Leader – metoda rozwoju lokalnego Wielkopolskie Forum Lokalnych Grup Działania 07-04-2014 Bruksela Katarzyna Jórga.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
PROGRAM BUDOWY SIECI „ROSzEFS”
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Plan Odnowy Miejscowości
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Struktura, treść i sposób opracowania
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Stan wdrażania PROW na Mazowszu Janina Ewa Orzełowska Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
Leader – metoda rozwoju lokalnego
Wsparcie aktywności gospodarczej
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Seminarium informacyjne Koncepcja wdrażania przedsięwzięcia 1. 1
Podejście Leader w latach :
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Zapis prezentacji:

Leader – metoda rozwoju lokalnego Wielkopolskie Forum Lokalnych Grup Działania Bruksela Katarzyna Jórga

Leader – czyli co? Wyobraźmy sobie społeczeństwo nieprzykładające wagi do przekazów i tradycji, nieznające piśmiennictwa historycznego i niepoświęcające uwagi swoim korzeniom. Byłoby ono niezdolne do istnienia. Wspólnota bowiem powstaje na gruncie – często przeżytej boleśnie - historii. Zatem zarówno prywatnie, jak i jako członkowie społeczności jesteśmy stale zakotwiczeni w czasach minionych. Żyjemy i działamy - choć nie jest nam to zwykle świadome – w oparciu o doświadczenie i pamięć. (Władysław Bartoszewski Warszawa 2008)

Leader – zagubione idee czy przyszłość

Leader – podejście całościowe Działanie oparte na podstawie opracowanego dokumentu będącego lokalną strategią rozwoju i realizacji przyjętego planu strategicznego To wdrożenie na lokalnym rynku, na obszarach wiejskich ,16 zł przez projektodawców To wzmocnienie lokalnej gospodarki poprzez funkcjonowanie lokalnych biur i prowadzoną przez nie działalnością kwotą ponad 48 mln.

Leader – współpraca partnerska Organizacje pozarządowe stanowiące partnerstwo trójsektorowe składające się z przedstawicieli różnorodnych sektorów: Publicznego Organizacji społecznych Podmiotów gospodarczych

Leader – współpraca partnerska Partnerstwo – współpraca, wzajemność, zaufanie, pomoc, współudział Zależność finansowa od jednego z partnerów zagraża idei partnerstwa Wzmacnia partycypację społeczną w mechanizmach zarządzania, jest narzędziem do budowania polityk partycypacyjnych Wzmacnia współodpowiedzialność za dobro publiczne

Leader – podejście terytorialne Działaniami objęty jest spójny pod względem geograficznym, gospodarczym, historycznym, kulturowym i przyrodniczym obszar To działanie na obszarze ,60 km 2 na rzecz ,00 mieszkańców Granice administracyjne nie mają tu znaczenia

Leader – lokalne finansowanie i zarządzanie LGD dysponują środkami finansowanymi, którymi zarządzają lokalnie i przeznaczają je na wsparcie projektodawców z obszaru swego działania To zarzadzanie lokalne wykonywane przez ponad 80 wykwalifikowanych pracowników etatowych To 441 osób posiadających kwalifikacje do analizy wniosków i podejmowania decyzji o ich zgodności z lokalnymi strategiami To organizacje współpracujące z ponad 1500 podmiotami gospodarczymi dla osiągnięcia celów objętych strategią

Leader – lokalne finansowanie i zarządzanie To od 5 lat umiejętność dostosowywania się do ciągłych zmian, interpretacji, procedur, zasad To ponad 2300 beneficjentów objętych doradztwem w biurach To ponad 7 tysięcy przeszkolonych liderów lokalnych To setki podejmowanych działań aktywizujących

Leader – Innowacyjność i podejście lokalne Miejsce i przestrzeń do testowania nowych podejść do zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju

Leader – nowa perspektywa Polska ma dość dobre zapisy nt. RLKS w Umowie Partnerskiej. Co prawda zapisy o formułach wdrażania (bezpośrednia, pośrednia, mieszana) nie są do końca jasne (brak wytycznych wdrażania), ale wskazany tam możliwy zakres zastosowania RLKS, zarówno geograficznie, jak i merytorycznie, jest dość szeroki. Moim zdaniem tylko formuła bezpośrednia jest de facto mechanizmem RLKS

Leader – nowa perspektywa RLKS w Polsce jest wdrażany przez MRiRW w zakresie Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMiR) oraz przez Samorządy Województw w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego (EFRR).

Leader – nowa perspektywa Zastosowanie RLKS w EFRROW czyli w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich jest obowiązkowe i odbywa się w formule bezpośredniej. W projekcie PROW z marca 2014 r. RLKS jest ujęty jako działanie LEADER. Na działanie to zaplanowano 467,668 mln euro wkładu z UE (74,2% obecnego wkładu UE wynoszącego 630 mln euro). Budżet działania prezentowany jest jako 735 mln euro (nie jest jasne czy oznacza to limit środków publicznych, który obecnie wynosi 787,5 mln euro). Planuje się, że w nowym okresie powstanie 256 LGD (obecnie jest 336 LGD), które obejmą swoim działaniem 17,92 mln populacji tj. 64,7% ludności wiejskiej.

Leader – nowa perspektywa Postuluje się o zwiększenie zakresu Działania LEADER o dodatkowe działania: Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej na rzecz działalności pozarolniczej na obszarach wiejskich – Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej oraz Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich uzasadniając to przede wszystkim kompleksowością podejścia i powierzeniem kwestii tworzenia miejsc pracy na obszarach wiejskich jednej na danym terenie, lokalnej organizacji - bliższej wnioskodawcom i mającej środki na działania aktywizująco-informacyjne.

Leader – nowa perspektywa Nie jest też rozstrzygnięta kwestia kompetencji LGD, które w stosunku do wielu krajów w Europie, są małe. Pewnym krokiem naprzód są tzw. projekty parasolowe, w ramach których LGD będą z większym zakresem kompetencji obsługiwać przyznawanie dotacji do 50 tys. zł.

Leader – nowa perspektywa Najgorzej przedstawia się sytuacja z EFS i EFRR. Decyzję w tym zakresie pozostawiono Zarządom Województw. Tylko dwa zdecydowały się na wyraźne prace nad wdrożeniem mechanizmu RLKS w formule bezpośredniej. Są to województwa kujawsko-pomorskie i podlaskie. W województwach tych przeznaczono na ten mechanizm odpowiednio 90 mln i 40 mln euro środków z EFS i EFRR, co stanowi 4,7% i 3,3% środków z tych funduszy w RPO tych województw. W województwie zachodniopomorskim nie wykluczono zastosowania RLKS, a w warmińsko-mazurskim nie podano informacji po niedawno zakończonych konsultacjach społecznych. W kilku województwach (pomorskie, wielkopolskie, mazowieckie, nieoficjalnie małopolskie, może także inne) planuje się konkursy, z preferencjami dla LGD, a nawet niektóre przeznaczone tylko dla LGD. Nie jest to jednak podejście RLKS i mogą dziwić zwłaszcza konkursy przeznaczone tylko dla LGD, jest bowiem duża różnica w tym czy społeczność lokalna ma możliwość zaplanowania sposobu wydatkowania określonej puli środków czy odpowiada na warunki konkursu określone przez władze regionalne

Leader – nowa perspektywa Przyczyny braku zastosowania RLKS w RPO większości województw nie są szczególnie jasne. Wiele Zarządów Województw nie podaje powodów swoich decyzji. Argumenty tych, które te powody podają, są mocno dyskusyjne. Najprawdopodobniej największe obawy budzą trudności wynikające z różnych procedur wewnętrznych obowiązujących w różnych funduszach, a szczególnie pomiędzy funduszami nadzorowanymi przez różne ministerstwa – MIR (EFS, EFRR) i MRiRW (EFRROW, EFMR). Kilka województw podało jako przyczynę brak jasnych procedur w zakresie zastosowania różnych funduszy w RLKS. Niestety do dnia dzisiejszego nie przygotowano stosownych wytycznych w tym zakresie (przygotowuje MIR, z tego co wiadomo są podobno gotowe i czekają na zatwierdzenie). Poinformowano nas, że ustawę o RLKS przygotowuje MRiRW jako efekt porozumienia z MIR, ale na razie nie pokazały się żadne projekty dokumenty. Analiza za i przeciw RLKS w RPO przygotowana w jednym z województw wskazała na bardzo słaby poziom wiedzy urzędników UM nt. tego mechanizmu.

Zmarły w 2005 roku Jan Nowak – Jeziorański mówił: Odchodzę spokojny. Polska jest w znakomitej kondycji i sytuacji. Ma ogromne możliwości, ale oby Polacy tego sami nie popsuli. Tylko tego się boję.

Dziękuję za uwagę! Katarzyna Jórga i Lokalne Grupy Działania z Wielkopolski