Polska w UE – kilka uwag w kontekście Wspólnej Polityki Rolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zasady polityki regionalnej UE
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Polityka regionalna UE: ogólny zarys
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Strategia Lizbońska – główne priorytety i wyzwania
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Wsparcie dla rozwoju technologii
Narodowy Plan Rewitalizacji
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Główne założenia..  Lata siedemdziesiąte: wspierania biedniejszych regionów Włoch, Irlandii, Irlandii Północnej i Szkocji;  1975 Europejski Fundusz.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Krajowa Jednostka Ewaluacji
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Dr Sebastian Stępień Budżet Unii Europejskiej na lata z punktu widzenia interesów Polski Sukces czy porażka negocjacji?
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Pakt dla obszarów wiejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Ewolucja polskiej polityki integracji cudzoziemców – działania ad hoc czy przemyślana strategia? Dominik Wach Projekt IMINTEG„W POSZUKIWANIU.
II Forum Wiedzy i Innowacji
Fundusz rybacki po 2020 roku
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Polska w UE – kilka uwag w kontekście Wspólnej Polityki Rolnej Jan Fałkowski

Kontekst WPR jako jedyna polityka w pełni unijna ograniczone możliwości kształtowania polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich za pomocą instrumentów krajowych WPR, wbrew temu jak się ją powszechnie postrzega, cechuje się dużą dynamiką zmiany w WPR od połowy lat 1990-tych rozmowy dot. kształtu WPR po roku 2020

Potrzeba inicjatywy i tworzenie własnych przestrzeni Tak w ramach WPR jak i poza nią korzystamy głównie ze środków (rolnictwo + spójność), które tracą na znaczeniu, gdy chodzi o udział w budżecie UE, potrzeba znalezienia dla siebie niszy w tych rozdziałach budżetowych, które stają się z roku na rok/ z perspektywy na perspektywę istotniejsze (konkurencyjność, innowacyjność etc.) Skupianie się (wyłącznie) na kwestii wyrównania stawek dopłat bezpośrednich ogranicza naszą perspektywę

Potrzeba określenia/doprecyzowania własnych celów Na ile mamy sprecyzowaną wizję sektora rolnego/obszarów wiejskich w średnim i długim okresie? W jakim stopniu cele określane w ramach polityki rolnej/obszarów wiejskich współgrają z celami określanymi w ramach innych polityk?

Polska w bezpiecznym dryfie WPR jako dobre alibi Konieczność dostosowywania się do unijnych przepisów (kwestia przeregulowania sektora) Liczba oferowanych programów Czy nie jest tak, że podświadomie zależy nam na utrzymaniu status quo?

Potrzeba oceny skuteczności naszych działań Co wiemy na temat wykorzystanych środków UE? Stosunkowo niewiele, poza wydatkowanymi kwotami potrzeba zarówno analiz ad hoc (np. efekty embarga rosyjskiego), jak i tych dotyczących długofalowych konsekwencji wdrażania konkretnych rozwiązań

Uwagi końcowe Wsparcie dla sektora i obszarów wiejskich oraz polityka/negocjacje na forum UE w innych obszarach to naczynia połączone potrzeba koordynacji i współpracy z innymi resortami wsparcie dla sektora rolnego/obszarów wiejskich może nieść za sobą negatywne konsekwencje dla innych sektorów efekty negocjacji nie uwidaczniają się wyłącznie na arenie międzynarodowej WPR traci na znaczeniu w ramach UE na ile brane jest to pod uwagę w naszych działaniach, zwłaszcza w kontekście nowych wyzwań (kryzys finansowy, kryzys migracyjny, zagrożenie terrorystyczne, etc.)?

Dziękuję za uwagę