Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce do niego przystąpić. Początek pilotażu – 1 września 2016 roku. Czas trwania – 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w praktyce szkolnej wprowadzenie programowania do szkół w formie innowacji pedagogicznej.
Cele szczegółowe pilotażu: Testowanie dostępnych rozwiązań wprowadzających nauczanie programowania do edukacji formalnej, w tym programów nauczania opartych na projekcie nowej podstawy programowej oraz rekomendowanie do powszechnego wdrożenia najskuteczniejszych metod i technik kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli, Uruchomienie narzędzi wsparcia dla nauczycieli informatyki i edukacji wczesnoszkolnej ułatwiających samokształcenie, kształcenie wzajemne oraz inne formy doskonalenia zawodowego.
Wdrażanie nauczania programowania do praktyki szkolnej w ramach pilotażu będzie polegać na: 1.Przeprowadzeniu przez szkoły innowacji pedagogicznej w zakresie nauczania programowania rozpoczynając od: - pierwszej klasy szkoły podstawowej, - czwartej klasy szkoły podstawowej, - pierwszej klasy gimnazjum, - pierwszej klasy ponadgimnazjalnej. 2.Innowacja pedagogiczna powinna być zaplanowana na 3 lata szkolne począwszy od 1 września 2016 r. 3.Innowacja może być rozszerzona na pozostałe klasy danego etapu edukacyjnego;
Działania jakie podejmuje szkoła w ramach innowacji wprowadzającej nauczanie programowania: 1. Opracowanie i zatwierdzenie innowacji/autorskich programów nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej i do informatyki w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych, 2. Ustanowienie lidera/koordynatora projektu w szkole, 3. Wybór środowiska informatycznego lub środowisk informatycznych do nauczania programowania, 4. Prowadzenie nauczania programowania na regularnych lekcjach zajęć komputerowych lub informatyki, 5. Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć z programowania w formie kółek programistycznych – współpraca z podmiotami zewnętrznymi, 6. Udział nauczycieli szkoły w różnych formach doskonalenia, 7. Oferowanie zorganizowanych form wsparcia dla uczniów słabszych, w tym w szczególności z wykorzystaniem wsparcia rówieśniczego,
Działania jakie podejmuje szkoła w ramach innowacji wprowadzającej nauczanie programowania cd: 8. Zapewnienie wsparcia innowacji przez organ prowadzący szkołę, 9. Formułowanie wniosków do przygotowywanej podstawy programowej wprowadzającej programowanie do edukacji formalnej, 10.Tworzenie listy zadań/problemów możliwych do rozwiązania przez uczniów ze wsparciem technologii na poszczególnych etapach edukacyjnych, 11. Udostępnienie materiałów merytorycznych i dydaktyczno-metodycznych w domenie publicznej do wykorzystania przez innych nauczycieli.
Na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie dostępny jest komplet informacji dotyczących pilotażu http://www.kuratorium.waw.pl/pl/edukacja-i-ksztalcenie/edukacja-informatyczna/programowanie-w-szkole wśród nich: formularz zgłoszenia innowacji pedagogicznej przez szkoły/placówki publiczne, formularz zgłoszenia programu autorskiego przez szkoły niepubliczne, w trakcie przygotowania jest formularz zbierający informacje o dotychczasowych działaniach szkół w zakresie rozwoju umiejętności programowania wśród uczniów.
Barbara Słomczyńska barbara.slomczynska@kuratorium.waw.pl tel. 22 551 24 34