Finansowanie doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wnioski dotyczące przyznawania nauczycielom nagród i odznaczeń 1 Lublin, r.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Kształcenie zawodowe (zmiany w prawie oświatowym)
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Programy nauczania.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Sześciolatek idzie do szkoły
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Konferencja Uwarunkowania prawne pracy dyrektora i nauczyciela wobec zmieniającej się rzeczywistości oświatowej pod patronatem.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Konferencja dla Dyrektorów
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Finansowanie programu
Projekt edukacyjny w gimnazjum
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Arkusze organizacji pracy szkoły
PROPOZYCJA ZMIAN OPŁAT
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
AGH: Sprawy pracownicze
Wykorzystanie środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli w Szkole Podstawowej w Dobczynie Szkoła Podstawowa w Dobczynie to mała wiejska.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finansowanie zadań oświatowych
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Harmonogram Rekrutacji 2019/2020
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Opiniowanie zmian do arkuszy organizacji
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Rekrutacja do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020 m.st. Warszawa | 11 II 2019 r.
Wspomaganie pracy szkół
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

Finansowanie doskonalenia nauczycieli

Rozdział 7a ustawy Karta Nauczyciela Finansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli

Art. 70a.   1.   W budżetach organów prowadzących szkoły  wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego - w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, z zastrzeżeniem ust. 2. /.../ 2a. Podziału środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się po zasięgnięciu opinii związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.

3.   W budżetach wojewodów wyodrębnia się środki na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego  nauczycieli, w łącznej wysokości 5 000 średnich wynagrodzeń nauczyciela stażysty.

Art. 31 ust. 1 pkt 6 c ustawy o systemie oświaty: Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa, a w szczególności opracowuje programy wykorzystania środków na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli, wyodrębnionych w budżecie wojewody, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych, reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego.

Rozporządzenie MENiS z dnia 29 marca 2002 r Rozporządzenie MENiS z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz. U. z 2002 r., Nr 46, poz. 430 ze zm.)

10 listopada 2015 r. ukazało się rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli (Dz. U. z 2015r., poz. 1973) Przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016r.

Zgodnie z nowym brzmieniem §1 wymienionego wyżej rozporządzenia, w kolejnym roku budżetowym podział środków na wspieranie na obszarze województwa doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych województw dokonywany będzie przez Ministra Edukacji Narodowej, biorąc pod uwagę liczbę nauczycieli zatrudnionych w poszczególnych województwach, wynikającą z danych systemu informacji oświatowej.

Według nowych zapisów (§ 2 ust Według nowych zapisów  (§ 2 ust. 1) środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli mogą być przeznaczone na: organizację i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli, organizację i prowadzenie: - wspomagania szkół i placówek, - sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze,

organizację i prowadzenie szkoleń, warsztatów metodycznych i przedmiotowych, seminariów, konferencji szkoleniowych oraz innych form doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, przygotowanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych.

Potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub przedszkola, określane przez dyrektorów placówek, mają uwzględniać (§ 6 ust. 1): wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wynikające z nich wnioski, wyniki odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego,

zadania związane z realizacją podstawy programowej, wymagania wobec szkół i placówek, wnioski nauczycieli o dofinansowanie form doskonalenia zawodowego, o których mowa w §2 ust. 2 cytowanego rozporządzenia.

Zgodnie z zapisem (§ 6 ust Zgodnie z zapisem (§ 6 ust. 2) Dyrektorzy szkół i placówek, do dnia 30 listopada danego roku, składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w następnym roku budżetowym uwzględniające przedstawione powyżej potrzeby.

Ze środków, o których mowa w ust Ze środków, o których mowa w ust. 1, dofinansowuje się również w części lub w całości: opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli, opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.

Rola organu prowadzącego

Organ prowadzący, planując dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na każdy rok budżetowy, będzie brał pod uwagę nie tylko wnioski dyrektorów szkół i placówek, ale również wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, czy egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminu maturalnego, wyniki ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wynikające z nich wnioski, a także podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, ustalone przez MEN (§ 6 ust. 3)

W nowym rozporządzeniu uchylono §5 rozporządzenia MENiS z dnia 29 marca 2002r. a zatem przepis, który wskazywał dodatkowe kryteria uwzględniane przy podziale środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, m.in. kwalifikacje nauczyciela oraz zgłaszane przez nauczycieli potrzeby w zakresie ich uzupełniania i podnoszenia.