INTERMENTORING Model wymiany doświadczeń i umiejętności w organizacjach pomiędzy pracownikami w wieku 50+ i -35.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
„Na dobry początek – staż”
RAPORT.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Metody utrzymania aktywności zawodowej pracowników w grupie wiekowej 50+ Monika Hibner Łódź, dn r. Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską.
Działania „Integracji” wspierające pracodawców i osoby niepełnosprawne – Łukasz Strączek dyrektor Centrum Integracja w Katowicach Katowice,
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
WISE Women Integration and Skills for Entrepreneurship Warsztaty 30 czerwca 2006 Katarzyna Doliwa - OPI.
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Ewa Dasler, Katarzyna Wilkowska
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Projekt pt. współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Lider: Partner nr 1: Partner nr 2: Lider: Partner nr 1: Partner nr 2: Prezentacja projektu: A ONI ?– aktywizacja osób niepełnosprawnych ruchowo Elżbieta.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
WMII 2 COMMUNITY – WYDZIAŁ OTWARTY NA WSPÓŁPRACĘ Z OTOCZENIEM prof. UAM dr hab. Marek Wisła.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
AKADEMIA KOMPETENCJI OSÓB 50+
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Dualne kształcenie zawodowe
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

INTERMENTORING Model wymiany doświadczeń i umiejętności w organizacjach pomiędzy pracownikami w wieku 50+ i -35

Czego dotyczy nasz projekt INTERMENTORING czyli model wprowadzania zmian w organizacji poprawiający umiejętności pracowników w wieku 50+ z zakresu nowych technologii poprawiający relacje międzypokoleniowe umożliwiający transfer wiedzy z zakresu nowych technologii doświadczenia życiowego pomiędzy pracownikami starszymi i młodszymi wiekiem przygotowujący pracowników w wieku 50+ i młodych pracowników (-35) do aktywnego inicjowania i wcielania w życie zmian w organizacjach (zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji)

W organizacjach występują trójkąty przedstawicieli – tzw W organizacjach występują trójkąty przedstawicieli – tzw. „mikrośrodowiska” Przedstawiciele kadry kierowniczej (KK) Pracownicy w wieku powyżej 50 lat (50+) Pracownicy w wieku mniej niż 35 lat (-35)

Dlaczego INTERMENTORING jest potrzebny na rynku pracy Oś problemu Podejście do zmian w organizacji w tym zmian technologicznych Pracownicy w wieku 50+ nie nadążają za zmianami opierają się zmianom w obawie przed utratą pracy Młodzi pracownicy -35 są aktywni chcą zmian i wybicia się

Co zmienia na korzyść INTERMENTORING Pracownicy w wieku -35 jako „mentorzy technologiczni” dla pracowników w wieku 50+ (np. w umiejętnościach teleinformatycznych – IT) Pracownicy w wieku 50+ jako „mentorzy organizacyjni” dla pracowników młodszych stażem i doświadczeniem

Czym jest INTERMENTORING Dodatkowo metodologia dotycząca praktycznego wdrożenia projektu

INTERMENTORING w teorii (1) Raport „Uwarunkowania organizacyjne i psychologiczne Intermentoringu dla utrzymania osób 50+ na rynku pracy” stanowi podstawę opracowania modelu. Cele raportu: zbadanie zależności pomiędzy przynależnością pokoleniową a znajomością technik teleinformatycznych, określenie obszarów, w obrębie których tworzą się napięcia, konflikty, izolacja między generacjami pracowników, zidentyfikowanie czynników utrudniających adaptację pracowników w wieku 50+ do zmian technologicznych w organizacji. Wyniki raportu służą wspieraniu aktywności zawodowej osób po 50 roku życia i zatrzymaniu możliwie największej części tej populacji na rynku pracy. W ramach projektu przeprowadzono: badania społeczne (ankietowe), psychologiczne (testowe), eksperymenty interpersonalne. Badaniami objęto grupy pracowników do 35 roku życia, pracowników po 50 roku życia oraz menadżerów (bez względu na wiek) łącznie 300 osób.

INTERMENTORING w teorii (2) Wyniki raportu umiejętność obsługi komputera posiada znacznie więcej pracowników młodych (poniżej 35 roku życia) niż pracowników starszych (powyżej 50 roku życia), pracownicy -35 deklarują większą chęć podnoszenia poziomu wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, pracownicy -35 są zdecydowanie bardziej otwarci na zmiany niż pracownicy 50+, pracownicy 50+ wskazują na potrzebę podniesienie swojej samooceny, jako jeden z głównych powodów uzyskania większych umiejętności IT, wzajemne postrzeganie generacji, silnych i słabych stron jest w wielu ocenach zbieżne.

INTERMENTORING w teorii (3) Wyniki raportu pracownicy -35 są bardziej krytyczni wobec przeciwnej generacji, izolują się we własnej grupie wiekowej, pracownicy 50+ mają możliwość i potrzebę zbliżenia i wspierania młodszych kolegów, integracja międzypokoleniowa, podniesienie umiejętności psychospołecznych rozwiązuje problemy barier i uprzedzeń pomiędzy generacjami, otwiera możliwości wzajemnego uczenia się, raport przedstawia dwanaście wnikliwych argumentów na rzecz utrzymania zatrudnienia osób w wieku 50+, które wynikają z badań testowych. Wśród nich argument „buforowej” roli w organizacji pięćdziesięciolatków (pomiędzy pracownikami młodymi a menadżerami).

INTERMENTORING w teorii (4) Adresaci raportu politycy (wpływający na kształtowanie rynku pracy na poziomie ustawowym), agendy rządowe (tworzący narzędzia wykonawcze dla strategii państwa i polityki zatrudnienia), szkoleniowcy (szkolący zatrudnionych), pracodawcy (bezpośrednio realizujący politykę zatrudnienia, zarządzając zasobami ludzkimi, decydujący o obecności w organizacji osób po pięćdziesiątym roku życia). Raport prezentuje problemy i perspektywy demograficzne na światowych rynkach pracy (poziom gospodarki krajowej i europejskiej), motywuje do wzbogacania narzędzi zarządzania wiekiem, w tym także wprowadzania INTERMENTORINGU.

INTERMENTORING w praktyce (1) Diagnoza organizacji (dostosowanie programu warsztatów). Weekendowe warsztaty wyjazdowe z noclegami dla pracowników 50+ i -35 dot. zagadnień z zakresu umiejętności psychospołecznych, budowania relacji nauczyciel – uczeń niezależnie od wieku obydwu stron. Równoległe weekendowe warsztaty wyjazdowe dla menadżerów dot. zagadnień z zakresu zarządzania zespołem pracowniczym zróżnicowanym wiekiem.

INTERMENTORING w praktyce (2) Weekendowe warsztaty dla pracowników -35 z zakresu podejścia i sposobów nauki pracowników 50+ zagadnień z zakresu uniwersalnych umiejętności IT. Kontynuacja warsztatów dla pracowników 50+ z zakresu umiejętności psychospołecznych. Wspólne weekendowe warsztaty dla pracowników -35 i 50+. Praktyczne zainicjowanie przekazywania wiedzy dot. uniwersalnych umiejętności IT przez pracowników -35 ich starszym kolegom / koleżankom 50+. INTERMENTORING może być wdrażany zarówno w administracji, jak i biznesie oraz NGO.

W jakich organizacjach testuje się/wdraża INTERMENTORING 6 instytucji (samorząd terytorialny, spółki z udziałami miast), 6 dużych i średnich firm (branża budowlana, paliwowa, nieruchomości), 15 małych firm (branża budowlana, handlowa, metalowa, szkoleniowa, spożywcza i in.), 2 organizacje z otoczenia biznesu. Łącznie 29 organizacji różnej wielkości, 219 osób. Program jest bardzo wysoko oceniany przez jego uczestników.

Kadra trenerska wdrażająca INTERMENTORING Polskie Stowarzyszenie Psychologów Praktyków Osoby praktykujące w zawodzie psychologa, psychoterapeuty i trenera umiejętności psychospołecznych Nie teoria i akademizm Praktyka i dobre podejście Wieloletnie doświadczenie trenerskie Szkolenia, warsztaty dla MSP, dużych firm, organizacji publicznych (certyfikowane i zindywidualizowane) Politechnika Śląska, Centrum Nowoczesnych Technologii – ludzie z zakresu IT Nie informatycy, praktycy w zakresie przekazywania wiedzy Bez hermetycznego języka i standardowych metod (np. sucha obsługa konkretnego programu) Przykładowa część zespołu zaangażowana w konstrukcję Modelu (psycholodzy) prof. Katarzyna Popiołek mgr Haralambos Arvanitidis mgr Bożena Boruta-Gojny mgr Elżbieta Kurzej mgr Małgorzata Mączka mgr Renata Rosa-Chłobowska

Centrum Zarządzania Projektem Dziękuję za uwagę! Centrum Zarządzania Projektem Żorska Izba Gospodarcza 44-240 Żory, Al. Wojska Polskiego 4 tel. 0 32 43 40 306 tel./fax 0 32 43 52 729 tel./fax 0 32 47 57 269 www.equal.zory.pl biuro@equal.zory.pl www.zorig.zory.pl biuro@zorig.zory.pl