Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek-Bregułowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Zasady konstruowania programów projakościowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SP NR 35 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. MATKI TERESY Z KALKUTY
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
EWALUACJA WEWNĘTRZNA 2012/2013
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
RAPORT MIERZNIA JAKOŚCI PRACY W ZESPOLE SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 W WĄGROWCU IM. STANISŁAWA MIKOŁAJCZYKA OPRACOWAŁ: ARTUR SUSKI.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek-Bregułowej w Dąbrowie Górniczej w roku szkolnym 2011/2012

Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabo Widzących i Niewidomych im. Zofii Książek-Bregułowej w Dąbrowie Górniczej w roku szkolnym 2011/2012. Czynności ewaluacyjne prowadzone były od września 2011 r. do maja 2012 r. przez powołany przez Dyrektora placówki zespół ds. ewaluacji, w skład którego weszli nauczyciele: Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 7: Agnieszka Borówka – Chobot, Aleksandra Chrzanowska – Kowal, Marta Jankowiak, Katarzyna Rogowicz VI Liceum Ogólnokształcącego: Przemysław Czerwiński, Izabela Szymańska, Joanna Wilmowska Internatu: Edyta Goc, Katarzyna Jaroń Zasadniczej Szkoły zawodowej Specjalnej nr 1: Daria Gądek, Aneta Kaczmarek, Katarzyna Marek Specjalnego Gimnazjum nr 15 : Agnieszka Zyguła – Niciarz, Elżbieta Chycka, Renata Krupa

Na podstawie otrzymanych wyników sporządzony został raport, który obejmuje informacje dotyczące spełnienia przez placówkę WYMAGANIA 4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach z obszaru IV Zarządzanie szkołą lub placówką

Cele ewaluacji: zebranie informacji na temat zakresu współpracy w zespołach nauczycielskich; zbadanie relacji między nauczycielami różnego szczebla awansu zawodowego; określenie, w jakim stopniu praca zespołowa nauczycieli ma wpływ na właściwy przebieg procesów edukacyjnych w szkole.

Wskaźniki spełnienia wymagania: nauczyciele pracują w zespołach, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem; nauczyciele pracując w zespołach, opracowują i aktualizują dokumenty szkolne; nauczyciele starsi stażem sprawują opiekę nad nauczycielami młodszymi; nauczyciele współpracują w zakresie organizacji procesów edukacyjnych i wychowawczych; w szkole istnieje wspólny system dokumentowania działań zespołów nauczycielskich.

Pytania kluczowe: czy działania zespołów nauczycielskich odpowiadają potrzebom ich członków? czy w zespołach podejmowane są prace nad rozwiązywaniem bieżących problemów dydaktyczno - wychowawczych? czy zespoły przedmiotowe współpracują z zespołem koordynującym pomoc psychologiczno- pedagogiczną? czy praca zespołów odpowiada oczekiwaniom, Dyrekcji związanym z jakością pracy szkoły? czy w ramach współpracy w zespołach nauczyciele wymieniają się doświadczeniami (lekcje otwarte, propozycje ciekawych, innowacyjnych rozwiązań metodycznych, konstruowanie konspektów zajęć, opracowywanie publikacji w ramach dobrych praktyk, promowanie Ośrodka, itp.)? czy nauczyciele wspólnie analizują podstawę programową, przygotowują próbne sprawdziany i egzaminy na podstawie których dokonuje się diagnozy wstępnej oraz analizy wyników nauczania? czy nauczyciele w zespołach przedmiotowych, wychowawczych i komisjach zadaniowych wspólnie analizują wyniki przeprowadzonych diagnoz dydaktycznych, wychowawczych, wypracowują wnioski i planują w ramach opracowanych programów naprawczych dalszą pracę z uczniem i jego rodziną? czy liderzy zespołów znają zakresy swoich zadań i czy rzetelnie się z nich wywiązują? w jakim stopniu nauczyciele angażują się w pracę zespołów? czy tematyka spotkań w zakresie doskonalenia zawodowego jest dostosowana do potrzeb nauczycieli? czy nauczyciele doskonalą metody i formy współpracy? czy nauczyciele starsi stażem sprawują opiekę, wspierają radą i pomocą nauczycieli z mniejszym doświadczeniem? w jaki sposób nauczyciele dokumentują swoje spotkania i wykonywane zadania?

CZYNNOŚCI EWALUACYJNE Metody i narzędzia badań: ankieta dla nauczycieli dotycząca pracy zespołów przedmiotowych, ankieta dla nauczycieli dotycząca pracy komisji zadaniowych, analiza dokumentów (protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej, dokumenty zespołów i komisji: plany pracy, protokoły ze spotkań, sprawozdania z działalności), wywiad z Dyrektorem i Wicedyrektorami Ośrodka. Źródła informacji, grupa badawcza Danych do ewaluacji dostarczyło 71 losowo wybranych nauczycieli, którzy objęci zostali badaniami ankietowymi (35 osób – ankieta dotycząca pracy zespołów przedmiotowych, 36 osób – ankieta badająca funkcjonowanie komisji zadaniowych) oraz Dyrektor i Wicedyrektorzy Ośrodka, którzy udzielili odpowiedzi na zawarte w kwestionariuszu wywiadu pytania. Pozostałe informacje na temat poziomu spełniania przez szkołę analizowanego wymagania dostarczyły wymienione wcześniej dokumenty szkolne.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Podsumowanie ankiet dla nauczycieli- członków zespołów samokształceniowych i komisji. Pierwsze pytanie: Czy w Zespole podejmowane są prace nad rozwiązywaniem bieżących problemów?

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Kolejne pytanie dotyczyło wymiany doświadczeń wśród nauczycieli dotyczących kontaktów z rodzicami uczniów - wszyscy respondenci odpowiedzieli również twierdząco. W 80% w Zespołach są omawiane zmiany w wytycznych i procedurach CKE dotyczących sprawdziany po VI klasie SP, egzaminów gimnazjalnych, egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych. W 20% nie są poruszane takie tematy.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI 87% członków Zespołów uważa, że przedstawiono analizę wyników próbnych sprawdzianów po klasie VI, egzaminów gimnazjalnych, egzaminów maturalnych i egzaminów zawodowych, natomiast 13% twierdzi, że nie przedstawiono takiej analizy. Wnioski wyciągnięte z analizy próbnych sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych w 35% raczej mają wpływ na modyfikację sposobów i metod nauczania, a w 42% zdecydowanie mają wpływ. Nauczyciele przedmiotów artystycznych – 20%, odpowiadali – trudno powiedzieć. 13% nauczycieli uważa, że wnioski te nie mają wpływu na modyfikację sposobów i metod nauczania.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI W Zespołach są omawiane metody i sposoby pracy z uczniem zdolnym – w 80%, natomiast 20% badanych uważa, że takie metody nie są omawiane. Wszyscy respondenci wymieniają się na bieżąco informacjami dotyczącymi różnorodnych form pracy z uczniami. W 90% nauczyciele współpracują z zespołem rewalidantów, aby poprawić jakość pracy własnej i ucznia. Najczęściej wymieniano rewalidantów: logopedę- 50%, rehabilitanta ruchu – 30%, orientacji przestrzennej- 30%, usprawniania widzenia – 20%, nauki pisma Brajla – 20%, rewalidacja ogólna – 10%. 1- logopeda, 2 - orientacja przestrzenna, 3 - usprawnianie ruchu, 4 - usprawnianie widzenia, 5 - nauka pisma Braille’a, 6 - rewalidacja ogólna

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Badani nauczyciele w 35% zdecydowanie maja wpływ na tworzenie planu pracy Zespołu, w 40% raczej tak, w 10% - trudno powiedzieć. Natomiast 15% nauczycieli deklaruje, że raczej nie ma wpływu na tworzenie planu pracy. W celu usprawnienia wspólnych działań respondenci biorą udział w różnych formach doskonalenia zawodowego –90%. Natomiast 10% nie doskonali się zawodowo. Oferta doskonalenia WDN odpowiada 40% nauczycieli, 30% badanych poszerzyło by ofertę o szkolenia z zakresu: zajęcia z orientacji przestrzennej, praca z uczniem niedostosowanym społecznie multimedia w dydaktyce, praca z dzieckiem „zamkniętym w sobie”, zapoznanie z nową podstawą programową w szkołach ponadgimnazjalnych, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, reakcja na agresywne zachowania uczniów, techniki negocjacji, sztuka komunikacji, opracowanie i tworzenie własnych programów nauczania, praca z uczniem z autyzmem.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Działania podejmowane w ramach pracy Zespołu odpowiadają potrzebom respondentów: zdecydowanie tak w 40%, raczej tak 50%, trudno powiedzieć 10%. Wśród form wymiany doświadczeń w ramach współpracy w Zespole badani nauczyciele wymieniają: lekcje otwarte – 50%, propozycje ciekawych rozwiązań metodycznych – 60%, wspólne opracowywanie scenariuszy zajęć i konspektów lekcji – 40%, dzielenie się informacjami uzyskanymi w trakcie pozaszkolnych form doskonalenia – 90%. 1. Lekcje otwarte. 2. Propozycje ciekawych rozwiązań metodycznych. 3. Wspólne opracowywanie scenariuszy zajęć i konspektów lekcji. 4. Dzielenie się informacjami uzyskanymi w trakcie pozaszkolnych form doskonalenia.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Na pytanie czy liderzy Zespołów rzetelnie wywiązują się z powierzonych im zadań 70% ankietowanych odpowiedziało- zdecydowanie tak, 20% - raczej tak i 10% stwierdziło, że trudno powiedzieć. W 90% zespoły korzystają z pomocy doradcy metodycznego lub zawodowego. Nauczyciele odpowiadali: zdecydowanie tak w 60%, raczej tak w 30%, trudno powiedzieć w 10%. Ostatnie pytanie przeznaczone było tylko dla nauczycieli stażystów i kontraktowych; dotyczyło dzielenia się wiedzą i doświadczeniem przez nauczycieli starszych stażem - mianowanych i dyplomowanych. Nauczyciele z mniejszym stażem – stażyści i kontraktowi w 100% mogą liczyć na pomoc merytoryczną swoich starszych kolegów (70% -zdecydowanie tak, 30%- raczej tak). Jedno z pytań dotyczyło tylko nauczycieli – członków Komisji –czy liczba członków Komisji jest odpowiednia. 90%.- odpowiedziało, że jest odpowiednia, natomiast 10% - jest za mała.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI 3. Przedstawienie wyników analizy dokumentacji Metodą badawczą była ankieta analizy dokumentacji Zespołu lub Komisji, uwzględniająca rodzaj dokumentacji oraz omawiane zagadnienia. Przeanalizowano dokumentację następujących Zespołów przedmiotowych oraz Komisji Zadaniowych: Zespół Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej Zespół realizujący projekt edukacyjny; Zespół ds. współpracy z lekarzami i koordynator badań profilaktycznych oczu; Zespół Przedmiotów Humanistycznych; Zespół Przedmiotów Matematyczno- Przyrodniczych; Komisja pomocy materialnej dla wychowanków; Zespół Przedmiotów Zawodowych; Komisja ds. współpracy z pracodawcami; Zespół Przedmiotów artystycznych i wychowania fizycznego; Komisja przygotowująca projekt Leonardo da Vinci; Zespół Języków Obcych; Zespół ds. opieki nad samorządem Ośrodka; Zespół planujący i koordynujący udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej; Zespół ds. badania losów absolwentów; Komisja ds. Przykładów Dobrych Praktyk; Zespół Wczesnego Wspomagania Małego Dziecka; Komisja ds. Edukacji Europejskiej; Zespół współpracy z PFRON; Zespół Wychowawczy w internacie; Zespół współpracy z PZN; Komisja Współpracy z Radą Rodziców; Zespół ds. Współpracy ze stowarzyszeniami; Zespół ds. rekrutacji uczniów; Zespół ds. współpracy z uczelniami. Zespół ds. notacji brajlowskiej;

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Badano obecność następujących zagadnień: Omawianie spraw bieżących, rozwiązywanie bieżących problemów dydaktyczno- wychowawczych. Wymiana doświadczeń między członkami zespołu. Analiza podstawy programowej. Wspólne przygotowywanie testów kompetencyjnych, próbnych sprawdzianów po kl. VI, egzaminów gimnazjalnych, egzaminów maturalnych, egzaminów zawodowych. Analiza wyników przeprowadzonych sprawdzianów, egzaminów oraz sformułowanie wniosków do dalszej pracy z uczniem. Badaniu poddano 6 Zespołów Przedmiotowych Zespół Wychowania Przedszkolnego i Edukacji Wczesnoszkolnej Zespół Przedmiotów Humanistycznych Zespół Przedmiotów Matematyczno- Przyrodniczych Zespół Przedmiotów Zawodowych Zespół Języków Obcych Zespół Przedmiotów artystycznych i wychowania fizycznego

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Zagadnienia obecne w planach pracy Zespołów Przedmiotowych Realizacja zadań zawartych w planie pracy

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Sprawozdania z realizacji zadań w I semestrze. Sposób planowania pracy Zespołów Analizie poddano dokumentację 19 Zespołów i Komisji Zadaniowych. funkcjonujących w SOSW. Przede wszystkim badano zagadnienie kluczowe, zawarte w Planie Ewaluacji Wewnętrznej: - W jaki sposób nauczyciele dokumentują swoje spotkania i wykonywane zadania? Metodą badawczą był kwestionariusz analizy dokumentacji.

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI Sprawozdania z realizacji zadań w I semestrze Sposób dokumentowania działań przez Komisje zadaniowe

WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY W Zespołach Przedmiotowych działania zespołów nauczycielskich odpowiadają potrzebom ich członków, podejmowane są prace nad rozwiązywaniem bieżących problemów dydaktyczno –wychowawczych. Na podstawie wyników ewaluacji wewnętrznej można stwierdzić, że Zespoły współpracują z zespołem koordynującym pomoc psychologiczno - pedagogiczną. W dużym stopniu praca zespołów odpowiada oczekiwaniom Dyrekcji. MOCNE STRONY realizacja zadań związanych z rozwiązywaniem bieżących problemów dydaktyczno- wychowawczych, współpraca międzyzespołowa, analizowanie podstawy programowej i zmian w niej następujących, współpraca nauczycieli wewnątrz Zespołów i Komisji SŁABE STRONY brak jednolitego nazewnictwa, brak jednolitej formy dokumentowania działań, brak dokumentowania działań na bieżąco.

WNIOSKI ujednolicenie nazewnictwa związanego z Zespołami i Komisjami; przygotowywanie planów pracy Zespołów według określonych kryteriów ( zał. 4); systematyczne dokumentowanie działań bieżących według określonych zasad ( zał. 5), nawet w przypadku Komisji jednoosobowych; udostępnienie harmonogramu spotkań Zespołów lub Komisji wszystkim nauczycielom ( np. w pokoju nauczycielskim, na stronie internatowej); ustalanie funkcji lidera Zespołu lub Komisji na czas dłuższy niż rok szkolny; równomierny podział obowiązków wewnątrz Zespołów lub Komisji, zapisany w planie pracy Zespołów, uwzględniający zaangażowanie wszystkich członków Zespołu lub Komisji; uwzględnianie w planach pracy Zespołów przedmiotowych problemu wyboru podręczników; uwzględnianie w pracach Zespołów lub Komisji specyfiki pracy z dzieckiem słabo widzących i niewidomym.

ZESPÓŁ EWALUACYJNY DZIĘKUJE ZA UWAGĘ