Edukacja dla bezpieczeństwa – walory i mankamenty treści nauczania w kontekście wprowadzania nowego przedmiotu szkolnego. Wejherowo, 8 X 2010r. 

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Reforma programowa w oświacie.
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRZYGOTOWALI JACEK ŻBIKOWSKI MICHAŁ PAJDA
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
bezpieczeństwo państwa
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Edukacja dla bezpieczeństwa
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
Historia praw człowieka
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Przygotował Andrzej Potucha
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Zespół Szkół im. Ks. A. Kwiatkowskiego w Bychawie
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
PRAWA DZIECKA.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
jest zapewnienie bezpieczeństwa
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Kasprowicza Nietążkowo ul. Dudycza Śmigiel tel., tel./fax woj. wielkopolskie
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Konwencja Praw Dziecka
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
III Liceum Ogólnokształcące im. Lucjana Szenwalda w Dąbrowie Górniczej.
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Planistyczne działania wspierające.
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Doskonalenie nauczycieli granty
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Kodeks etyczny nauczyciela
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Zapis prezentacji:

Edukacja dla bezpieczeństwa – walory i mankamenty treści nauczania w kontekście wprowadzania nowego przedmiotu szkolnego. Wejherowo, 8 X 2010r. 

dr Cezary Tatarczuk adiunkt Katedry Administracji i Katedry Bezpieczeństwa Wydziału Prawa i Administracji Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Lęborku p.o. Dziekana Wydziału Zarządzania młodszy inspektor Policji w stanie spoczynku b. Komendant Powiatowy w Wejherowie

Edukacja obronna - diagnoza Jej zasadniczym celem było i ciągle jest przyswojenie struktur obronności państwa, związanych z zagrożeniami zewnętrznymi, głównie w postaci konfliktu zbrojnego, wojny, a obecnie również ataku terrorystycznego.

Tradycje kształcenia obronnego Od XVIII w. kształceniem obronnym zajmowały się przede wszystkim szkoły wojskowe, które zaczęły powstawać przed I rozbiorem Polski. Naczelnym ideałem wychowawczym była w nich nieskazitelna wzniosła moralność i duch narodowy. Wychowanie moralne oparto na podstawach etyki świeckiej, a jego celem było wychowanie uczciwego człowieka i dobrego obywatela oraz przygotowanie go do służby ojczyźnie.

1918r. - przysposobienie wojskowe Zasadniczym celem PW było wyrobienie czynnego patriotyzmu, rozwijanie hartu woli, obowiązkowości i karności, pomnażanie sił fizycznych i hartu ciała, nauczanie podstawowych sprawności wojskowych oraz budzenie zamiłowania do służby wojskowej

Przysposobienie wojskowe od – kierunki działania wychowanie obywatelskie (zadanie dla rodzin, szkół, organizacji PW oraz wojska). przygotowanie fizyczne (szkoły, organizacje młodzieżowe, kluby sportowe i wojsko). wyszkolenie wojskowe (wojsko i organizacje PW wspomagane przez kadrę wojskową).

II wojna światowa Wszelkie wysiłki władz państwowych skoncentrowane były naturalnie na konspiracyjnym (względnie jawnym, lecz na emigracji) kształceniu młodzieży w celu przygotowania ich do walki o wyzwolenie ojczyzny i odzyskanie niepodległości.

Powszechna Organizacja „Służba Polsce” 1948-1955 Obowiązek powszechnego przysposobienia zawodowego, wychowania fizycznego i przysposobienia wojskowego młodzieży celem włączenia twórczego zapału młodego pokolenia do pracy nad rozwojem sił i bogactwa Narodu oraz dla rozszerzenia systemu wychowania narodowego, przedłużenia kształcenia i wychowania młodzieży poza okres obowiązku szkolnego

PW - PO Od 1952r. w miejsce zlikwidowanych hufców szkolnych Powszechnej Organizacji „Służba Polsce” do szkół średnich wprowadzono ponownie, jako przedmiot obowiązkowy – PW, które w 1967r. zastąpiono – przysposobieniem obronnym (PO), a które to od 1969r. obowiązywało również w szkołach podstawowych i zasadniczych zawodowych.

Modyfikacja PO W 1990r. wycofano ze szkół podstawowych PO, wprowadzając w zamian zagadnienia z zakresu powszechnej samoobrony. Do szkół ponadpodstawowych wprowadzono nowe programy PO, których treści nawiązywały głównie do ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami czasu pokoju.

Reforma oświaty 1998r. Istotną rolę w dalszych modyfikacjach systemu kształcenia obronnego odegrała reforma oświaty z 1998r. Z nowych 6-letnich szkół podstawowych oraz 3-letnich gimnazjów wyprowadzono PO, które pozostawiono w szkołach ponadgimnazjalnych.

PO – nowa formuła - 1998 ogólna wiedza o bezpieczeństwie i jego kształtowaniu, wychowanie komunikacyjne, edukacja prozdrowotna, edukacja ekologiczna, profilaktyka przeciwpożarowa, pierwsza pomoc przedmedyczna, ratownictwo, edukacja przeciwprzestępcza, zasady ochrony dóbr kultury, elementy międzynarodowego prawa humanitarnego, przysposobienie wojskowe (ale tylko w klasach o profilu wojskowym).

Edukacja dla bezpieczeństwa 2009r. Wg autorów podstawy programowej przedmiotu: Koncepcja tego przedmiotu wyraża się w kompleksowym ujęciu zagadnień bezpieczeństwa z przeniesieniem punktu ciężkości działań edukacyjnych na problematykę zagrożeń pokojowych i sposobów zachowań w sytuacjach zdarzeń o charakterze kryzysowym, w każdym miejscu i czasie.

Zagrożenia współczesnego świata (niemilitarne) przestępczość zorganizowana, terroryzm, zagrożenia cybernetyczne, nacjonalizmy i konflikty etniczne, zagrożenia ekologiczne, zagrożenia ekonomiczne.

Cele i zadania edukacji, w tym edukacji dla bezpieczeństwa wobec wyzwań XXI w. rozsądne korzystanie z dorobku różnych krajów i całej Wspólnoty Europejskiej, propagowanie hasła: Europa – ojczyzna narodów, umożliwiającego godzenie interesów narodowych z dobrem wspólnym Europy, przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń wobec integracji europejskiej, ukazywanie korzyści i trudności z nią związanych, wydobywanie i propagowanie trwałych wartości kultury europejskiej, stanowiących „punkty oparcia” w procesie budowania demokracji w Europie i w Polsce, obrona i ochrona godności, praw i wolności człowieka, stanowiących ważny komponent bezpieczeństwa i pokoju.

Przestępczość nieletnich co dziesiątym sprawcą przestępstwa w Polsce jest osoba w wieku 13-17 lat, a zatem gimnazjalista. pogłębiająca się agresja, wulgarność języka dzieci i młodzieży, ignorowanie przepisów porządku publicznego, brak szacunku dla powszechnych zasad współżycia społecznego.

EdB - cele kształcenia Gimnazjum Liceum 1.Znajomość powszechnej samoobrony i ochrony cywilnej. Uczeń rozumie znaczenie powszechnej samoobrony i ochrony cywilnej. 1. Znajomość struktury obronności państwa. Uczeń rozróżnia struktury obronności państwa, rozumie ich rolę oraz zna formy spełniania powinności obronnych przez organy administracji i obywateli. 2. Przygotowanie do działania ratowniczego. Uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia. 2. Przygotowanie do sytuacji zagrożeń. Uczeń zna zasady postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia, zdrowia lub mienia; zna zasady planowania i organizowania działań. 3. Nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Uczeń umie udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. 3.Opanowanie zasad pierwszej pomocy. Uczeń umie udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych stanach zagrażających życiu i zdrowiu.

EdB- treści nauczania Gimnazjum Liceum główne zadania ochrony ludności i obrony cywilnej. ochrona przed skutkami różnorodnych zagrożeń. źródła promieniowania jądrowego i jego skutki. oznakowanie substancji toksycznych na środkach transportowych i magazynach. ostrzeganie ludności o zagrożeniach, alarmowanie. bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. system obronności RP; powinności obronne władz samorządowych, instytucji i obywateli. ochrona ludności i obrona cywilna. zagrożenia czasu pokoju, ich źródła, przeciwdziałanie ich powstawaniu, zasady postępowania w przypadku ich wystąpienia i po ich ustąpieniu. zagrożenia występujące podczas wojny. pierwsza pomoc w nagłych wypadkach (zachowanie ratownika).

Cele wychowawcze ?

Postulaty Wprowadzenie dzieci i młodzieży w zagadnienia bezpieczeństwa i profilaktyki powinno uwzględniać podstawowe wiadomości dotyczące problemów współczesnego świata czasu pokoju i wojny, regionu, zagrożeń politycznych, ekonomicznych, ekologicznych, postrzegania siebie, własnych praw i obowiązków, własnej wartości, wartości innych ludzi. Powinno też wskazywać słabości i pokusy, negatywnie wpływające na naszą postawę i traktowanie współobywateli. Powinno też uczyć nas praworządności, szacunku dla demokracji, tolerancji dla innego niż nasz światopoglądu, wyznania, rasy, kultury itd.

Postulaty Cele kształcenia, treści nauczania oraz cele wychowawcze powinny być rezultatem kooperacji przedstawicieli nauki, praktyki i dydaktyki. Zabiegi doskonalące stan naszego bezpieczeństwa, podejmowane przez różnorodne organy, instytucje, podmioty oraz osoby powinny wynikać ze spójnego, narodowego planu zarządzania nim.

Postulaty Istotną rolą pedagogów, nauczycieli, każdego wychowawcy, powinno też być uświadamianie młodzieży, że wszyscy jesteśmy także kreatorami naszego bezpieczeństwa osobistego, bezpieczeństwa naszej rodziny, naszego środowiska, czy otoczenia.

Konkluzja Bezpieczeństwo jest przecież sumą naszych zachowań, efektem naszej przezorności oraz myślenia o sobie i o innych w równym stopniu. To rezultat naszej odpowiedzialności, dojrzałości, naszego światopoglądu, temperamentu, naszego wychowania.

Święto Edukacji wszystkim Państwu życzę wytrwałości i sił w kształtowaniu ducha młodego pokolenia; życzę Wam konsekwencji w przeciwdziałaniu i zwalczaniu zła; życzę Wam sił w wychowywaniu, albowiem braków w tym zakresie, w przeciwieństwie do braków w wykształceniu, zwykle nie da się nadrobić a prywatnie zdrowia, satysfakcji i dostatku

Dziękuję za uwagę