Stan recyklingu samochodów w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

SI CEPiK Przekazywanie danych o badaniach do
Piotr Kaczanowski System ewidencji i rejestracji pojazdów jako determinant problemów rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Dobrzyniewo k / Białegostoku AMBIT 28 Listopad 2003
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Planowane zmiany prawne
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Ewidencja przebiegu pojazdu
Ochrona środowiska naturalnego
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
1 1 Uregulowania w zakresie podatku akcyzowego Ustawa o podatku akcyzowym – zgodnie z jej art. 25 ust. 1 pkt 1 zwolnienie z akcyzy (całkowite bądź częściowe)
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Ubezpieczenie wypadkowe
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Sieć stacji demontażu w systemie ARES
Zmiany ustawy o systemie oświaty
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Sieć stacji demontażu samochodów w systemie ARES
Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów od 16 maja 2003 roku Walne zebranie Członków Stowarzyszenia Warszawa 3 czerwca 2004.
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
System recyklingu wg propozycji FORS
Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
„Ustawa o Recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji”- możliwe korzyści dla STACJI KONTROLI POJAZDÓW Adam Małyszko Prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu.
Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.
Zapis prezentacji:

Stan recyklingu samochodów w Polsce Konferencja 2003-05-16 Referat „Quo Vadis Recykling Samochodów” Jerzy Izdebski Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów

Zawartość wystąpienia Spojrzenie na rynek samochodów z punktu widzenia ich recyklingu. Stan przygotowania infrastruktury recyklingu do realizacji zadań recyklingu samochodów. Zjawiska mające zasadniczy wpływ na stan recyklingu samochodów w Polsce. Stowarzyszenie FORS i jego udział w rozwoju recyklingu w Polsce i współpraca z EGARA Wnioski i propozycje FORS w celu poprawy stanu recyklingu samochodów.

1.1. Spojrzenie na rynek samochodów z punktu widzenia ich recyklingu Pojazdy eksploatowane w Polsce i ich struktura Pojazdy wprowadzane do eksploatacji Rynek zużytych lub nie nadające się do użytkowania pojazdów w Polsce Szacunki i problemy

1.2. Dane z podziałem na województwa Opracowanie firmy AMBIT

1.3. Stan parku samochodowego w Polsce poszczególnych latach Opracowanie firmy AMBIT

1.4. Różnica między liczbą samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy i przyrostem liczby samochodów zarejestrowanych w danym roku Opracowanie firmy AMBIT

1.6. Struktura wieku samochodów eksploatowanych w Polsce w roku 1999 (Dane SAMAR) Procentowy udział poszczególnych lat produkcji w eksploatowanych samochodach

1.7. Opracowanie firmy AMBIT

1.8. Prognozy liczby samochodów do demontażu w poszczególnych latach Opracowanie firmy AMBIT

1.9. liczba Rok produkcji samochodów Dane i opracowanie firma AMBIT

2.1 Stan przygotowania infrastruktury technicznej i organizacyjnej do realizacji zadań recyklingu samochodów w Polsce Stan prawny gospodarowania odpadami z demontażu samochodów Operatorzy działający w recyklingu samochodów Wprowadzający na rynek pojazdy (producenci, importerzy,) Towarzystwa ubezpieczeniowe (80% rynku PZU i Warta) Upoważnione stacje demontażu (667 otrzymanych pozwoleń na wydawanie zaświadczeń). Zakłady odzysku i recyklingu odpadów z demonażu samochodów Zakłady regeneracji zdemontowanych części i zespołów samochodóww celu ich ponownego użycia Organizacje odzysku Edukacja i szkolenia

2.2 Stan prawny gospodarowania odpadami ze zużytych lub nie nadających się do użytkowania pojazdów Ustawa „Prawo ochrony środowiska” z 27 kwietnia 2001 roku Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627 Ustawa „O odpadach” z 27 kwietnia 2001 roku Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 628 Ustawa „Prawo o ruchu drogowym” z 20 czerwca 1997 jednolity tekst ustawy Dz. U. 2003 nr 58 poz. 515 z dnia 4 kwietnia 2003 Ustawa „O obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej” z 11maja 2001 roku Dz. U. 2001 Nr 63 poz. 639 Rozporządzenie Ministra środowiska w sprawie Katalogu odpadów z dnia 27 września 2001 Dz. U. 2001 Nr 112 poz. 1206 inne

2.3. Wprowadzający na rynek pojazdy i możliwość przypisania odpowiedzialności za ich wprowadzenie Rocznie wprowadzane samochody Producenci samochodów Importerzy oficjalni nowych samochodów Importerzy używanych samochodów Import prywatny samochodów nowych i używanych Nie rejestrowany napływ samochodów lub wraków samochodów. Rocznie ~ 5% samochodów eksploatowanych Eksploatowany park samochodowy Czy jesteśmy w stanie przypisać odpowiedzialność za wprowadzenie na rynek Polski już eksploatowanych samochodów? 95% eksploatowanych samochodów

2.4. Recykling pojazdów Decyzja o złomowaniu Gromadzenie SWE Demontaż Dyrektywa 2000/53/EC składowanie max 15% w 2006 r. 5% w 2015 r. Rząd Producenci Decyzja o złomowaniu SWE- Zużyte lub nie nadające się do użytkowania pojazdy Gromadzenie SWE Nadzór Demontaż SWE Odzysk i recykling Zakłady regeneracji i sklepy z częściami do ponownego użycia Zakłady przetwarzania i gospodarowania odpadami nie metalowymi Zakłady przerobu złomu Strzępiarka Części Surowce Złom metali Złom metali Lekka frakcja Użytkownik Zakłady produkcyjne Huta - odlewnia Huta Spalanie

2.5. Działalność stacji demontażu     2.5. Działalność stacji demontażu l. p. Opis działania stacji demontażu które otrzymały pozwolenia wojewody na wystawianie zaświadczeń o złomowaniu Procent ogólnej liczby stacji objętych sondażem Szacowana na podstawie sondażu liczba podobnych stacji w Polsce 1.     Wydanych pozwoleń   667 2.     Niedziałający lub którym wycofano pozwolenia 39,2% 262 3.     Wystawiający zaświadczenia bez kasowania pojazdu 15,7% 105 4.     Pobierający opłaty za skasowanie 41,1% 274 5.     Kasujący tylko kompletne samochody 33,3% 222   W oparciu o sondaż przeprowadzony na przełomie roku 2001-2002  

2.6. Przykład restrukturyzacji składnic złomu w stacje demontażu Powstawanie form współdziałania stacji demontażu (ARES). Rozszerzanie rynku części z demontażu (internetowa wyszukiwarka części zamiennych systemu ARES). Tworzenie punktów odbioru samochodów POS współpracujących ze stacjami demontażu (ARES). Użycie ARES jako systemu w celu zwiększania efektywności działań grup stacji demontażu w programie unii Europejskiej BEATRICE SME.

2.7. Organizacje odzysku W Polsce aktualnie działa 28 organizacji odzysku 18 oczekuje na rejestrację 80 % rynku zajmują: Rekopol, Eko-punkt, Polski System Recyklingu. Wpływy z tytułu opłat recyklingowych za rok 2002 szacuje się na poziomie 200 mln zł. Opłaty za usługi organizacji odzysku kształtują się na poziomie 5-10% ustalonych ustalonych stawek opłat recyklingowych.

2.8. Edukacja i szkolenia Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP co miesięczne cykliczne szkolenia od 1997 roku. Przeszkolonych około 700 osób z ~500 zakładów Stan prawny w kraju i UE Ekonomika kredyty preferencje i dotacje Technologia demontażu i wyposażenie techniczne stacji demontazu ekologia Zespól Szkół Samochodowych w Głogowie wprowadził w roku szkolnym 2000/2001 przedmiot Autorecykling na trzech różnych poziomach nauczania Zasadnicza Szkoła Samochodowa ( 3-letnia) Liceum Zawodowe Technikum Samochodowe Naukę do chwili obecnej ukończyło około 400 uczniów Nauka była połączona z ćwiczeniami praktycznymi w stacji demontażu w Głogowie. Od 2002 roku ćwiczenia odbywają się w prowadzonej przy szkole stacji demontażu. Zakres nauczania: prawne problemy recyklingu i ochrona środowiska (pojęcia podstawowe) odzysk i recykling różnych materiałów pozyskiwanych z demontażu zastosowanie informatyki, komputerów w recyklingu samochodów.

3.1. Zjawiska mające zasadniczy wpływ na system recyklingu w Polsce Brak konsekwentnej polityki rządu w stosunku do problemu zanieczyszczania środowiska przez wraki samochodów i odpady z demontażu samochodów. Powszechne zajmowanie się zbieraniem złomu przez bezrobotnych Przyzwyczajenie do kosztownego, indywidualnego gromadzenia części z SWE w celu zabezpieczenia części do przyszłych napraw samochodów. Mała podaż samochodów do demontażu z uwagi na nie egzekwowanie obowiązkowego ubezpieczenia OC Handel dokumentami samochodów w celach przesteczych Brak systemowych rozwiązań wdrażania CEPIK

3.2. Zjawiska mogące mieć zasadniczy wpływ na kształt system recyklingu w przyszłości Szczelność systemu gromadzenia i kierowania SWE stanowiących odpad niebezpieczny o kodzie 160104* do upoważnionych stacji demontażu samochodów Rola stacji demontażu w systemie recyklingu Problem sposobu finansowania działalności stacji demontażu po wejściu w życie Dyrektywy 2000/53/EC w Polsce. Rozwój zakładów odzysku i recyklingu odpadów z grupy 1601 Problem powtórnego użycia części i zespołów z uwzględnieniem bezpieczeństwo ruchu drogowego. Problem powtórnego użycia części i zespołów samochodów z uwagi na istniejący rynek części i zespołów kradzionych.

3.3. Aktualne problemy występujące przy zbieraniu i gospodarowaniu zużytych lub nie nadających się do użytkowania pojazdów W Polsce do stacji demontażu trafia tylko nieznaczna część pojazdów zużytych lub nie nadających się do eksploatacji. Ponad połowa zużytych lub nie nadających się do użycia samochodów trafiających do stacji demontażu jest niekompletna. Znaczy to że znaczna część odpadów z nich pozostaje poza stacją demontażu i stanowi zagrożenie dla środowiska. Zagrożeniem utrudniającym faktyczny recykling w Polsce jest nagminne nie wyrejestrowywanie zużytych lub nie nadających się do użytkowania pojazdów, handel dowodami rejestracyjnymi umożliwiający różne patologie (w tym kradzieże samochodów, wyłudzenia odszkodowań od towarzystw ubezpieczeniowych i.t.p.), oraz wprowadzenia samochodów z zagranicy bez dopełnienia czynności prawnych. Zagrożeniem dla środowiska jest „szara strefa” w tym złodzieje samochodów demontujący pojazdy w sposób degradujący środowisko oraz oferujący zdemontowane części po cenach których wysokość jest tak niska że uniemożliwia działalność istniejącym stacjom demontażu samochodów.

4. Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów Powstało w 1998 roku. Rozpoczęło drugi rok drugiej kadencji swojej działalności. Reprezentuje zajmujących się gospodarowaniem odpadów jakimi są zużyte i nie nadające się do użytku pojazdy i osoby dla których ważna jest ochrona środowisko naturalnego. Liczy ~130 członków. Posiada stronę www.fors.pl Współdziała ze Stowarzyszeniem EGARA (European Group of Automotive Recycling Association) Podpisało porozumienie o współpracy ze Związkiem Pracodawców Motoryzacji. Bierze czynny udział konferencjach dotyczących tematyki recyklingu samochodów prezentując swoje poglądy. Bierze czynny udział w pracach legislacyjnych nad wdrożeniem Dyrektywy 2000/53/EC.

5.1. Wnioski i propozycje FORS na dziś Ustalić prawne sankcje za nie zgłoszenie faktu zbycia lub nabycia pojazdu wymaganego art. 78 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Usunąć z obowiązującego prawa możliwość przekazania części pojazdu z numerem identyfikacyjnym dla otrzymania zaświadczenia o demontażu pojazdu . Rejestrować wszystkich kolejnych właścicieli wykorzystując książkę pojazdu i prowadzić ewidencję w wydziałach komunikacji, która została zaniechana z uwagi na CEPIK. W celu wykrywania przestępstw kradzieży i wyłudzeń i innych przestępstw dokonywanych z wykorzystaniem dowodów rejestracyjnych rozbitych samochodów podejmować działania śledcze na bazie zawsze dokumentowanych przez policję i towarzystwa ubezpieczeniowe kolizji pojazdów oraz analizować działalność handlarzy dokumentów z rozbitych pojazdów ogłaszającymi się jako nabywcy każdego zniszczonego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Zainteresować służby kryminalne pojawiającym się nowym typem ogłoszeń „nadwozia pokradzieżowe sprzedam” jako ogłoszeniem o potencjalnym miejscu zbytu kradzionych pojazdów i zespołów. Przyjąć za konieczne gromadzenie danych o ilościach wyrejestrowanych i złomowanych pojazdów i w celu kontroli szczelności systemu zbierania.

5.2.Wnioski i inne propozycje FORS Należy przewidywać w przyszłości większe niż w krajach zachodnich ilości kasowanych pojazdów w Polsce. Drogą regulacji prawnych należy nakłaniać wprowadzających na rynek pojazdy do sprzątania na bieżąco odpadów w postaci wraków samochodów. Wykorzystać strukturę podziału rynku towarzystw ubezpieczeniowych do szerokiego wykorzystania w naprawach powypadkowych części zamiennych z demontażu samochodów. Podjąć problem rozwiązania systemowego recyklingu samochodów w Polsce między innymi przez: Tworzenie konkurencyjnych rozwiązań dla gospodarowania wrakami samochodów Rozwijanie bazy przetwórczej materiałów z recyklingu dla przemysłu samochodowego