PROCEDURA POSTĘPOWANIA W CZASIE ZAGROŻENIA WYSTĄPIENIEM LUB WYSTĄPIENIA CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT (EPIZOOTIE)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Nowej Soli dysponuje planami działania i procedurami szczegółowymi na wypadek wystąpienia w/w zdarzeń.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Istota zmian i wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia i oczyszczania ścieków w polityce ekologicznej państwa Zbigniew Sobociński Gdańska.
PLANOWANIE I REALIZACJIA SZKOLENIA OBRONNEGO 2016 ROKU.
LMN dla Państwowej Straży Pożarnej. Powołanie zespołu Zarządzeniem nr 8 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 lutego 2006 r. został powołany.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Plany zarządzania kryzysowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Warszawa, 1 września 2016 KONFERENCJA PRASOWA Podsekretarz Stanu Ewy Lech i Podsekretarza Stanu Rafała Romanowskiego ASF – nowe regulacje prawne Ministerstwo.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W CZASIE ZAGROŻENIA WYSTĄPIENIEM LUB WYSTĄPIENIA CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT (EPIZOOTIE)
organizowanie ochrony informacji niejawnych
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD WOJEWÓDZKI W OLSZTYNIE
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Misją Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku jest profesjonalna realizacja prawnie przypisanych mu zadań, a istotnym elementem tej Misji jest właściwe.
Temat: STRUKTURA I ORGANIZACJA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ OSP ORAZ OL
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
MRiRW Zadania i obowiązki Szkół Rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju w realizacji zadań obronnych w przypadku wprowadzenia wyższych.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Witold Bruzda– Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Opolu Wacław Bortnik Opolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W CZASIE ZAGROŻENIA WYSTĄPIENIEM LUB WYSTĄPIENIA CHOROBY ZAKAŹNEJ ZWIERZĄT (EPIZOOTIE)

Cel procedury: Celem procedury jest przygotowanie sprawnego mechanizmu działania w przypadku zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia chorób zakaźnych zwierząt. Lider/ Uczestnicy procedury: Powiatowy Lekarz Weterynarii, administracja samorządowa, inne podmioty.

Wejście procedury Zagrożenie wystąpienia lub wystąpienie grypy ptaków na obszarze 1 powiatu. Wyjście procedury Odwołanie zagrożenia chorobą zakaźną lub likwidacja choroby zakaźnej- grypy ptaków

Podstawy prawne realizacji procedury 1.Rozporządzenie MRiRW z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie zwalczania grypy ptaków (Dz.U. z 2007 r. Nr 239, poz. 1752) 2. Rozporządzenie MRiRW z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie zakresu, sposobu i terminów przekazywania informacji o występowaniu chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji oraz o wynikach monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, a także związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe (Dz.U. z 2005 r. Nr 242, poz. 2045) 3.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 kwietnia 2006 r. w sprawie współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych (Dz.U. z 2006 r. Nr 83, poz. 575) 4.Rozporządzenie MRiRW z dnia 26 maja 2004 r. w sprawie zakresu i warunków współpracy organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w tworzeniu planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 129, poz. 1372) 5.Rozporządzenie MRiRW z dnia 18 grudnia 2007 r. w sprawie środków podejmowanych w związku ze zwalczaniem u drobiu wysoce zjadliwej grypy ptaków (Dz. U. z 2007 r. Nr 239, poz. 1751) 6.Rozporządzenie MRiRW z dnia 30 października 2007 r. w sprawie środków dotyczących przywozu ptaków domowych towarzyszących podróżnym w związku z zagrożeniem wystąpienia grypy ptaków (Dz. U. z 2007 r. Nr 208, poz. 1507 i 1508)

Podstawy prawne realizacji procedury 7.Rozporządzenie MRiRW z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 17, poz. 107) 8.Rozporządzenie MRiRW z dnia 26 sierpnia 2005 r. w sprawie sposobu i warunków wprowadzania czasowych zakazów opuszczania ogniska choroby zakaźnej zwierząt oraz czasowych ograniczeń w ruchu osobowym lub pojazdów (Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1423) 9. Rozporządzenie MRiRW z dnia 21 listopada 2008 r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych zwierząt, dla których sporządza się plany gotowości ich zwalczania (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r. poz. 440) 10. Rozporządzenie MRiRW z dnia 30 lipca 2009 r. w sprawie rzeczoznawców wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do przeprowadzenia szacowania (Dz. U. z 2009 r. Nr 142, poz. 1161) 11. Rozporządzenie MRiRW z dnia 1 lutego 2006 r. w sprawie wykazu chorób zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz zakresu, sposobu i terminów przekazywania informacji o tych chorobach (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. poz. 321) 12. Rozporządzenie MRiRW z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków (Dz. U. z 2016 r. poz. 2091)

Podstawy prawne realizacji procedury 13.Instrukcja Głównego Lekarza Weterynarii dotycząca sposobu oczyszczania i odkażania pomieszczeń przebywania ptaków zakażonych wysoce zjadliwą grypą ptaków 14.Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2367 z dnia 21 grudnia 2016 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2122 w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 w niektórych państwach członkowskich 15.Pismo GLW z dnia 21 grudnia 2016 r. nr GIWbż-403-5/2016(4) w sprawie postępowania z drobiem pochodzącym z gospodarstw zlokalizowanych na obszarze zapowietrzonym oraz zagrożonym, jak również mięsem pozyskanym z tego drobiu 16.Wytyczne GLW dla myśliwych dotyczące postępowania podczas polowań na ptactwo łowne, w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) podtypu H5N8 u dzikich ptaków w Polsce 17.Wytyczne GLW w sprawie warunków wydawania zgody PLW na przemieszczanie drobiu, w tym drobiu odchowanego, piskląt jednodniowych drobiu lub jaj wylęgowych, w tym wymagań bioasekuracji z obszaru zapowietrzonego albo zagrożonego, wyznaczonych w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu, w tym również w sprawie warunków dotyczących uboju drobiu z powyższych obszarów, postępowania z mięsem otrzymanym z tych zwierząt i jego znakowania 18. Rozporządzenie MRiRW z dnia 7 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia jednostek chorobowych, sposobu prowadzenia kontroli oraz zakresu badań kontrolnych zakażeń zwierząt (Dz. U. z 2016 r. poz. 2018)

Podstawy prawne realizacji procedury 19. Rozporządzenie MRiRW z dnia 28 lutego 2014 r. w sprawie wprowadzenia programu zwalczania wścieklizny oraz programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Dz. U. z 2014 r. poz. 297) 20. Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.) 21.Ustawa o inspekcji weterynaryjnej (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 1077 ze zm.) 22.Ustawa o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. poz. 1539 ze zm) 23.Ustawa o stanie klęski żywiołowej (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r. poz. 333 ze zm.) 24. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 20 grudnia 2016 r., w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków (Dz. U. 2016.poz.2091)

A. Monitorowanie stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt: Przedsięwzięcia Wykonawcy A. Monitorowanie stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt: - Monitoring chorób zakaźnych zwierząt prowadzi Powiatowy Lekarz Weterynarii za pośrednictwem wyznaczonych lekarzy weterynarii prywatnej praktyki.   Powiatowy Lekarz Weterynarii

B. Bilans i tryb uruchamiania sił i środków: Przedsięwzięcia Wykonawcy B. Bilans i tryb uruchamiania sił i środków: - PLW może wykorzystać środki prawne, laboratoria, zakłady utylizacyjne i inne podmioty za porozumieniem z Opolskim Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii  Starosta udostępnia siły i środki z Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego

C. Uruchamianie działań: Przedsięwzięcia Wykonawcy C. Uruchamianie działań: 1. Posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego z udziałem ekspertów oraz innych podmiotów – po stwierdzeniu przypadków zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt na obszarze powiatu. Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy 2. Na wniosek Powiatowego Lekarza Weterynarii wydzielenie dla potrzeb Powiatowego Zespołu Kryzysowego przy Inspekcji Weterynaryjnej pomieszczeń wyposażonych w środki łączności, sprzęt komputerowy, mapy i inne środki techniczne. Starosta udostępnia siły i środki z Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy 3.Informowanie Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii o zaistniałym zagrożeniu. PLW

Przedsięwzięcia Wykonawcy Wojewoda Opolski, 4. Analiza zagrożenia podczas posiedzenia Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Wystąpienie Powiatowego Lekarza Weterynarii z wnioskiem do Wojewody Opolskiego o opublikowanie rozporządzenia wprowadzającego nakazy i ograniczenia w sprawie likwidacji choroby zakaźnej zwierząt. Powiatowy Lekarz Weterynarii w drodze rozporządzenia określa: obszar, na którym występuje choroba zakaźna lub zagrożenie wystąpienia choroby zakaźnej, jako obszar zapowietrzony, zagrożony lub buforowy oraz sposób oznakowania tych obszarów; lub wprowadza czasowe ograniczenia w przemieszczaniu się osób lub pojazdów; Wojewoda Opolski, Powiatowy Lekarz Weterynarii,

Przedsięwzięcia Wykonawcy Wojewoda Opolski, lub czasowo zakazuje organizowania: widowisk, zgromadzeń, pochodów lub nakazuje czasowe zawieszenie określonej działalności, targów, wystaw, pokazów lub konkursów zwierząt, polowań o odłowów zwierząt łownych, ogranicza obrót albo zakazuje obrotu zwierzętami, zwłokami zwierzęcymi, produktami, surowcami i produktami rolnymi oraz innymi przedmiotami, które mogą spowodować szerzenie się choroby zakaźnej; lub nakazuje zaopatrywanie zwierząt lub produktów w świadectwa zdrowia wystawiane przez lekarza weterynarii; Wojewoda Opolski, Powiatowy Lekarz Weterynarii,

Przedsięwzięcia Wykonawcy Wojewoda Opolski, lub nakazuje oczyszczenie, odkażania, deratyzację i dezynsekcję miejsc przebywania zwierząt lub miejsc przechowywania i przetwarzania zwłok zwierzęcych, produktów, środków żywienia zwierząt, a także oczyszczanie i odkażanie środków transportu; lub nakazuje odstrzał sanitarny zwierząt na określonym obszarze, lub nakazuje podmiotom prowadzącym działalność w zakresie produkcji produktów zastosowanie określonej technologii Wojewoda Opolski, Powiatowy Lekarz Weterynarii,

Przedsięwzięcia Wykonawcy PLW 5. Opracowanie rozporządzenia wprowadzającego nakazy i ograniczenia w sprawie likwidacji choroby zakaźnej PLW

Przedsięwzięcia Wykonawcy Wojewoda Opolski 6. Opublikowanie rozporządzenia PLW wprowadzającego nakazy i ograniczenia w związku z chorobą zakaźną zwierząt Wojewoda Opolski

Przedsięwzięcia Wykonawcy 7. Przekazanie do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty aktów prawnych wydanych przez Prezydenta, Radę Ministrów, ministra kierującego działem administracji rządowej lub wojewody. Starosta, Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy 8. Informowanie ludności o zagrożeniach i zasadach postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia lub choroby zakaźnej zwierząt Starosta, Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy PLW 9. Postępowanie PLW zgodnie z planem gotowości zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków na poziomie powiatu: czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby (badanie kliniczne zw., pobranie próbek do badań laboratoryjnych, dochodzenie epizootyczne) środki przyjęte do czasu potwierdzenia lub wykluczenia choroby (decyzja adm. – nakazy i zakazy) wyznaczenie ogniska choroby wyznaczenie lekarzy weterynarii wolnej praktyki do wykonywania czynności związanych z zwalczaniem wysoce zjadliwej grypy ptaków perlustracja obszarów zapowietrzonego i zagrożonego oczyszczanie i odkażanie budynków, w których utrzymywany był drób, otoczenia, pojazdów (decyzja) przyznanie odszkodowania za zabite zw. zgoda na ponowne umieszczenie ptaków w gospodarstwie PLW

Przedsięwzięcia Wykonawcy 10. Nadzór nad realizacją rozporządzenia wprowadzającego nakazy i ograniczenia w sprawie likwidacji choroby zakaźnej zwierząt - poprzez: Państwowa Straż Pożarna: - pomoc w prowadzeniu czynności dezynfekcyjnych (doraźne udostępnianie sprzętu wysokociśnieniowego i w razie potrzeby dostarczanie wody); - realizacja dekontaminacji ludzi i sprzętu na granicy obszarów zapowietrzonego i zagrożonego, wyznaczonych przez organ Inspekcji Weterynaryjnej (IW); - wsparcie działań przy niszczeniu zwłok np. w wariancie palenia lub zakopywania oraz zabijania przy użyciu gazów; - udostępnianie obiektów (ośrodek szkolenia, ośrodek wypoczynkowy itp.) do zakwaterowania przejściowego sił i środków wykorzystywanych do likwidacji ognisk choroby zakaźnej zwierząt ( np. dla Sił Zbrojnych RP); - inne działania - wg zawartych porozumień i własnych procedur. Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej

Przedsięwzięcia Wykonawcy Policja: - egzekwowanie przestrzegania przepisów porządkowych i poleceń wydawanych przez kierującego akcją zwalczania choroby (np. posterunki na drogach, organizacja objazdów miejsc i rejonów zagrożenia); - nadzór nad przestrzeganiem ograniczeń w ruchu ludzi i pojazdów - izolowanie rejonu wystąpienia choroby poprzez uniemożliwienie niekontrolowanego przemieszczania osób i przewożenia zwierząt oraz wszystkich przedmiotów - potencjalnych wektorów choroby; - zapewnienie pilotażu kolumnom transportowym uruchamianym przez IW; - wspomaganie IW na bazie własnych sił i środków technicznych, kierowania i koordynowania akcją zwalczania choroby w terenie (awaryjne środki łączności, przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach wynikających z sytuacji kryzysowej); - udostępnianie obiektów (ośrodków szkolenia, ośrodków wypoczynkowych, itp.) do zakwaterowania przejściowego sił i środków wykorzystywanych do likwidacji ognisk choroby zakaźnej zwierząt ( np. dla Sił Zbrojnych RP);

Przedsięwzięcia Wykonawcy Zarządcy dróg: budowa i obsługa mat dezynfekcyjnych  

Przedsięwzięcia Wykonawcy Inspekcja Transportu Drogowego: wspomaganie ww. działań Policji (w zakresie kompetencji); Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny Państwowa Inspekcja Sanitarna: - wycofywanie z obrotu zakażonych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego (zgodnie z rozporządzeniem wojewody) - bieżąca współpraca i przekazywanie do IW informacji o realizacji zadań. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

Przedsięwzięcia Wykonawcy Państwowa Inspekcja Handlowa: - wycofywanie z obrotu zakażonych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego (zgodnie z rozporządzeniem wojewody) - bieżąca współpraca i przekazywanie do IW informacji o realizacji zadań. Opolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej

Przedsięwzięcia Wykonawcy Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego Siły Zbrojne RP: - wsparcie PLW w zakresie prowadzenia dochodzeń epizootycznych, - wsparcie IW w prowadzeniu dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich i innych obiektów oraz miejsc, - dezynfekcja środków transportu i personelu. Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Łosiowie, Opolska Izba Rolnicza prowadzenie wspólnie z IW akcji informacyjnej dla rolników utrzymujących zwierzęta gospodarskie w zakresie profilaktyki i prewencji choroby, w tym organizowanie szkoleń i dystrybucja wytycznych Inspekcji Weterynaryjnej, udostępnianie obiektów (ośrodek szkolenia, itp.) do zakwaterowania przejściowego sił i środków wykorzystywanych do likwidacji ognisk choroby zakaźnej zwierząt( np. dla Sił Zbrojnych RP); Dyrektor Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Łosiowie

Przedsięwzięcia Wykonawcy Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej : - w razie potrzeby sporządzanie i udostępnianie ekspertyz, informacji, komunikatów i prognoz meteorologicznych potrzebnych na etapie zwalczania i eradykacji choroby.

Przedsięwzięcia Wykonawcy Polski Związek Łowiecki Zarząd Okręgowy, Straż Łowiecka, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych: - działania wspierające (określone przez IW) w procesie likwidacji zagrożenia chorobą lub likwidacji choroby (np. ograniczanie populacji określonych gatunków zwierząt dzikich, poddawanie określonym badaniom odstrzelonych zwierząt, przeglądy w określonych obszarach leśnych i łowiskach itp.) Prezes Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego, Komendant Straży Łowieckiej , Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych,

Przedsięwzięcia Wykonawcy Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska: - w razie potrzeby wykonywanie opinii i ekspertyz środowiskowych, wspomaganie działań związanych z usuwaniem zagrożenia zgodnie z posiadanymi kompetencjami. Opolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska

Przedsięwzięcia Wykonawcy zabezpieczenie granicy Państwa przed wprowadzeniem choroby (w tym: w obrębie przejść granicznych - kontrola dezynfekcji pojazdów i osób, kontrola bagażu podróżnych, udział w akcji informacyjnej) Izba Celna

Przedsięwzięcia Wykonawcy Straż Graniczna zabezpieczenie granicy Państwa przed wprowadzeniem choroby (w tym: w obrębie przejść granicznych - kontrola dezynfekcji pojazdów i osób ,udział w akcji informacyjnej) Straż Graniczna

Przedsięwzięcia Wykonawcy - znakowanie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych chorobą, znakowanie na drogach - po uzgodnieniu z właściwymi zarządcami dróg: Obszar Zapowietrzony Drogi przechodzące przez obszar zapowietrzony, po uprzednim uzgodnieniu z zarządem właściwym dla tych dróg, należy zamknąć dla ruchu publicznego ustalając jednocześnie drogi objazdowe - przez ustawienie odpowiednich znaków drogowych z podaniem trasy objazdów. (W razie niemożności zorganizowania objazdów wszystkie przechodzące osoby, zwierzęta oraz pojazdy podlegają przy wyjeździe odkażaniu, na granicy obszaru zapowietrzonego. Drogi, przejazdy lub przejścia, przez które ruch nie jest konieczny - należy trwale zamknąć (zagrodzić)). Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Organy samorządu terytorialnego Należy uzgodnić z zarządcami dróg: - drogi objazdowe, - drogi, które zostaną zamknięte trwale, - drogi, które będą zaopatrzone w maty dezynfekcyjne długości co najmniej 3 m, - drogi, gdzie będą wystawione posterunki Policji, - miejsca, gdzie będą zorganizowane przez Straż Pożarną pierwsze maty dezynfekcyjne. Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Organy samorządu terytorialnego Na granicy obszaru zapowietrzonego przy drogach publicznych, przejazdach i przejściach w miejscach widocznych umieszcza się tablice z wyraźnym i trwałym napisem - w zależności od choroby, np. „GRYPA PTAKÓW- WSTĘP SUROWO WZBRONIONY" - OBSZAR ZAPOWIETRZONY WPROWADZANIE, PRZEPROWADZANIE, WYPROWADZANIE ZWIERZĄT WZBRONIONE. Tablica i napis powinny mieć takie wymiary, aby były czytelne z odległości co najmniej 100 m. Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Przy drogach, przejazdach, przejściach, umieszcza się - u wylotu miejscowości maty na całą szerokość dróg, dł. co najmniej 3 m, o ile można założyć szlabany po uprzednim uzgodnieniu z zarządem dróg. Przed matami, na granicy Obszaru zapowietrzonego, należy ustawić znaki ostrzegawcze - Uwaga niebezpieczeństwo. Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy ■ Obszar zagrożony Jest to obszar zagrożony chorobą zakaźną. Należy uzgodnić z zarządcami dróg: - drogi dojazdowe, - drogi, które z dróg zostają zamknięte trwale, - drogi, które będą zaopatrzone w maty dezynfekcyjne, - drogi, gdzie będą wystawione posterunki Policji, - miejsc, gdzie będą umieszczone maty dezynfekcyjne długości co najmniej 3 m, Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Na granicy obszaru zagrożonego przy drogach publicznych, przejazdach i przejściach w miejscach widocznych powinny być umieszczone tablice z wyraźnym i trwałym napisem: - w zależności od choroby, GRYPA PTAKÓW - OBSZAR ZAGROŻONY, WPROWADZANIE, PRZEPROWADZANIE, WYPROWADZANIE ZWIERZĄT WZBRONIONE. Tablica i napis powinny mieć takie wymiary, aby były czytelne z odległości co najmniej 100 m. Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy ■ W rozporządzeniu, które zostanie ogłoszone podczas wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, powinny znaleźć się zapisy m.in.: ■ 1. Nakazuje się oznakowanie obszaru zapowietrzonego poprzez ustawienia tablicy ostrzegawczej z widocznym i trwałym napisem -w zależności od choroby, np. „ GRYPA PTAKÓW - OBSZAR ZAGROŻONY, WPROWADZANIE, PRZEPROWADZANIE, WYPROWADZANIE ZWIERZĄT WZBRONIONE". ■ 2. Nakazuje się oznakowanie obszaru zagrożonego poprzez ustawienie tablic ostrzegawczych z widocznym i trwałym napisem - w zależności od choroby, np „- Uwaga GRYPA PTAKÓW - OBSZAR ZAGROŻONY, WPROWADZANIE, PRZEPROWADZANIE, WYPROWADZANIE ZWIERZĄT WZBRONIONE ". Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Administracja samorządowa realizuje wykonanie Rozporządzenia poprzez oznakowanie dróg (wcześniej uzgadniając z zarządem właściwym dla tych dróg). ■ Przy drogach, przejazdach, przejściach umieścić: na granicach obszaru zagrożonego maty na całą szerokość dróg, długości co najmniej 3 m. Przed matami na granicach OKRĘGU ZAGROŻONEGO, należy, ustawić w odpowiednie odległości znaki ostrzegawcze - Uwaga niebezpieczeństwo. Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy Organy samorządu terytorialnego ■ W trybie współdziałania przy likwidacji choroby: - zapewnienie ciężkiego sprzętu do ładowania zwłok zwierząt oraz ewentualnego grzebania, - zapewnienie sił i środków ludzkich - do określonych prac w ogniskach chorób, - udział w akcji informacyjnej, - wskazywanie i organizowanie miejsc odosobnionych na wypadek spalania lub grzebania zwłok zwierzęcych w sytuacjach awaryjnych na zasadzie odstępstwa (niewydolność zakładów utylizacyjnych i spalarni), PCZK i GCZK - wspomagająco - umożliwienie, na bazie własnych sił i środków technicznych, kierowania i koordynowania akcją zwalczania choroby w terenie (awaryjne środki łączności, przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o zdarzeniach wynikających z sytuacji kryzysowej). Organy samorządu terytorialnego

Przedsięwzięcia Wykonawcy 11. Wspomaganie Inspekcji Weterynaryjnej w zwalczaniu choroby zwierząt: - Zakłady Przetwórcze (utylizacyjne), - Zakłady Pośrednie, - Podmioty - transport zwłok zwierząt, - Podmioty-transport zwierząt, - Zakłady ubojowe (np. org. ekip ubojowych ), Inne - wg potrzeb. Podmioty nadzorowane przez IW- angażowane do wykonania określonych zadań wg umów

Przedsięwzięcia Wykonawcy 12. Analiza zagrożenia na posiedzeniu Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego -w przypadku zagrożenia epidemiologicznego ludności, podniesienie gotowości działania szpitali. Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego

Przedsięwzięcia Wykonawcy 13. Analiza zagrożenia na posiedzeniu PZZK - po ustaniu wystąpienia zagrożenia lub choroby zakaźnej zwierząt - wniosek PLW do Wojewody Opolskiego o uchylenie wydanego rozporządzenia w sprawie likwidacji choroby zakaźnej zwierząt. Wojewoda Opolski, Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, PLW

Przedsięwzięcia Wykonawcy 14. Finansowanie likwidacji chorób zakaźnych zwierząt realizowane jest z budżetu państwa – Powiatowy Lekarz Weterynarii, Wojewoda. Starosta udostępnia siły i środki z Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.