Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego Propozycje dobrej praktyki Opracowała Dr Mirosława Śmiglewska Katedra i Zakład Podstaw Kultury Fizycznej Collegium Medicum Bydgoszcz UMK Toruń
PIERWSZY KROK Zapoznanie z podstawą programową dla realizowanego etapu edukacyjnego znajomość niezbędnych kompetencji ucznia NABYTYCH w poprzednich etapach edukacyjnych.
Podstawa programowa obszar - trening zdrowotny Przedszkole: Dziecko jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości Klasy I-III szkoła podstawowa przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód, Klasy IV-VI szkoła podstawowa demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała Gimnazjum opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mięśnie brzucha, grzbietu oraz kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała Szkoła ponadgimnazjalna wykonuje ćwiczenia kształtujące i kompensacyjne w celu przeciwdziałania negatywnym dla zdrowia skutkom pracy, w tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze; (bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista
WSKAZANIA ROZWOJOWE I ZDROWOTNE Zalecenia zdrowotne specjalistów Zalecenia Instytutu Matki i Dziecka Informacje od rodziców, opiekunów, uczniów Karta zdrowia ucznia Własne informacje diagnostyczne
DIAGNOZA PRZYKŁAD Postawa ciała – karta diagnostyczna Zdolności koordynacyjne – test np. eurofit
DOBÓR MATERIAŁU EDUKACYJNEGO Literatura metodyczna Istniejące programy Własne zasoby – doświadczenie zawodowe, własne opracowania, materiały edukacyjne pozyskane na formach doskonalenia zawodowego
DOBÓR TREŚCI DO PROGRAMU Potrzeby wynikające z diagnozy Wskaźniki zawarte w podstawie programowej Kompetencje nabyte w poprzednich etapach edukacyjnych
DLACZEGO PLANOWANIE WYNIKOWE Pozwala systematycznie monitorować planowane wymagania Pokazuje uczniom do czego dążyć, jakie efekty uzyskiwać Ważna funkcja motywacyjna
DLACZEGO CELE OPERACYJNE Wymuszają myślenie o uczniu podmiocie procesu edukacyjnego Pomagają w obserwować skuteczność procesu edukacyjnego Pokazują narastanie umiejętności Wymusza autorefleksję czego nauczyłem, czego się nauczyłem? Ukazuje narastanie samodzielności w oparciu o taksonomię celów – klasyfikacja od naśladowania do samodzielnego stosowania
JAK ANALIZOWAĆ SKUTECZNOŚĆ EDUKACJI Wskaźniki podstawy programowej Przewidywane osiągnięcia programowe Lekcje koleżeńskie Wymagania zawarte w planie pracy