2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
1 NOWA PERSPEKTYWA FINANSOWA PO 2013 ROKU UMOWA PARTNERSTWA NA TLE STRATEGII ROZWOJU WOJEWODZTWA WIELKOPOLSKIEGO DO 2020 ROKU NA TLE STRATEGII ROZWOJU.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Założenia Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa
Uniwersytet Medyczny im
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
SOR a aktualizacja KSRR – zmiany w prowadzeniu polityki rozwoju, w tym polityki regionalnej i lokalnej Renata Calak, Zastępca Dyrektora DSR, MR Warsztaty:
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Zapis prezentacji:

2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju Jarosław Pawłowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego I Forum Gospodarcze Podregionu Nadwiślańskiego 22 października 2010 r., Starogard Gdański

Najważniejsze zmiany w zarządzaniu rozwojem kraju Wprowadzenie perspektywy długookresowej do programowania działań rozwojowych: długookresowa strategia rozwoju kraju o horyzoncie min. 15-letnim (DSRK); Integracja wymiaru społeczno-gospodarczego i terytorialnego: wprowadzenie problematyki przestrzennej i związanej z rozwojem regionalnym do podstawowych dokumentów strategicznych (DSRK, ŚSRK); Zapewnienie spójności wszystkich polityk sektorowych, dziedzinowych i regionalnych: uporządkowanie dokumentów strategicznych (9 zintegrowanych strategii rozwoju); Określenie miejsca i roli polityki regionalnej w ramach polityki rozwoju oraz modyfikacja strategicznych celów polityki regionalnej: wprowadzenie KSRR; Zaangażowanie w realizację celów polityki rozwoju wszystkich szczebli administracji publicznej; Stworzenie ośrodka koordynującego działania rozwojowe kraju -Komitet Koordynacyjny ds. Polityki Rozwoju przy KPRM. 1

KSRR jako horyzontalna strategia rozwoju Długookresowa strategia rozwoju kraju Średniookresowa strategia rozwoju kraju Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki Strategia rozwoju transportu Strategia zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa Strategia bezpieczeństwa narodowego RP Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Strategia rozwoju zasobów ludzkich Strategia rozwoju kapitału społecznego Sprawne państwo Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Plan Zagospodarowania Przestrzennego Kraju 2

Cele polityki regionalnej Układ celów odzwierciedla podstawowe obszary oddziaływania KSRR do 2020 r. Tak sformułowane cele pozwolą stawić czoła wyzwaniom rozwojowym stojącym przed Polską Układ celów tworzy triadę: konkurencyjność – spójność – sprawność Efektywne wykorzystywanie specyficznych regionalnych i innych terytorialnych potencjałów rozwojowych dla osiągania celów rozwoju kraju – wzrostu, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym 3

WIZJA 2020 – model polityki regionalnej na miarę XXI wieku W 2020 roku polskie regiony mają stanowić lepsze miejsce do życia dzięki zwiększeniu poziomu i jakości życia oraz stworzeniu takich ram gospodarczo-społecznych i instytucjonalnych, które zwiększają szanse rozwojowe we wszystkich regionach, a także realizacji aspiracji i możliwości zamieszkujących je jednostek i wspólnot lokalnych. Zawarta w KSRR wizja rozwoju jest wypadkową dwóch elementów: próby odpowiedzi na stojące przed Polską i jej regionami wyzwania rozwojowe, świadomości konieczności zmiany paradygmatu polskiej polityki rozwoju regionalnego. Oczekiwanym rezultatem realizacji strategii jest zwiększenie siły i spójności gospodarczej oraz społecznej regionów w skali krajowej i europejskiej. Środkiem do osiągnięcia takiego rezultatu będą działania różnorodnej natury dążące do wzmocnienia powiązań gospodarczych, społecznych i przestrzennych (sieciowanie oraz samorządności (decentralizacja, silniejsze partnerstwo i właściwa subsydiarność). Warto podkreślić to, że rola regionów i ich władz publicznych musi ewoluować od zwykłego zarządcy środkami unijnymi („szafarz dóbr”) do świadomego oraz aktywnego planisty i zarządcy procesów rozwoju regionalnego. Jeśli podsumuje się powyższe założenia, widać, że głównym dążeniem będzie: spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, zmniejszenie dystansu rozwojowego wobec pozostałych regionów UE, silna konkurencyjność i innowacyjność, skuteczność, efektywność i partnerstwo w realizacji celów rozwojowych, bezpieczeństwo ekologiczne, wysoki poziom i skuteczność ochrony środowiska oraz zasobów przyrodniczych. 4

Cel strategiczny polityki przestrzennego zagospodarowania kraju Efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągania celów rozwojowych kraju – wzrostu, konkurencyjności, zatrudnienia spójności w horyzoncie długookresowym. Na podstawie wizji sformułowano cel strategiczny KPZK oraz sześć celów szczegółowych realizujących wizję. KPZK 2030 formułuje cel strategiczny polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jako efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej terytorialnie zróżnicowanych potencjałów rozwojowych dla osiągania celów rozwojowych kraju – wzrostu, konkurencyjności, zatrudnienia i spójności w horyzoncie długookresowym dla zapewnienia wysokiej jakości i warunków życia, zwracając uwagę na najważniejsze aspekty europejskiego wymiaru polskiej przestrzeni: układy metropolitalne, funkcjonalne, transportowe i przyrodnicze oraz na zagadnienia ładu i bezpieczeństwa struktur przestrzennych. Cele szczegółowe KPZK 2030 określają zakres podstawowych wartości przyjmowanych w ocenie stanu i przemian przestrzennego zagospodarowania kraju i kładą nacisk na następujące zagadnienia: 1. Podwyższenie konkurencyjności głównych ośrodków miejskich Polski w przestrzeni europejskiej przy zachowaniu policentrycznej struktury systemu osadniczego sprzyjającemu spójności. 2. Poprawa spójności wewnętrznej kraju poprzez promowanie integracji funkcjonalnej i dyfuzji rozwoju oraz wykorzystanie potencjału wewnętrznego wszystkich terytoriów. 3. Poprawa dostępności terytorialnej kraju w różnych skalach przestrzennych poprzez rozwijanie infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej. 4. Kształtowanie struktur przestrzennych wspierających osiągnięcie i utrzymanie wysokiej jakości środowiska przyrodniczego i walorów krajobrazowych Polski. 5. Zwiększenie odporności struktury przestrzennej kraju na zagrożenia energetyczne i naturalne. 6. Przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego. 5

WIZJA 2030 – pożądane cechy polskiej przestrzeni KONKURENCYJNOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ BEZPIECZEŃSTWO ŁAD PRZESTRZENNY BOGACTWO I RÓZNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA SPÓJNOŚĆ WEWNĘTRZNA Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kończy również prace nad Koncepcją Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, której wizja rozwoju Polski sięga roku 2030. Podstawą dla zbudowania wizji Polski w 2030 roku jest: konkurencyjność i innowacyjność, spójność wewnętrzna, bogactwo i różnorodność biologiczna, bezpieczeństwo ład przestrzenny. Cechą Polski w 2030 jest stabilna spójność społeczno-gospodarcza i terytorialna. Silne regiony, których rozwój oparty jest w dużej mierze o endogeniczne potencjały i przewagi konkurencyjne mają wytwarzać silne ogólnokrajowe impulsy rozwojowe i przyczyniać się do osiągania celów polityki regionalnej i przestrzennej. 6 7

SPÓJNOŚĆ Żółta linia symbolizuje włączenie obszarów peryferyjnych w główny nurt rozwojowy. WIZJA: Integracja obszarów funkcjonalnych miast jako ośrodków wzrostu dla słabszych regionów peryferyjnych oraz jako sposób poprawy dostępności do usług i miejsc pracy przy równoczesnym zachowaniu różnorodności funkcjonalnych obszarów wiejskich. 7

SPÓJNOŚĆ Wizja opiera się o dwa główne elementy wzajemnie się uzupełniające: wzmocnienie i wykorzystanie struktury policentrycznej systemu osadniczego dzięki czemu możliwe będzie osiągnięcie większej konkurencyjności i innowacyjności polskich metropolii na tle Europy [12 największych miast połączonych siecią powiązań funkcjonalnych – nie tylko ze stolicą, ale przede wszystkim pomiędzy sobą], zainicjowanie procesów dyfuzji warunkujących wewnętrzną spójność społeczno-gospodarczą i terytorialną kraju pozwalających na objęcie procesami dyfuzji rozwoju obszarów pozametropolitalnych. 8

KSRR i KPZK – co chcemy osiągnąć realizacja zasady partnerstwa, zaangażowanie samorządów w planowanie polityki Rządu – tożsamość celów; procesy dyfuzyjne z metropolii na obszary otaczające; wizja rozwojowa na poziomie subregionalnym. grupy gmin planujące i realizujące politykę razem 9

Założenia fundamentalne dla polskiej wizji PS 2013+ Bezpośrednia i kompletna odpowiedź nie tylko na kryzys ekonomiczny, ale również na wizję rozwoju, jaki Europa chce osiągnąć do roku 2020, która powinna w związku z tym utrzymać swoje ważne miejsce w budżecie UE. Postulaty Polski: utrzymanie Celów i narzędzi polityki spójności; koordynacja wewnątrz polityki spójności oraz pomiędzy politykami UE; koncentracja tematyczna; warunkowość (przewaga mechanizmów warunkowości pozytywnej - nagrody finansowe, nad mechanizmami warunkowości negatywnej - kary i sankcje; podejście terytorialne. 10

Podsumowanie W 2020 roku polskie regiony charakteryzować będą następujące cechy: konkurencyjność i innowacyjność, spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, skuteczność, efektywność i partnerstwo w realizacji celów rozwojowych, bezpieczeństwo ekologiczne, wysoki poziom i skuteczność ochrony środowiska oraz zasobów przyrodniczych; Polska przestrzeń konkurencyjna i innowacyjna bezpieczna i spójna wewnętrznie, bogata i różnorodna przestrzennie, nacisk na ład przestrzenny! Podtrzymane znaczenie polityki spójności, jako instrumentu pomagającego stawić czoła wyzwaniom stojącym przed Europą XXI w. 11

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego www.mrr.gov.pl 12