Cele Przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Zarządzanie logistyczne
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Budżetowanie kapitałów
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
BIZNESPLAN SPIN OFF/OUT DLA KOGO???.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Wprowadzenie do symulacji. Zaczynamy Naciśnij przycisk OK, by rozpocząć grę
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Rynki konkurencji niedoskonałej
PRÓG RENTOWNOŚCI.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Rynek usług medycznych
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 4: Marketing Wojciech St. Mościbrodzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Wizja, misja i cele strategiczne
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Segmentacja rynku.
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Firmy globalne.
Funkcja planowania.
SEGMENTACJA RYNKU.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Prezentacja biznesplanu
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 4: Marketing Wojciech St. Mościbrodzki
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
MARKETING INTERNETOWY
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Cele Przedsiębiorstwa Misja Wizja Cele Przedsiębiorstwa

Misja firmy jest deklaracją celów jej działalności, która zawiera wyraźną wizję bieżących i przyszłych operacji firmy związanych z wyrobem, usługą lub rynkiem, a także system wartości i zasad oraz cechy odróżniające ją od konkurentów. Deklaracja ta określa relacje z każdym z głównych rynków, na których działa firma oraz wytycza cel i kierunek prowadzący do większej swobody w podejmowaniu decyzji na każdym szczeblu struktury organizacyjnej Inaczej mówiąc misja jest generalnym uzasadnieniem racji istnienia i rozwoju organizacji. Określa ona główne wartości, dla których organizacja została powołana, bądź które realizuje przez swoją działalność.

Przykłady misji przedsiębiorstwa HOLIDAY IN „Zaspokajać potrzeby podróżnych w dziedzinie noclegu i jedzenia„ MICROSOFT „Wiodąca rola w oprogramowaniu komputerowym" C. Revlon „Wkładamy nadzieję do flakonika"

Podstawowe składniki misji 1. Klienci Kim są klienci firmy? 2. Wyroby lub usługi Jakie są główne wyroby i usługi firmy? 3. Lokalizacja Gdzie firma konkuruje? 4. Technologia Jaka jest podstawowa technologia przedsiębiorstwa? 5. Sposób na przetrwanie Jakie jest zaangażowanie firmy w osiąganie celów ekonomicznych? 6. Filozofia Jakie są podstawowe przekonania, wartości, aspiracje i priorytety firmy? 7. Własna koncepcja rozwoju Jakie są główne atuty i przewaga konkurencyjna firmy? 8. Publiczny wizerunek Jaka jest społeczna odpowiedzialność firmy i jaki jest jej pożądany wizerunek? 9. Stosunek do pracowników Jaki jest stosunek przedsiębiorstwa do pracowników?  

European Consulting Group Przykłady misji przedsiębiorstwa European Consulting Group „40 lat doświadczeń w marketingu - poznaj z nami na nowo swój biznes" Otis Elevator „Pomagać każdemu użytkownikowi przez przemieszczanie ludzi i rzeczy - do góry, w dół, z miejsca na miejsce, na krótkich dystansach i z wyższą niezawodnością, niż każde inne w tej branży przedsiębiorstwo na świecie".

Misja jest kształtowana przez pięć podstawowych elementów, którymi są: Historia firmy (definiując misję, należy pamiętać o dotychczasowych osiągnięciach przedsiębiorstwa; nie można za daleko odchodzić od dotychczasowej działalności, od tradycji oraz od tego, z czym przedsiębiorstwo kojarzy się klientom). Preferencje zarządu oraz udziałowców firmy (osoby kierujące firmą mają z reguły swoje własne cele oraz wizje, własne pomysły na prowadzenie danej działalności). Otoczenie firmy (środowisko, w jakim działa przedsiębiorstwo, stwarza zarówno okazje, jak i rodzi zagrożenia, które muszą być uwzględniane przy określaniu misji). Zasoby firmy (posiadane zasoby kapitałowe, ludzkie, techniczne itp. w istotnym stopniu decydują o możliwościach realizacji misji). Kompetencje w branży, w której działa przedsiębiorstwo.

„Rogalik„ (piekarnia w Gdańsku) „Masz prawo do chrupiących bułeczek" Zelmer „Naszym celem jest wytwarzanie najlepszych w kraju wyrobów zasilanych prądem elektrycznym, służących do utrzymania czystości w mieszkaniu oraz wyrobów ułatwiających przygotowanie posiłków. Dążymy do utrwalenia pozycji znaczącego w świecie eksportera tych wyrobów" „Rogalik„ (piekarnia w Gdańsku) „Masz prawo do chrupiących bułeczek" KAMIS (przyprawy) „Życie ze smakiem" Mc Graw-Hill „Zaspokajać potrzebę wiedzy poprzez gromadzenie, wytwarzanie, dystrybucję wartościowych informacji w sposób, który zadowala naszych klientów, pracowników, autorów, inwestorów i cale społeczeństwo"

Wizja to przyszły pożądany stan organizacji. Stanowi ona pewien obraz przyszłości firmy i jej docelowej pozycji na rynku. Jest zestawem dążeń i aspiracji związanych z działalnością przedsiębiorstwa, pewnym wyobrażeniem przyszłości powstałym na podstawie analizy obecnej sytuacji oraz wyobraźni i ambicji menedżerów. Powinna pokazywać możliwe do osiągnięcia wyniki i kierunki, w których przedsiębiorstwo ma zmierzać, aby zająć upragnioną pozycję w przyszłości. Podobnie jak misja, wizja musi być realna i jednocześnie zachęcać pracowników do działania, pokazywać, że to, co robią jest użyteczne dla przedsiębiorstwa i rynku. Powinna oddziaływać na emocje, pobudzać kreatywność oraz stanowić bodziec do osiągnięcia wyznaczonych celów, apelować do wyobraźni i podnosić pracowników na duchu, nasilać dążenia do osiągnięcia czegoś znaczącego w życiu

Przykład misji i wizji Wizja Misja Koncern „X” chce być postrzegany jako niezależne, przynoszące zyski przedsiębiorstwo, które: osiągnęło w przeszłości i osiąga dzisiaj najlepsze w Europie wyniki w branży bezalkoholowych napojów owocowych; przynosi wyjątkowy wzrost wartości akcji; ma pracowników, którym praca w firmach grupy „X” sprawia radość i satysfakcję.   Misja Zobowiązujemy się do oferowania naszym konsumentom soków, nektarów, napojów bezalkoholowych będących niepowtarzalnymi markowymi produktami. Nie budujemy marek promocyjnych, lecz marki premium o określonym wizerunku. Nasze produkty oferujemy szerokiemu spektrum konsumentów, dzięki utrzymywaniu atrakcyjnej i korzystnej relacji pomiędzy ceną i jakością.

Cele Przedsiębiorstwa Struktura celów firmy: - cele strategiczne (horyzont czasowy 5 – 10 lat) cele taktyczne (horyzont czasowy 1 – 5 lat) cele operacyjne (horyzont czasowy do 1 roku) cele ogólne cele szczegółowe

Cele mogą dotyczyć różnych aspektów funkcjonowania organizacji, np. udziału w rynku, płynności finansowej, użyteczności i zróżnicowania produktów, wizerunku rynkowego, kwalifikacji pracowników, informatyzacji, ochrony środowiska.   Pomimo dużej różnorodność celów przedsiębiorstw, można wyróżnić trzy podstawowe ich grupy: cele techniczno – produkcyjne (w kategoriach rzeczowych i wartościowych). Dotyczą przede wszystkim wielkości produkcji i sprzedaży dóbr i usług w danym okresie; cele ekonomiczne, które określają – w pewnym horyzoncie czasowym - stosunek kosztów poniesionych na wyprodukowanie dóbr lub usług do wartości ich sprzedaży; cele społeczne, dotyczące warunków i stosunków pracy wewnątrz organizacji. Określają one stopień zaspokajania psychospołecznych, socjalno – bytowych, kulturalnych potrzeb pracowników oraz potrzeb społeczno – politycznych związanych z rynkowymi zasadami gospodarczymi.

Projektując cele należy pamiętać o pięciu podstawowych zasadach: należy ustalić hierarchię ważności celów; cele powinny być realne, tj. możliwe do osiągnięcia; trzeba przestrzegać logiki przy ustalaniu celów, co oznacza m.in., że nie mogą one być wzajemnie sprzeczne, a cele szczegółowe muszą wynikać z ogólnych, cele muszą być sformułowane jasno i wyczerpująco, cele przedsiębiorstwa powinny być zbieżne z celami pracowników (w przeciwnym razie mogą powstać problemy z ich realizacją).

Prezes i dyrektor naczelny Przykład Cele strategiczne Prezes i dyrektor naczelny zapewnić inwestorom 14% zysku przez przynajmniej 10 lat otworzyć lub zakupić nową sieć lokali w ciągu 5 lat wynegocjować w tym roku nową umowę zbiorową Cele taktyczne Wiceprezes ds. operacji Wiceprezes ds. marketingu Wiceprezes ds. finansów otworzyć 150 nowych lokali w ciągu 10 lat zmniejszyć koszty pojemników na żywność o 15% w ciągu 5 lat Zmniejszyć przeciętny czas oczekiwania klienta o 30 sek. W danym roku zwiększyć sprzedaż na 1 punkt o 5% rocznie w ciągu 10 lat wyznaczyć i przyciągnąć 2 nowe segmenty rynku w ciągu 5 lat opracować nową strategię promocyjną w ciągu następnego roku utrzymać zadłużenie firmy na wysokości nie przekraczającej 20% płynnych aktywów w ciągu 10 lat opracować skomputeryzowany system księgowości w ciągu 5 lat uzyskać 9% nadwyżki kasowej w danym roku Cele operacyjne Kierownik lokalu Dyrektor ds. reklamy Menedżer ds. księgowości w ciągu 1 roku wprowadzić system zachęt pracowniczych zmniejszyć odpady o 5% w ciągu danego roku zatrudnić i przeszkolić nowego zastępcę opracować w ciągu 1 roku regionalne kampanie reklamowe Wynegocjować o 5% niższe stawki reklamowe w następnym roku Wprowadzić tegoroczną strategię promocyjną Oddzielić funkcje księgowania należności i zobowiązań od innych dziedzin w ciągu 2 lat Skomputeryzować w danym roku system płac dla każdej restauracji Pokryć wszystkie faktury w ciągu 30 dni