Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Poznawanie metody projektu
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
LAS ŁAGIEWNICKI WOKÓŁ NAS
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Laboratorium szkolne – sposób na wolny czas
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
LAS ŁAGIEWNICKI WOKÓŁ NAS
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Matura z matematyki w 2015 roku
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Zapis prezentacji:

Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3 Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Metoda projektów „Dziecko nie odczuwa zmęczenia przy takiej pracy, która związana jest z jego życiem i jest niejako funkcjonalna” C. Freinet

Projekt polega na tym, iż uczniowie realizują określone „duże” przedsięwzięcie w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Realizacja metody projektu 1.Zainicjowanie projektu. 2.Analiza propozycji projektów. 3.Opracowanie planu projektu. 4.Wykonanie projektu. 5.Zakończenie projektu. Ocena i prezentacja.

Założenia i cele metody projektów w edukacji wczesnoszkolnej Założeniem metody projektów jest uwzględnianie w szerokim zakresie aktywności uczniów, ich planowej działalności oraz uczenia rozumienia otaczającej rzeczywistości. Cele: 1.Integrowanie umysłu i czynności praktyczno-psychicznych, pomoc dziecku w uczeniu się uczenia. 2.Rozwijanie zainteresowań i zdolności dziecka, dostosowanie poziomu osiąganej wiedzy do ich możliwości. 3.Postrzeganie dziecka jako odrębnej jednostki (podmiotowość) mającej swoje potrzeby, indywidualność, właściwe dla siebie tempo pracy. 4.Uczenie planowania czynności, systematyczności i samodzielności w wykonywaniu zadań.

5.Umiejętność wyszukiwania wszelkich informacji niezbędnych do pracy, ich selekcji, samodzielne zdobywanie wiedzy oraz wykorzystywanie już posiadanej. 6.Zachęcanie do oceny własnej pracy, do podejmowania trudnych decyzji. 7.Zachęcanie do podejmowania aktywności przy pozostawieniu wyboru rodzaju pracy, zadania. 8.Rozwijanie umiejętności uspołeczniania- współpracy, współdziałania w grupie. Dbałość o pozytywne relacje uczeń – uczeń, uczeń - nauczyciel

Zasady i warunki realizacji metody projektów 1.Realizowanie *wzajemne uzgadnianie, wspólne planowanie, podejmowanie decyzji, 2.Uwzględnianie różnych form aktywności ucznia, 3.Elastyczność czynności uczniów w zależności od tematu, 4.Uwzględnianie środowiska życia ucznia jako jego źródła treści i form aktywności, 5.W realizacji projektów wyraźnie uwzględniać etapy działania: *przygotowanie *realizacja *utrwalenie i ocena 6.Różnicowanie czasu pracy i przerw, 7.Eksponowanie czynności praktycznych ucznia jako podstawy czynności teoretycznych,

Wykorzystanie metody projektu „Las i jego wpływ na życie człowieka” kl.III Cel projektu: -nabycie umiejętności samodzielnego gromadzenia wiadomości przyrodniczych związanych z lasem, -zrozumienie zależności przyrodniczych i przyrodniczo-społecznych dotyczących lasu, -formułowanie wniosków na podstawie obserwacji przeprowadzonych w lesie, zebranych materiałów i samodzielnych doświadczeń, -uświadomienie znaczenia lasu i sposoby jego ochrony,

Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: * las oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń i jest zielonymi płucami Ziemi, *las przyczynia się do powstawania opadów, *las to zbiornik wilgoci, który chroni przed powodzią.

Uczniowie przystąpili do zaproponowanych działań: *wyprawa do lasu zbieranie materiału roślinnego, rozpoznawanie warstw lasu i gatunki roślin w nim rosnące, mierzenie obwodów pni drzew, gromadzenie spostrzeżeń opierając się na jednym ze zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Na zakończenie pobytu w lesie wykonanie makiety warstwowej budowy lasu, zebranie materiału roślinnego do badań oraz wspólne zabawy. *”Klub młodego biologa” Praca indywidualna lub zespołowa w celu poszukiwania potrzebnych materiałów w dostępnych publikacjach i w internecie.

*Wnioski uczniów Pobyt w lesie działa uspokajająco, las obdarowuje nas swoimi owocami. Na liściach drzew zatrzymuje się kurz i pyły wirujące w powietrzu, przyczyny wielu chorób. W ten sposób las oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Mech pochłania dużo wody. Ponieważ w lesie jest go najwięcej, las chroni przed powodziami. *Podsumowanie projektu Młodzi biolodzy pokazali wykonywane przez siebie doświadczenia i omówili je. Uczniowie przygotowali wystawę na której prezentowali swoje prace plastyczne związane z lasem (sylwety grzybów, wyklejanki z materiałów roślinnych, zwierzęta z masy solnej, makieta warstw roślinności w lesie).

Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl