Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ"— Zapis prezentacji:

1 PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ
SYSTEM KSZTAŁCENIA SPECJALISTÓW DO ŻEGLUGI W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ STANISŁAW KOSTECKI

2 ROZWÓJ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ – POTRZEBNI SPECJALIŚCI W ZAKRESIE
CZŁONKOWIE ZAŁÓG STATKÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ POJEKTOWANIA, BUDOWY, UTRZYMANIA OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY HYDROTECHNICZNEJ I ŻEGLUGOWEJ, ADMINISTROWANIA DROGAMI WODNYMI PROJEKTOWANIA REGULACJI I UTRZYMANIA RZEK I KANAŁÓW STANOWIĄCYCH SZLAK WODNY PROJEKTOWANIA I BUDOWY ŚRODKÓW TRANSPORTU NA DROGACH WODNYCH LOGISTYKI TRANSPORTU, SPEDYCJI , INFRASTRUKTURY PORTOWEJ, OCHRONY ŚRODOWISKA REKREACJA, TURYSTYKI WODNEJ , WYDOBYCIA KRUSZYWA Z RZEK , …. STANISŁAW KOSTECKI

3 KSZTAŁCENIE W KIERUNKU ŻEGLUGI W POLITECHCE WROCŁAWSKIEJ
Politechnika Wrocławska od 1945 roku prowadzi kształcenie w zakresie budownictwa hydrotechnicznego na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego oraz transportu wodnego śródlądowego częściowo na Wydziale Mechanicznym. Kształcenie odbywa się zgodnie z Deklaracją Bolońską z podziałem na studia inżynierskie (3,5 roku) i magisterskie (1,5 roku), doktoranckie (4 lata). Na Wydziale BLiW kształcenie odbywa się także systemie studiów zaocznych, które trwają odpowiednio 0,5 roku dłużej. STANISŁAW KOSTECKI

4 POLIECHNIKA WROCŁAWSKA STUDIA INZYNIERSKIE 3,5 ROKU
WYDZIAŁ BUDOWNICTWA LADOWEGO I WODNEGO Specjalności dyplomowania WYDZIAŁ MECHANICZNY Kierunek Transport wykładane przedmioty POLIECHNIKA WROCŁAWSKA STUDIA INZYNIERSKIE 3,5 ROKU Systemy Transportowe Inżynieria budowlana Infrastruktura Transportu Geotechnika i hydrotechnika Środki Transportu Inżynieria lądowa STANISŁAW KOSTECKI

5 WYDZIAŁ BUDOWNICTWA LĄDOWEGO I WODNEGO STUDIA INŻYNIERSKIE
SPECJALNOŚĆ DYPLOMOWANIA GEOTECHNIKA I HYDROTECHNIKA Wybrane przedmioty związane z budowaniem obiektów hydrotechnicznych: Hydraulika i hydrologia Konstrukcje betonowe, Konstrukcje metalowe – podstawy Mechanika gruntów Budownictwo wodne – podstawy Fundamentowanie, Fundamentowanie – głębokie wykopy Komputerowe wspomaganie projektowania w hydrotechnice Budowle piętrzące Urządzenia wodno-kanalizacyjne STANISŁAW KOSTECKI

6 PROFIL ABSOLWENTA STUDIÓW INZYNIERSKICH WYDZIAŁU BUDOWNICTWA LĄDOWEGO I WODNEGO
Specjalność dyplomowania Geotechnika i Hydrotechnika Specjalność dyplomowania Geotechnika i Hydrotechnika umożliwia uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu geoinżynierii i hydrotechniki, w zakresie projektowania i wykonawstwa prostych budowli i obiektów inżynierskich takich jak: wykopy, nasypy budowlane oraz związane z infrastrukturą transportową budowle hydrotechniczne. Absolwenci kończący studia na tym poziomie kształcenia, po zdobyciu uprawnień zawodowych mogą być kierownikami robót i budów. STANISŁAW KOSTECKI

7 Hydraulika i hydrologia Budowle hydrotechniczne
WYDZIAŁ BUDOWNICTWA LĄDOWEGO I WODNEGO STUDIA MAGISTERSKIE SPECJALNOŚĆ BUDOWNICTWO HYDROTECHNICZNE I SPECJALNE Wybrane przedmioty związane z drogami wodnymi obiektami hydrotechnicznymi: Hydraulika i hydrologia Budowle hydrotechniczne Stalowe konstrukcje hydrotechniczne Specjalne budownictwo betonowe Regulacja rzek i drogi wodne Komputerowe wspomaganie hydrotechniki Eksploatacja dróg wodnych Odwodnienia stałe i tymczasowe STANISŁAW KOSTECKI

8 PROFIL ABSOLWENTA STUDIÓW MAGISTERSKICH Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne i Specjalne
Rozbudowane kompetencje w zakresie projektowania i realizacji: żelbetowych i ziemnych budowli hydrotechnicznych – jazów, śluz, zapór, wałów oraz stalowych konstrukcji zamknięć śluz i przelewów i upustów. Regulacji rzek, eksploatacji i dróg wodnych, tuneli hydrotechnicznych, zbiorników retencyjnych. Modelowania numerycznego przepływów, wykorzystywania systemów GIS. Renowacji budowli hydrotechnicznych wykonywania odwodnień stałych i tymczasowych, budowy i eksploatacji elektrowni wodnych. STANISŁAW KOSTECKI

9 WNIOSKI Duży deficyt na rynku pracy specjalistów - projektantów, konstruktorów, menadżerów transportu śródlądowego, spowodowany jest długoletnim brakiem inwestycji w żegludze śródlądowej. Planowany rozwój żeglugi w Polsce wymagać będzie wkrótce licznej kadry techników i inżynierów. Przykładem potrzeb w tym zakresie jest ogrom prac w celu dostosowania rzeki Odry do drogi wodnej klasy IV lub Va, obejmujących przebudowę 21 jazów i śluz żeglugowych na Odrze, dostosowanie szlaku wodnego – korektę łuków szerokości i głębokości rzeki, dostosowanie infrastruktury komunikacyjnej – przebudowę licznych mostów, wybudowania nowych 26 stopni wodnych, dużej liczby portów, nabrzeży, zwiększenia retencji zbiornikowej dla alimentacji drogi wodnej. STANISŁAW KOSTECKI

10 WNIOSKI Obecnie jest słabe zainteresowanie zawodem inżyniera hydrotechnika, a jednym z powodów jest przekonanie studentów o trudności studiów II stopnia, stąd specjalność na studiach magisterskich jest otwierana co 2, 3 lata. Obserwuje się, że co roku kilkanaście osób przystępuje do egzaminów zawodowych na uprawnienia hydrotechniczne, co świadczy o zapotrzebowaniu na inżynierów tej specjalności. Potrzebna jest szersza akcja marketingowa dla zachęty pójścia na studia II stopnia na specjalność hydrotechniczną. Oczekuje się, że otworzenie Technikum Żeglugowego we Wrocławiu (po 12 latach przerwy) poprawi istotnie tę sytuację. STANISŁAW KOSTECKI

11 Liczba studentów studiów inżynierskich i magisterskich 2100
Wydział BLiW zatrudnia 166 pracowników naukowo-dydaktycznych, w tym 30 profesorów (14 tytularnych) Liczba studentów studiów inżynierskich i magisterskich 2100 Rocznie studia kończy ca studentów Association of European Civil Engineering Faculties European Civil Engineering Education and Training Association STANISŁAW KOSTECKI

12 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ NAME SURNAME


Pobierz ppt "PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google