Różnicowanie się gimnazjów w dużych miastach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ESTYMACJA PRZEDZIAŁOWA
Advertisements

hasło: student Justyna Kubacka
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
"Od szkoły potrzebującej pomocy do szkoły wspierającej"
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Proces analizy i rozpoznawania
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE. zasób wiedzy i umiejętności, zdobytych w procesie kształcenia i praktyki zawodowej, a także zdrowia i energii witalnej. Stanowi.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Ekonometria „Jaki wpływ na wielkość sprzedaży mają wydatki na reklamę oraz wielkość zatrudnienia ?” Dagmara Płachcińska Nr albumu:
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Prognozowanie (finanse 2011)
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu nakielskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W GIMNAZJUM NR 5 W PRZEMYŚLU NA PRZESTRZENI LAT Kolejne slajdy prezentują porównanie wyników egzaminu gimnazjalnego osiągniętych.
Pilotażowe wdrożenie w powiecie gryfickim zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Porównanie z rokiem  Skala staninowa (od ang. standard nine), standardowa dziewiątka – dziewięciostopniowa skala testu psychologicznego znormalizowana.
1 Prezentujemy zadania, obowiązki i zamierzenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi Część I Prezentacja przygotowana z okazji uroczystego otwarcia.
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
LUBELSKA OŚWIATA W LICZBACH Rok szkolny 2008/2009.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Komentarze do dokumentów Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju Education and Training Monitor 2015 Poland Education Policy.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego w Społecznym Gimnazjum w Rybniku.
Model trendu liniowego
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2014 wyniki wszystkich gimnazjów państwowych w powiecie grodziskim
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2011/2012 Wyniki krajowe.
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Różnicowanie się gimnazjów w dużych miastach Roman Dolata

Edukacja a nierówności społeczne Wykluczenie: ilu uczniów opuszcza szkoły bez minimalnych kompetencji intelektualnych potrzebnych do współtworzenia wspólnoty społecznej, politycznej i gospodarczej oraz udanego życia prywatnego? Determinacja statusowa: na ile osiągnięcia szkolne są wyznaczane przez pochodzenie społeczne ucznia? Zróżnicowanie systemu szkół: czy system szkolny daje wszystkim uczniom równe szanse na dobre wykształcenie?

Zróżnicowanie szkół ze względu na osiągnięcia szkolne niezróżnicowany system szkół

Zróżnicowanie szkół ze względu na osiągnięcia szkolne niezróżnicowany system szkół zróżnicowany system szkół

Potencjalne mechanizmy odpowiedzialne za różnicowanie się szkół ze względu na wyniki nauczania - Segregacje przestrzenne. Jeżeli dany system szkół funkcjonuje w społeczeństwie o rosnącym poziomie segregacji przestrzennych, to mimo jednolitości systemu oświaty, wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego będzie rósł. - Autoselekcja i selekcja uczniów na progu szkoły. Mechanizmy quasi-rynkowe, wprowadzone często pod hasłem rodzicielskiego prawa do wyboru szkoły, uruchamiają na progach szkolnych procesy autoselekcji i selekcji, które mogą nasilać procesy różnicowania się szkół ze względu na skład społeczny a przez to na osiągnięcia. - Rozwój sektora szkół prywatnych. - Autoselekcja i selekcja nauczycieli i związane z tym różnicowanie się efektywności nauczania.

Konsekwencje procesu różnicowania się gimnazjów Hipoteza 1: zyskują wszyscy uczniowie dzięki sortowaniu uczniów na „wejściu” jest możliwe lepsze dopasowanie nauczania do możliwości i potrzeb uczniów rywalizacja między szkołami zwiększa zaangażowanie wszystkich nauczycieli Hipoteza 2: zyskują najlepsi, wzrasta zróżnicowanie wyników rywalizacja między szkołami zwiększa potencjał zwycięskich szkół, słabsze podupadają, ale nie są likwidowane efekt rówieśników Hipoteza 3: rozkład wyników nie zmienia się - występuje silniejsze sortowanie uczniów „na wejściu”, ale rozkład wyników pozostaje bez zmian

Zróżnicowanie międzyszkolne w pespektywie międzynarodowej: PISA 2009, czytanie

Wykorzystane dane W analizach wykorzystano dane ogólnokrajowe z części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego (GH) dla lat 2002-2013 oraz trzy panele danych sprawdzian -> egzamin gimnazjalny (GH): 2002 -> 2005, 2009 -> 2012, 2010 -> 2013. Egzaminy gimnazjalne są standaryzowanymi testami ogólnokrajowymi. Kolejne edycje nie są wyrażane na tej samej skali, a wyniki są przedstawiane w postaci surowej liczby punktów. W związku z tym przed analizami wyniki surowe dla każdego roku znormalizowano (metoda Bloma) i wystandaryzowano (średnia w kraju 100, odchylenie standardowe 15). W zakresie trafności jedynym sposobem zapewniania stałości treściowej testów jest dość szczegółowy plan testów. W 2012 roku ten plan w znaczący sposób uległ zmianie, co może zaburzać wyniki analizy trendu w zakresie zróżnicowania międzyszkolnego. Wartości współczynnika rzetelności alfa Cronbacha dla części humanistycznej testów gimnazjalnych w latach 2002-2013 wahały się od 0,78 do 0,89. Jak na testy wysokiej stawki rzetelność jest zbyt niska, ale dla celów naszej analizy wystarczająca. Występują znaczące wahania w rzetelności, ale nie są one skorelowane z trendem w zakresie zróżnicowania międzyszkolnego.

Normalizacja i standaryzacja wyniki standaryzowane

Metoda analizy zróżnicowania Obliczenie wskaźnika międzyszkolnego zróżnicowania wyników nauczania to klasyczny problem dekompozycji wariancji. Najpierw podzielono gimnazja ze względu na lokalizację na 4 grupy: wieś, miasta do 20 tysięcy, miasta od 20 do 100 tysięcy i miasta ponad 100 tysięcy mieszkańców. Następnie oddzielnie dla każdej grupy gimnazjów całkowitą wariancję wyników testu egzaminacyjnego rozłożono na trzy części: wariancję wewnątrzszkolną, wariancję międzyszkolną i wariancję między gminami/dzielnicami. Następnie wariancję międzyszkolną podzielono przez wariancję całkowitą, a wynik wyrażono w procentach. Interesujący nas zatem wskaźnik mówi nam, jaki odsetek wariancji całkowitej to wariancja międzyszkolna. W analizach użyto trzypoziomowych modeli pustych, a składniki wariancji szacowano metodą full maximum likelihood przy użyciu oprogramowania do analiz hierarchicznych HLM 6.0.

Zróżnicowanie międzygminne, międzyszkolne i wewnątrzszkolne wyników egzaminu gimnazjalnego (GH) w segmencie szkół zlokalizowanych na wsi

Zróżnicowanie międzygminne, międzyszkolne i wewnątrzszkolne wyników egzaminu gimnazjalnego (GH) w segmencie szkół zlokalizowanych w małych miastach (do 20 tysięcy mieszkańców)

Zróżnicowanie międzygminne, międzyszkolne i wewnątrzszkolne wyników egzaminu gimnazjalnego (GH) w segmencie szkół zlokalizowanych w średnich miastach (od 20 do 100 tysięcy mieszkańców)

Zróżnicowanie międzygminne, międzyszkolne i wewnątrzszkolne wyników egzaminu gimnazjalnego (GH) w segmencie szkół zlokalizowanych w dużych miastach (ponad 100 tysięcy)

Mechanizm zjawiska

Przypadek 1: Kraków Procesy rekrutacji na progu gimnazjum (sprawdzian) i zróżnicowanie gimnazjów (egzamin gimnazjalny) podstawowa 2002 2002 gimnazjum 2005 rekrutacja nauczanie sprawdzian egzamin gim. (GH)

Przypadek 1: Kraków Procesy rekrutacji na progu gimnazjum

Przypadek 2: Łódź Procesy rekrutacji na progu gimnazjum

Przypadek 3: Wrocław Procesy rekrutacji na progu gimnazjum

Sektor niepublicznych gimnazjów: odsetek uczniów, różnica między średnim wynikiem szkół publicznych i niepublicznych

Konsekwencje zjawiska

Przypadek 1: Kraków Parametry rozkładu wyników sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego (GH)

Przypadek 2: Łódź Parametry rozkładu wyników sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego (GH)

Przypadek 3: Wrocław Parametry rozkładu wyników sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego (GH)