Założenia systemu ECVET Horacy Dębowski, Warszawa, 18.11.2016
Europejska polityka na rzecz uczenia się przez całe życie
Polityka UE na rzecz uczenia się przez całe życie (rozwiązania w zakresie systemu kwalifikacji) ECTS Europass ECVET ERK EQAVET Walidacja edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się
Erasmus+ Programme Guide „W ramach Erasmus+ wspiera się unijne narzędzia przejrzystości i uznawalności – w szczególności Europass, Youthpass, europejskie ramy kwalifikacji (EQF), europejski system transferu i akumulacji punktów w szkolnictwie wyższym (ECTS), europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), europejskie ramy odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym (EQAVET), europejski rejestr zapewniania jakości (EQAR), Europejskie Stowarzyszenie na Rzecz Zapewnienia Jakości w Szkolnictwie Wyższym (ENQA) oraz sieci w dziedzinie kształcenia i szkolenia o zasięgu unijnym wspierające wspomniane narzędzia” [Przewodnik po programie Erasmus+]
Erasmus+ Formularz aplikacyjny KA1 Program Erasmus+ promuje korzystanie z certyfikatów/narzędzi takich jak Europass, ECVET i Youthpass do potwierdzenia kompetencji nabytych przez uczestników podczas pobytu za granicą. Czy w projekcie zostaną wykorzystane powyższe certyfikaty/ narzędzia? Jeśli tak, to które? [Formularz aplikacyjny, KA1, VET]
Erasmus+ Programme Guide „Prosimy opisać, jakie kompetencje (wiedza, umiejętności, postawy) zostaną nabyte albo rozwinięte przez uczestników projektu w odniesieniu do każdego planowanego w projekcie działania”. [Formularz aplikacyjny, KA1, VET]
Czym jest ECVET (?)
System ECVET – założenia (I) European Credit System for Vocational Education and Training (ECVET) Jak czytać „ECVET”
System ECVET – założenia (I) Credit = osiągnięcie [to nie są punkty zaliczeniowe] Osiągnięcie to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się, których uzyskanie się zostało sprawdzone (np. w trakcie egzaminu).
System ECVET – założenia (II) Credit system = Akumulowanie osiągnięć + Przenoszenie osiągnięć
System ECVET – założenia (III) ECVET = Europejski System Akumulowania i Przenoszenia Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym
System ECVET – akumulowanie osiągnięć Uczący się uzyskuje kolejno jednostki efektów uczenia się. Gdy zgromadzi (zakumuluje) wszystkie wymagane dla danej kwalifikacji jednostki efektów uczenia się, może uzyskać tę kwalifikację. Źródło: Na podstawie: Using ECVET to support lifelong learning
System ECVET – przenoszenie osiągnięć
System ECVET – założenia (IV) Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2009 roku. [otwórzmy teczki]
System ECVET – założenia (IV) Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej zalecają aby państwa członkowskie: …promowały system ECVET określony w załącznikach I i II, na wszystkich poziomach EQF, w odniesieniu do kwalifikacji z zakresu VET, aby ułatwiać transnarodową mobilność i uznawanie efektów uczenia się w VET w wolnym od granic uczeniu się przez całe życie
System ECVET – założenia (IV) http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12289403/katalog/12376601#12376601
Zalecenie PE i Rady w sprawie ECVET, Załącznik 1 Podstawowe definicje ECVET: Kwalifikacja Efekty uczenia się Jednostka efektów uczenia się Osiągnięcia Właściwa instytucja Ocena efektów uczenia się Walidacja efektów uczenia się Uznawanie efektów uczenia się Punkty ECVET
Zalecenie PE i Rady w sprawie ECVET, Załącznik 2 „Narzędzia i metody systemu ECVET obejmują opis kwalifikacji w kategoriach jednostek uczenia się wraz ze związanymi z nimi punktami, proces transferu i akumulacji oraz dokumenty uzupełniające, takie jak porozumienia o programie zajęć, indywidualne wykazy osiągnięć oraz przewodniki dla użytkowników systemu ECVET”
Stosowanie ECVET w projektach na rzecz mobilności edukacyjnej
Stosowanie ECVET w projektach na rzecz mobilności Stosowanie ECVET w projektach mobilności sprowadza się do: definiowania efektów uczenia się, które mają być uzyskane przez uczniów w trakcie wyjazdu łączenia efektów uczenia się w zestawy (jeżeli jest to uzasadnione)
Stosowanie ECVET w projektach na rzecz mobilności formułowania odpowiednich kryteriów weryfikacji (aby m.in. możliwy był transfer i uznanie efektów uczenia się) stosowanie odpowiednich dokumentów: porozumienia o programie zajęć oraz indywidualnych wykazów osiągnięć uznawania efektów uczenia się uzyskanych przez uczniów uzyskanych w trakcie stażu/praktyki zagranicznej
System ECVET – czy stosowanie punktów jest konieczne? Stanowisko Komisji Europejskiej [2014]: „Expressing credit of learning outcomes in terms of credit points has proven either too challenging or not useful enough to many of the VET providers that use ECVET, so that at this stage credit points appear as a ‘secondary and marginal element’ of the implementation ECVET”.
System ECVET. Podstawowe informacje oraz wskazówki dotyczące organizowania mobilności edukacyjnych
Dziękuję za uwagę h.debowski@ibe.edu.pl