Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Dojrzałość szkolna dziecka
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
METODA DOBREGO STARTU.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
„W CZESNA DIAGNOZA INDYWIDUALNYCH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH MAŁYCH DZIECI ORAZ WYCHOWAWCZE WSPARCIE ICH RODZICÓW – JAKO SPOSÓB NA SUKCES ŻYCIOWY.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wczesna diagnoza i stymulowanie rozwoju małych dzieci oraz wychowawcze wsparcie ich rodziców jako sposób na sukces życiowy i szkolny Jolanta Zianowicz-Szulfer - psycholog Urszula Serafin - neurologopeda 1

Rozwój mózgu Maksymalny rozwój mózgu następuje między 5. m-cem życia płodowego a 1.rokiem po urodzeniu Od momentu narodzin do ok. 3. roku życia gwałtownie wzrasta gęstość połączeń między neuronami Przez pierwsze dwa lata życia dziecka powstaje ok. 400 tys. synaps na sekundę Zwiększa się aktywność mózgu mierzona poprzez zużycie energii-poziom aktywności dorosłego człowieka mózg dziecka osiąga w wieku 2 lat, a w wieku 3 lat przewyższa go dwukrotnie Od ok. 3. roku życia rozpoczyna się stopniowy zanik nadmiarowych (nieużywanych) połączeń synaptycznych

Komunikacja językowa Język jest narzędziem poznania rzeczywistości Zasób nazw w jakimkolwiek języku jest zbiorem wiedzy o rzeczywistości - język ma naturę poznawczą Ktoś, kto nie jest w stanie tworzyć wypowiedzi w pełni zrozumiałych, łatwo docierających do odbiorcy, ma zwykle poczucie niższej wartości Taka osoba może cierpieć z tego powodu, mieć zaburzenia osobowościowe, kłopoty w kontaktach społecznych, w nauce, w pracy

Dobry start małych dzieci Wczesna diagnoza dysharmonii rozwojowych Udział w zajęciach grupowych dostosowanych do wieku życia dziecka Rezultaty wczesnych oddziaływań terapeutycznych są o wiele bardziej zadowalające niż oddziaływań rozpoczętych już po przekroczeniu okresu krytycznego, który w przypadku mowy przypada na 3. rok życia  Wsparcie specjalistyczne (psycholog, logopeda, lekarz) Współpraca z rodzicami w zakresie stymulowania rozwoju

Diagnoza psychologiczna komunikowanie się (sposoby porozumiewania się, zasób słownictwa, rozumienie poleceń, sens logiczny wypowiedzi) myślenie (przyczynowo-skutkowe, nazywanie zbiorów, liczenie, porównywanie zbiorów) lateralizacja i orientacja w schemacie ciała i przestrzeni percepcja wzrokowa (spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa, zapamiętywanie, rozróżnianie kolorów) sfera ruchowa (motoryka duża i mała) zachowania (postawy i motywacja, koncentracja uwagi, nadruchliwość, zahamowanie, radzenie sobie z niepowodzeniami) rozwój emocjonalny (współpraca w grupie, reakcje na separację od rodziców)

Stymulowanie rozwoju dzieci Dostarczanie różnorodnych bodźców Zaspokajanie ciekawości poznawczej Stwarzanie okazji do aktywności ruchowej Zachęcanie do zabaw ćwiczących sprawność manualną Wdrażanie do samodzielności Zachęcanie do zabawy z rówieśnikami Umożliwianie twórczej ekspresji Wzbogacanie słownictwa i wiedzy o najbliższym otoczeniu Rozwijanie zainteresowań

Rozwój społeczny i emocjonalny Poszerzenie kręgu osób oddziałujących na dziecko poza najbliższą rodziną Adaptacja do nowych warunków Radzenie sobie z separacją od rodziców Umiejętność dostosowania się do zasad panujących w grupie Współpraca z rówieśnikami Radzenie sobie z sukcesami i niepowodzeniami

Psychologiczne wsparcie rodziców Znacząca rola obojga rodziców (uaktywnianie ojców) Konsekwencja w oddziaływaniach na dziecko Znaczenie wszechstronnego stymulowania rozwoju Sposoby aktywnego i twórczego spędzania czasu z dzieckiem Przełamywanie stereotypów w myśleniu o wychowaniu dzieci

Nauka poprzez zabawę Wykorzystywanie do nauki naturalnych sytuacji życiowych Wybór twórczych zabawek Promowanie aktywnego stylu życia Stymulowanie rozwoju poznawczego i ruchowego Kontrolowanie czasu spędzanego przez dzieci przed telewizorem i komputerem

Znaczenie edukacji przedszkolnej Wypracowanie postawy zadaniowej i motywacji Stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za czytanie i pisanie Przygotowanie dziecka do współpracy i funkcjonowania w grupie Nauka radzenia sobie z niepowodzeniami Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych (im wcześniej, tym lepsze efekty)

SOP jako inwestycja w przyszłość Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych na najwcześniejszym etapie życia dziecka stwarza szanse na osiąganie sukcesów w szkole i dorosłym życiu

Dziękujemy za uwagę Jolanta Zianowicz-Szulfer - psycholog Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękujemy za uwagę Jolanta Zianowicz-Szulfer - psycholog Urszula Serafin - neurologopeda 12