Metoda dramy na zajęciach artystycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Advertisements

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Program wychowawczy szkoły
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Niepubliczne Przedszkole ,,Mały Europejczyk” w Chalinie
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Sztuka dla dziecka Artystyczna Euforia w hotelu Nosalowy Dwór w ramach II Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na szczytach Zakopane 2010.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
KLASA TWÓRCZA MŁODZI ODKRYWCY.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
„Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Jak motywować uczniów do czytania?
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK ZESPÓŁ SZKÓŁ W STRACHOSŁAWIU.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
KLASA Społeczno-prawna
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Metoda dramy na zajęciach artystycznych Opracowanie: Barbara Gerlach

Drama jako metoda drama gr. („ drao”) – działam, usiłuję Podstawą dramy jest fikcyjna, wyobrażeniowa sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób we wspólnej przestrzeni przedstawia coś, co nie jest w danej chwili obecne, używając jako środków swoich ciał i głosów – def. za Krystyną Pankowską [w:] „ Drama – zabawa – myślenie”

DRAMA Wykorzystuje naturalną skłonność człowieka do naśladownictwa i zabawy Może być: a) metodą samodzielną, wychowawczą, służącą rozwijaniu osobowości dzieci i młodzieży b) metodą pomocniczą, dydaktyczną, wykorzystywaną w szkole na lekcjach języka polskiego, języków obcych, historii, geografii, muzyki, a nawet w przedmiotach matematyczno – przyrodniczych ( A. Dziedzic, J. Pichalska, E. Świderska „ Drama na lekcjach języka polskiego”)

Zalety metody dramy Uczy samodzielności myślenia i działania, aktywności i otwartości Przełamuje apatię, bierność uczniów i schematyzm tradycyjnych metod dydaktycznych Rozwija emocje, wyobraźnię i fantazję Wyrabia umiejętność współżycia i pracy w grupie Poprawia elokwencję i plastykę ciała ( nylonowe ruchy) Rozbudza refleksję nad motywacją działań bohaterów literackich – pomaga w samodzielnej analizie i interpretacji dzieła literackiego Wyzwala swobodne mówienie Wyzwala indywidualne możliwości każdego ucznia, uczestnicy dramy nie muszą mieć zdolności aktorskich * Pozwala realizować treści z Podstawy Programowej oraz umiejętności kluczowe ( ponadprzedmiotowe)

ISTOTA DRAMY W dramie trzeba wczuć się w postać, głęboko zaangażować i uwierzyć w fikcyjną sytuację Być, działać, a nie grać Uczestnicy dramy improwizują, tzn. pracują bez scenariusza W dramie najważniejszy jest pełny, całościowy rozwój indywidualności człowieka Pedagog dramy nastawia się na przeżycia uczestników, nie zewnętrzne formy np. rekwizyty „ Bycie w roli” daje uczniowi ogromne możliwości

Nadrzędny cel dramy Harmonijny rozwój osobowości – cele edukacyjne wzbogaca o autentyczne przeżycie, twórczą aktywność, kształtowanie osobowości i postaw społecznych Motto Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie.” Cel edukacyjny: aktywne wykonywanie zadań pozwala dziecku przyjmować treści jako własne, następuje pogłębiona interpretacja dzieła, postaci, zdarzenia historycznego itp.

Rodowód dramy Drama jako metoda nauczania została wprowadzona przed I wojną światową w Pers School w Cambridge – tzw. gry sceniczne. W tym samym czasie w Stanach Zjednoczonych zaczęto stosować tę metodę w nauczaniu języków obcych (John Merill, William Wirt) We Francji w latach trzydziestych wprowadzono gry dramatyczne ( Leon Chancerel) W Anglii w latach czterdziestych wprowadził metodę do szkół Peter Slade, domagał się, aby stała się odrębnym przedmiotem Kontynuatorem tych działań jest Brian Way, który oparł swą koncepcję na wykorzystaniu pięciu zmysłów człowieka: wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku Obecnie dramę stosuje się w szkolnictwie angielskim, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w dwojaki sposób: jako metodę uzupełniającą i jako przedmiot artystyczno – wychowawczy fakultatywny, na równi z zajęciami plastycznymi czy muzycznymi W Secondary School w Anglii uczniowie uczą się dramy przez trzy lata, w pierwszym i drugim roku – dramy społeczno – wychowawczej, w trzecim – scenek lub spektaklu teatralnego

Techniki dramowe Rola (nie odgrywać, tylko być w roli, trening emocjonalny, aby rozwijać uczucia, wyobraźnię, intuicję, należy wprowadzić konflikt, kontrast np. „ Dworzec” – jesteś starszą kobietą, próbujesz kupić bilet, jest duża kolejka do kasy Etiuda pantomimiczna Improwizacja Scenka improwizowana

Techniki dramowe Przedstawienie improwizowane np. „ Dziady” Inscenizacja – występuje podział na scenę i widownię Rzeźba i jej warianty - ważna jest wymowa ciał, gest, mimika np. przyjmij pozę jednego z bohaterów „ Antygony”, można „ lepić figurę” w dwuosobowych zespołach Żywy obraz, stop –klatka, fotografia, film w tempie przyspieszonym lub zwolnionym( cofanie filmu). Sposobem omawiania tej techniki jest pięć poziomów Doroty Heatcote - czynność, przyczyna, motywacja, modele postępowania, filozofia życiowa. Bardzo dobre ćwiczenie polonistyczne, pozwalające zrozumieć bohatera i tworzyć pogłębione charakterystyki bohaterów lit. „ Korowód zwierząt” Ćwiczenia głosowe „ Chór krzykaczy” z dyrygentem, rozluźnia otwiera, integruje grupę, usprawnia aparat mówienia, poprawia oddech, emisję głosu, wrazliwość słuchową

Techniki dramowe Rysunek np. karykatura postaci, rekwizyt np. szkatułka Harpagona ( można o niej opowiadać z różnych punktów widzenia) Muzeum np. muzeum romantyzmu, uczniowie w roli manekinów lub oprowadzających, kostiumy, rekwizyty np. kukła Mickiewicza Plany, makiety, topografie – pobudzają aktywność sensomotoryczną umożliwiającą ekspresję plastyczną, rozwijają fantazję i wyobraźnię, wpływają na harmonijny rozwój wszystkich aspektów osobowości, umożliwiają uczniom głębsze wejście w rolę, wiążąc ich z fikcyjnym miejscem akcji, pomagają zrozumieć utwór literacki, zbliżają do epoki, wyzwalają swobodne mówienie, wzbogacając słownictwo. Zastosowanie przy omawianiu np. „ Pana Tadeusza”

Klasyfikacja technik dramowych 1. Role ( rozmowy, wywiady, improwizacje) 2. Konwencje rzeźby ( rzeźba, obraz, film) 3. Techniki manualno – plastyczne (rysunek, makieta, muzeum, kostium, model) 4.Ćwiczenia głosowe i pisemne ( list, pamiętnik)

Zasady organizacyjne dramy Miejsce – odizolowane od innych pomieszczeń szkolnych, umożliwiające kontakt wzrokowy wszystkich uczestników, miękkie podłoże Czas – min. 60 min., optymalnie 90 min., zajęcia prowadzone gościnnie przez aktorów trwają nawet 5-6 godzin ( w szkolnictwie angielskim, w Stanach zjednoczonych i Kanadzie drama jest przedmiotem artystycznym, trwa 45 min.) Uczestnicy – każdy człowiek, bez względu na wiek i zdolności aktorskie warunek/; chcieć pracować w roli i podporządkować się regułom gry Reguły – słowa – klucze, znaki, przy pomocy których nauczyciel inicjuje lub przerywa pracę

Przykładowe ćwiczenia Ważna wskazówka: na początku, kiedy uczniowie są nieśmiali i niepewni, ćwiczenia są wykonywanie przez wszystkich naraz, nauczyciel obserwuje; później uczniowie nawzajem oglądają swoje etiudy i improwizacje, omawiając je pod względem treści, wyjaśniając oglądającym niezrozumiałe sytuacje; na ostatnim etapie widzowie wprowadzają zmiany w oglądanych obrazach i scenach Uruchamianie ciała „ od stóp do głów”- ćwiczenie „elokwencji ciała”

Oddech radosny

Świecący mostek Wiatraczki

Reagowanie na muzykę i zagospodarowanie przestrzeni Niedźwiedzie i elfy Wiatraczki

Ćwiczenia dramowe Linoskoczek Lustra

Scenki dramowe wokół rekwizytu Odyseusz i Ufoludek Dracula i Panna Młoda Dziewczynka z zapałkami Tańczące elfy

Walka – okrzyk i gest

Kropla

Etiuda zakończona wyrazistą pointą

Scena przedstawienia „ Mieszczanin szlachcicem” – nauka tańca

„ Mieszczanin szlachcicem” – Jurdain uczy się śpiewu

BIBLIGRAFIA E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000 E. Rau, K. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000 B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995 A. Dziedzic, J. Puchalska, E. Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995