryteria ewaluacyjne: Systemowość rozwiązań zapewniających zbieranie i uwzględnianie opinii rodziców w procesie podejmowania decyzji; Adekwatność współpracy szkoły z rodzicami do potrzeb rozwojowych uczniów; Partycypacja rodziców w procesach decyzyjnych i realizowanych działaniach; Użyteczność realizowanych inicjatyw rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły. Skuteczność działań podejmowanych przez szkołę w zachęcaniu rodziców do zgłaszania inicjatyw.

Wybrane wyniki i wnioski: Niespełna połowa (42,5%) rodziców uczniów wszystkich typów szkół (za wyjątkiem rodziców uczniów zasadniczych szkół zawodowych, którzy nie odpowiadali na to pytanie w ankiecie) zadeklarowała, że zgłaszała propozycje działań dotyczących uczniów i szkoły. W największym stopniu byli to rodzice uczniów techników, najrzadziej – gimnazjalistów. Dyrektorzy szkół zachęcali rodziców do wychodzenia z inicjatywami na rzecz uczniów i szkoły, najczęściej poprzez rozmowy, indywidualne spotkania z wychowawcami i podczas zebrań. Najbardziej aktywni byli dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów. 8

Inne obszary aktywności rodziców to m.in.: Pomysły rodziców: Najczęściej - rozszerzenie oferty edukacyjnej (dodatkowych zajęć, wzbogacenia procesu nauczania). Inne obszary aktywności rodziców to m.in.: organizacja uroczystości i imprez szkolnych i klasowych, wycieczek, wyjazdów, współdecydowanie o organizacji pracy szkoły, w tym dbanie o poprawę bezpieczeństwa, finansowanie różnych przedsięwzięć, doposażanie szkoły, świadczenie usług (np. remontowych), organizacja akcji charytatywnych. 9

W stosunku do lat ubiegłych wzrosła aktywność rodziców we wszystkich typach szkół w zakresie realizacji zadań związanych z procesem uczenia się, a dodatkowo w szkołach podstawowych i gimnazjach – w zakresie poszerzenia działań wychowawczych i profilaktycznych. Dyrektorzy szkół podstawowych częściej niż inni wyróżniali rodziców angażujących się w działalność szkoły, skutecznie motywując do podejmowania inicjatyw. Dyrektorzy wszystkich typów szkół starają się tworzyć życzliwą, otwartą atmosferę sprzyjającą zgłaszaniu inicjatyw. W najmniejszym stopniu dotyczy to gimnazjów. 10

Rekomendacje: Wskazane jest dbanie o lepszą współpracę z rodzicami poprzez konsekwentne przekonywanie, że wszelkie uwagi, propozycje, oczekiwania są poważnie traktowane przez dyrektora, wychowawców i nauczycieli. Świadomość rodziców, że ich głos jest wysłuchany, uwzględniany w działaniach szkoły, sprawi, że będą się czuli partnerami w szkole. Dobrze jest stwarzać klimat zachęcający do współpracy i zaangażowania się w sprawy szkoły poprzez utrzymywanie życzliwych, przyjaznych stosunków pomiędzy szkołą, w szczególności dyrektorem, a rodzicami. 11

Istnieje potrzeba poszerzania udziału rodziców we współdecydowaniu o sprawach mających istotne znaczenie dla jakości procesu edukacyjnego. Na podstawie uzyskanych danych można stwierdzić, że potrzebne jest znalezienie satysfakcjonujących form doceniania zaangażowania rodziców. Przydatne może być korzystanie z doświadczeń innych szkół, opisanych w postaci dobrych praktyk oraz w literaturze. 12

Opracowano na podstawie: Jakość edukacji – dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w 2015r., pod red. A. Gocłowskiej, A. Jasińskiego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016r. http://www.npseo.pl/data/documents/4/383/383.pdf 13

Tematyka zgłaszanych spraw przez rady rodziców dotyczy obszarów działalności szkoły: Bezpieczeństwo uczniów Kompetencje rady rodziców Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły

Strona internetowa szkoły Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Strona internetowa szkoły Odrębna zakładka Inne rozwiązania Wskazanie tzw. strefy rodzica

„Standardowa” zawartość zakładki „Rada rodziców” Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców „Standardowa” zawartość zakładki „Rada rodziców” konto bankowe, wysokość składki kontakt skład rady rodziców

Też można dowiedzieć się ze strony internetowej rady rodziców… Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Też można dowiedzieć się ze strony internetowej rady rodziców… Sprawozdania finansowe, rozliczenia Regulamin rady rodziców Uchwały rady rodziców Terminarz spotkań

Polityka informacyjna szkoły a rada rodziców Udało się odszukać… Dotychczasowe działania wynikające z finansowania Podziękowania dla rodziców Dotychczasowe działania pozafinansowe Informacje o przydatnych dla rodziców szkoleniach, wartej przeczytania literaturze Informacje o niecodziennych inicjatywach

Działania rady rodziców w roku 2015/2016 (przykład ze strony www)

Uzupełnienie kalendarza imprez szkolnych o bieg (uczniów , rodziców, nauczycieli) z okazji Święta 3 Maja Skrócenie dzwonków do 4 sekund Zamieszczanie i tworzenie ogłoszeń w szatni Umieszczanie informacji szkolnych na stronie www oraz na Facebooku Dbanie o równouprawnienie etyki i religią w szkole (plany zajęć itp.) Popularyzacja Dziennika Elektronicznego

Ustalenie jasnych reguł odbierania dzieci z klas 1 na parterze Projekt ułatwienia odbierania dzieci (będzie telefon na korytarzu) Ułatwienie komunikacji trójek klasowych - wymiana poglądów i problemów Kontakt z p. pedagog i przekazywanie informacji o działaniach wychowawczych przez nią podejmowanych Przeprowadzenie mediacji pomiędzy rodzicami w związku ze zgłoszonymi problemami Ustanowienie miejsca na rzeczy zgubione

Dziękuję za uwagę