Konkursy w 2007r.-wnioski eksperta oceniającego projekty Anna Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Anna Wiśniewska- koordynator
Krajowy Punkt Kontaktowy HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Marta Muter Krajowy Punkt Kontaktowy Instytut Podstawowych Problemów Techniki.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Marie Curie ChairsKatedry FP Mobility-10
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Jak włączyć się w projekty europejskie? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Jak zostać ekspertem UE ? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) , fax: (61)
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Energia w 7PR Energia w 7PR Informacja o konkursie FP7-ENERGY-2008-TREN-1 Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Konferencje i kursy szkoleniowe Marie Curie Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) , fax:
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
TranSMEs Droga do zdobycia doskonałości przez Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Poznański Park Naukowo-Technologiczny Joanna.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań European Research Council - ERC.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Anna Wiśniewska - Koordynator
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Idealne opracowanie punktu Implementation Joanna Bosiacka-Kniat, RPK Poznań Poznań, 12 kwietnia 2007r.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Sieci badawczo-szkoleniowe MC Research Training Networks (RTN) Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR ul. Rubież 46, Poznań Tel.
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
TranSMEs Droga do zdobycia doskonałości przez Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Poznański Park Naukowo-Technologiczny Joanna.
Konferencja Inaugurująca 7. Program Ramowy Badań i Rozwoju Technologicznego UE w Regionie Zachodnim Poznań, 15 stycznia 2007 r. Doświadczenia stypendysty.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR. 2 Struktura i budżet 7 PR Współpraca Pomysły Ludzie Możliwości
Europejska sieć centrów informacji dla naukowców – EURAXESS. Zasoby i misja Europejskiego portalu dla mobilnych naukowców – EURAXESS Michał Lasota Piotr.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Sukcesy i porażki polskich MŚP w programach ramowych
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Oferty współpracy z Wspólnotowym Centrum Badawczym (Joint Research Centre, JRC) Joanna Stalewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Marii Skłodowskiej-Curie
Prawno-administracyjne informacje dla wyjeżdżających naukowców Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Dzień informacyjny Programu Pomysły (IDEAS) Warszawa, EKSPERCI W 7 PROGRAMIE RAMOWYM Agata Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
1 Granty dla początkujących (ERC Starting Grants) Pierwszy konkurs Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
1/15 EURAXESS Europejska Sieć Centrów Informacji dla Naukowców EURAXESS Portal dla mobilnych naukowców Monika Kornacka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Prawno-administracyjne aspekty realizacji projektów indywidualnych Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
Wsparcie przygotowania wniosku i realizacji projektu IAPP Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
6 Program Ramowy Zasoby ludzkie i mobility (patronat Marii Curie) MEUR Akcje dla instytucji (Host-driven actions) Sieci badawczo-szkoleniowe.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Serie konferencji i kursy szkoleniowe Marie Curie Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) 827.
7. PR „Ludzie” - projekty indywidualne Przebieg ewaluacji: 1-stopniowa procedura składania wniosków: przesyłamy pełny wniosek (max. 25 stron.
1 Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Dzień informacyjny.
Jak znaleźć partnera do projektu? Anna Łukaszkiewicz- Kierat Regionalny Punkt Kontaktowy Politechnika Śląska.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
PROGRAM RAMOWY HORYZONT ZASADY UCZESTNICTWA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Zapis prezentacji:

Konkursy w 2007r.-wnioski eksperta oceniającego projekty Anna Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Dzień Informacyjny-RoK, RESPOT, Warszawa, 05 luty 2008r.

Cały proces ewaluacyjny odbywał się w Brukseli: dzień przed rozpoczęciem oceny KE zorganizowała spotkanie na którym tłumaczyła na czym polega cały proces, jak należy rozumieć kryteria oceny; Każdy 3-osobowy zespół ekspertów miał przydzielony pokój, a na biurkach wszystkie projekty wyznaczone do oceny: - przegląd projektów pod kątem conflicts of interest; Dziennie ekspert oceniał projekty; Ocena polegała na: - przeczytaniu wniosku, napisaniu recenzji indywidualnej i wystawieniu własnej oceny dla każdego kryterium (IER-Individual evaluation report), - omówieniu projektu z pozostałym dwoma ekspertami i wystawieniu wspólnej oceny dla każdego kryterium oraz dla całego wniosku (consensus meeting), - wybrania eksperta odpowiedzialnego za przygotowanie opisu dla danego projektu (otrzymują go wnioskodawcy), zaakceptowanie go przez pozostałych ekspertów, - proponowany opis dla każdego kryterium i punktacja jest weryfikowana przez osoby wyznaczone przez KE, - po uzyskaniu zgody od weryfikatorów akceptowało się projekt w systemie. Jak wyglądała praca eksperta?

Uwagi ogólne Przy pisaniu projektu trzeba pamiętać o zapisach zawartych w Programie Pracy: cel konkursu, działania, rezultaty, np.: - nie jest finansowany projekt badawczy ale podnoszenie potencjału danej jednostki poprzez współpracę z wybranymi partnerami zagranicznymi - spodziewane rezultaty: nacisk kładziony na rozwój zasobów ludzkich, na poziomie europejskim i regionalnym (lokalnym) Ekspert ocenia czy wniosek jest zgodny z celami konkursu (in scope/ out of scope): - pozytywna opinia wniosek jest oceniany w całości; - negatywna opinia uzasadnienie, opinia innych ekspertów zgoda KE wniosek nie jest oceniany. Wszystkie części wniosku są jednakowo ważne !! Część A: pozwala na ogólne zapoznanie się z wnioskiem - abstrakt – zwykle od niego eksperci zaczynają czytanie wniosku - instytucje biorące udział w projekcie

Część B wniosku Część B: ważna przejrzystość wniosku – ułatwienie pracy ekspertom i zwrócenie uwagi na istotne elementy wniosku: Długie teksty nie oznaczają, że opis jest zrozumiały: - ważna jest konsekwencja, zachowanie logicznego układu, - zgodność opisu z pytaniami z formularza, - używanie sformułowań z formularza, - podkreślenie ważnych informacji, robienie list, - zachowanie podanych długości rozdziałów, - unikanie powtórzeń tekstów, - jasne rysunki i wykresy, - podawanie konkretnych informacji, np. 3 warsztaty dla takich uczestników, trwające x dni, wykładowcy to.. 2 doświadczonych pracowników będzie u partnera x w celu.. - dać projekt do przeczytania komuś z zewnątrz.

1. KRYTERIUM: Scientific and/or technical quality, relevant to the topics addressed by the call czy instytucja jest excellence lub promising centre (lista osób, publikacje, zrealizowane projekty, patenty, etc) czy proponowanego Action Plan jest jasny, przygotowany na podstawie zrobionego SWOT, bazuje na programie badawczym i jest zgodny z Pakietami Pracy. czy Action Plan jest możliwy do wykonania w ciągu trwania projektu! mają X brakuje im Y zrealizują działania Y.1 Y2. Y3.. osiągną Z1, Z2.. czy strategia jednostki i proponowane działania odwołują się do istotnych polityk europejskich i krajowych czy jest jasny opis problemu i sposobu jego zlikwidowania, np.: - brak lub przestarzały sprzęt potrzebny do wykonania proponowanych działań, nowy pozwoli na poprawieniu jakości badań i współpracy z partnerami; - wzmocnienie potencjału ludzkiego (odpływ młodej kadry, nowe obszary działań) - współpraca z partnerami X, Y.. jest potrzebna bo.. - organizacja międzynarodowych imprez pozwoli pokazać potencjał i wpłynie na nawiązanie nowych kontaktów; - działania szkoleniowe pozwolą na przyszłą współpracę w obszarze.. polegającą na.. Pakiety Pracy: - czy są zgodne z Action Plan, koncentrują się na realizacji wyznaczonych celów; czy zawierają konkretne propozycje.

2. KRYTERIUM: Quality and efficiency of the implementation and the management czy struktura zarządzania projektem jest jasna i zapewnia sprawną realizację projektu: jakie ciała, kto w nich bierze udział, jakie procedury i decyzje, kiedy.. czy instytucja ma możliwości osobowe, sprzętowe realizacji Action Plan, jak będzie współpracować na poziomie całej instytucji aby zrealizować projekt, kto będzie odpowiadał i za co; ile osób będzie zatrudnionych przy sprawach administracyjnych, jak będzie wyglądał proces rekrutacji i oddelgowywania pracowników i naukowców, czy wiadomo kogo i po co instytucja potrzebuje; czy jest jasne jaka instytucja realizuje projekt (skupić się nad tą jednostką, która realizuje projekt: ile osób, jakich będzie zaangażowanych w projekt, etc) czy jest jasny i zrozumiały budżet, żądana kwota jest uzasadniona (osoby, podróże, sprzęt, konferencje), czy wiadomo kto będzie odpowiadał za realizację poszczególnych zadań (osoby i doświadczenie)

3. KRYTERIUM: Potential impact through the development, dissemination and use of project results czy proponowany Action Plan pozwoli na podniesienie poziomu badawczo- technologicznego jednostki w kontekście - rozwoju potencjału ludzkiego (liczba rekrutowanych pracowników, różne typy szkoleń dla wszystkich pracowników, nowe kursy, młoda kadra) - zwiększenia możliwości naukowych, dydaktycznych jednostki ( w tym rola sprzętu) czy realizacja projektu zapewni lepszą integrację jednostki na arenie międzynarodowej, w tym w ramach programów ramowych (rola partnerów, nowe kontakty, czy nawiązana współpraca ma charakter długofalowy w jaki sposób projekt przyczyni się do zwiększenia widoczności działań jednostki jakie działania są proponowane w celu rozpowszechniania wyników projektu na poziomie międzynarodowym, krajowym (publikacje naukowe i popularyzatorskie, nowe kursy i szkolenia, zatrudnienie nowych pracowników, kursy dla przemysłu, połączenie z funduszami strukturalnymi, etc)

Dziękuję za uwagę Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk ul. Żwirki i Wigury Warszawa tel: fax: