W KONTEKŚCIE PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Równość płci i rozwój ekonomiczny
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn PO KL w obszarze rynku pracy Mikołajki, r. Paulina.
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Wartość pracy kobiet i mężczyzn w rodzinie i na rynku pracy
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Różnorodność procentuje Monika Zakrzewska Dep. Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan GDAŃSK 27 stycznia 2012.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Znów zostałam zdyskryminowana przy okazji awansu w pracy. ..
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
Podstawowe zasady unijnej polityki równości szans kobiet i mężczyzn
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Polityka Zatrudnienia w UE.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009.
Kobiety na rynku pracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Sytuacja kobiet na pomorskim rynku pracy, z uwzględnieniem różnych form dotykającej ich dyskryminacji.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Równościowe zarządzanie projektem
Zapis prezentacji:

W KONTEKŚCIE PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

rozwój lokalny, rozwój społeczeństwa informacyjnego, zrównoważony rozwój, innowacyjność i współpraca ponadnarodowa, równości szans, w tym równość szans kobiet i mężczyzn, partnerstwo. 2

Płeć społeczno-kulturowa: Płeć społeczno-kulturowa: Wpływa na uczestnictwo/funkcjonowanie kobiet i mężczyzn w różnych obszarach życia społecznego, w tym na rynku pracy. Konsekwencją gender może być gorsze położenie kobiet lub mężczyzn w danym obszarze. Gender rodzi specyficzne problemy dla jednej i drugiej płci.

1924 – USA przyznaje kobietom prawa wyborcze – Portugalia – kobieta może iść do pracy bez zgody męża – Szwajcaria, jako ostatni kraj Europy, dał prawa wyborcze kobietom…

Kobiety na rynku pracy doświadczają licznych ograniczeń związanych z możliwością podjęcia pracy, awansu zawodowego, czy też otrzymania godziwego wynagrodzenia. Wzrost gospodarczy sprzyja wyrównywaniu statusu płci. Populacja krajów europejskich wyraźnie się starzeje. Wzrasta w społeczeństwie procentowy udział osób w wieku 65 lat i więcej. Tradycja jest główną barierą ograniczającą możliwość uczestniczenia kobiet na rynku pracy.

Rośnie liczba kobiet pracujących i robiących karierę. Na Światową scenę biznesu wchodzą kobiety mające takie samo wykształcenie jak mężczyźni. W skali globalnej dochody kobiet w ciągu roku rosną szybciej niż mężczyzn. W kryzysie finansowym pracę tracą głównie mężczyźni. W krajach rozwiniętych, kobiety z dużych miast zarabiają więcej niż mężczyźni. Kobiety na rynku pracy doświadczają dyskryminacji. Mężczyźni i kobiety zaczynają pracę od mniej więcej takiej samej płacy.

Dane GUS

Szacunki ONZ mówią, że w skali naszego globu kobiety stanowiąc połowę ludności świata – przepracowują dwie trzecie godzin, jakie ludność spędza przy pracy, uzyskują zaledwie jedną dziesiątą światowego dochodu

Struktura czasu kobiet i mężczyzn w wieku lata PolskaSzwecja Kobiety Mężczyźni KobietyMężczyźni godziny i minuty dziennie (razem 24 h) Praca płatna, nauka2:294:153:124:25 Praca domowa (nieodpłatna) 4:452:223:422:29 Razem praca7:146:376:54 Transport1:061:131:231:30 Spanie8:358:218:118:01 Jedzenie, zajmowanie się sobą 2:292:232:282:11 Czas wolny4:365:255:045:24 Źródło: Ch. Aliaga, How is the time of women and men distributed in Europe? W: Statistics in focus Population and Social Conditions, Nr 4/2006, European Communities, 2006

Kobiety w Polsce stanowią około 42% ogółu zatrudnionych. Efekt płci – zarządzanie biznesem leży głównie w rękach mężczyzn. około 1/3 kierowników wszystkich szczebli to kobiety. na najwyższych stanowiskach kobiety wyraźnie niedoreprezentowane. im większe przedsiębiorstwo, tym częściej jego właścicielem, prezesem lub dyrektorem naczelnym jest mężczyzna, na stanowiskach prezesów, dyrektorów generalnych zasiada 97-98% mężczyzn (i tylko 2-3% kobiet) wyższe szczeble zarządzania w firmach to w 78% mężczyźni średnie szczeble – to w 58% mężczyźni

Źródło: GUS

Aktywność zawodowa kobiet niewiele zmienia w zakresie podziału pracy Prace domowe mają swoją płeć Źródło: Nieodpłatna praca kobiet, 2004

Źródło: Nieodpłatna praca kobiet, 2004

Źródło: Nieodpłatna praca kobiet, 2004

Jaki jest udział Pana/Pani w ogólnym czasie jaki w P. gospodarstwie domowym zajmują prace domowe w typowy dzień powszedni? Jaką część łącznego dochodu gospodarstwa domowego stanowią dochody, które wnosi Pan/Pani osobiście? Źródło: European Social Survey 2004

…to uogólnione przekonania dotyczące tego, jakie są kobiety i jacy są mężczyźni. Celem stereotypu jest uproszczenie rzeczywistości: oni lub one tacy są". Siła stereotypu polega jednak na tym, że jest on odporny na zmiany, pomimo informacji, które go nie potwierdzają. Stereotyp tworzy się w powiązaniu z rolami społecznymi pełnionymi przez kobiety i mężczyzn, jest przekazywany w procesie socjalizacji poprzez: rodziców, innych znaczących bliskich, rówieśników, wychowawców, media (prasa i TV, reklamy, popularne seriale itp.), lektury. Stereotyp uprzedzenia dyskryminacja

Stereotypowa zawartość podręczników i programów edukacyjnych, tzw. ukryty program nauczania. Segregacja w edukacji – wybory edukacyjne dziewcząt i chłopców dyktowane gender. Stereotypowe postawy nauczycieli / nauczycielek – brak wiedzy o gender. Feminizacja zawodu nauczyciela. Szklany sufit w edukacji (im wyższy szczebel, tym mniej kobiet)

Segregacja pozioma (dominacja jednej z płci w konkretnych zawodach). Segregacja pionowa (im wyższy szczebel, tym mniej kobiet). Różnice w wynagrodzeniach (~20% na tym samym stanowisku). Nieodpłatna praca kobiet. Niski udział mężczyzn w pełnieniu obowiązków rodzinnych. Trudność w godzeniu życia zawodowego z rodzinnym.

Feminizacja biedy. Różnica statusu materialnego w wyniku rozwodów. Samotne rodzicielstwo: 18% rodzin niepełnych, w tym samotne matki – 95% Mała dostępność opieki przedszkolnej. Praca mężczyzn w szarej strefie. Bezdomność

Zróżnicowana długość życia Kobiet i Mężczyzn. Natężenie zgonów Mężczyzn w wieku lat; choroby układu krążenia (współczynnik zgonów ze względu na wiek jest o 58% wyższy wśród Mężczyzn) Pięciokrotnie wyższy wskaźnik samobójstw mężczyzn w grupie wiekowej oraz po 60 roku życia. Znaczące różnice w kulturze dbania o zdrowie pomiędzy Kobietami i Mężczyznami na niekorzyść Mężczyzn. Brak profilaktyki zdrowotnej uwzględniającej specyfiki płci kulturowej

Segregacja pozioma i pionowa rynku pracy. Różnice w płacach Kobiet i Mężczyzn. Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy. Niski udział Mężczyzn w pełnieniu obowiązków rodzinnych. Niski udział Kobiet w podejmowaniu decyzji. Przemoc ze względu na płeć. Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia. Niewystarczający system opieki przedszkolnej. Stereotypy płci we wszystkich obszarach. Dyskryminacja wielokrotna, w szczególności w odniesieniu do wieku, imigracji, niepełnosprawności, mniejszości etnicznych

…to stan, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju, etc.), z których mogliby korzystać. Możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń stereotypów.

Poziom -1 Poziom 0 Poziom 1 Poziom 2 Polityka ślepa Polityka neutralna Polityka praktyczna Działania wzmacniające Gender mainstreaming Brak działań realizujących zasadę równości płci Realizacja zasady równości płci Polityka na rzecz równości

Działania pozytywne (wyrównawcze). Analiza pod kątem płci (gender analysis) – np. analiza 4 kroki. Analiza wpływu na płeć (gender impact assessment). Budżet wrażliwy na płeć (gender budgeting).

KROK I: REPREZENTACJA ILOŚCIOWA Ile jest K i M w danym obszarze? Jaka jest struktura grupy K i M pod względem m.in. wieku, wykształcenia, stażu pracy… Jak te dane zmieniają się w czasie? Jak kształtuje się popyt na pracę/usługi/branże /studia/szkolenia/… ?

KROK II: PORTRET KOBIET I MĘŻCZYZN Kto się zajmuje dziećmi i osobami zależnymi? Kto i kiedy ma wolny czas? Kto i gdzie mieszka? Kto ma prawo do lokalu mieszkalnego? Kto i w jakim stopniu korzystał z form wsparcia? Z jaką efektywnością? Kto i gdzie pracuje? Na podstawie jakiej umowy? Ile zarabia? Na jakie trudności napotykają K i M w swoim życiu? Kto posiada samochód? Kto korzysta z transportu publicznego?

Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni sprawują opiekę nad osobami zależnymi oraz zajmują się prowadzeniem gospodarstw domowych. Kobiety, częściej niż mężczyźni, decydują się na niskopłatną pracę dorywczą, jeżeli umożliwia im ona jednoczesne godzenie opieki nad osobą zależną i otrzymanie dodatkowego dochodu (nawet na bardzo niskim poziomie). Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w wieku 45+ nie mają kwalifikacji w obrębie nowych technologii komunikacyjno- informacyjnych. Mniejszy dostęp kobiet do szkoleń – małe przedsiębiorstwa nie mają środków finansowych, aby kierować pracowników na szkolenia z zakresu nowych technologii.

KROK III: PRZYCZYNY Dlaczego tak jest? Jakie są zależności między położeniem K i M a społecznymi rolami przypisywanymi K i M? Kto ma wpływ na sytuację w danym obszarze? Kto podejmuje decyzje? Jakie są bariery równości w danym obszarze? Które z barier są kluczowe i dopiero ich likwidacja spowoduje trwałą zmianę sytuacji danej płci?

Tradycyjne role płci i stereotypy płci sprawiają, że to kobiety znacznie częściej niż mężczyźni sprawują opiekę nad osobami zależnymi. Badania rynku pokazały brak chęci właścicieli małych przedsiębiorstw do stosowania nowoczesnych i elastycznych form zatrudnienia pozwalających na większą efektywność pracy i dających szanse zatrudnienia osobom, których bezrobocie wynika z konieczności opiekowania się dziećmi, wnukami czy też innymi osobami zależnymi. Problem ten jest szczególnie istotny w sytuacji kobiet, które znacznie częściej niż mężczyźni opiekują się rodzicami (w przypadku rodzeństwa to córka podejmuje opiekę nad starszymi rodzicami, a nie syn).

KROK IV: POTRZEBY KOBIET I MĘŻCZYZN Jakie są potrzeby K, a jakie M w związku z zaistniałą sytuacją? Jakie są potrzeby praktyczne, bieżące? Jakie są potrzeby strategiczne, długofalowe? Jak możemy uwzględnić te potrzeby planując nasz przedsięwzięcie?

EFS jest głównym narzędziem finansowym UE służącym do inwestowania w kapitał ludzki. EFS został stworzony aby redukować różnice w zamożności i jakości życia we wszystkich państwach członkowskich. Fundusz promuje spójność gospodarczą i społeczną. EFS jest kluczowym narzędziem strategii UE, która ma na celu poprawę jakości życia obywateli UE.

Zwiększanie zdolności dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw (adaptacyjność). Poprawa dostępu do zatrudnienia i poszerzanie uczestnictwa w rynku pracy. Umacnianie integracji społecznej poprzez zwalczanie dyskryminacji i ułatwienia w dostępie do rynku pracy dla osób w szczególnie niekorzystnej sytuacji. Propagowanie partnerstwa na rzecz reform w sferze integracji, zatrudnienia i adaptacyjności.

Rozwój społeczeństwa jako całości. Polepszenie jakości życia jednostek. Dyskryminacja jako czynnik hamujący rozwój społeczny. Dyskryminacja jako czynnik pogarszający jakość życia jednostki. Równość szans i walka z dyskryminacją jako klucz do rozwoju społecznego.

W ramach priorytetów regionalnych podejmowane są działania zwiększające szanse na uzyskanie zatrudnienia, wejścia na rynek pracy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Szczególny nacisk jest skierowany na zwiększanie zatrudnienia wśród osób defaworyzowanych na rynku pracy.

konieczność zwiększania zatrudnienia kobiet i mężczyzn, w tym zwłaszcza kobiet, jako tej grupy, która jest w szczególnej (trudnej) sytuacji na rynku pracy, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kobiet i mężczyzn, w tym w szczególności wsparcia osób o niskich i zdezaktualizowanych kwalifikacjach, np. kobiet powracających na rynek pracy po urlopach macierzyńskich i wychowawczych,

rozwijanie aktywności ekonomicznej kobiet i mężczyzn jako odpowiedzi na wyzwania rynkowe, pobudzanie postaw przedsiębiorczych, godzenie życia zawodowego i prywatnego poprzez zwiększanie dostępu do usług opiekuńczych nad dziećmi i osobami zależnymi co umożliwi pełne uczestnictwo w kształceniu i rynku pracy oraz promowanie nowych form organizacji pracy.

Cel główny: Dzięki świadomym i systematycznym działaniom IZ POKL, wszelkie podmioty zaangażowane we wdrażanie PO KL będą realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn przyczyniając się do wzmocnienia równości płci. Cele szczegółowe: Tworzenie równościowego systemu instytucjonalnego. Podniesienie świadomości projektodawców na temat realizacji zasady równości szans w PO KL.

Tworzenie równościowego systemu instytucjonalnego: Podniesienie świadomości pracowników zaangażowanych w realizację PO KL w kontekście zasady równości szans. Budowanie otoczenia instytucjonalnego realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn (np. Grupa robocza ds. Zasady Równości Szans Kobiet i Mężczyzn) Pełne uwzględnienie w systemie realizacji PO KL zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

Mity wynikające z kontraktu płci: Kobiety nie muszą pracować, przecież mają mężów, którzy na nie zarabiają. Kobiety zabierają pracę mężczyznom. Kobiety są mniej rzetelnymi pracownikami i są częściej nieobecne w pracy. Podwójny ciężar/druga zmiana jako skutek kontraktu płci.

Segregacja zawodowa – skupianie się kobiet i mężczyzn w konkretnych obszarach rynku pracy, w odmiennych profesjach, oferujących nierówną ilość zawodów, nierówne płace i ograniczone możliwości awansu. Segregacja pozioma – oznacza podział na zawody kobiece i męskie, np. zawód sekretarki, zawód ślusarza… Podział ten odwołuje się do stereotypowych przekonań o odmiennych zdolnościach i priorytetach, wspólnych dla każdej płci, odmiennych między płciami.

Feminizacja zawodowa – jeden z wymiarów segregacji poziomej: skupianie się kobiet w słabiej cenionych i opłacanych segmentach rynku pracy, np. ochrony zdrowia, opieki społecznej, edukacji. Mechanizm etykietowania – skojarzenie zawodu z kobiecością obniża chęć jego wykonywania. Szklane ruchome schody – przyśpieszony awans mężczyzn w zawodach sfeminizowanych przy tych samych kompetencjach i doświadczeniu, np. dyrektorzy szkół (…ale nie odwrotnie…).

Segregacja pionowa – odnosi się do podziału struktury zatrudnienia na stanowiska kierownicze, o znacznym zakresie władzy i wpływów, uważane za właściwe dla mężczyzn oraz stanowiska peryferyjne, z niewielkim zakresem władzy, odpowiednie dla kobiet. Szklany sufit – niewidoczne bariery awansu kobiet na stanowiska kierownicze w firmie, niezależnie od stopnia wykształcenia, doświadczenia, stażu, etc. (Kobiety pracują przeciętnie 3,8 roku dłużej niż mężczyźni by awansować na wyższe stanowisko).

Szklane ściany – wykonywanie przez kobiety pracy na stanowiskach asystenckich, pomocniczych, peryferyjnych, z których awans na stanowiska kierownicze jest utrudniony. Pracownice-asystentki nie nabywają kompetencji i doświadczeń niezbędnych do awansu na stanowiska centralne, wiążące się z pewnym zakresem władzy, niezależności decyzyjnej i wysokimi zarobkami. Lepka podłoga – kobiety pracują w zawodach o niskim prestiżu, niskich zarobkach i niewielkich możliwościach awansu, np. sprzątaczka, kasjerka.

Nierówność w wynagrodzeniach ze wzglądu na płeć – mimo prawnych gwarancji równości wynagrodzenia ze tę samą pracę lub pracę tej samej wartości bez względu na płeć, różnice wynagrodzeń wynoszą około 20%.

Przemoc ze względu na płeć – molestowanie seksualne w miejscu pracy. Niższy wiek emerytalny i praca na część etatu – niższe świadczenia emerytalne, Instrumenty godzenia życia zawodowego z osobistym kierowane przede wszystkim do kobiet

Dyskryminacja na rynku pracy to czynnik wypychający kobiety z rynku pracy. Szanse niezależności decyzyjnej i braku ograniczeń rozwoju zawodowego przez szklany sufit to czynnik przyciągający kobiety do przedsiębiorczości.

Przedsiębiorczość kobiet jako ucieczka przed dyskryminacją kobiet na rynku pracy w Polsce, strukturalnymi uwarunkowaniami bezrobocia kobiet i zagrożenia ubóstwem. Wskaźnik przedsiębiorczości kobiet stale utrzymujący się na poziomie ~37% od 1992r. (jeden z najwyższych w UE), mimo braku specjalnych, systemowych programów wspierających przedsiębiorczość kobiet.

61

Pyt. 1 Pyt. 1 Czy uzasadnienie potrzeby realizacji projektu zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? Pyt. 2 Pyt. 2 Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawarta w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu, zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze problemowy projektu?

Pyt. 3 Pyt. 3 Dane w podziale na płeć użyte w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu dotyczą zasięgu i obszaru interwencji projektu Pyt. 4 Pyt. 4 Rozwiązanie planowane do wypracowania i działania podejmowane w projekcie odpowiadają na nierówności lub bariery ze względu na płeć, istniejące w obszarze problemowym projektu lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn przyczyniając się do zmniejszenia istniejących nierówności w obszarze projektu.

Pyt. 5 Pyt. 5 Rezultaty są podane w podziale na płeć i wynikają z uzasadnienia potrzeby realizacji projektu. Rezultaty wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze projektu Pyt. 6 Pyt. 6 Projekt przewiduje równościowy sposób zarządzania projektem

Pkt. 7 – Projekt należy do wyjątku, co do którego nie stosuje się standardu minimum. Profil działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe Realizacja działań pozytywnych Zakres realizacji projektu - w przypadku istnienia ograniczonej rekrutacji,