Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
ok. 17 milionów mieszkańców Holandia- determinanty rozwoju elektromobilności powierzchnia: 41.543 km2 403,9 osób na km2 Poziom urbanizacji 90% PKB 51.268.47 USD Drogi - 139 tys. km Kolej – 3,3 tys. km ok. 17 milionów mieszkańców 470 aut 1000 mieszkańców
Centralna koordynacja rozwoju elektromobilności Formuła E-Team Ministerstwo Gospodarki, Infrastruktury i Środowiska Netherlands Enterprise Agency Opracowywanie strategii, lobbing, przełamywanie barier, integracja środowiska, komunikacja Doradztwo, instrumenty finansowe, komunikacja, działalność informacyjna Koordynacja polityki, wyznaczanie kierunków
Interesariusze i ich zadania wyznaczanie ram dla działań realizowanych przez inne podmioty funkcja koordynacyjna wyznaczanie nowych kierunków rozwoju dostarczanie wiedzy określanie pożądanych kierunków rozwoju wspieranie i uzupełnianie działań zwracanie uwagi władzy na obszary, które z perspektywy centralnej są często pomijane
Zachęty finansowe Dla przedsiębiorców, którzy wykorzystują pojazdy służbowe w celach prywatnych (jeśli prywatne użycie przekracza 500 km rocznie), zmniejszona została stawka podatku dochodowego Porozumienie energetyczne na rzecz zrównoważonego rozwoju Zielone porozumienia (ang. Green Deals) Zwolnienie z rocznej opłaty drogowej Dopłaty do złomowania pojazdów Systemy: dodatku na inwestycje prośrodowiskowe (MIA) samodzielnej amortyzacji inwestycji w ochronę środowiska (VAMIL). Zwolnienie lub ulga dla nabywców pojazdów elektrycznych z zerową emisyjnością z podatku od zakupu i rejestracji samochodu bądź motoru (Bpm)
Zachęty pośrednie Strefy zeroemisyjne (LEZ) Dedykowane miejsca parkingowe i pasy ruchu Zakaz parkowania przy stacji ładowania Możliwość otrzymania miejsca parkingowego na własność (bez kolejki)
Projekty badawczo-rozwojowe obszary badawcze programy pilotażowe HTAS (High Tech Automotive Systems)- dofinansowania w kwocie do 5 000 € na badania nad EV kontrakty na osiągnięcie innowacyjności możliwość odliczenia w deklaracji podatkowej opłat związanych z wypłatą pracownikom wynagrodzenia (kredyt podatkowy WBSO) MIĘDZYNARODOWE Coast-to-Coast E-Mobility Connection E-mobilność w południowych i zachodnich Niemczech Umowy o partnerstwo zawierane z innym i miastami KRAJOWE
Amsterdam – dobre praktyki Dopłaty do 5 000 € do zakupu służbowego EV i do 10 000 € (obecnie także 5 000 €) do zakupu auta osobowego lub taksówki 20% ceny zakupu (do 40 000 €) ciężarówki bądź autobusu do 1 000 € do budowy publiczno-prywatnej stacji ładowania Darmowe parkowanie dla przedsiębiorców posiadających w pełni elektryczną flotę Wyłączność dla elektrycznych taksówek i autobusów na obsługę transportu do/ z lotniska Schiphol Rozwój systemu car-sharing’u (Car2Go)
>400 taksówek elektrycznych Amsterdam – efekty 10% udział EV w rynku (7 000 sztuk do roku 2017 r.) 35 e-busów na trasie do i z lotniska Schiphol (dystans 338 000 km, poziom emisji C02 mniejszy o 312 000 kg) >1 700 stacji ładowania (na 1 mln mieszkańców przypada średnio 565 stacji) Car2Go - 5 tys. wypożyczeń/ tyg. >400 taksówek elektrycznych
Autobusy elektryczne koncesje udzielane na dłuższy okres (12-15 lat) zamiast 8 do 10 lat wyłączność dla e-busów na obsługę określonych tras dopłaty w wysokości 20% ceny zakupu (do 40 000 € za pojazd); możliwość skorzystania z systemów MIA i VAMIL 31 grudnia 2012 r. 31 grudnia 2013 r. 31 grudnia 2014 r. 31 grudnia 2015 r. 31 grudnia 2016 r. 67 73 80 94 168
Efekty Ilość samochodów elektrycznych 25 024 15 278 2 740 13 615 5 964 W latach 2013 - 2017 zdecydowanie większym zainteresowaniem społeczeństwa cieszą się auta typu PHEV; 2012 4 326 PHEV 828 BEV 2013 20 164 PHEV 2 441BEV
Efekty Liczba stacji ładowania 640 5 770 130 2 782 28 793
Podsumowanie
Dziękuję za uwagę i zapraszam do kontaktu dbrodacki@instytutpe.pl
mgr Dominik Brodacki Instytut Polityki Energetycznej im. I. Łukasiewicza Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Warszawski Warszawa 27.09.2017