PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji
Spotkanie w sprawie benchmarków Ministerstwo Gospodarki, sala 111
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Żarówka a świetlówka – podobieństwa i różnice
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
Andrzej Grzyb Wielkopolski Punkt Widzenia 10 LAT P OLSKI W U NII E UROPEJSKIEJ : OCZEKIWANIA, WYZWANIA, OSIĄGNIĘCIA, CELE 2014.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Historia Integracji Europejskiej
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Warszawa, niedziela, 14 kwietnia 2019
Zapis prezentacji:

PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF Spotkanie w Domu Polski Wschodniej Bruksela Dn. 11 kwietnia 2017 r.

Sektor LULUCF W skład sektora LULUCF wchodzą: Zalesianie Wylesianie Gospodarka leśna Zarządzanie gruntami uprawnymi Zarządzanie gruntami trawiastymi Grunty podmokłe

Gdzie jest obecnie sektor LULUCF w unijnej polityce klimatycznej? W dotychczasowym układzie (do 2020 roku) emisje i pochłanianie z sektora LULUCF nie są rozliczane ani w systemie ETS (Emissions Trading System), ani w non-ETS i nie obowiązuje je żaden osobny cel redukcyjny. Rada Europejska zatwierdziła w październiku 2014 roku cel ograniczenia wewnętrznych emisji gazów cieplarnianych do roku 2030 o co najmniej 40% w porównaniu z poziomem z roku 1990. W marcu 2015 EU potwierdziła 40% cel redukcyjny, zaznaczając, iż rolnictwo oraz użytkowanie gruntów, zmiana użytkowanie gruntów oraz leśnictwo (LULUCF) zostaną włączone do celu. Polityka dotycząca sposobu włączenia sektora LULUCF do celu UE na rok 2030, będzie ustanowiona jak tylko „warunki techniczne” na to pozwolą, najpóźniej do roku 2020.

Projekt Rozporządzenia LULUCF Nadrzędnym celem projektu rozporządzenia jest próba ustanowienia zasad włączenia sektora LULUCF do ram polityki klimatycznej. Projekt Rozporządzenia określa również zobowiązania państw członkowskich w zakresie zasad rozliczania dla sektora LULUCF odnośnie redukcji emisji gazów cieplarnianych na lata 2021–2030.

Polityka Klimatyczna UE po 2020 ESR (non-ETS) ETS ? Zalesienia Wylesienia Grunty uprawne Grunty trawiaste Gospodarka leśna? Sektor LULUCF

Główne propozycje KE Sposób ustanawiania Poziomu Odniesienia dla Zarządzanych Gruntów Leśnych - FRL (gospodarki leśnej). KE proponuje aby został ustanowiony w oparciu o kontynuację praktyk i regulacji wdrożonych w latach 1990–2009 w ramach gospodarki leśnej oraz ich intensywności. Propozycja nie uwzględnia zmian w polityce, bądź działaniach po 2009r. Przekazywanie KE nowych kompetencji zw. z przeglądem poziomu odniesienia (FRL).   Ustanowienie limitu (3,5% emisji z roku bazowego) na rozliczanie gospodarki leśnej.   Wyłączenie gospodarki leśnej z mechanizmu elastyczności z ESR (non-ETS).

2030 2020 2025 1990 2009 2013 Scenariusz BAU FRL 2026-2030 debety węglowe FRL 2021-2025 Pochłanianie CO2 dane historyczne 3,5% kredyty węglowe Średnia 2013-2020 FMRL Ustawienie poziomu odniesienia będzie determinowało uzyskanie kredytów lub debetów z gospodarki leśnej

Czego brakuje w propozycjach KE ? W obecnym projekcie Rozporządzenia nie są odzwierciedlone kluczowe postulaty Polski: umożliwienie zwiększonej elastyczności pomiędzy sektorem LULUCF a ESR (non-ETS) włączenie salda emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych z zarządzanych gruntów leśnych (gospodarki leśnej) do rozliczania celu redukcyjnego dla sektorów objętych ESR nieustanawianie limitu rozliczeniowego (cap 3,5%) na saldo emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych z zarządzanych gruntów leśnych (gospodarki leśnej).

Co dalej ? ESR (non-ETS) Sektor LULUCF Należy dążyć do zwiększenia elastyczności pomiędzy sektorem LULUCF a sektorami w ESR, gdyż w ten sposób będzie możliwe złagodzenie wysiłku redukcyjnego w sektorach objętych ESR Należy dążyć do włączenia gospodarki leśnej do mechanizmu elastyczności z ESR ESR (non-ETS) Zalesienia Wylesienia Grunty uprawne Grunty trawiaste Gospodarka leśna Sektor LULUCF

Podsumowanie Należałoby tworzyć zachęty do zwiększenia potencjału pochłaniania dla sektora LULUCF, w szczególności dla prowadzonej gospodarki leśnej. Obecny projekt rozporządzenia takich zachęt nie tworzy. Takie zachęty mogłyby zostać wytworzone poprzez zwiększenie elastyczności pomiędzy sektorem LULUCF a ESR, włączeniem gospodarki leśnej do tego mechanizmu elastyczności oraz zniesieniem limitu na kredyty z gospodarki leśnej. Ustanowienie limitów (cap 3,5%) na rozliczanie gospodarki leśnej i wyłączenie gospodarki leśnej z mechanizmu elastyczności z ESR jest niezgodne z Porozumieniem Paryskim, które zachęca Strony Porozumienia do podejmowania adekwatnych działań w celu zwiększania potencjału pochłaniania gazów cieplarnianych przez lasy oraz umożliwiania ich rozliczanie w przyszłości. Ponadto, w konkluzjach Rady Europejskiej z października 2014 r. nie wskazano limitów oraz wyłączeń.