Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Ewaluacja bieżąca form doskonalenia – cele badania 1) ogólna ocena jakości formy doskonalenia ocena skuteczności form doskonalenia 2) ocena warunków prowadzenia szkolenia; 3) ocena przydatności uzyskanej wiedzy; 4) identyfikacja obszarów potrzeb w zakresie dalszego doskonalenia;
Ewaluacja bieżąca form doskonalenia – populacja badanych Liczba otrzymanych ankiet ewaluacyjnych - 1085 sztuk
Ewaluacja bieżąca form doskonalenia – ogólna ocena jakości form doskonalenia
Ewaluacja bieżąca form doskonalenia - Dobre strony form doskonalenia
Ewaluacja bieżąca form doskonalenia- Słabe strony form doskonalenia
Stopień wykorzystania wiedzy i umiejętności w pracy nauczyciela Spośród 66 form doskonalenia realizowanych w okresie od I do VI 2016 ponad 50% z nich uzyskało 100% wskaźnik użyteczności. W pozostałych przypadkach wskaźnik ten lokował się pomiędzy 90 a 100%.
Obszary potrzeb w zakresie dalszego doskonalenia nauczycieli uczestniczących w formach doskonalenia.
Obszary potrzeb w zakresie dalszego doskonalenia nauczycieli uczestniczących w formach doskonalenia. 1. Zdecydowana większość nauczycieli dostrzega potrzebę doskonalenia w obszarze metodyki poszczególnych przedmiotów (19%), w tym w przeważającym stopniu, przedmiotów matematyczno – przyrodniczych oraz języków obcych 2. W drugiej kolejności za istotne dla nauczycieli można uznać kwestie związane z motywowaniem ucznia z zastosowaniem aktywizujących metod nauczania (13%). 3. Nieco mniejsza grupa nauczycieli wskazuje na potrzebę doskonalenia w obszarze wychowania i edukacji psychologicznej (11%). 4. Rośnie zainteresowanie edukacją artystyczną (7%).
Podział respondentów wg Podział respondentów wg. stopnia awansu zainteresowanych rozwojem w obszarze metodyki poszczególnych przedmiotów Nauczyciele mianowani - największe zainteresowanie obszarze rozwoju metodyki poszczególnych przedmiotów
Podział respondentów wg Podział respondentów wg. stopnia awansu zainteresowanych rozwojem w obszarze pracy z uczniem o specjalnych potrzebach Nauczyciele kontraktowi- największe zainteresowanie obszarem w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach.
Preferencje w zakresie typów form doskonalenia – dane procentowe wskazań
Preferencje form doskonalenia wśród nauczycieli dyplomowanych 38% z nich wskazuje na potrzebę warsztatów. 20% wskazań dotyczyło konferencji 14% wskazań odnosi się do seminariów a 14% do kursów doskonalących.
Preferencje form doskonalenia wśród nauczycieli mianowanych - 34% wskazań nauczycieli mianowanych z nich wskazuje na potrzebę warsztatów - 16% wskazań odnosi się do kursów doskonalących oraz do konferencji
Ogólny wykaz tendencji obecnych w ocenach form doskonalenia na podstawie badania ewaluacyjnego - 80% wskazań - zdecydowanie dobra oceny jakości form Wynik ten potwierdza i wzmacnia tendencję zeszłoroczną. 35 % wskazań w pytaniu otwartym odnoszącym się do poziomu wiedzy merytorycznej prowadzących. 17% wskazań pozytywnych wyników odnoszących się do atmosfery i przestrzeni wymiany doświadczeń, którą oddało się stworzyć na zajęciach Zwiększająca się w stosunku do roku poprzedniego ilość. 16 % wskazań pozytywnej oceny umiejętności trenerskich, w tym głównie kompetencji komunikacyjnych prowadzącego. 6% wskazań pozytywnych do jakości materiałów szkoleniowych, prezentacji.
Odroczone badanie opinii uczestników form doskonalenia w okresie I-VII 2016 – informacje ogólne Cel badania - ocena jakości form doskonalenia w miesiącach I- IV 2016. Ocena ma charakter odroczony i przeprowadzona była w okresie 1-3 miesięcy od zakończenia form. Zakres: 20 form doskonalenia z okresu od 1. Stycznia 2016 do 30 czerwca 2016 r. 17 form warsztatowych, 2 seminaria, 1 kurs oraz 1 spotkanie informacyjne oraz 1 konferencję. Ilość ankiet 680. W terminie realizacji badania tj: od 1 marca 30 września 2016 otrzymano 95 wypełnionych ankiet, co stanowi 14% wysłanych ankiet.
Odroczone badanie ewaluacyjne uczestników form doskonalenia w okresie I-VII 2016 – kryteria ocena trafności i użyteczności narzędzi informacyjnych ocena trafności doboru narzędzi komunikacji koordynatora formy z uczestnikami form ocena użyteczności form doskonalenia w pracy zawodowej uczestników ocena trafności parametrów organizacyjnych form doskonalenia: umiejscowienie czasowego form doskonalenia w dni powszednie lub w weekendy, czas trwania formy doskonalenia
Odroczone badanie ewaluacyjne – narzędzia komunikacji Wszyscy aktywni respondenci wskazali, iż otrzymywali informację przed szkoleniem. Zdecydowanie mniejsza intensyfikacja procesu komunikacji ma miejsce po szkoleniu.
Odroczone badanie ewaluacyjne – charakterystyka aktywnych respondentów
Odroczone badanie ewaluacyjne - charakterystyka aktywnych respondentów (stopień awansu)
Odroczone badanie ewaluacyjne – podział na miejsce pracy i stopień awansu (analiza krzyżowa)
Odroczone badanie ewaluacyjne – podział na miejsce pracy i stopień awansu (analiza krzyżowa)
Odroczone badanie ewaluacyjne – podział na miejsce pracy i stopień awansu (analiza krzyżowa)
Odroczone badanie ewaluacyjne – obszary wykorzystania nabytych kompetencji 1. Metodyka nauczanego przedmiotu – ogólne sformułowania 65%
Odroczone badanie ewaluacyjne – oczekiwania uczestników co do długości trwania form doskonalenia Tendencja ta jest przeciwna w stosunku do badania zeszłorocznego, kiedy większość nauczycieli preferowało formy krótsze 2-4 h.
Odroczone badanie ewaluacyjne - oczekiwania uczestników co do tematyki dalszego doskonalenia
Odroczone badanie ewaluacyjne - oczekiwania uczestników co do tematyki dalszego doskonalenia (analiza krzyżowa wg. stopnia doskonalenia i tematu) 1. aspekty wychowawcze
Odroczone badanie ewaluacyjne - oczekiwania uczestników co do tematyki dalszego doskonalenia (analiza krzyżowa wg. stopnia doskonalenia i tematu) Edukacja artystyczna
Odroczone badanie ewaluacyjne - oczekiwania uczestników co do tematyki dalszego doskonalenia (analiza krzyżowa wg. stopnia doskonalenia i tematu
Odroczone badanie ewaluacyjne - oczekiwania uczestników co do tematyki dalszego doskonalenia (analiza krzyżowa wg. stopnia doskonalenia i tematu
Odroczone badanie ewaluacyjne – zestawienie rekomendacji 1. Podniesienie skuteczności działań informacyjnych w wykorzystaniem mass mailingu. Wiąże się to z rozwojem bazy uczestników, tak, aby mailing trafiał głównie bezpośrednio do nauczycieli z odpowiednich dla formy obszarów tematycznych. 2. Intensyfikacja komunikacji koordynatora formy z uczestnikiem także po zakończeniu formy. Utrzymywanie regularnych relacji z uczestnikami po zakończeniu formy doskonalenia. 3. Podnoszenie jakości materiałów szkoleniowych, tak by większość nauczycieli korzystała z nich często, a nie jedynie czasami. 4. Doskonalenie oferty dla nauczycieli szkół podstawowych, ze względu na ich największe proporcjonalnie uczestnictwo w doskonaleniu. 5. Doskonalenie oferty dla nauczycieli kontraktowych i mianowanych, którzy deklarują największą gotowość do doskonalenia.
Dziękuję za uwagę Oprac. Piotr Zubowicz