Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku Mgr inż. Leszek Kaźmierczak Temat: Główne determinanty innowacyjności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
Fundusze Strukturalne dla placówek naukowych w latach Walne Zgromadzenie Członków Sieci AIRCLIM-NET, Katowice, IETU, r. Barbara Jaros,
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna e-Region Krystyna Nowak
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
PARTNER II System komunikacji oraz przygotowania beneficjentów i projektów finansowanych z Funduszy Strukturalnych w Województwie Śląskim Urząd.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Elżbieta Polak Marszałek Województwa Lubuskiego Lubuskie – kraina sprzyjająca innowacji.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim część II.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
Społeczeństwo Informacyjne w województwie podlaskim Podsumowanie realizowanych projektów Nowe planowane projekty Nowe planowane projekty Białystok, 27.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
PODSUMOWANIE PROJEKTU: Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Powiecie Głogowskim w oparciu o założenia Regionalnej Strategii Innowacji.
Myślenie sieciowe Technologie komunikacji i informacji (ICT) jako narzędzie zarządzania gminą i powiatem Konferencja Polskie gminy w nowoczesnej Europie.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
POWIAT WO Ł OWSKI Zamek Piastowski – Siedziba Starostwa Powiatowego KONTAKT: tel.: (4871) tel.: (4871) fax.: (4871)
Internet dla zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
Starostwo Powiatowe w Radomiu
Starostwo Powiatowe w Radomiu Opracowanie systemu e-obsługi interesanta w Starostwie Powiatowym w Radomiu.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
Projekt pn. „e-Cegłów – kompleksowa informatyzacja instytucji publicznych oraz tworzenie społeczeństwa informacyjnego w gminie Cegłów” Projekt realizowany.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
3 Źródła informacji o Funduszach Europejskich na lata Krystyna Kubiak Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu.
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku Mgr inż. Leszek Kaźmierczak Temat: Główne determinanty innowacyjności jednostek samorządu terytorialnego regionu lubuskiego w obszarze technologii informatycznych. Tytuł projektu: Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach województwa lubuskiego

1. Charakterystyka projektu 2. Charakterystyka procesu badawczego 3. Wyniki badań 4. Wnioski Spis treści: Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku

Zakładzie Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną na Wydziale Ekonomii i Zarządzania UZ Projekt badawczy realizowany w Zakładzie Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną na Wydziale Ekonomii i Zarządzania UZ w ramach ZPORR, finansowany ze środków EFS, w ramach priorytetu 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie – działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacji i transfer wiedzy 1. Charakterystyka projektu Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku

1. Charakterystyka projektu Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku I. Etap Identyfikacja dobrych praktyk w organizacjach województwa lubuskiego II. Etap Promocja (upowszechnianie) dobrych praktyk w organizacjach województwa lubuskiego Zgodność z zapisami LRSI (Cel 1.2.4).

2. Charakterystyka procesu badawczego Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku W badaniu uczestniczyło blisko 45% jednostek samorządu terytorialnego szczebla podstawowego z terenu województwa lubuskiego. Na potrzeby badań wykorzystano kwestionariusz ankiety. W trakcie realizacji procesu badawczego posłużono się także analizą głównych regulacji prawnych dotyczących obszaru informatyzacji jednostek administracji publicznej, które zostały wydane w ostatnich latach i które funkcjonują w polskim systemie prawnym. W badaniach wykorzystano także dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego.

W trakcie realizacji procesu badawczego przeanalizowano lata , a w nich m.in.: - dostęp do sieci Internet wśród jst województwa lubuskiego, - strukturę wykorzystania stron internetowych przez jst, - możliwości strony internetowej oferowanej przez jst, - źródła finansowania nakładów na sprzęt teleinformatyczny, - programy informatyczne wspomagające zarządzanie stosowane wśród lubuskich jst, - stan przygotowania lubuskich jst do wprowadzenia zapisów ustawy z dnia 18 września 2001 roku o podpisie elektronicznym. 2. Charakterystyka procesu badawczego Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań - dostęp do sieci Internet wśród jst województwa lubuskiego Potencjalni odbiorcy usług (usługobiorcy) publicznych w formie elektronicznej: Wg danych GUS, w 2007 roku, blisko 54% gospodarstw domowych posiadało komputer oraz 41% z nich posiadało dostęp do sieci Internet. Podmioty świadczące usługi publiczne w formie elektronicznej: W 2006 roku 100% badanych jst województwa lubuskiego posiadało własną stronę internetową oraz stały dostęp do sieci Internet.

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań - strukturę wykorzystania stron internetowych przez jst, Główne obszary wykorzystania strony internetowej jst TAKNIE Formularze dla mieszkańców 84,2%15,8% Materiały promocyjne gminy86,8%13,2% Informacje dla mieszkańców94,7%5,3% Tabela 1. Struktura wykorzystania stron internetowych lubuskich jst w latach

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań – analiza porównawcza Cel korzystania z Internetu w % populacji w wieku lata Wyszukiwanie informacji o towarach i usługach18%25%27% Korzystanie z serwisów poświęconych turystyce6%11% Korzystanie z poczty elektronicznej24%27%32% Udział w czatach i forach dyskusyjnych15%18%26% Korzystanie z usług bankowych6%9%13% Odsetki nie sumują się do 100%, ze względu na możliwość wskazania więcej niż jednej odpowiedzi Tabela 2. Cel wykorzystania Internetu przez osoby prywatne w latach Źródło: Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych i przez osoby prywatne w 2007 r. Departament Przemysłu GUS Główne obszary wykorzystania strony internetowej Urzędu GminyTAKNIE Formularze dla mieszkańców84,2%15,8% Materiały promocyjne gminy86,8%13,2% Informacje dla mieszkańców94,7%5,3% Tabela 1. Struktura wykorzystania stron internetowych lubuskich Urzędów Gmin w latach

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań - możliwości strony internetowej oferowanej przez jst Wykres 1. Procentowy udział jst szczebla podstawowego województwa lubuskiego, które stwarzają interesantom możliwość składania wypełnionych formularzy za pomocą poczty elektronicznej, bez konieczności osobistego wstawiennictwa. Źródło: badania własne Jednocześnie w badanym okresie żadna spośród badanych gmin nie umożliwiała interesantom kompleksowej obsługi klienta za pomocą bezpiecznego łącza internetowego z użyciem podpisu elektronicznego wraz z możliwością elektronicznej opłaty za usługę.

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań – nakłady na technologie teleinformatyczne w latach wśród lubuskich jst szczebla podstawowego Wykres 2. Deklarowane nakłady na technologie teleinformatyczny wśród jednostek samorządu terytorialnego w województwie lubuskim, w latach Źródło: badania własne

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań – źródła finansowania technologii teleinformatycznych w lubuskich jst szczebla podstawowego Wykres 3. Źródła finansowania technologii informatycznych w lubuskich jednostkach samorządu terytorialnego w latach Źródło: badania własne

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań – zidentyfikowane stosowanie programów informatycznych wspomagających zarządzanie Nazwa systemu (Wskazana przez gminy) Ogólna charakterystyka systemu (wg. Danych producentów) Finn 8 SQL-urząd System wykorzystywany do budowy e-Urzędu świadczącego e-Usługi oparte o podpis elektroniczny, został zaprojektowany do zastosowania w urzędach różnej wielkości. Zostały opracowane standardowe, łatwe do wdrożenia wersje systemu dla urzędu miasta i gminy, oraz starostwa powiatowego. Nil BPM NIL e-Urząd wspomaga zarządza procesami i procedurami realizowanymi przez urzędy. Rozwiązanie koordynuje bieżącą działalność na wszystkich szczeblach, od kierownictwa do stanowisk operacyjnych. Wdrożenie automatyzuje wiele procedur, co daje urzędnikom możliwość udzielania natychmiastowych informacji o statusach prowadzonych przez urząd spraw. OTAGO - Zintegrowany System Zarządzania Miastem System wykorzystujący bazę danych Oracle integrujący ewidencję gruntów i nieruchomości z mapą cyfrową oraz bazami zintegrowanego systemu zarządzania. DGA QUALITY PROCESS Gotowy zestaw elementów do budowy Systemu Zarządzania Jakością: Program umożliwia nowoczesne zarządzanie informacją o procesach realizowanych w ramach systemu jakości. Program do modelowania procesów. SODAN System służy do zarządzania obiegiem dokumentów i ich archiwizacji umożliwiających automatyczne informowanie o stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania w urzędzie drogą elektroniczną. Zastosowanie elektronicznego obiegu dokumentów upływa na obniżenie kosztów działania urzędu. systemy finansowe, obieg dokumentów - W latach , spośród ankietowanych jst 27% stosowało elektroniczne systemy wspomagające zarządzanie. Tabela 3 pokazuje rodzaje oraz krótką charakterystykę tych systemów, na podstawie danych producentów oraz informacji pozyskanych od jst

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku Zgodnie z Ustawą o podpisie elektronicznym z dnia 18 września 2001 roku oraz Ustawą z dnia 21 lipca 2006 o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz ustawie o podpisie elektronicznym organy władzy publicznej zobligowane są do umożliwienia odbiorcom usług publicznych wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru. Spełnienie tego wymogu ma nastąpić nie później niż dnia 1 maja 2008 roku (art. 58 Ust.2.). 3. Wyniki badań – kontekst wymagań ustawy o podpisie elektronicznym

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 3. Wyniki badań – stan przygotowania lubuskich jst do wprowadzenia, z dniem 1 maja 2008 roku, zapisów ustawy o podpisie elektronicznym Wykres 4. Stan przygotowania lubuskich urzędów gmin do wprowadzenia w życie, z dniem 1 maja 2008, zapisów ustawy o podpisie elektronicznym Źródło: badania własne

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 4. Wnioski W wyniku analizy ustalono, iż w badanym okresie głównym determinantem pojawiania się innowacyjnych rozwiązań w lubuskich Urzędach Gmin, były przepisy prawa, fundusze pomocowe UE oraz zgłaszana przez społeczność lokalną mającą dostęp do Internetu, potrzeba uzyskania informacji. W większości przypadków dzięki stronom internetowym gminy odpowiadały na te potrzebę strukturalnie zgodnie z oczekiwaniami. Wskazuje na to wynik porównania celu używania Internetu przez internautów ze strukturą umieszczonych informacji na stronach internetowych badanych jst. W badanym okresie żadna spośród badanych gmin nie umożliwiała interesantom kompleksowej obsługi klienta za pomocą bezpiecznego łącza internetowego z użyciem podpisu elektronicznego wraz z możliwością elektronicznej opłaty za usługę. Działo się tak pomimo faktu deklarowania przez 21% badanych gmin pełnego przygotowania do wprowadzenia w życie zapisów ustawy o podpisie elektronicznym. Z uwagi na termin obowiązywania zapisów ustawy, fakt ten może świadczyć o przygotowaniu zasobów koniecznych do realizacji wymogów ustawowych.

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 4. Wnioski Z uwagi na bliską pespektywę obowiązywania zapisów ustawy o podpisie elektronicznym, można spodziewać się zwiększenia udziału tego czynnika, w pojawianiu się innowacyjnych rozwiązań teleinformatycznych wśród lubuskich jst. Za tezą tą przemawia aktualny stan oferowanych e-usług, świadczonych przez badane jednostki samorządu terytorialnego, umieszczony w perspektywie wymagań ustawowych.

Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku 4. Zakończenie – wybrane wyniki preselekcji wniosków o dofinansowanie z UE WnioskodawcaTytuł projektuWartość projektu w zł (całkowita/dofinansowanie) Gmina TrzcielRegionalna Platforma Cyfrowa Gminy Trzciel ,00/ ,00 Gmina Lubrza Urząd dla każdego – modernizacja infrastruktury informatycznej w Gminie Lubrza ,00/87 635,00 Gmina Tuplice Wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Gminy w Tuplicach ,80/43 647,33 Gmina Strzelce Krajeńskie e-administracja - sieć strukturalna w budynku Urzędu Miejskiego w Strzelcach Krajeńskich ,08/ ,26 Powiat żagański e-Starostwo - Budowa platformy cyfrowej usług dla mieszkańców powiatu żagańskiego ,00/ ,00 Powiat Sulęciński Informatyzacja Starostwa Powiatowego w Sulęcinie - "e-urząd" ,00/ ,00 Gmina Kargowa Zintegrowana E-Platforma Informacyjna Gminy Kargowa ,00/ ,00 Powiat Krośnieński "e-powiat" - rozbudowa Platformy Cyfrowej w Powiecie ,00/ ,00 Miasto Zielona Góra Zielona Góra miastem społeczeństwa informacyjnego oraz powszechnego dostępu do bezprzewodowego Internetu ,00/ ,00 Źródło: Na podstawie danych Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego 2008 r.

Dziękuje za uwagę ! Zakład Zarządzania Środowiskiem I Gospodarka Publiczną Zielona Góra – 11 kwietnia 2008 roku Kontakt: