WYMAGANIA PROGRAMOWE STAWIANE KANDYDATOM NA UPRAWNIENIA BUDOWLANE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
Wyniki egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe 2010/2011.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
WYŻSZA SZKOŁA TECHNICZNA W KATOWICACH
dr inż. Piotr Knyziak /opiekun specjalności/ Warszawa 2011
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Powołana w 1987 roku Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych stanowi kontynuację organizowanego od 1982 roku w średnich szkołach budowlanych Turnieju.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Postulowane zmiany przepisów
Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej
Szczegółowe informacje o kierunkach na stronie:
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Po klasie matematycznej
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej Instytut Inżynierii Cieplnej i Ochrony Powietrza Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska Instytut Geotechniki.
Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej Instytut Inżynierii Cieplnej i Ochrony Powietrza Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska Instytut Geotechniki.
ZAPRASZAMY NA STUDIA Wydział Inżynierii Środowiska Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie Warunki rekrutacji Kierunki i Specjalności.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Edwarda F
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Język obcy w przedszkolu
Wydział Inżynierii Środowiska Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie Uprawnienia po WIŚ Studia/Prezentacje kierunków i specjalności.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Szkolenia bhp pracowników
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
ZAWÓD ARCHITEKTA  .
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
KATEDRA INŻYNIERII CHEMICZNEJ I PROCESOWEJ ODNAWIALNE ŹR Ó DŁA ENERGII Prezentacja specjalności KIKI.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Specjalność: Menedżer Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

WYMAGANIA PROGRAMOWE STAWIANE KANDYDATOM NA UPRAWNIENIA BUDOWLANE Krajowa Komisja Kwalifikacyjna Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Centrum Chopinowskie

POLSKA IZBA INŻYNIERÓW PODSTAWA PRAWNA POLSKA IZBA INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA to organizacja samorządowa działająca na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 42 z późn. zm.).

Podstawowe obowiązki Izby: nadawanie uprawnień budowlanych do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego, uznawanie kwalifikacji zawodowych obcokrajowców. oraz: opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego inżynierów budownictwa, współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych inżynierów budownictwa.

Specjalności uprawnień budowlanych Architektoniczna Konstrukcyjno – budowlana Drogowa Mostowa Instalacyjna sanitarna Instalacyjna elektryczna Wyburzeniowa Kolejowa Telekomunikacyjna

Uprawnienia budowlane nadaje się w odpowiedniej specjalności do: projektowania, kierowania robotami budowlanymi, projektowania i kierowania robotami budowlanymi.

Warunki uzyskania uprawnień budowlanych: uzyskanie odpowiedniego wykształcenia, odbycie wymaganej praktyki zawodowej, pomyślne zdanie egzaminu.

Podstawa uzyskania uprawnień – ukończenie studiów na kierunkach: Rozp Podstawa uzyskania uprawnień – ukończenie studiów na kierunkach: Rozp. Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2006 r. Nr 83, poz. 578 z późn. zm.) Rozporządzenie określa kierunki studiów, które często nie pokrywają się z nazwami kierunków na uczelniach – absolwenci nie mogą wówczas uzyskać uprawnień budowlanych

SPECJALNOŚCI uprawnień budowlanych i wymagane KIERUNKI KSZTAŁCENIA. Specjalność uprawnień budowlanych Wymagane wykształcenie – odpowiednie (O) lub pokrewne (P) Uprawnienia bez ograniczeń – studia II stopnia (mgr) Uprawnienia ograniczone – studia I stopnia (inż.) lub II stopnia (mgr) Architektoniczna Architektura i Urbanistyka (O) Architektura i Urbanistyka I st. (O) Budownictwo II st. (P) Konstrukcyjno- budowlana Budownictwo (O) Budownictwo I st. (O) Architektura i Urbanistyka II st. (P) Inżynieria Środowiska

SPECJALNOŚCI uprawnień budowlanych i wymagane KIERUNKI KSZTAŁCENIA. Specjalność uprawnień budowlanych Wymagane wykształcenie – odpowiednie (O) lub pokrewne (P) Uprawnienia bez ograniczeń – studia II stopnia (mgr) Uprawnienia ograniczone – studia I stopnia (inż.) lub II stopnia (mgr) Drogowa Budownictwo (O) Budownictwo I st. (O) Mostowa Kolejowa Budownictwo (O) Transport (O) Budownictwo I st. (O) Transport I st. (O) Telekomunika-cyjna Elektronika i telekomunikacja lub Elektrotechnika w spec. z zakresu Telekomunikacji (O) Elektronika i telekom. I st. lub Elektrotechnika I st. w spec. z zakr. Telekomunikacji (O)

SPECJALNOŚCI uprawnień budowlanych i wymagane KIERUNKI KSZTAŁCENIA. Specjalność uprawnień budowlanych Wymagane wykształcenie – odpowiednie (O) lub pokrewne (P) Uprawnienia bez ograniczeń – studia II stopnia (mgr) Uprawnienia ograniczone – studia I st. (inż.) lub II st. (mgr) Instal. sanitarna Inżynieria Środowiska (O), Wiertnictwa, nafty i gazu (O), Inżynieria naft.i gazownicza (O) Inżynieria Środowiska I st. (O), Budownictwo II st. (P), Energetyka II st. (P) Instal. elektryczna Elektrotechnika (O) Elektrotechnika I st. (O), Transport II st. w specjalności: - sterowanie w transporcie (P) - sterowanie ruchem (P) - zabezp. ruchu pociągów (P), Automatyka i robotyka I st. (P) Wyburze-niowa Budownictwo (O), Górnictwo i Geologia w specjaln. Eksploatacja złóż (O), Inżynieria wojskowa (O) -------------------------------------------------------------

Zgodność programów kształcenia umożliwi absolwentom naszych uczelni dostęp do zawodu w państwach Unii Europejskiej. Wymagania takie oparte są o zapisy Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych.

Absolwent wydziału inżynieryjnego powinien: zdobyć umiejętności zawodowe, uzyskać umiejętność skutecznego i twórczego stosowania wiedzy technicznej, mieć ukształtowaną postawę etyczną, zapewniającą uczciwe i odpowiedzialne podejście do pracy podczas całego życia zawodowego, posiadać umiejętność kierowania zespołami ludzkimi.

CELEM PIIB JEST: ISTOTA ZAGADNIENIA: wypracowanie optymalnych, jednolitych standardów kształcenia, umożliwiających uzyskiwanie uprawnień budowlanych. ISTOTA ZAGADNIENIA: zapewnić w programach studiów przedmioty zawodowe, które spełniają postulaty odpowiedniego wykształcenia zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (tj. funkcji projektanta i kierownika budowy).

Prace PIIB nad programami nauczania PIIB dokonała analizy programów nauczania na wyższych uczelniach publicznych dla kierunków, odpowiadających specjalnościom nadawanych uprawnień budowlanych.

Wyniki analizy programów PIIB stwierdziła bardzo duże zróżnicowanie poziomu przygotowania absolwentów wyższych uczelni technicznych. PIIB opracowała propozycję minimalnych wymagań programów kształcenia, jednolitych w skali kraju, w celu odpowiedniego przygotowania teoretycznego i zawodowego inżynierów aplikujących do uprawnień budowlanych PIIB zorganizowała w latach 2009-2010 cykl spotkań z dziekanami wiodących kierunków: BUDOWNICTWA, INŻ. ŚRODOWISKA, ELEKTRYCZNEGO i TRANSPORTU. Spotkania potwierdziły konieczność współpracy obydwu środowisk.

ZAKRES ANALIZY: - Studia inżynierskie (I) - Studia magisterskie (II) - Zestawienie postulowanych przedmiotów dla wszystkich specjalności uprawnień budowlanych

STUDIA INŻYNIERSKIE Zestawienie postulowanych przez KKK przedmiotów i godzin zajęć na jednolitych studiach I stopnia - inżynierskich , dla poszczególnych specjalności budowlanych. 1/Kb Specjalność konstrukcyjno-budowlana 2/A. Specjalność architektoniczna 3/D. Specjalność drogowa 4/M . Specjalność mostowa 5/IS. Specjalność instalacyjna sanitarna 6/IE. Specjalność instalacyjna elektryczna 7/Tk. Specjalność telekomunikacyjna 8/K. Specjalność kolejowa

STUDIA MAGISTERSKIE Zestawienie postulowanych przez KKK przedmiotów i godzin zajęć na jednolitych studiach II stopnia - magisterskich, dla poszczególnych specjalności budowlanych. 1/Kb. Specjalność konstrukcyjno-budowlana 2/A. Specjalność architektoniczna 3/D. Specjalność drogowa 4/M. Specjalność mostowa 5/IS. Specjalność instalacyjna sanitarna 6/IE. Specjalność instalacyjna elektryczna 7/Tk. Specjalność telekomunikacyjna 8/K. Specjalność kolejowa. 9/W Specjalność wyburzeniowa

Specjalność konstrukcyjno-budowlana. Studia I stopnia Zestawienie postulowanych przez KKK przedmiotów i godzin zajęć na studiach I stopnia - inżynierskich (program jednolity, bez specjalności uczelnianych)

Uwaga: W grupie przedmiotów specjalnościowych, oznaczonych symbolem C, można wprowadzić zamiennie przedmioty równoważne w wymiarze nie przekraczającym 30% czasu przewidzianego dla tej grupy; uwaga ta nie dotyczy przedmiotów z pozycji 43 - 48. Wprowadzenie nowych przedmiotów (zamiennych) i dopełniających może się wiązać ze specjalnościami w kształceniu I stopnia - inżynierskim.

konstrukcyjno-budowlana Specjalność konstrukcyjno-budowlana Studia II stopnia Zestawienie postulowanych przez KKK przedmiotów i godzin zajęć na studiach II stopnia - magisterskich.

Uwagi: W bloku „Cu” przedmiotów specjalnościowych uczelni, można kształtować specjalności na kierunku BUDOWNICTWO i nadawać im różne nazwy. Wymagane przedmioty zawodowe, stanowiące o uprawnieniach budowlanych, zostały wymienione w poz. 16 – 20.

WNIOSKI (na przykładzie specjalności konstrukcyjno-budowlanej): systematycznie redukowane są przedmioty kierunkowe i zawodowe, w niewystarczającym stopniu ujmowane są zagadnienia: fundamentowania i wykopów głębokich (garaże podziemne), elementów i konstrukcji zespolonych, bezpieczeństwa pożarowego, procesów wytwarzania elementów konstrukcji, kontroli jakości i zagadnień technologicznych, oceny i kontroli technicznej utrzymywania obiektów i napraw konstrukcji budowlanych, technologii nowych generacji betonów specjalnych, najnowszych technologii w budownictwie, znajomości podstaw instalacji i przeglądów technicznych, przepisów BHP w projektowaniu, wykonawstwie i użytkowaniu

w latach 2003-2011 (ogółem 30 635 decyzji). Liczbowy udział poszczególnych specjalności uprawnień budowlanych nadanych w PIIB w latach 2003-2011 (ogółem 30 635 decyzji).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.