Opracowała: Jolanta Wasilewska Tutoring jako nowa, spersonalizowana metoda wspomagania wychowawczej funkcji rodziny. Opracowała: Jolanta Wasilewska
Czym jest Tutoring? Kim jest Tutor?
Kto to jest Tutor? Tutor to inaczej opiekun, mentor, mistrz Tutor jest specjalistą w danym obszarze, którym się zajmuje i wie jak się w nim poruszać i odnieść sukces. Celem tutora jest rozwinięcie potencjału podopiecznego zarówno pod względem intelektualnym jak i osobowościowym. Tutor pyta, inspiruje, czasem radzi. Dzieli się swoim warsztatem. Dba o rozwój osobisty.
Rodzaje Tutoringu Tutoring naukowy Tutoring rozwojowy Rozwój talentów oraz praca nad celem, określonym na początku spotkań. Tutoring rozwojowy Praca nad ogólnym rozwojem podopiecznego, znalezieniem jego silnych stron, zainteresowań i ich rozwój. Tutoring rodzinny Współpraca z rodzicami dziecka nad jego rozwojem.
Proces metody Nauczyciele - rodzice Spotkania nauczyciela z rodzicami przynajmniej 2 razy w roku: 1. Na początku roku w celu: - poznania dziecka poprzez wymianę informacji - ustalenia celów współpracy (celów rozwojowych w odniesieniu do dziecka) 2. Koniec roku omówienie efektów dotychczasowej pracy sformułowanie wniosków do dalszej pracy W międzyczasie krótka wymiana informacji na temat podejmowanych działań (monitoring procesu)
Proces metody 1. Poznanie ucznia, zbudowanie dobrych relacji, stawianie diagnozy 2. Określenie celów rozwojowych, zaplanowanie rozwoju 3. Realizacja planu 4. Monitorowanie działań ucznia i motywowanie 5. Ocena rezultatów i ewaluacja
Narzędzia coachingowe wykorzystywane w tutoringu Siatka celów Chcę Nie chcę Ma Nie ma
Holistyczne pojęcie człowieka Holistyczne pojęcie człowieka zakłada równomierny rozwój zarówno: ciała, umysłu i emocji (ducha).
Narzędzia coachingowe w tutoringu Określenie celów za pomocą metody SMART S (Specyfik) specyficzny, konkretny M-(Measurable) mierzalny A-(Achievable) osiągalny R – (Relevant) odpowiedni dla mnie T- (Time dimensioned)- osadzony w czasie
Narzędzia wykorzystywane w tutoringu rodzinnym Metoda GROW Goal - cel Reality - gdzie jesteśmy, jakie posiadamy zasoby, na czym bazujemy Options - jak możemy dojść do tego celu What next? – działanie tzn. ustal plan, zrób pierwszy krok
Talenty wg Instytutu Gallupa Aktywator Analityk Bliskość Bezstronność Czar Dyscyplina Dowodzenie Elastyczność Empatia Indywidualizacja Intelekt Integrator Komunikatywność Kontekst Maksymalista Naprawianie Odpowiedzialność Optymista Odkrywczość Organizator Osiąganie Poważanie Pryncypialność Rywalizacja Rozwaga Rozwijanie innych Strateg Uczenie się Ukierunkowanie Wizjoner Wiara w siebie Współzależność Zgodność Zbieranie
Jak przygotować dzieci do życia w przyszłości? „Szukamy zdolnych do nieschematycznego myślenia, którzy potrafią selekcjonować wiedzę, pracować w zespole. Uczciwych i odważnych” Andrzej Klesyk prezes PZU Gazeta Wyborcza 2012 r.
Jakie umiejętności rozwijać u dzieci. „Innowacyjne myślenie, kreatywność, talenty manualne, cierpliwość, dokładność, zdolność samodzielnego planowania działań, umiejętność formułowania ważnych pytań, talenty artystyczne czy kompetencje społeczne są w obecnym systemie edukacji pomijane.” Marzena Żylińska „Neurodydaktyka”
Tutoring rodzinny - zalety Lepsze poznanie dziecka poprzez wymianę informacji między rodzicami i nauczycielami. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych. Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców. Nawiązanie dobrych relacji z rodzicami. Rozwój dziecka zgodnie z holistycznym (całościowym) podejściem do człowieka. Praca nastawiona na wzmacnianie mocnych stron a minimalizowanie słabych. Podniesienie prestiżu nauczyciela
„Ojcu zawdzięczam to, że żyję, mojemu nauczycielowi to, że żyję dobrze” Aleksander Wielki
IV Ogólnopolski Kongres Tutoringu 2-3 czerwca 2017 r. Warszawa
Bibliografia D. Clifton, M.Buckingham- Teraz odkryj swoje silne strony, MT Biznes Warszawa 2013 2. I. Majewska- Opiełka- Logodydaktyka. Droga rozwoju. – GWP Sopot 2014 3. K. Robinson- Uchwycić żywioł, Element, Kraków 2011 4. M.Buckingham- Wykorzystaj swoje silne strony, MT Biznes , Warszawa 2010 5. M.E.P. Seligman – Pełnia życia, Media Rodzina, Poznań 2011 6. M.Gladwell- Poza schematem, Wydawnictwo Znak, Kraków 2010 P. Czekierda, B.Fingas, M. Szala- Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2015 8. V.E. Frankl- Człowiek w poszukiwaniu sensu, Czarna Owca, Warszawa 2014
Dziękuję za uwagę Jolanta Wasilewska jolanta.m.wasilewska@gmail.com www.facebook.com/LepszaStronaEdukacji/