FUNDUSZE STRUKTURALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
11. 2 Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Kryteria Oceny.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1. 2 Propozycja zmian w Kryteriach wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata
1. 2 Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Kryteria Oceny.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
1. Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Zasady ubiegania się o pomoc publiczną
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
PROCEDURA WERYFIKACJI WNIOSKÓW DZAIŁANIE 1.1, 1.2 NOWY TOMYŚL 13 listopada 2007r. WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2007 – 2013 (WRPO)
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
1. 2 Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Kryteria Oceny.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne AJ Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej Projekt dofinansowany.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wsparcie dotacyjne w ramach
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
System oceny projektów w ramach RPO WP
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Olsztyn, 14 maja 2019 r. Miejski Obszar Funkcjonalny OLSZTYNA.
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Ścieżka selekcji projektów w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 projekt Tomasz Sanecki Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Ramy prawne FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności  i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r.,  nr 227, poz. 1658)

Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Projekt wytycznych w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym – w trakcie konsultacji Projekt wytycznych w zakresie jednolitego systemu zarządzania i monitoringu projektów indywidualnych zgodnych z art. 28 ust. 1 pkt. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w trakcie konsultacji Kwestia sporna – status prawny wytycznych i zakres ich obowiązywania

Instytucje zaangażowane w proces selekcji projektów FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Instytucja Zarządzająca – Zarząd Województwa Małopolskiego - IZ Jednostka ds. Zarządzania – Departament Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego - PR Jednostka ds. Wdrażania – Departament Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego - FE Instytucja Pośrednicząca II stopnia – instytucja wybrana w drodze przetargu - zlecenie wdrażania działań objętych II osią priorytetową - Gospodarka regionalnej szansy (przedsiębiorczość) Komisja Oceny Projektów – KOP - każdy wniosek oceniany jest przez eksperta ds. oceny wykonalności technicznej i ekonomiczno-finansowej oraz przez co najmniej dwie osoby na podstawie kryteriów merytorycznych (pracownika IZ oraz eksperta zewnętrznego) Komitet Monitorujący Małopolski Regionalny Program Operacyjny - zostanie powołany w ciągu trzech miesięcy od daty przekazania Polsce decyzji o zatwierdzeniu programu przez Komisję Europejską. W skład komitetu wejdą przedstawiciele m.in. instytucji zarządzającej, ewentualnie instytucji pośredniczących, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego jako koordynatora RPO, samorządów terytorialnych oraz partnerów społecznych i gospodarczych

Proces selekcji projektów FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Departament Funduszy Europejskich – ogłoszenie konkursu i nabór projektów Beneficjent – złożenie fiszek projektowych fiszki projektowe Departament FE/ZWM – preselekcja i zatwierdzenie listy projektów zaproszonych do złożenia pełnej dokumentacji Zaproszeni Beneficjenci – złożenie pełnej dokumentacji projektowej Wniosek i załączniki

Proces selekcji projektów FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Departament Funduszy Europejskich – I i ew. II ocena formalna Komisja Oceny Projektów – I i ew. II ocena merytoryczno-techniczna Zarząd Województwa Małopolskiego – Ocena strategiczna i wybór projektów Departament Funduszy Europejskich – podpisanie umowy z Beneficjentem umowa dofinansowania

Proces selekcji projektów w ramach MRPO FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Fiszka NIE Departament FE Preselekcja Uzupełnienie Departament FE NIE Wniosek Ocena formalna WNIOSEK ODRZUCONY TAK NIE Ocena merytoryczna Komisja Oceny Projektów Wniosek Uzupełnienie TAK Lista rankingowa Zarząd Województwa Ocena strategiczna i wybór projektów

Proces selekcji projektów UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE 30 dni preselekcja 90 dni złożenie pełnej dokumentacji wniosku 30 dni nabór 30 dni podpisanie umowy 45 dni ocena formalna 14 dni ocena strategiczna ZWM i wybór projektów 45 dni ocena merytoryczna Maksymalny czas trwania procedury 284 dni

Elementy preselekcji Część I: Ocena wstępna Ocena formalna Część II: FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Część I: Ocena wstępna Ocena formalna Część II: Ocena wskaźnikowa Ocena logiczna Stan przygotowania projektu do realizacji

Preselekcja - założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Ocena formalna fiszek w ramach preselekcji jest oceną „0-1” co oznacza, że niespełnienie jednego z warunków powoduje odrzucenie wniosku o dofinansowanie z dalszej procedury. Ocena wskaźnikowa fiszek stanowi 60% maksymalnej liczby punktów. Ocena logiczna fiszek stanowi 40% maksymalnej liczby punktów. Ocena w ramach preselekcji dokonywana jest w oparciu o kartę oceny preselekcyjnej. IZ zapewnia możliwość poprawy oczywistych i drobnych błędów czy omyłek we wniosku (np. podpisy, pieczątki. literówki).

Preselekcja - założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Po dokonaniu oceny wszystkich fiszek projektowych tworzy się listę rankingową fiszek projektowych wg. ilości uzyskanych punktów. W wyniku oceny w ramach preselekcji fiszka projektowa jest odrzucana bądź przekazana na Zarząd Województwa Małopolskiego, celem akceptacji i zaproszenia Beneficjentów do składania pełnej dokumentacji. Do dalszego etapu oceny przechodzą wnioski: których łączna wnioskowana kwota dofinansowania wynosi do 150% alokacji dostępnej na dany konkurs lub które uzyskały powyżej 75% maksymalnej liczby punktów, możliwych do uzyskania na preselekcji

Preselekcja składane dokumenty FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Fiszka projektowa Matryca logiczna projektu

Fiszka projektowa Tytuł projektu FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Tytuł projektu Beneficjent - nazwa. forma prawna, dane teleadresowe, osoba reprezentująca, osoba do kontaktu Opis projektu wraz z uzasadnieniem - krótkie uzasadnienie konieczności realizacji projektu, opis działań realizowanych w ramach projektu, informacja nt. stanu przygotowania projektu do realizacji Cele projektu - opis bezpośrednich celów oraz długofalowego oddziaływania projektu Wskaźniki realizacji projektu - wskaźniki produktu, rezultatu Okres realizacji projektu, max 24 miesiące - data rozpoczęcia i zakończenia projektu, uzasadnienie w przypadku przekroczenia 24 miesięcznego okresu Budżet projektu - kategorie kosztów wraz z kwotami - całkowita wartość projektu (brutto), całkowita wartość kosztów kwalifikowanych, całkowita wartość kosztów niekwalifikowanych Źródła finansowania projektu - wnioskowana kwota dofinansowania, wkład własny (finansowy, niefinansowy) inne źródła finansowania Trwałość projektu - sposób wykorzystania i finansowania projektu po zakończeniu jego realizacji, przewidywane dochody w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu Dodatkowe informacje wymagane regulaminem konkursu i obowiązującym prawodawstwem - np. Plan Rewitalizacji, obszary sieci Natura 2000, potwierdzenie wpisu obiektu do rejestru zabytków

Elementy oceny w ramach preselekcji FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Część I 1. Wstępna ocena projektu Tak Nie Uwagi 1.1 Projekt złożony zgodnie z wymogami regulaminu 1.2 Kompletność fiszki projektowej 1.3 Kompletność załączników (matryca logiczna projektu oraz inne załączniki wymagane regulaminem konkursu) 2. Ocena formalna projektu 2.1 Kwalifikowalność projektu 2.2 Kwalifikowalność Beneficjenta 2.3 Właściwy okres realizacji projektu 2.4 Zgodność udziału % dofinansowania z EFRR z maksymalnym limitem przewidywanym w MRPO 2.5 Źródła finansowania 2.6 Inne kryteria charakterystyczne dla danego Działania

Elementy oceny w ramach preselekcji FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Część II 3. Ocena wskaźnikowa projektu lub/ i ocena w oparciu o kryteria preselekcyjne dla danego Działania Liczba przyznanych punktów Uwagi 3.1 wskaźnik / kryterium 3.2 wskaźnik / kryterium 3.3 wskaźnik / kryterium Suma punktów- kryterium 3 % maksymalnej oceny dla kryterium 3

Elementy oceny w ramach preselekcji FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA 4. Ocena logiczna projektu – ocena matrycy logicznej projektu Liczba przyznanych punktów Uwagi 4.1 Spójność celów projektu z celami działania MRPO 4.2 Spójność logiki interwencji w matrycy logicznej z zapisami fiszki projektowej 4.3 Wewnętrzna spójność matrycy logicznej projektu 4.4 Ocena zewnętrznych czynników ryzyka oddziaływujących na projekt 4.5 Właściwy dobór oraz prezentacja wskaźników Suma punktów- kryterium 4 % maksymalnej oceny dla kryterium 4

Elementy oceny w ramach preselekcji FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA 5. Stan przygotowania projektu do realizacji Liczba przyznanych punktów Uwagi 5.1 Projekt w fazie analiz, studiów, koncepcji 5.2 Projekt posiada opracowaną dokumentację techniczną lub jest w trakcie opracowywania oraz posiada uregulowany status prawny gruntu 5.3 Projekt posiada pozwolenie na budowę lub projekt jest w trakcie realizacji Suma punktów- kryterium 5 % maksymalnej oceny dla kryterium 5 SUMA CAŁKOWITA % CAŁKOWITEJ MAKSYMALNEJ OCENY KRYTERIUM 3, 4, 5

Ocena formalna - założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Weryfikacja formalna jest oceną „0-1” co oznacza, że niespełnienie jednego z warunków formalnych powoduje odrzucenie wniosku o dofinansowanie z dalszej procedury. Istnieje możliwość jednokrotnego uzupełnienia/poprawy dokumentacji. Oceny formalna dokonywana jest w oparciu o kartę oceny formalnej. Dla każdego z ocenianych wniosków wypełniana jest karta oceny formalnej. IZ zapewnia możliwość poprawy oczywistych i drobnych błędów czy omyłek we wniosku (np. podpisy, pieczątki. literówki).

Ocena formalna - założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA W wyniku pierwszej oceny formalnej wniosek jest odsyłany do uzupełnienia, odrzucany bądź przekazany do oceny merytorycznej. W wyniku drugiej oceny formalnej wniosek jest odrzucany bądź przekazany do oceny merytorycznej. W przypadku odrzucenia wniosku Beneficjent jest informowany o przyczynie odrzucenia oraz pouczany o możliwości odwołania.

Ocena formalna – przykładowe kryteria FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Kryterium dostępowe - analiza zgodności dokumentacji aplikacyjnej z dokumentacją dostarczoną na etapie pre-selekcji. Dopuszcza się różnicę w granicach: 15% - co do zakresu rzeczowego 25% - co do całkowitej wartości projektu. Pozostałe elementy muszą być tożsame z dokumentacją dostarczoną w procesie pre-selekcji. Kompletność wniosku o dofinansowanie projektu Kompletność załączników

Ocena merytoryczno-techniczna założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Ocena merytoryczno-techniczna - sprawdzenie opracowanej przez projektodawcę dokumentacji pod kątem stopnia spełniania kryteriów zatwierdzonych dla danego programu przez Komitet Monitorujący Wynikiem oceny merytorycznej jest uszeregowanie wniosków w kolejności uwzględniającej stopień spełniania kryteriów wyboru wniosków. Stopień spełnienia kryteriów oceniany jest poprzez przyznawanie punktacji poszczególnym częściom projektu

Ocena merytoryczno-techniczna założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Oceny merytorycznej projektów dokonuje Komisja Oceny Projektów na karcie oceny merytorycznej Każdy wniosek oceniany jest przez eksperta ds. oceny wykonalności technicznej i ekonomiczno-finansowej oraz przez co najmniej dwie osoby na podstawie kryteriów merytorycznych (pracownika IZ oraz eksperta zewnętrznego). W przypadku skomplikowanych wniosków istnieje możliwość poszerzenia składu KOP bądź zlecenia ekspertyzy zewnętrznej

Ocena merytoryczno-techniczna założenia FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA W wyniku pierwszej oceny merytorycznej wniosek jest przekazywany na ZWM, odsyłany do uzupełnienia bądź odrzucany. W wyniku drugiej oceny merytorycznej wniosek jest odrzucany bądź skierowany do wyboru do dofinansowania. Istnieje możliwość jednokrotnego uzupełnienia/poprawy dokumentacji lub zlecenia ekspertyzy zewnętrznej. W przypadku odrzucenia wniosku Beneficjent jest informowany o przyczynie odrzucenia oraz pouczany o możliwości odwołania.

Ocena merytoryczno-techniczna przykładowe kryteria FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Ocena techniczna – wykonalność techniczna, poprawność analizy ekonomicznej i finansowej, efektywność kosztowa, innowacyjność zaproponowanych rozwiązań, generowanie przychodu netto. Ocena merytoryczna – zestaw kryteriów specyficznych dla danego obszaru interwencji

Ocena strategiczna i wybór projektów przez ZWM FUNDUSZE STRUKTURALNE UNIA EUROPEJSKA Ocena stopnia wpisywania się projektu w Strategię Rozwoju Województwa Małopolskiego (20% oceny końcowej) i wybór projektów do dofinansowania. Opcjonalnie utworzenie listy rezerwowej wraz z określeniem specyficznych warunków dla projektów rezerwowych (okres obowiązywania listy, ewentualnie zakaz aplikowania do innych działań programu etc.)

Dziękuję za uwagę