International Management Services Sp. z o.o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Związku Miast Polskich
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Strategia działania KZK GOP na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Transport we Wrocławiu
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
D ORADZTWO B IZNESOWE Kilka uwag o kształtowaniu projektów wspieranych przez UE Jan Friedberg, Dyrektor, Zespół Projektów Infrastrukturalnych.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Szczecińska Kolej Metropolitalna
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zakopane 25 października 2018
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

International Management Services Sp. z o.o. Miasto Zakopane Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030 Jan Friedberg Prezentacja na VIII Międzynarodowe Forum Górskie - Zakopane, 24-25 XI 2016

Cele polityki miasta Usprawnienie funkcjonowania miasta jako znaczącego ośrodka turystycznego i kulturalnego Poprawa stanu środowiska, zwłaszcza organicznie niskiej emisji pochodzenia motoryzacyjnego Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu miejskiego Aktywizacja nowych form przemieszczania się (pieszo, rower, transport zbiorowy) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Cele polityki miasta Usprawnienie funkcjonowania miasta jako znaczącego ośrodka turystycznego i kulturalnego Poprawa stanu środowiska, zwłaszcza organicznie niskiej emisji pochodzenia motoryzacyjnego Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu miejskiego Aktywizacja nowych form przemieszczania się (pieszo, rower, transport zbiorowy) Diagnoza: Permanentny stan zatłoczenia (drogi, parkingi) w sezonach letnim i zimowym wpływa niekorzystnie na poziom ekonomiczny i społeczny oraz ofertę miasta Stagnacja ilościowa ruchu turystycznego Utrudniony dostęp do miasta, zwłaszcza drogą, niska jakość oferty kolejowej Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Kierunki działania Organizacja transportu zbiorowego: dostarczenie atrakcyjnej i wysokiej jakości usługi dla przybyszów i mieszkańców dla zrównoważenia transportu Inwestycje: punktowe inwestycje drogowe oraz aranżacja węzłów sieci transportowej Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Kierunki działania Organizacja transportu zbiorowego: dostarczenie atrakcyjnej i wysokiej jakości usługi dla przybyszów i mieszkańców dla zrównoważenia transportu Inwestycje: punktowe inwestycje drogowe oraz aranżacja węzłów sieci transportowej Uwarunkowania: Zdolność do współpracy różnych „aktorów” – w obrębie miasta, subregionu i szerzej (województwo, kolej) Zorientowanie na klienta / pasażera Aktywna promocja nowego podejścia (informacja, wyjaśnianie, przekonywanie, pokazywanie wzorców) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Cel i założenia opracowania Planu Celem Planu jest realizacja zadań strategicznych rozwoju miasta i jego partnerów Zadaniem Planu jest: zdefiniowanie szczegółowych celów, nakreślenie uwarunkowań i tła rozwoju transportu zbiorowego jako funkcji miejskiej, oraz określenie zasad i kierunków rozwoju systemu i zarządzania nim Plan jest aktem prawa lokalnego, wiążącym w zakresie usług lokalnego transportu miejskiego, organizowanego przez samorząd miasta i jego partnerów. Prawo nakłada obowiązek opracowania planu w większych gminach jeśli udzielane są ulgi ustawowe i organizowane zamówienia publiczne na usługi przewozowe Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Zastrzeżenie: Zakres Planu obejmuje głównie: zasady organizacji pracy systemu, standardy usług przewozowych, zasady finansowania, organizację zarządzania systemem transportu zbiorowego, głownie publicznego. Plan uwzględnia prywatne komercyjne usługi przewozowe jako okoliczność działania systemu publicznego. Plan nie przesądza programu inwestycyjnego – przyjmuje decyzje podejmowane w innym trybie jako okoliczność / uwarunkowanie Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Zrównoważony system transportowy Zrównoważony system transportowy to taki, który: zapewnia dostępność celów komunikacyjnych w sposób bezpieczny, niezagrażający zdrowiu ludzi i środowisku w sposób równy dla obecnej i następnych generacji; pozwala funkcjonować efektywnie, oferować możliwość wyboru środka transportowego i podtrzymać gospodarkę oraz rozwój regionalny; ogranicza emisje i odpady w ramach możliwości zaabsorbowania ich przez ziemię, zużywa odnawialne zasoby w ilościach możliwych do ich odtworzenia, zużywa nieodnawialne zasoby w ilościach możliwych do ich zastąpienia przez odnawialne substytuty, przy minimalizowaniu zajęcia terenu i hałasu (Biała Księga: Europejska polityka transportowa do 2010 r.: czas na decyzje, Komisja Europejska, 2001) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Instrumenty zrównoważenia systemu Zasada zrównoważenia jest możliwa tylko przez rozwój transportu zbiorowego wobec indywidualnego Efektem ma być zmniejszenie pracy przewozowej pojazdów i poprawa płynności ruchu i skrócenie czasów podróży Czyli rozwój systemu wymaga odpowiedniej równowagi w inwestowaniu, oraz zarządzaniu i sterowaniu ruchem Polega to na tym, że każdy pasażer z samochodu w autobusie pozwala na oszczędzenie miejsca w terenie i zmniejszenie obciążenia środowiska. Miarami zrównoważenia są: (a) parametry dostępności, (b) poziomu swobody ruchu na drogach oraz (c) oddziaływania na otoczenie (w tym mierzonej transportochłonnością) (d) proporcje podziału ruchu na zbiorowy i indywidualny Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Metodyka opracowania planu Podejście systemowe: diagnoza prognoza synteza Plan W ramach diagnozy przeprowadzono badania mieszkańców (KBR 2015/16) co do mobilności i preferencji korzystania z poszczególnych środków transportu i opracowano prognozę popytu Zbadano warunki przyszłego systemu transportu miasta na podstawie planów inwestycyjnych i wyników analiz popytu Podstawą ustaleń Planu (syntezy) jest model ekonometryczny, opisujący relacje potencjału demograficznego, społecznego i ekonomicznego (popytu) i usług transportu (podaży) Drugą przesłanką Planu są uwarunkowania i tendencje w polityce transportowej (regionalnej, krajowej, unijnej), a także uwzględnienie silnych związków z poziomem krajowym, wojewódzkim i sąsiednimi powiatami i gminami Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Zakres ewolucji systemu transportu zbiorowego realizacje nowych elementów infrastruktury –węzłów sieci - dwa projekty, • nowy środek przewozowy – wahadło kolejowe – jeden projekt, zarządzany poza jurysdykcja miasta, na podstawie porozumienia • uzupełnienie tych przewozów przez autobusowe (miejskie) na kierunkach o dużym natężeniu ruchu pasażerów, z ominięciem ścisłego centrum, oraz linie dowozowe do sieci kolejowej • realizacje dalszych węzłów integracyjnych, poza Zakopanem a także: • wprowadzenie uspokojenia ruchu w centrum z ograniczeniem parkowania i dostępu samochodem Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Ustalenia Planu - Cele Instrumenty wdrażania Planu pozwalają na osiągnięcie celu strategicznego miasta: „Zapewnienie zwiększenia dostępności komunikacyjnej miasta i jego części w warunkach miasta – kurortu i centrum turystyki popularnej i kwalifikowanej, letniej i zimowej, poprzez przebudowę i rozbudowę układu drogowego, rozwój transportu zbiorowego oraz ruchu rowerowego i pieszego przy ograniczeniu uciążliwości wywołanych ruchem”, poprzez: i. zintegrowanie obsługi kolejowej, autobusowej i samochodowej, stworzenie sprawnego układu komunikacyjnego miasta, w tym głównie: ograniczenie ruchu samochodowego w strefie śródmiejskiej, udostępnienie centrum poprzez komunikację zbiorową, rowerową i pieszą; politykę parkingową ze strefowaniem parkowania w warunkach największych fal przybyszów, wprowadzenia reguł ustanawiania podaży miejsc parkingowych w obrąbie zabudowy mieszkaniowej i usługowo – handlowej (tzw. normatyw parkingowy). Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Schemat subregionalny Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Tabela celów i wskaźników Planu Cel operacyjny Cele cząstkowe Zadania Środki realizacji zadań Wskaźniki osiągania celów Osiągnięcie stanu zrównoważo -nego transportu, poprzez poprawę obsługi transporto- wej miasta, zmniejszenie zatłoczenia i poprawę dostępności dla mieszkań- ców i przybyszów Zwiększenie udziału przewozów transportem zbiorowym Skrócenie czasów przejazdu w transporcie zbiorowym Zmniejszenie zatłoczenia w ruchu drogowym Zmniejszenie transportochłon- ności na terenie miasta z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych Rozbudowa infrastruktury sieciowej transportu zbiorowego (przystanki, węzły) Unowocześnie- nie taboru Rozwój organizacji przewozów transportem zbiorowym (integracja i koordynacja przewozów) Integracja transportu zbiorowego w mieście i subregionie Uruchomienie nowych połączeń w transporcie zbiorowym, w tym transportu publicznego (miejskiego) Inwestycje w urządzenia sieciowe oraz wyposażenie sieci Inwestycje w tabor niskoemisyjny Zmiany organizacji ruchu z nadaniem priorytetów dla transportu zbiorowego Restrykcyjna polityka parkingowa w centrum miasta Współpraca subregionalna i współdziałanie z przewoźnikami Zwiększenie udziału transportu zbiorowego (w tym głównie kolejowego) w regionalnych przewozach pasażerskich Zmniejszanie transportochłon ności w ruchu samochodowym (w efekcie – zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Główny instrument realizacji Planu Klucz planu: Znaczący rozwój transportu zbiorowego, w tym publicznego, dla umożliwienia ograniczenia ruchu samochodowego, przez: d) Rozwój komunalnego operatora transportu publicznego i wyposażenie go w tabor i inne środki sprawnego przewoźnika, z uwzględnieniem roli niezależnych i koncesjonowanych przewoźników transportu zbiorowego, e) Zmodernizowanie układu drogowego i organizacji ruchu dla nadania priorytetów transportowi zbiorowemu, f) Stworzenie zintegrowanego centrum komunikacyjnego warunkującego zwiększenie dostępności Zakopanego g) Dążenie do zintegrowanie układu miejskiego z subregionalnym, w tym wykorzystanie linii kolejowej Nowy Targ – Zakopane do odciążenia od ruchu samochodowego Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Główne przedsięwzięcia rozwojowe miasta W ramach przesądzeń Planu: 1) Rozwój komunalnego transportu zbiorowego: trzecia linia, zakup nowego taboru 2) Integracja transportu publicznego lokalnego z komercyjnym oraz przewozami kolejowymi, w tym: a) współpraca z przewoźnikami kolejowymi, b) współpraca z innymi organizatorami transportu zbiorowego 3) Aranżacja Centrum Komunikacyjnego w rejonie dworców: kolejowego i autobusowego, 4) Aranżacja nowej organizacji i obsługi ruchu turystycznego w Kuźnicach dla lepszego wykorzystania terenu oraz bezpiecznej i sprawnej obsługi pasażerów oraz jako działania towarzyszące: 5) Wzmocnienie kadry i wyposażenia komórki organizacji transportu 6) Zmiany organizacji ruchu drogowego i parkowania Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Układ publicznych linii miejskich - obecny Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Układ publicznych linii miejskich - poszerzony Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Układ komercyjnych linii miejskich – do rozwoju Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Inne przedsięwzięcia wzmacniające efekty Planu Działania na rzecz uruchomienia wahadłowego ruchu kolei regionalnej w relacji (Chabówka) – Nowy Targ – Zakopane (organizator: samorząd województwa), w tym zorganizowanie parkingów zaporowych w rejonie Nowego Targu i ew. Zakopanego 2) Dążenie do powołania wspólnego podmiotu wykonującego funkcje organizatora zintegrowanego systemu transportu zbiorowego (planowanie sieci i rozkładów jazdy, wspólna taryfa elektroniczna, zakupy taboru, w tym elektrycznego, itp.), Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Uwarunkowania zewnętrzne Główne wyzwanie do podjęcia:: Poprawa dostępności miasta, zwłaszcza na kierunku północnym, zarówno dla dojazdu turystów jak i mieszkańców subregionu (głównie do pracy i usług). DROGA: Poprawa jest możliwa na odcinku do Nowego Targu (dwie jezdnie); odcinek Nowy Targ – Zakopane punktowe modernizacje i poprawa płynności, lecz przeciążenia nie można uniknąć KOLEJ: Szansa na radykalną poprawę połączenia przez budowę nowej linii kolejowej Kraków – Szczyrzyc – Nowy Sącz / Zakopane (czas dojazdu z Krakowa ok. 90 minut) + wahadło subregionalne SAMOLOT: Lotnisko w Nowym Targu nie jest racjonalne i wykonalne (brak finansowania, konieczność subsydiowania). Niemniej poprawa drogi i kolei pozwala na lepszą dostępność lotniska Balice Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Współpraca subregionalna Wola współpracy – musi być silna Uczestnicy: powiaty, gminy, kolej, województwo Możliwe formy różnią się ryzykiem uczestników – powiatów i gmin: formy „słabe” (porozumienie, stowarzyszanie) – ryzyko opuszczenia przez uczestników forma „silna” zdecentralizowana (związek, umowa cywilna) – ryzyko konfliktów partnerów forma „silna” zcentralizowana (związek) – ryzyko konfliktów menadżerów forma „neutralna” (dobrowolne uzgodnienia doraźne) – ryzyko braku porozumienia Duże znaczenie partnerów zewnętrznych dla powiatów i gmin: Kolej – wiadomo („państwo w państwie”) – plany są! Województwo – czy subregion jest ważny (!?) – drogi (słabo) , wahadło kolejowe (jest!) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030

Oczekiwane rezultaty Planu Zmiana podziału ruchu na indywidualny i zbiorowy: Obecny udział ruchu zbiorowego około 30% Oczekiwany udział ruchu zbiorowego 50% Zmniejszenie transportochłonności (pojazdo – km) – około 20% (także redukcja emisji GHG) Założenia Planu zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Zakopanego na lata 2016 - 2030