Co to jest spacer edukacyjny?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest spacer edukacyjny?
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Propozycja programowa „Mam szczerą wolę…” Ruch harcerski musi się rozwijać i rosnąć nie tylko wszerz, przez pozyskiwanie nowych zwolenników, ale i w głąb.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Jak projektować doświadczenia w klasie, żeby nauka była zabawą, a materiał wymagany w podstawie programowej był realizowany w formie gry?
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa II odejmowanie 1 godz. lekcyjna.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
System edukacji w Polsce
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2015/2016 Raport przeznaczony dla dyrekcji, rady pedagogicznej, rodziców i uczniów szkoły.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Sześciolatek idzie do szkoły
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Program eTwinning Planowanie projektów
Chcę więcej, mogę lepiej
NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Sześciolatek idzie do szkoły
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Szkoła Promująca Zdrowie
TRZECIE spotkanie Zespołu
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
„Prawdziwy nauczyciel powinien być zawsze
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zgłoszenie do konkursu
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
* Szkolenie personelu Tutaj wpisz temat *
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania 23-25 stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY

Co to jest spacer edukacyjny? Jaki cel realizuje? Spacer to narzędzie pozwalające na poznanie szkoły i działających w nich schematów uczenia się i nauczania. Na podstawie zaobserwowanych wzorców uczestnicy, nauczyciele danej szkoły, określają obszary, które są na dobrym poziomie, a także te, które wymagają dalszej pracy. Spacer jest narzędziem, które wyznacza kierunek rozwoju danej szkoły. Nagłowek niezbyt udany …

Cztery etapy spaceru – kroki : Wspólne identyfikowanie problemu przez Radę Pedagogiczną. Wyznaczenie zespołu spacerującego i zaplanowanie spaceru. Spacer i zebranie „wzorców”, standardów pracy w szkole. Wspólne omówienie wniosków i zaplanowanie dalszej pracy. UWAGA! Spacer nie służy ocenie, lecz jest wspólnym uczeniem się z korzyścią dla placówki. Nagłowek niezbyt udany …

Przykład dobrej praktyki… Szkoła Podstawowa nr 2 w Świętochłowicach Rok szkolny 2012/2013 Cel obserwacji: Strategia I Sprawdzenie pracy z celami i nacobezu: podawanie, monitorowanie i podsumowanie celów/nacobezu na lekcji

4/7 N umieściło cele/nacobezu w widocznym miejscu /całe zajęcia/, Tendencje/standardy pracy w szkole: 7/7 N podało cele/nacobezu do lekcji /zapis na tablicy, tablicy multimedialnej, w zeszycie, podanie ustne/, 4/7 N umieściło cele/nacobezu w widocznym miejscu /całe zajęcia/, 4/7 N wyjaśniło wagę realizowanych treści i umiejętności, 4/7 N sprawdziło, co uczniowie już wiedzą w związku z nowym tematem, odwoływał się do ich wcześniejszej wiedzy, 4/7 N odwoływało się do celów/nacobezu na poszczególnych etapach pracy uczniów 7/7 N dobrało aktywności, formy pracy i zadań, które wspierały osiąganie przez uczniów określonych w nacobezu umiejętności 4/7 N podsumowało zajęcia w odniesieniu do celów/ncb razem z uczniami /różne formy/, 3/7 lekcji zostało podsumowanych przez N.

Wniosek ogólny ze spaceru: W konsekwencji Uczniowie: zapytani wiedzą jaki jest związek aktualnej lekcji z wcześniejszymi treściami, w 4/7 klasach zapytani na początku zajęć potrafią powiedzieć jaki jest cel lekcji, w 3/7 klasach angażują się w proponowane formy aktywności na zajęciach, w 7/7 klasach reagują na ćwiczenia w sposób wskazujący, że większość z nich rozumie treści oraz rozwija umiejętności, w 4/7 klasach w różnej formie podsumowują na zakończenie lekcji cele/ncb, w 4/7 klasach Wniosek ogólny ze spaceru: Praca nad monitorowaniem realizacji celów/ncb w czasie 45 minut każdej lekcji na każdym przedmiocie. maj 2013

Działania podjęte po spacerze W roku szkolnym 2013/2014: Wszyscy nauczyciele w szkole są zobowiązani do pracy z celami i nacobezu na swoich zajęciach. W ramach przypomnienia odbyło się wewnętrzne szkolenie dla RP /WDN/ nt. praktycznego zastosowania strategii I. W ramach monitorowania efektów wdrażania strategii odbył się warsztat przygotowujący szkołę do panelu RUN. Jednym z celów było przećwiczenie procedury spaceru edukacyjnego w warunkach szkoleniowych. Szkoła zaplanowała kolejne spacery. Powstała kolejna grupa Pomocnych Przyjaciół. Aktualnie jej członkowie pracują nad strategią I /cele i nacobezu/, co jest spójne z ogólnym kierunkiem pracy w szkole. styczeń 2014

Co idzie dobrze i co jest trudne w spacerze – doświadczenia szkół … Udaje się: Planowanie - określenie, co będziemy obserwować i co w związku z tym spodziewamy się zobaczyć /określenie dowodów po stronie nauczycieli i uczniów/. Wejście do klas, zebranie i omówienie wyników spaceru.   Jest trudne: Po spacerze - formułowanie wzorców w szkole /określenie jak jest/. Analiza wzorców i wyciągnięcie wniosków do dalszych działań /co działa, co jest do zmiany/. Dalsze kroki - projektowanie i monitorowanie działań w oparciu o wnioski /opracowanie konkretnych propozycji do realizacji, wyznaczenie terminów na ich realizację i sprawdzenie skuteczności.