Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Analiza wyników egzaminów krajowych a wymagania państwa wobec szkół
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Badanie poziomu wiedzy uczniów gimnazjum klas I-III z podziałem na część humanistyczną i część matematyczno-przyrodniczą wrzesień 2010.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Od 2006 roku zespół EWD udostępnia szkołom tzw. kalkulator EWD oraz materiały szkoleniowe pozwalające placówkom prowadzić analizy EWD w ramach ewaluacji.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Edukacyjna Wartość Dodana czyli EWD
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Matura z matematyki w 2015 roku
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Egzamin gimnazjalny Wyniki egzaminów w Gimnazjum nr 14 w Olsztynie Edukacyjna wartość w naszej szkole Opracował mgr K.Gremblewski.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
EWD Gimnazjum w Wieliczce Ilona Dziuba Ilona Dziuba grudzień 2012r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły Agnieszka Perczak perczak@womczest.edu.pl W prezentacji wykorzystano materiały dostępne na stronie www.ewd.edu.pl

Kierunki realizacji polityki oświatowej Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych

Co to jest EWD? EWD jest jedną z metod statystycznych analizowania wyników egzaminacyjnych. Efektem zastosowania metody są wskaźniki EWD. Wskaźniki EWD są miarą efektywności nauczania w danej szkole w zakresie sprawdzanym egzaminami zewnętrznymi. Wskaźniki EWD są jednym ze sposobów komunikowania wyników egzaminacyjnych.

2006-2012 2012-2013 "Jakość nigdy nie jest dziełem przypadku, zawsze jest wynikiem wysiłku człowieka" J. Ruskin

matura.ewd.edu.pl Trzyletnie wskaźniki EWD Kalkulator EWD 100 Jednoroczne wskaźniki EWD Kalkulator EWD 100 http://ewd.edu.pl kalkulator dla maturalnej matematyki 2010, 2011, 2012 Trzyletnie wskaźniki EWD matura.ewd.edu.pl od 2012 roku trzyletnie wskaźniki: polonistyczny, humanistyczny, matematyczny, matematyczno-przyrodniczy

EWD jako… 1) trzyletnie wyniki uczniów z egzaminów zewnętrznych oraz wkład szkoły w ich uzyskanie 2) zależność pomiędzy wynikami uczniów z egzaminów zewnętrznych „na wejściu” (sprawdzian) i „na wyjściu” (egzamin gimnazjalny) 3) przeciętna dla danej szkoły różnica między wynikami rzeczywistymi a przewidywanymi dla jej uczniów… czyli średnia z reszt dla określonej grupy uczniów (np. dla szkoły, klasy, uczniów z dysleksją, ….) 4) miara efektywności pracy szkoły w danym okresie, niezależna od wyników, jakie otrzymują uczniowie na wejściu.

Co może być przedmiotem ewaluacji? Zmienność wyników egzaminacyjnych w odstępie trzyletnim Uczniowie dyslektyczni w szkole Uczniowie o wysokich wynikach nie osiągają sukcesów Współpraca nauczycieli Czynniki efektywności nauczania Pomocne analizy przy użyciu: dodatkowej cechy przy importowaniu danych filtrów, grupowania

Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD?   Wymaganie Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Wskaźniki EWD/typ analizy 1 Szkoła realizuje koncepcję pracy szkoły ukierunkowaną na rozwój uczniów Ocena odpowiedniości uzyskanych wyników do zamierzonych trzyletnie wskaźniki EWD – porównanie z innymi szkołami o podobnych cechach w przypadku szkoły maturalnej - wybieralność przedmiotów 2 Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Planowanie z uwzględnieniem analizy wyników egzaminów z poprzedniego etapu kształcenia Planowanie z uwzględnieniem rozpoznanych czynników efektywności dla danej szkoły potencjał edukacyjny na wejściu coroczne analizy z użyciem jednorocznych wskaźników EWD dla grup uczniowskich, w tym oddziałów klasowych

Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD?   Wymaganie Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Wskaźniki EWD/typ analizy 3 Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Egzamin krajowy jako zewnętrzne kryterium poziomu osiągnięć uczniów Monitorowanie efektów kształcenia Ocena skuteczności podejmowanych działań trzyletnie wskaźniki egzaminacyjne dynamika trzyletnich wskaźników EWD 6 Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Monitorowanie skuteczności podejmowanych działań w stosunku do określonych grup uczniowskich analizy jednorocznej EWD dla grup uczniowskich, także w podziale na płeć i dysleksję analizy jednorocznej EWD ze względu na potencjał na wejściu

Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD?   Wymaganie Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Wskaźniki EWD/typ analizy 7 Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych EWD jest zaproszeniem do refleksji nad efektywnością kształcenia. Analiza wyników jest działaniem zespołowym i ma szanse przełożyć się na działania w szkole, jeśli wnioski są akceptowane przez wszystkich. trzyletnie i jednoroczne wskaźniki EWD 10 Wykorzystywane są zasoby szkoły oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju Monitorowanie losów absolwentów szkół podstawowych na podstawie ich wyników/EWD w gimnazjum. Współpraca w gminie szkół podstawowych i gimnazjów. jednoroczne wskaźniki EWD wg szkoły podstawowej, którą ukończył uczeń gimnazjum jednoroczne wskaźniki EWD w grupie uczniów dojeżdżających trzyletnie wskaźniki EWD – porównanie z innymi szkołami w gminie

Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD?   Wymaganie Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Wskaźniki EWD/typ analizy 11 Szkoła organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminacyjnych, badań zewnętrznych i wewnętrznych Szkoła prowadzi analizę wyników egzaminacyjnych ukierunkowaną na identyfikację mocnych i słabych stron, rozpoznanie czynników efektywności, doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli. trzyletnie i jednoroczne wskaźniki EWD 12 Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi Obserwacje z analiz EWD są impulsem do prowadzenia ewaluacji wewnętrznej. Proces analizy wyników jest w szkole zarządzany. Decyzje podejmowane są z uwzględnieniem wyników egzaminacyjnych i badań wewnętrznych trzyletnie i jednoroczne wskaźniki EWD

WARTO ZAPAMIĘTAĆ… EWD jest miarą względną. EWD dla całej populacji wynosi zero. Prawdopodobieństwo uzyskania dodatniej lub ujemnej EWD jest takie samo dla każdej szkoły, niezależnie od wyników uczniów na sprawdzianie. EWD jest cechą szkoły. EWD dodatnie oznacza, że szkoła pracuje ponadprzeciętnie. EWD jest zmienną losową (niepewność pomiarowa) i należy ją komunikować w przedziale ufności. Długość przedziału ufności lub obszar powierzchni ufności zależy od liczby uczniów w szkole oraz od zróżnicowania ich wyników. Dwie szkoły mają porównywalną efektywność, jeśli ich przedziały/powierzchnie ufności zachodzą na siebie.

Dziękuję za uwagę Agnieszka Perczak perczak@womczest.edu.pl