Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI MIASTEM WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 1
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Organizacja wspomagania szkół
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
System edukacyjny w Hiszpanii
I Kwartalne Spotkanie w sprawie realizacji projektów systemowych w latach 2011 – 2013 Podziałanie i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Cele Programu:  stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3 (w wyjątkowych przypadkach.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Unijne przedszkolaki w Gorzowie Projekt realizowany przez Miasto Gorzów Wlkp. Unijne przedszkolaki w Gorzowie współfinansowany z Europejskiego Funduszu.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Dziecko romskie w szkole
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Działania 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej,
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego

Historia najważniejszych działań podejmowanych na rzecz romskiej mniejszości etnicznej w Polsce Pilotażowy program rządowy na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001 – 2003 2004 r. Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 2005 r. ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym uwzględnienie w przepisach oświatowych dodatkowych działań podejmowanych przez szkołę na rzecz uczniów pochodzenia romskiego i tym samym objęcie tych uczniów zwiększoną subwencją oświatową 2007 r. utworzenie „komponentu romskiego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2011 r. przeprowadzenie badania ewaluacyjnego „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce” realizowanego w ramach projektu „Q jakości – poprawa jakości funkcjonowania Programu Romskiego”

Dziedziny, w których podejmowano działania w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce: Edukacja Sytuacja bytowa Przeciwdziałanie bezrobociu Kultura Zdrowie Bezpieczeństwo Romowie a społeczeństwo obywatelskie

Działania podejmowane na rzecz uczniów pochodzenia romskiego 2 306 uczniów pochodzenia romskiego objętych przez szkołę dodatkowymi działaniami w 2011 r. (SIO) ponad 2 000 uczniów wyposażonych w podręczniki i wyprawki szkolne, prawie 100 pracujących asystentów edukacji romskiej i podobna liczba nauczycieli wspomagających edukacje uczniów romskich, dofinansowanie działań podejmowanych na rzecz Romów w 57 świetlicach środowiskowych, szkolnych, romskich i integracyjnych, ponad 30 projektów dotyczących wsparcia działań na rzecz dzieci romskich w przedszkolach w 2011 r. ponad 60 uczniów szczególnie uzdolnionych nagrodzonych za swoje dokonania, 55 uczniów szkół ponadgimnazjalnych nagrodzonych stypendiami Ministra AiC, 160 studentów romskich zostało objętych pomocą stypendialną, Kolonie, zielone szkoły, wycieczki etc.

Beneficjenci Programu na terenie województwa lubuskiego . Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wlkp. Urząd Miasta Nowa Sól Urząd Miasta i Gminy Sulechów Urząd Miasta i Gminy Witnica Urząd Miasta Kostrzyn nad Odrą Urząd Miasta i Gminy Dobiegniew Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wlkp. Niezależne Stowarzyszenie Romów w Polsce z siedzibą w Nowej Soli Stowarzyszenie Romów w Nowej Soli Stowarzyszenie „Graf&Group” w Słubicach

Zadania realizowane w ramach dziedziny edukacja: Wyprawki szkolne Utrzymanie i działalność świetlic Wypoczynek letni i zimowy Asystenci romscy Warsztaty edukacyjne dla nauczycieli Wydanie elementarza w j. romskim Utworzenie portalu internetowego www.elementaro.org

W ramach dziedziny edukacja przekazano w latach 2004-2011

Frekwencja i średnia ocen osiąganych przez uczniów pochodzenia romskiego Rok szkolny 2003-2004 2004-2005 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Frekwencja 65,1% 70,7% 83,3% 81,1% 81% 82% 85,35% 86,57% Średnia ocen 2,5 3,0 3,2 3,65 3,6 3,89 3,74 3,61 Średnio 70 dzieci rokrocznie wyposażonych jest w wyprawki szkolne Średnio 50 dzieci uczestniczy w wypoczynku letnim i zimowym oraz wycieczkach organizowanych przez szkoły

Na terenie województwa lubuskiego działają 3 świetlice prowadzone przez organizacje romskie Świetlica w Gorzowie Wielkopolskim prowadzona przez Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wielkopolskim

Świetlica w Nowej Soli prowadzona przez Niezależne Stowarzyszenie Romów w Polsce z siedzibą w Nowej Soli

Świetlica w Nowej Soli prowadzona przez Stowarzyszenie Romów w Nowej Soli

Asystent edukacji romskiej wprowadzony do polskiego systemu szkolnego ramach Pilotażowego programu rządowego na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001 – 2003, a usankcjonowany zapisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 265 poz. 2644, z późn. zm.), Celem wprowadzenia asystenta romskiego do szkół, w których uczą się dzieci romskie jest przede wszystkim podwyższenie niskiej frekwencji tych uczniów oraz pomoc w realizacji obowiązków szkolnych, Asystentami romskimi powinni zostać Romowie obdarzeni zaufaniem lokalnych społeczności romskich. Do obowiązków asystenta należy: budowa dobrego kontaktu między rodzicami uczniów a szkołą, informowanie rodziców o przebiegu nauki, a także kontrola frekwencji uczniów i postępów w nauce, zapewnienie dzieciom i  uczącej się młodzieży wszechstronnej pomocy w szkole oraz poza nią, obowiązek współpracy z rodzicami uczniów romskich.

W województwie lubuskim zatrudniony jest jeden asystent edukacji romskiej oraz trzech asystentów ds. świetlicowych, którzy również pełnią rolę łączników między szkołami a społecznością romską

Kultura Działania podjęte w celu podtrzymania tradycji, kultury i tożsamości romskiej. Wspieranie zespołów romskich przynosi korzyści zarówno społeczności romskiej, jak i polskiej. Poprzez występy zespołów dziecięcych poznajemy tradycje romskie. W świetlicy prowadzonej przez Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wlkp. założono dziecięcy zespół „Romani Cierheń”, który coraz częściej uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych Gorzowa

Program integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 Obecnie trwają prace nad Programem integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014 - 2020

Program integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 Celem głównym Programu integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 jest zwiększenie poziomu integracji społecznej Romów w Polsce poprzez działania w obszarze edukacji, aktywizacji zawodowej, ochrony zdrowia oraz poprawy sytuacji mieszkaniowej.

Dziękuję za uwagę W prezentacji wykorzystano materiały Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz zdjęcia pochodzące ze stron internetowych ZRP, Fundacji PROM, Stowarzyszenia Harangos oraz z projektu Romski Pstryk