Wykorzystanie aktywności ruchowej w kształceniu poznawczym i społecznym ucznia Dr Marek LEWANDOWSKI
UWARUNKOWANIA PROCESU DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO ORGANIZACJA SYTEMU SZKOLNEGO SYSTEM KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI PROGRAM NAUCZANIA UKŁAD STERUJACY PODSTAWA PROGRAMOWA SZKOŁA KADRA PLAN PRACY BAZA MATERIALNA SZKOŁY NAUCZYCIEL ZEWNĘTRZNE UCZEŃ WEWNĘTRZNE ŚRODOWISKO RODZINNE
NADRZĘDNY CEL EDUKACJI wychowanie i kształcenie powinny mieć swój cel w dojrzałości podmiotu, przejawiającej się jego pełną odpowiedzialnością i samodzielnością w sferze poznawczej, emocjonalnej oraz psychomotorycznej.
Celem kształcenia ogólnego jest przyswojenie przez uczniów określonego zasobu WIADOMOŚCI na temat faktów, zasad, teorii i praktyk; zdobycie przez uczniów UMIEJĘTNOŚCI wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów kształtowanie u uczniów POSTAW warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie
POSŁUGIWANIA SIĘ TECHNOLOGIAMI MYŚLENIE MATEMATYCZNE DO NAJWAŻNIEJSZYCH UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYWANYCH PRZEZ UCZNIA W TRAKCIE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO NALEŻĄ CZYTANIE WYSZUKIWANIA, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji KOMUNIKOWANIA SIĘ w języku ojczystym i w językach obcych POSŁUGIWANIA SIĘ TECHNOLOGIAMI informacyjno-komunikacyjnymi MYŚLENIE MATEMATYCZNE PRACY ZESPOŁOWEJ MYŚLENIE NAUKOWE ROZPOZNAWANIA własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się
CELEM EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ jest wspomaganie dziecka w rozwoju: intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym.
INTEGRACJA W EDUKACJI nie polega na łączeniu celów, treści czy wymagań standardowych w jednostki, bloki czy moduły programowe, ale „... na tworzeniu układu dynamicznych przekształceń struktur poznawczych i obrazowania językowego w wyniku zastosowania zintegrowanych zadań szkolnych w warunkach relaksacji, wizualizacji i afirmacji”. (Gnitecki 2001, s. 87)
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE system kształcenia oparty na wspieraniu naturalnych procesów integracji sensorycznej i psychicznej w toku całościowego, a więc holistycznego rozwoju.
OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA HEDONIZM ZABAWA U C REKREACJA WYPOCZYNEK NAUKA RYWALIZACJA PRACA H R KOOPERACJA OBSZARY AKTYWNOŚCI UCZNIA
Ciało jest dla dziecka NARZĘDZIEM które wykorzystuje się (dominuje typ działania „używania”) które wykorzystuje się w różnych sytuacjach TWORZYWEM (dominuje typ działania „tworzenie”) materiałem do eksploracji, do badania i sprawdzania OBIEKTEM POZNANIA (dominuje typ działania „poznanie”) o którym zyskuje coraz głębszą i adekwatną wiedzę
TRZY ŚWIATY DZIECKA dźwięków i ruchu (aktywność muzyczna i ruchowa), barw i kształtów (aktywność plastyczna), słowa (aktywność werbalna).
SYTUACJA DYDAKTYCZNA OTWARTA NA DOŚWIADCZENIA ZMYSŁOWE POWSTAJE W CZASIE KOMUNIKOWANIA SIĘ (DIALOGU) DZIECKA: z własnym ciałem (ruch, ćwiczenie), z przestrzenią przy współdziałaniu zmysłów (słuch, wzrok, czucie – dotyk, zapach), ze środowiskiem materialnym (np.: przybory i przyrządy) i społecznym (współpraca, rywalizacja), z realiami kulturowymi (normy, reguły, wartości itp.). (Bannmüller, Röthing 1990)
Ruchy graficzne (pisanie) Ruchy większe Ruchy drobne Ruchy graficzne (pisanie) UKŁAD RUCHOWY Ruchy artykulacyjne Ruchy muzyczne M. Levine 2002
Rozwiązywanie problemów Myślenie wyższego rzędu Pojęcia Rozwiązywanie problemów Myślenie krytyczne Myślenie wyższego rzędu Myślenie twórcze Reguły M. Levine 2002
RUCH A KSZTAŁCENIE POZNAWCZE I SPOŁECZNE UCZNIA ROZWÓJ POZNAWCZY ROZWÓJ SPOŁECZNY Komunikacja niewerbalna JA JA-TY JA-MY RYWALIZACJA liczenie czytanie WSPÓŁPRACA Komunikacja werbalna Aktywność ruchowa duchowość uczucia Sprawność ruchowa przegrana Sprawność fizyczna zwycięstwo ROZWÓJ FIZYCZNY ROZWÓJ EMOCJONALNY
WYCHOWANIE FIZYCZNE A KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE REKREACJA WYCHOWANIE FIZYCZNE WYPOCZYNEK: zabawy, gry ruchowe i terenowe, turystyka, rekreacja zimowa oraz letnia itd. EDUKACJA ZDROWOTNA STYL ŻYCIA: trening zdrowotny, gimnastyka kompensacyjno-korekcyjna, relaksacja, itp. RYTM-RUCH MUZYKA-TANIEC ESTETYKA ZACHOWAŃ RUCHOWYCH: rytmika, taniec, ekspresja cielesna, itp. SPORTY CAŁEGO ŻYCIA FAIR PLAY: gry ruchowe, atletyka terenowa,, pływanie, sporty zimowe itd. KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE EDUKACJA: jak wykorzystać ruchu w uczeniu się poznawczym (czytanie, pisanie, liczenie, mówienie) i rozwoju kompetencji społecznych dziecka (integracja, komunikacja, rywalizacja itp.)? BAWIĘ SIĘ I UCZĘ
TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA POLONISTYCZNA nauka czytania i pisania (litery alfabetu) sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytywanie uproszczone rysunki, piktogramy ilustruje mimiką, gestem, słucha (…), dba o kulturę wypowiadania się
TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA SPOŁECZNA współpracuje z innymi w zabawie; przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności; bezpieczne organizowanie zabawy; odróżnia dobro od zła; symbole narodowe; tolerancja; pomaga potrzebującym;
TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA PRZYRODNICZA obserwuje pogodę, zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych; zasady racjonalnego odżywiania się; EDUKACJA MATEMATYCZNA liczy obiekty; rozwiązuje zadania; mierzy długość; dodaje i odejmuje; figury
TREŚCI NAUCZANIA, KTÓRE MOŻNA NAUCZAĆ I UTRWALAĆ PRZY WYKORZYSTANIU AKTYWNOSCI RUCHOWEJ UCZNIA EDUKACJA PLASTYCZNA kształt, barwa EDUKACJA MUZYCZNA wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc (reaguje na zmianę tempa i dynamiki); reaguje ruchem na puls rytmiczny i jego zmiany; gra na instrumentach perkusyjnych; śpiewa;
Dziękuję za uwagę lewmar69@gmail.com 600 899 543 dr Marek LEWANDOWSKI lewmar69@gmail.com 600 899 543
EDUKACJA dialog świata wewnętrznego i zewnętrznego WNĘTRZE POWIERZCHNIA INTENCJONALNA BEHAWIORALNA Umiejętności ruchowe Uczenie się KSZTAŁCENIE Emocje Sprawność fizyczna KULTUROWA (ŚRODOWISKO) SPOŁECZNA (SYSTEM) System wartości Współpraca WYCHOWANIE Wzory zachowań Rywalizacja
EDUKACYJNE WARTOŚCI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Życie Higiena WYCHOWANIE ZDROWOTNE Fair play Piękno WYCHOWANIE FIZYCZNE WYCHOWANIE SPORTOWE WYCHOWANIE TANECZNE Ekspresja cielesna Rywalizacja WYCHOWANIE REKREACYJNE Praca-nauka Wypoczynek dr Marek Lewandowski
WYCHOWANIE REKREACYJNE Zajęcia prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym, w ramach następujących bloków tematycznych: diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego; trening zdrowotny; sporty całego życia i wypoczynek; bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista; sport; taniec (dotyczy tylko III etapu edukacyjnego); edukacja zdrowotna. WYCHOWANIE ZDROWOTNE WYCHOWANIE REKREACYJNE WYCHOWANIE SPORTOWE WYCHOWANIE TANECZNE