Marketing. Pojęcie i struktura usług.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marketing usług transportowych
Advertisements

MARKETING Dr Aleksandra Gniot
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
MARKETING STRATEGICZNY
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Technik Organizacji Reklamy
PROMOCJA OFERTY PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
TECHNIK HANDLOWIEC.
1 WADY KALKULACJI DOLICZENIOWEJ Sztuczność związku przyczynowego i przypadkowość wyboru klucza podziałowego wpływają na wzrost skali błędu i stopień zdeformowania.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Firmy globalne.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Marketing. Pojęcie i struktura usług. Katarzyna Gonciarz Joanna Gajewska Aneta Fedelińska

Pojęcie marketingu

Pojęcie marketingu Marketing – handel aktywny, wychodzący naprzeciw potrzeb klienta, próbujący odgadnąć skryte potrzeby klienta, usiłujący te potrzeby uświadamiać oraz pobudzać a nawet kreować, i zaspokajać je.

Pojęcie marketingu Marketing to działanie mające na celu wynajdowanie, pobudzanie i zaspokajanie potrzeb podmiotów gospodarczych. W marketingu najważniejsza jest świadomość, że klient i jego oczekiwania to najważniejszy element biznesu oraz wynikający z tej świadomości proces identyfikowania i zaspokajania potrzeb klienta – przy równoczesnym zapewnieniu zysku przedsiębiorstwa i ciągłości jego funkcjonowania.

Geneza marketingu

Geneza marketingu ORIENTACJA PRODUKCYJNA – jak wytwarzać dużo i tanio, aby uczynić wyrób dostępnym szerokiemu gronu nabywców i uzyskać kosztową przewagę nad ewentualnymi konkurentami przy zachowaniu wymaganej staranności wykonania produktu. związana z ogólnym przyspieszeniem rozwoju gospodarczego w drugiej połowie XIX wieku produkcja masowa ubogi rynek pod względem zróżnicowania asortymentowego produktów rynek sprzedawcy

Geneza marketingu ORIENTACJA SPRZEDAŻOWA – jak sprzedać to, co firma potrafi masowo i tanio wytwarzać. wzrastający stopień nasycenia rynku i zaostrzenie konkurencji pierwsze systemy masowej dystrybucji wyrobów lata dwudzieste w USA

Geneza marketingu ORIENTACJA MARKETINGOWA – jak wybrać i zdobyć, ewentualnie stworzyć, a następnie utrzymać rynek zbytu, który zapewniałby przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i aspiracji rozwojowych. fundusz swobodnej decyzji jako obiekt zainteresowania przedsiębiorstw konkurencja firm z krańcowych branż międzynarodowość i globalizacja rynków zbytu przyspieszenie procesu innowacyjności i skrócenie cyklu życia produktu kreowanie nowych potrzeb i rynków

Ogólne zasady marketingu ZASADA CELOWEGO WYBORU I KSZTAŁTOWANIA RYNKU PRZEDSIĘBIORSTWA  ZASADA BADANIA RYNKU ZASADA ZINTEGROWANEGO ODDZIAŁYWANIA NA RYNEK (MARKETING MIX) ZASADA PLANOWANIA DZIAŁAŃ RYNKOWYCH ZASAD KONTROLI SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH

Funkcje marketingowe

Funkcje marketingowe FUNKCJE PRZYGOTOWAWCZE: 1) gromadzenie informacji rynkowej 2) badania rynku 3) planowanie produktu i programu asortymentowego 4) kalkulacja i stanowienie cen 5) organizowanie systemu dystrybucji 6) planowanie działań promocyjnych 7) kontrola i analiza wyników marketingu

Funkcje marketingowe FUNKCJE WYKONAWCZE: 1) reklama 2) aktywizacja sprzedaży 3) bezpośrednia obsługa klienta (informacje, negocjacje, zawieranie umów, sprzedaż, wynajem, reklamacje klientów itp.) 4) ekspedycja towarów 5) transport i spedycja 6) gospodarka zapasami wyrobów gotowych 7) obsługa serwisowa nabywców 8) fakturowanie i kontrola realizacji umów

Funkcje marketingowe FUNKCJE WSPOMAGAJĄCE: 1) finansowanie (kredytowanie dystrybutorów, sprzedaży ratalnej itp.) 2) partycypacja w ryzyku i ubezpieczanie od jego skutków

Sektorowe uwarunkowania marketingu

Sektorowe uwarunkowania marketingu MARKETING DÓBR KONSUMPCYJNYCH jego cechy to: -pierwotny charakter popytu (generowany potrzebami konsumpcyjnymi) - duża ilość podmiotów reprezentujących popyt - wysoki udział indywidualnych decyzji zakupu - wieloszczeblowa, pośrednia dystrybucja - znaczna anonimowość kontaktów rynkowych

Sektorowe uwarunkowania marketingu MARKETING DÓBR PRODUKCYJNYCH (PRZEMYSŁOWY) , jego cechy to: - wtórny charakter popytu (w stosunku do popytu na rynku dóbr konsumpcyjnych) - zespołowy i sformalizowany tryb podejmowania decyzji zakupu, - ograniczona liczba potencjalnych nabywców i znaczny stopień koncentracji popytu - dystrybucja bezpośrednia lub przy wykorzystaniu krótkich kanałów zbytu, - duże znaczenie określonych wiodących instrumentów marketingowych (np. kredytowanie dostaw, sprzedaż osobista, atesty produktu) - silne powiązania z rynkami międzynarodowymi

Sektorowe uwarunkowania marketingu MARKETING USŁUG , jego cechy to: - niematerialny charakter produktu usługowego (z reguły produkt poznaje się konsumując go) - usługi nie mogą być wytwarzane „na skład”, konsumpcja z reguły występuje równocześnie ze świadczeniem usługi, - w zasadzie nie mogą być przemieszczane w przestrzeni - usługi często są zindywidualizowane i z trudem poddają się standaryzacji - często mają charakter świadczenia osobistego, ściśle związanego z osobą konkretnego wykonawcy - szczególny kładzie się nacisk na wypracowanie korzystnego wizerunku firmy i pozyskanie zaufania potencjalnego klienta

Segmentacja, wybór rynku docelowego

Segmentacja, wybór rynku docelowego Badania marketingowe otoczenia pozwalają na segmentację rynku czyli określenie grupy nabywców danego produktu umożliwiające wyznaczenie obszaru działań przedsiębiorstwa, wybór rynku docelowego, oraz określenie potrzeb potencjalnych konsumentów. Stosuje się różne kryteria podziału rynku pozwalające przeprowadzić selekcje potencjalnych konsumentów np.: - cechy geograficzne – podział na regiony, państwa itp., - cechy demograficzne – ze względu na płeć, wiek, wykształcenie itp., - cechy psychograficzne - ze względu na preferowany styl życia, osobowość itp., - cechy behawioralne – ze względu na indywidualne odczucia podczas zakupu.

Segmentacja, wybór rynku docelowego W zależności od wyników segmentacji stosuje się różne strategie: 1. działanie nie zróżnicowane stosuje się jeśli wystarcza oferowanie jednego produktu całemu rynkowi. 2. działanie zróżnicowane pozwala na działanie firmy w wielu segmentach, ale z różnymi programami dla poszczególnych segmentów. 3. działanie skoncentrowane, które jest wariantem koncepcji działania zróżnicowanego, a polega na zastosowaniu tych samych instrumentów marketingowych do różnych segmentów rynku.

Bibliografia Dietl J. Marketing. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 1985 Kramer T. Podstawy marketingu. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 1995 http://www.hanson.pl http://www.marketing.edu.pl/