„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Obowiązek szkolny w krajach UE
Czym w takim razie nasze dzieci różnią się od innych ?
Wątpliwości: Sami rozpoczynaliśmy naukę w wieku siedmiu lat. Trudna decyzja rodzica czy dziecka? Boimy się zmian, nawet jeśli są to zmiany na lepsze? Przygotowanie emocjonalne dziecka? Zapewnienie bezpieczeństwa?
Podstawa programowa Nowa podstawa programowa poświęca szczególną uwagę kształceniu dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Edukacja najmłodszych uczniów splata naukę z zabawą, by w łagodny sposób wprowadzić dzieci sześcioletnie w świat szkoły.
Zaplanowano: płynny start szkolny dla każdego dziecka, ciągłość procesu edukacji, łagodne przejście od metodyki przedszkolnej do szkolnej, opiekę świetlicową jak w przedszkolu.
Innowacyjność Nowa podstawa programowa: zwraca uwagę na trzy aspekty edukacji: -zdobywanie wiedzy, -rozwijanie umiejętności, -kształtowanie umiejętności sprzyjających uczeniu się. kładzie nacisk na praktyczne umiejętności, przedstawia wymagania w języku efektów kształcenia.
Co się dzieje obecnie? Zadaniem nauczycieli przedszkoli i klas zerowych jest ukształtowanie u dzieci gotowości do opanowania umiejętności czytania i pisania. Na tej podstawie można stwierdzić, iż pięciolatki kończące przedszkole lub klasy zerowe są przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Jakie będą początki? W początkowych miesiącach nauki w klasie I kontynuowany jest rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania i pisania. Na początku klasy I uczeń nie musi umieć pisać, czytać – ma być gotowy do podjęcia nauki czytania i pisania.
Jakie będą początki? Dopiero uczeń kończący klasę I: zna wszystkie litery alfabetu, czyta, pisze, rozumie proste i krótkie teksty, przepisuje, pisze z pamięci, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma ( nie musi znać jeszcze zasad ortografii), posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, na tym etapie uczeń interesuje się książką.
Wnioski: Nowe wymagania po klasie I są zbliżone do tych, które dotąd były w ostatnim roku przedszkola lub „zerówki”. Klasa I kontynuuje treści zapisane w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
W pierwszych miesiącach nauki w klasie I w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju tych czynności umysłowych, które są ważne dla uczenia się. Sprzyjają temu specjalnie dobrane zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci operują różnymi przedmiotami.
Jak dotrzeć do każdego dziecka? Istotnym zadaniem szkoły jest realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwości uczenia się. Podręczniki oraz pakiety edukacyjne są w sposób przemyślany i przyjazny przygotowane dla dzieci sześcioletnich. Każde dziecko będzie z nich bez problemu korzystało.
Oferta szkoły: bezpieczeństwo i opieka nad dziećmi podczas pobytu na terenie szkoły, świetlice szkolne czynne do późnych godzin popołudniowych, czas na wspólne zjedzenie posiłku z wychowawcą, możliwość zakupu obiadów, zajęcia sportowe w sali gimnastycznej, sale dostosowane do nauki i zabawy, możliwość korzystania z sal komputerowych, zajęcia dodatkowe dla wszystkich chętnych dzieci.
Rok szkolny 2014/2015 W roku 2014 w szkołach podstawowych rozpoczną naukę dwa roczniki dzieci. Będzie to skutkowało dużą ilością uczniów w klasach I. W późniejszym okresie konsekwencje takiego wyboru będą odczuwalne w kolejnych etapach edukacyjnych oraz na rynku pracy.
Nabór dzieci do klas I zameldowanych w Ostrowie Wielkopolskim Rok szkolny 2012/2013 - 633 Rok szkolny 2013/2014 – 625 Rok szkolny 2014/2015 – 1449 Rok szkolny 2015/2016 – 805
Dziękujemy za uwagę.