Dysleksja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
to trudności w nauce czytania i pisania
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Dysleksja

SLI Specific Lanqauge Impairment Zaburzenia rozwoju mowy we wczesnym dzieciństwie u dzieci prawidłowo rozwijających się umysłowo

Dysleksja rozwojowa Specyficzne trudności w uczeniu się czytania, najczęściej powiązane z trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni. Dys- oznacza trudność, niemożność, Specyficzne – oznacza, że dotyczą tylko tej umiejętności, przy zachowaniu ogólnej sprawności umysłowej, rozwojowa – w odróżnieniu od nabytej,

Częstość występowania dysleksji Wyniki badań statystycznych mówią że w każdej klasie około 10-16% dzieci ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu o umiarkowanym nasileniu, a około 4% poważne trudności w tym zakresie (głęboka dysleksja rozwojowa). Częściej dysleksję obserwuje się u chłopców

Typy dysleksji: dysleksja typu wzrokowego, u podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej; dysleksja typu słuchowego uwarunkowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dźwięków mowy, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych; dysleksja integracyjna- poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej; dysleksja typu mieszanego, gdy występują jednocześnie zaburzenia w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej;

Odmiany dysleksji: dysleksja – termin stosowanym także w węższym znaczeniu, do specyficznych trudności w czytaniu; dysortografia – specyficzne trudności w pisaniu, przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów, w tym ortograficznych, mimo znajomości zasad poprawnej pisowni; dysgrafia – zniekształcenia strony graficznej pisma – brzydkie, niekaligraficzne pismo; dyskalkulia – specyficzne trudności w rozwiązywaniu najprostszych nawet zadań matematycznych, np. trudności w dodawaniu czy mnożeniu;

Przyczyny dysleksji: koncepcja genetyczna - czynnikiem patogennym są geny przekazywane z pokolenia na pokolenie, dotyczy od 20% do 30% dyslektyków, poszukuje się "genu dysleksji". koncepcja organiczna – mikrouszkodzenia centralnego (ośrodkowego) układu nerwowego, nabyte w różnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie płodowym, okołoporodowym lub w bardzo wczesnym dzieciństwie. Koncepcja organiczna jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych w Polsce. koncepcje neurofizjologiczne - dominacji mózgowej. Niektórzy autorzy wiążą trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania z brakiem ukształtowania dominacji jednej lub drugiej półkuli mózgowej. błędy dydaktyczne, brak opanowania podstawowych, elementarnych technik czytania i pisania zaburzenia emocjonalne - spowodowanych przez lęk i stres, urazy psychiczne, co potwierdza częste współwystępowania zaburzeń rozwoju uczuciowego z trudnościami w czytaniu i pisaniu zaburzenia tempa, rytmu i dynamiki rozwoju psychoruchowego

Diagnoza dysleksji pełne badanie psychologiczne, z wywiadem dotyczącym całego dotychczasowego życia, rozwoju dziecka, w którym opisuje się szczegółowo występujące problemy szkolne. Dokonuje się badania poziomu intelektualnego dziecka oraz rozwoju funkcji percepcyjnych. badanie pedagogiczne - poziom opanowania przez dziecko technik szkolnych i poziom wiadomości na danym etapie edukacyjnym, badanie logopedyczne w celu stwierdzenia ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju mowy.

Diagnoza dysleksji konieczne jest wykluczenie schorzeń organicznych (neurologicznych); rozpoznanie dysleksji jest możliwe wyłącznie u osób w normie intelektualnej, rozpoznanie ryzyka dysleksji powinno nastąpić na samym początku edukacji, diagnoza dysleksji natomiast po klasie III szkoły podstawowej; rozpoznanie dysleksji można postawić po co najmniej kilkumiesięcznych intensywnych ćwiczeniach korekcyjno – kompensacyjnych (zorganizowanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne lub na terenie szkoły) – by wykluczyć opiniowanie o dysleksji u kogoś, kto ma problemy z pisaniem i czytaniem ma w wyniku zaniedbań środowiskowych; opinię o dysleksji wydaje się obecnie na etapie klas IV-VI i dokument ten jest ważny na wszystkich etapach edukacji; opinia o dysleksji zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, jak również do zastosowania zmodyfikowanych kryteriów oceny (również na egzaminie maturalnym obecnie z języka polskiego i języka obcego nowożytnego) pod warunkiem wykonywania przez ucznia zaleconych mu ćwiczeń (zorganizowanych przez np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne lub na terenie szkoły).

Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy - objawy „ryzyka dysleksji” opóźniony rozwój ruchowy (słabo lub w ogóle nie raczkują, późno zaczynają chodzić, trudności z utrzymaniem równowagi, obniżone napięcie mięśniowe) mała sprawność ruchowa (mało zręczne, nieporadne w samoobsłudze) opóźniony rozwój mowy (później wypowiadają pierwsze słowa, problemy z budowaniem zdań) dłuższe utrzymywanie się pierwotnych odruchów wrodzonych

Wiek przedszkolny 3-5 lat - objawy „ryzyka dysleksji” opóźniony rozwój ruchowy mała sprawność ruchowa całego ciała, a szczególnie rąk (słabo biega, trudności w utrzymaniu równowagi, zapinaniu guzików, nawlekaniu korali, trzymaniu kredki) słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa opóźniony rozwój mowy zaburzenia postrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej

Wiek 6-7 lat (klasa O) trudności z wymową trudności w zapamiętywaniu wierszyków i piosenek trudności w odróżnianiu podobnych głosek, wydzielaniu i łączeniu sylab trudności w wyróżnianiu elementów z całości trudności orientacji w czasie (pory roku, dnia, godziny) trudności w rysowaniu i odtwarzaniu figur oraz wzorów wadliwa wymowa (przekręcanie, przestawianie, notoryczne błędy gramatyczne) trudności w nauce czytania brak lateralizacji (oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki) mała sprawność manualna (wiązanie sznurowadeł, trzymanie nożyczek, sztućców) opóźnienie orientacji w schemacie ciała

Wiek wczesnoszkolny I-III klasa utrzymywanie się i pogłębianie powyższych trudności mała sprawność ruchowa (nie potrafi jeździć  na dwukołowym rowerze, łyżwach, nartach, problemy z samoobsługą) utrzymująca się oburęczność zaburzenia koordynacji czynności ręki i oka trudności w zapamiętywaniu nazw, dat, liczb, tabliczki mnożenia mylenie liter opuszczanie, przestawianie, dodawanie liter i sylab trudności z pisownią brzydkie pismo i rysunek

Wiek starszy szkolny (powyżej klasy IV i szkoła średnia) stopniowe zmniejszanie się lub ustępowanie trudności w czytaniu ograniczanie się trudności w pisaniu często tylko do dużej ilości błędów ortograficznych i brzydkiego pisma uogólnianie się trudności szkolnych na inne przedmioty nauczania trudności w nauce języków obcych

Objawy dysleksji rozwojowej w pisaniu trudności z utrzymaniem pisma w liniaturze zeszytu trudności w przepisywaniu trudności w pisaniu zesłuchu mylenie liter b-p, d-b, d-g, u-n, m-w, n-w (inwersja statyczna) s-z, dz-c, sz-s, o-a, ł-l, trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność nieróżnicowanie ę-en-e, ą-om opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów opuszczanie litery y przestawianie liter w wyrazach (inwersja dynamiczna) przestawianie szyku dyktowanych wyrazów błędy ortograficzne wynikające ze słabszej pamięci wzrokowej zniekształcanie graficznej strony pisma wolne tempo pisania niewłaściwe stosowanie małych i wielkich liter trudności w różnicowaniu wyrazów podobnie brzmiących (np. bułka – półka) złe rozmieszczenie pracy pisemnej w przestrzeni brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji

Objawy dysleksji rozwojowej w czytaniu wolne tempo, niepewne, "wymęczone" błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zamiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów trudności we właściwej intonacji czytanej treści – zbytnia koncentracja na technice obniża rozumienie czytanej treści rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych – zgadywanie opuszczanie linii lub odczytanie jej ponownie, gubienie miejsca czytania opuszczanie całego wiersza zmiana kolejności liter i wyrazów przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego trudności w dzieleniu dłuższych wyrazów na sylaby i syntezie sylab trudności w wyszukaniu najistotniejszej myśli w tekście tzw. hiperrleksja: czytanie płynne, w dobrym tempie, bezbłędne, jednak bez rozumienia treści

Trudności występujące w nauce innych przedmiotów trudności w rysowaniu jako czynności – trudności w rozplanowaniu rysunku, zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka, zmiany kierunku w rysunkach (błędny kierunek odwzorowywania) trudności w nauce języków obcych, które cechuje znaczna rozbieżność między wymową a pisownią wyrazów – objawy takie jak w języku polskim trudności w uczeniu się pamięciowym – tabliczka mnożenia, nauka wierszy, ciągi słowne trudności w nauce geografii – utrudnione czytanie mapy, niewłaściwa orientacja w stronach świata trudności w nauce geometrii – zmiany kierunku w rysunkach geometrycznych, zakłócenia orientacji i wyobraźni przestrzennej, trudności w rozumieniu pojęć geometrycznych (utrudnione przyswajanie werbalne) trudności występujące na lekcjach wychowania fizycznego – błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni , obniżona sprawność ruchowa nierównomierna koncentracja uwagi, wolne tempo pracy

Problemy emocjonalne w dysleksji Stały brak sukcesu w nauce prowadzi do brak wiary we własne możliwości poczucie małej wartości napięcie i lęk towarzyszący uczniowi w sytuacjach zadaniowych spadek motywacji do nauki pogorszenie efektów pracy zaburzenia nerwicowe i trudności wychowawcze (lęk, niepokój, napięcie, objawy somatyczne itp.)

Głównymi celami działań terapeutycznych wobec dzieci dyslektycznych (oprócz ćwiczeń reedukacyjnych) jest: rozbudzenie zainteresowań i wyrobienie właściwej motywacji do nauki zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń emocjonalnych

Zalecenia w dysleksji wskazane jest współdziałanie szkoły i rodzica, pozytywne nastawienie do kłopotów dziecka unikanie nieprzyjemnych sytuacji związanych z trudnościami w czytaniu i pisaniu (np. nie narażanie na śmiechy kolegów, rodzeństwa poprzez głośne czytanie, publiczne krytykowanie pisma, błędów itp. i porównywanie z dziećmi dobrze czytającymi i piszącymi) dostrzeganie najmniejszej poprawy, minimalnego postępu w umiejętnościach, pochwałą podkreślanie innych mocnych stron dziecka (np. rysowanie, śpiewanie, robienie porządków itp.) ocenianie, pozytywne wzmacnianie wysiłku włożonego w wykonanie zadania, a nie tylko efektu, wyniku pracy stwarzanie takich sytuacji, w których dziecko mogłoby się sprawdzić, osiągnąć sukces (np. chociażby wcześniejsze przygotowanie czytania w domu) zapewnianie warunków życzliwego zrozumienia, akceptacji problemów dziecka, w których mógłby spontanicznie się wypowiadać, okazywać przeżywane emocje

Jak postępować z dzieckiem dyslektycznym Zamiast krytykować, udzielać rad (np. dotyczących problemów szkolnych): określ uczucia dziecka potwierdź jego uczucia słowem lub pomrukiem daj dziecku w fantazji to, czego nie może mieć naprawdę zaakceptuj uczucia dziecka, nawet jeśli nie możesz zaakceptować niewłaściwego zachowania

Rozwiązując wspólnie z dzieckiem problem: wysłuchaj, co dziecko czuje i czego potrzebuje streść punkt widzenia dziecka wyraź swoje uczucia i potrzeby zachęć dziecko do wspólnej "burzy mózgów" zapisz wszystkie pomysły, nie oceniając ich wspólnie zadecydujcie, które pomysły wam się nie podobają, a które są dobre i jak wprowadzić je w życie

Uwalniając dziecko od narzuconej roli (np. złego, leniwego ucznia itp poszukaj sposobności zaprezentowania dziecku innego obrazu jego osoby stwórz taką sytuację, w której dziecko może zobaczyć siebie w innym świetle pozwól dziecku usłyszeć, jak mówisz o nim coś pozytywnego przypomnij dziecku ważne dla niego osiągnięcie powiedz, jakie są twoje odczucia i/lub oczekiwania

Czy z dysleksji można się wyleczyć? niewielkie nasilenie deficytów, wczesne wykryte daje szansę wyleczenia po okresie około 3-4 lat terapii, zajęcia powinny rozpocząć się w zerówce najczęściej dysleksja jest problemem całego życia, w kolejnych latach zmieniają się symptomy. Pozostają sporadyczne błędy ortograficzne, przestawianie cyfr, nieprawidłowe wstawianie przecinka, przekręcanie wyrazów. Osoby z dysleksją zapominają dat spotkań, czasem nadal źle czytają i bardzo się tego wstydzą, mają wątpliwości co do ortografii