Zmiany ustawy o systemie oświaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego w powiatach
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
Modernizacja kształcenia zawodowego
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Technik leśnik po zmianach w oświacie
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Gabriela Albertin Pomorski Wicekurator Oświaty
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
 Od 1 września 2012 r. weszły w życie przepisy wprowadzające zmiany w szkolnictwie zawodowym.
Zmiany w kształceniu zawodowym odpowiedzią na oczekiwania pracodawców i rynku pracy Kazimierz Dolny, 29 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ.
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kształcenie dualne.
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Europass.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Przemiany w edukacji a uczenie się przez całe życie Białystok, 21 marca 2014 r.

Zmiany ustawy o systemie oświaty Zmiany w kształceniu zawodowym zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 29 września 2011r. Nr 205, poz.1206). Wdrażanie zmian rozpoczęło się 1 września 2012 r.

Zmiany uwzględniają oczekiwania pracodawców Pracodawcy zwracają uwagę na problemy z pozyskiwaniem wykwalifikowanych kadr: brak odpowiedniej liczby pracowników i uczniów kształcących się w pożądanych zawodach niedostateczne kompetencje, w tym tzw. kompetencje miękkie, tj. personalne i społeczne oraz umiejętności potencjalnych pracowników (np. nieznajomość języków obcych) niedostateczne łączenie dobrego przygotowania teoretycznego z praktyczną nauką zawodu realizowaną zwłaszcza w przedsiębiorstwach

Przykładowa struktura zawodu – zasadnicza szkoła zawodowa Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji Podmiot realizujący: Instytut Badań Edukacyjnych

Przykładowa struktura zawodu - technikum Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji Podmiot realizujący: Instytut Badań Edukacyjnych

Kwalifikacyjny kurs zawodowy a pracodawca Kwalifikacyjne kursy zawodowe dla pracodawcy: forma szybkiego pozyskania wykwalifikowanego pracownika (forma krótsza niż szkoła dla dorosłych – kształcenie w konkretnej wymaganej przez pracodawcę kwalifikacji) możliwość podnoszenia kwalifikacji lub przekwalifikowania się osób dorosłych (np. pracowników) kwalifikacyjny kurs zawodowy prowadzi do potwierdzenia kwalifikacji w systemie egzaminów zawodowych 6

Zasadnicza szkoła zawodowa Rolnik Kwalifikacyjny kurs zawodowy + egzamin Technikum = Technik rolnik R.3. Prowadzenie produkcji rolniczej R.16. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej R.3. R.16. Wymagane wykształcenie średnie

Zasadnicza szkoła zawodowa Rolnik Kwalifikacyjny kurs zawodowy + egzamin Technikum = Technik agrobiznesu R.3. Prowadzenie produkcji rolniczej R.6. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie R.3. R.6. Wymagane wykształcenie średnie

Kwalifikacyjny kurs zawodowy czy kurs umiejętności zawodowych ? Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Działanie 3.4. Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie 3.4.1. Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji Podmiot realizujący: Instytut Badań Edukacyjnych

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Egzamin zawodowy jest przeprowadzany dla: uczniów (słuchaczy): trzyletnich zasadniczych szkół zawodowych czteroletnich techników szkół policealnych osób, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe osób, które ukończyły 18 lat i nie są uczniami szkół – egzaminy eksternistyczne

Modernizacja systemu egzaminów zawodowych – egzamin eksternistyczny nową formą potwierdzania kwalifikacji w zawodzie jest egzamin eksternistyczny zawodowy egzamin eksternistyczny przeprowadzany jest przez okręgowe komisje egzaminacyjne do egzaminu eksternistycznego mogą przystąpić między innymi osoby posiadające doświadczenie zawodowe (co najmniej 2 lata)

Dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie jest wydawane osobom, które zdadzą egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie przeprowadzony w zakresie jednej kwalifikacji. Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest wydawany osobom, które zdadzą egzaminy potwierdzające wszystkie kwalifikacje w danym zawodzie oraz będą miały odpowiedni dla zawodu poziom wykształcenia ogólnego. Na wniosek osoby posiadającej dyplom, dana komisja okręgowa wydaje suplement Europass do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe ułatwiający poruszanie się po krajowym i europejskim rynku pracy. 12

Świadectwo ukończenia szkoły zawodowej Brak informacji o zawodzie Świadectwo jest dokumentem potwierdzającym posiadanie wykształcenia

Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie

Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe

Suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe - EUROPASS

Możliwości włączenia pracodawców w proces kształcenia i egzaminowania zaangażowanie pracodawców w tworzenie oferty kształcenia włączenie pracodawców w proces opracowania programów nauczania we współpracy ze szkołą realizacja kształcenia praktycznego uczniów w rzeczywistych warunkach pracy (u pracodawcy) udział pracodawców w doskonaleniu zawodowym nauczycieli kształcenia zawodowego włączenie pracodawców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wsparcie dyrektorów szkół i placówek w promocji np. danego zawodu wśród gimnazjalistów organizowanie konkursów, stypendia dla uczniów, itp. 17 17

Dziękuję Państwu za uwagę Emilia Maciejewska Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN