Wykorzystanie aktywności ruchowej w kształceniu poznawczym i społecznym ucznia Dr Marek LEWANDOWSKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Ministerstwo Edukacji Narodowej
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Kogo rozpoznasz i co o nim wiesz?
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Gotowość (dojrzałość) szkolna
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Sześciolatek idzie do szkoły
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Oddział Przedszkolny Szkoła Podstawowa nr 221 im
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie aktywności ruchowej w kształceniu poznawczym i społecznym ucznia Dr Marek LEWANDOWSKI

UWARUNKOWANIA PROCESU DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO ORGANIZACJA SYTEMU SZKOLNEGO SYSTEM KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI PROGRAM NAUCZANIA UKŁAD STERUJACY PODSTAWA PROGRAMOWA SZKOŁA KADRA PLAN PRACY BAZA MATERIALNA SZKOŁY NAUCZYCIEL ZEWNĘTRZNE UCZEŃ WEWNĘTRZNE ŚRODOWISKO RODZINNE

NADRZĘDNY CEL EDUKACJI wychowanie i kształcenie powinny mieć swój cel w dojrzałości podmiotu, przejawiającej się jego pełną odpowiedzialnością i samodzielnością w sferze poznawczej, emocjonalnej oraz psychomotorycznej.

Celem kształcenia ogólnego jest przyswojenie przez uczniów określonego zasobu WIADOMOŚCI na temat faktów, zasad, teorii i praktyk; zdobycie przez uczniów UMIEJĘTNOŚCI wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów kształtowanie u uczniów POSTAW warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie

POSŁUGIWANIA SIĘ TECHNOLOGIAMI MYŚLENIE MATEMATYCZNE DO NAJWAŻNIEJSZYCH UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYWANYCH PRZEZ UCZNIA W TRAKCIE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO NALEŻĄ CZYTANIE WYSZUKIWANIA, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji KOMUNIKOWANIA SIĘ w języku ojczystym i w językach obcych POSŁUGIWANIA SIĘ TECHNOLOGIAMI informacyjno-komunikacyjnymi MYŚLENIE MATEMATYCZNE PRACY ZESPOŁOWEJ MYŚLENIE NAUKOWE ROZPOZNAWANIA własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się

CELEM EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ jest wspomaganie dziecka w rozwoju: intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym.

INTEGRACJA W EDUKACJI nie polega na łączeniu celów, treści czy wymagań standardowych w jednostki, bloki czy moduły programowe, ale „... na tworzeniu układu dynamicznych przekształceń struktur poznawczych i obrazowania językowego w wyniku zastosowania zintegrowanych zadań szkolnych w warunkach relaksacji, wizualizacji i afirmacji”. (Gnitecki 2001, s. 87)

KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE system kształcenia oparty na wspieraniu naturalnych procesów integracji sensorycznej i psychicznej w toku całościowego, a więc holistycznego rozwoju.

OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA HEDONIZM ZABAWA U C REKREACJA WYPOCZYNEK NAUKA RYWALIZACJA PRACA H R KOOPERACJA OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA

Ciało jest dla dziecka NARZĘDZIEM które wykorzystuje się (dominuje typ działania „używania”) które wykorzystuje się w różnych sytuacjach TWORZYWEM (dominuje typ działania „tworzenie”) materiałem do eksploracji, do badania i sprawdzania OBIEKTEM POZNANIA (dominuje typ działania „poznanie”) o którym zyskuje coraz głębszą i adekwatną wiedzę

TRZY ŚWIATY DZIECKA dźwięków i ruchu (aktywność muzyczna i ruchowa), barw i kształtów (aktywność plastyczna), słowa (aktywność werbalna).

SYTUACJA DYDAKTYCZNA OTWARTA NA DOŚWIADCZENIA ZMYSŁOWE POWSTAJE W CZASIE KOMUNIKOWANIA SIĘ (DIALOGU) DZIECKA: z własnym ciałem (ruch, ćwiczenie), z przestrzenią przy współdziałaniu zmysłów (słuch, wzrok, czucie – dotyk, zapach), ze środowiskiem materialnym (np.: przybory i przyrządy) i społecznym (współpraca, rywalizacja), z realiami kulturowymi (normy, reguły, wartości itp.). (Bannmüller, Röthing 1990)

Ruchy graficzne (pisanie) Ruchy większe Ruchy drobne Ruchy graficzne (pisanie) UKŁAD RUCHOWY Ruchy artykulacyjne Ruchy muzyczne M. Levine 2002

Rozwiązywanie problemów Myślenie wyższego rzędu Pojęcia Rozwiązywanie problemów Myślenie krytyczne Myślenie wyższego rzędu Myślenie twórcze Reguły M. Levine 2002

RUCH A KSZTAŁCENIE POZNAWCZE I SPOŁECZNE UCZNIA ROZWÓJ POZNAWCZY ROZWÓJ SPOŁECZNY Komunikacja niewerbalna JA JA-TY JA-MY RYWALIZACJA liczenie czytanie WSPÓŁPRACA Komunikacja werbalna Aktywność ruchowa duchowość uczucia Sprawność ruchowa przegrana Sprawność fizyczna zwycięstwo ROZWÓJ FIZYCZNY ROZWÓJ EMOCJONALNY

WYCHOWANIE FIZYCZNE A KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE REKREACJA WYCHOWANIE FIZYCZNE WYPOCZYNEK: zabawy, gry ruchowe i terenowe, turystyka, rekreacja zimowa oraz letnia itd. EDUKACJA ZDROWOTNA STYL ŻYCIA: trening zdrowotny, gimnastyka kompensacyjno-korekcyjna, relaksacja, itp. RYTM-RUCH MUZYKA-TANIEC ESTETYKA ZACHOWAŃ RUCHOWYCH: rytmika, taniec, ekspresja cielesna, itp. SPORTY CAŁEGO ŻYCIA FAIR PLAY: gry ruchowe, atletyka terenowa,, pływanie, sporty zimowe itd. KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE EDUKACJA: jak wykorzystać ruchu w uczeniu się poznawczym (czytanie, pisanie, liczenie, mówienie) i rozwoju kompetencji społecznych dziecka (integracja, komunikacja, rywalizacja itp.)? BAWIĘ SIĘ I UCZĘ

TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA POLONISTYCZNA nauka czytania i pisania (litery alfabetu) sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytywanie uproszczone rysunki, piktogramy ilustruje mimiką, gestem, słucha (…), dba o kulturę wypowiadania się

TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA SPOŁECZNA współpracuje z innymi w zabawie; przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności; bezpieczne organizowanie zabawy; odróżnia dobro od zła; symbole narodowe; tolerancja; pomaga potrzebującym;

TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA PRZYRODNICZA obserwuje pogodę, zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych; zasady racjonalnego odżywiania się; EDUKACJA MATEMATYCZNA liczy obiekty; rozwiązuje zadania; mierzy długość; dodaje i odejmuje; figury

TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA PLASTYCZNA kształt, barwa EDUKACJA MUZYCZNA wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki); reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany; gra na instrumentach perkusyjnych; śpiewa;

Dziękuję za uwagę lewmar69@gmail.com 600 899 543 dr Marek LEWANDOWSKI lewmar69@gmail.com 600 899 543

EDUKACJA dialog świata wewnętrznego i zewnętrznego WNĘTRZE POWIERZCHNIA INTENCJONALNA BEHAWIORALNA Umiejętności ruchowe Uczenie się KSZTAŁCENIE Emocje Sprawność fizyczna KULTUROWA (ŚRODOWISKO) SPOŁECZNA (SYSTEM) System wartości Współpraca WYCHOWANIE Wzory zachowań Rywalizacja

EDUKACYJNE WARTOŚCI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Życie Higiena WYCHOWANIE ZDROWOTNE Fair play Piękno WYCHOWANIE FIZYCZNE WYCHOWANIE SPORTOWE WYCHOWANIE TANECZNE Ekspresja cielesna Rywalizacja WYCHOWANIE REKREACYJNE Praca-nauka Wypoczynek dr Marek Lewandowski

WYCHOWANIE REKREACYJNE Zajęcia prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym, w ramach następujących bloków tematycznych: diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego; trening zdrowotny; sporty całego życia i wypoczynek; bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista; sport; taniec (dotyczy tylko III etapu edukacyjnego); edukacja zdrowotna. WYCHOWANIE ZDROWOTNE WYCHOWANIE REKREACYJNE WYCHOWANIE SPORTOWE WYCHOWANIE TANECZNE