Instytut Pracy Socjalnej UP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Dobre rządzenie, państwo obywatelskie. MODERATOR KA : KATARZYNA BATKO-TOŁUĆ STOWARZYSZENIE LIDERÓW LOKALNYCH GRUP OBYWATELSKICH UCZESTNICY / PANELIŚCI:
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
Administracja publiczna
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Centra Organizacji Pozarządowych
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Korupcja.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Młodzieżowa Rada Gminy
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Konferencja realizowana jest w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Rady Działalności Pożytku Publicznego Poznań, 24 kwietnia 2015 r.
Petycja Twoje Prawo.
WsPÓŁZARZĄDZANIE W POLSKIEJ PRAKTYCE
Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Piotr Frączak, 12 stycznia 2009 r. 1.
Ustrój administracji publicznej
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Konkurencja a polityka konkurencji
Konsultacje społeczne projektu
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Instytut Pracy Socjalnej UP Polskie governance Udział organizacji społecznych w procesie decyzyjnym w administracji publicznej w Polsce Leszek Graniszewski Instytut Pracy Socjalnej UP

Hipotezy Etatystyczno-paternalistyczne podejście do roli organizacji pozarządowych Politycy i zależna od nich administracja rządowa z dystansem podchodzą do udziału w podejmowaniu decyzji podmiotów społecznych i obawiają się niezależnych ocen s Konsultacje z podmiotami społecznymi(NGO, środowiska akademickie) są blokowane lub mają charakter fasadowy(brak sprawczości, krótkie terminy) Nadal jak wskazywał to już Podgórecki „dominuje skłonność do tworzenia instytucji fasadowych, gdyż pozór jest ważniejszy od istoty sprawy i dotarcia do sedna zagadnienia”(A. Zybała, „Polski umysł zamknięty” „Rzeczpospolita 2016, nr 223)

Koncepcja współzarządzania (governance) Governance to wzajemne relacje administracji i organizacji społeczeństwa obywatelskiego wynikające z integracyjnej strategii państwa zakładającej współdziałanie i wymianę zasobów Governance jest możliwe w systemie demokracji partycypacyjnej zakładającej szerszy udział obywateli w publicznym procesie decyzyjnym w powiązaniu z zasadą pomocniczości Przyjęcie koncepcji współrządzenia jako efekt decyzji politycznej wynegocjowanej z partnerami społecznymi(przypadek Irlandii na początku lat 90-tych XX w. Governance polega na powierzaniu zadań organizacjom społeczeństwa obywatelskiego z zachowaniem władczych uprawnień sektora publicznego w celu zagwarantowania dobra publicznego

Alternatywne koncepcje udziału obywateli w prawach publicznych(S Alternatywne koncepcje udziału obywateli w prawach publicznych(S.Mazur) Strategia proceduralizacji Proces polityczny polega na identyfikacji potrzeb obywateli przez partie i ruchy polityczne w procesie wyborczym i agregacji, czyli formalnym i zinstytucjonalizowanym sposobie przekładania preferencji obywateli na działania podejmowane przez władzę publiczną Zatem rola obywateli ogranicza się udziału w wyborach, gdyż zakłada się, że ich ograniczoną zdolność i gotowość do aktywnej troski o dobro wspólne Strategia komodyfikacji Zakłada ona skupienie się na efektywności skuteczności państwa w wykonywaniu zadań publicznych Włączanie obywateli w sprawy publiczne polega na transakcji, czyli wymianie określonych dóbr miedzy obywatelem a państwem(logika kontraktu – podatki w zamian za usługi publiczne – NPM)

Jakie czynniki skłaniają do współrządzenia? Zwiększająca się złożoność zadań publicznych Obniżenie się poziomu legitymizacji władzy publicznej Deficyt zaufania wobec władzy publicznej Niesprawność państwa i ograniczone możliwości dyskrecjonalnego i hierarchicznego podejmowania decyzji w sferze publicznej Zwiększająca się różnorodność wartości, celów i interesów podmiotów społecznych(S. Mazur 2012) Administracja zaczyna postrzegać obywateli i ich organizacje jako partnerów, a nie petentów i poddanych

Czemu służy współrządzenie? Współrządzenie to skuteczniejsze działanie administracji publicznej poprzez umożliwienie partnerom społecznym udziału w formułowaniu i implementacji polityk publicznych Współrządzenie polega przede wszystkim na negocjacjach, wzajemnej komunikacji i sugerowaniu w celu osiągnięcia konsensusu i wzajemnego zrozumienia niż poprzez bezpośredni nadzór i zarządzanie czy realizację interesów partykularnych Upodmiotowienie zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań publicznych, przejście od konfrontacji do dialogu i koncyliacji, wzmocnienie kapitału społecznego W efekcie skuteczniejsza polityka publiczna i klucz dla doskonalszego rozwoju społeczno-gospodarczego

Uwarunkowania ustrojowe Zasada pomocniczości jako normatywne uzasadnienie dla upodmiotowienia organizacji społecznych i współpracy międzysektorowej(art. 20 Konstytucji RP) Uprawniająco-zobowiązujący charakter zasady pomocniczości: Zasada pomocniczości stanowi podstawę ustrojową i moralną do samodzielnego działania, i niezależnej aktywności społecznej, a jednocześnie stanowi zobowiązanie do aktywności dla państwa. Wymaga ona operacjonalalizacji poprzez zinternalizowany zwyczaj polityczny i szczegółowe regulacje prawne

Uwarunkowania społeczno-polityczne i kulturowe Etatystyczne podejście klasy politycznej i administracji Zjawisko klientelizmu politycznego i społeczno-ekonomicznego Słabość organizacji sektora obywatelskiego Niski poziom kapitału społecznego w Polsce

Uwarunkowania prawne i realia dialogu społecznego i obywatelskiego 2 ustawy dotyczące dialogu społecznego na poziomie centralnym i wojewódzkim Rządowy program „Zasady dialogu społecznego”(brak realnego wdrożenia w praktyce) Komisja Trójstronna – dialog korporacyjny Branżowy dialog społeczny – dialog korporacyjny Upolitycznienie, instumentalizacja i fasadowość dialogu społecznego i obywatelskiego W praktyce -brak dialogu lub ekskluzywizm dialogu społecznego w Komisji Trójstronnej Rada Pożytku publicznego-przetarg interesów NGO wobec administracji, a nie partner administracji w tworzeniu prawa(jedynie funkcja opiniodawcza)

Współrządzenie na szczeblu lokalnym i regionalnym- dialog obywatelski Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego – (przetarg interesów a nie dialog obywatelski Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie Możliwość zlecania organizacjom pozarządowym wykonywania zadań publicznym(brak preferencji dla organizacji pożytku publicznego, możliwość arbitralności i nietransparentność w zakresie przydzielania zadań i środków finansowych na ich realizację W praktyce fasadowość konkursów i biurokratyzacja dialogu obywatelskiego oraz traktowanie NGO jako konkurenta, a nie partnera Pozytywy, to urealnienie programów współpracy i powiązanie ich z budżetami samorządów i rozwijanie pozafinansowych form współpracy Jedynie „miękkie” współrządzenie Konsultowanie z organizacjami lub w ramach rad pożytku publicznego(instytucje fakultatywne), kompetencje opiniodawcze i w sprawach ogólnych

Lobbing jako forma udziału w procesie decyzyjnym w administracji Ustawa o działalności lobbingowej w procesie tworzenia prawa(fasadowa, niepełna, przeciwskuteczna Uznaniowość i instrumentalizacja polityczna wysłuchania publicznego Fasada sprawozdań z prowadzonej wobec organów administracji publicznej działalności lobbingowej